تراشه M2 اولترا

پردازنده M2 اولترا اپل تمام کامپیوترهای ویندوزی را شرمنده خواهد کرد

در جریان مراسم WWDC 2023، اپل از پردازنده M2 اولترا خود که ترکیبی از دو تراشه M2 مکس است پرده برداری کرد.

امروز اپل اولین مک مجهز به تراشه M2 اولترا را در WWDC 2023 معرفی کرد که جدیدترین به‌روزرسانی را در خط دسکتاپ MacStudio و MacPro ارائه می‌کند.

در حالی که نسخه‌های قبلی M2 منحصراً در لپ‌تاپ‌ها یافت می‌شدند، اپل توانست با رونمایی از نسخه Ultra جهش جدی در عملکرد داشته باشد. این تراشه جدید  در واقع ترکیبی از دو تراشه M2 Max است که به هم چسبیده‌اند، مشابه نحوه چسباندن M1 اولترا دو M1 مکس در یک بسته.

پردازنده M2 اولترا، یک جهش بزرگ از M2 Max موجود در مک بوک پرو است. تراشه M2 مکس از پردازنده‌ مرکزی 12 هسته‌ای و پردازنده‌ گرافیکی 30 هسته‌ای با پشتیبانی از حداکثر 96 گیگابایت رم بهره می‌برد، اما M2 اولترا در تمامی این مشخصات دو برابر بهتر ظاهر شده است.

تراشه M2 اولترا

این تراشه جدید با پردازنده 24 هسته‌ای، پردازنده گرافیکی 60 هسته‌ای و حداکثر 192 گیگابایت رم عرضه شد. بهترین نسخه M2 اولترا از پردازنده گرافیکی 76 هسته‌ای بهره می‌برد.

با توجه به اینکه M1 زمانی که در نوامبر 2020 عرضه شد تنها به 16 گیگابایت حافظه یکپارچه محدود بود، پشتیبانی این رم از 192 گیگابایت حافظه یک پیشرفت بزرگ است. تراشه M2 اولترا همچنین از وای‌فای 6e و اترنت 10 گیگابیتی پشتیبانی می‌کند.

اپل در این مراسم همچنین در مورد قابلیت‌های رسانه‌ای تراشه‌های جدید خود صحبت به میان آورد و به توانایی اجرای همزمان 22 جریان 8k از فیلم ProRes اشاره کرد. این نوع قدرت تقریباً برای هر پروژه ویرایش ویدیویی کار کوتاهی می‌کند. این تراشه می‌تواند روی مک پرو حداکثر هشت درگاه تاندربولت 4 و شش درگاه PCIe نسل 4 داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد تراشه M2 اولترا در اصل برای اپل سیلیکون مک پرو طراحی شده بود. اما ازآنجایی که پیشرفت طراحی آن دستگاه در حال حاضر کاملاً نامشخص است، شرکت تراشه جدید را در مک استودیو قرار خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*