سوالات آیفون 14

سوالات بی‌جواب پیرامون آیفون 14 که در رویداد Far Out اپل پاسخ داده خواهند شد

با این که همه چیز مهیای رونمایی از خانواده آیفون 14 اپل در رویداد Far Out هفته آینده است، برخی سوالات پیرامون این گوشی‌ها هنوز بی‌جواب هستند! آیا همه جزئیات آیفون‌های امسال را می‌دانید؟

زمان زیادی تا رونمایی خانواده آیفون 14 اپل باقی نمانده و علیرغم این که تقریبا تمامی مشخصات فنی و ظاهری این گوشی‌ها لو رفته است، هنوز برخی سوالات پیرامون این محصولات باقی مانده که غول کوپرتینویی در رویداد Far Out هفته آینده به آن‌ها پاسخ خواهد داد.

اگر پیگیر اخبار سری گوشی‌های آیفون 14 بوده باشید، در جریان اطلاعات پایه آن هستید. امسال خبری از نسخه مینی از آیفون‌ها نیست و در عوض نسخه بزرگی تحت نام iPhone 14 Max به سبد محصولات اپل اضافه می‌شود که هم‌اندازه نسخه پرو مکس است؛ اما قیمت مناسب‌تری دارد.

به طور خلاصه، مشخصات چهار مدل از گوشی‌های آیفون 14 به شرح زیر خواهد بود:

  • آیفون 14: شروع قیمت از 800 دلار، صفحه نمایش 6.1 هرتزی با نرخ رفرش 60 هرتز، تراشه A15 Bionic، دوربین دوگانه
  • آیفون 14 مکس: شروع قیمت از 900 دلار، صفحه نمایش 6.7 اینچی با نرخ رفرش 60 هرتز، تراشه A15 Bionic، دوربین دوگانه باتری بزرگ
  • آیفون 14 پرو: شروع قیمت از 1100 دلار، صفحه نمایش 6.1 اینچی با نرخ رفرش 120 هرتز، تراشه A16 Bionic، دوربین سه‌گانه
  • آیفون 14 پرو مکس: شروع قیمت از 1200 دلار، صفحه نمایش 6.7 اینچی با نرخ رفرش 120 هرتز، تراشه A16 Bionic، دوربین سه‌گانه، باتری بزرگ

به جز این مشخصات پایه، بسیاری دیگر از قابلیت‌ها و مشخصات نسل آتی آیفون‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نیست و اپل باید در رویداد 16 شهریور خود پاسخ مناسبی به آن‌ها بدهد.

امروز در گجت نیوز سعی داریم به بررسی تعدادی از این سوالات بی‌جواب در خصوص خانواده آیفون 14 بپردازیم که پاسخ به آن‌ها می‌تواند دید بهتری از آن‌ها در اختیارمان قرار دهد.

نادانسته‌های ما از خانواده آیفون 14

عمر باتری

مهم‌ترین رازی که اپل توانسته به طور کامل از آن صیانت کند، ظرفیت و عمر باتری خانواده آیفون 14 است. این غول کوپرتینویی به عنوان یک کمپانی کاملا محافظه‌کار شناخته می‌شود و امسال هم به خوبی توانسته مانع از درز هیچ گونه خبر در خصوص شارژدهی و حجم باتری گوشی‌هایش شود. همین بی‌خبری باعث می‌شود که انتظار برای مراسم رونمایی این گوشی‌های هیجان‌انگیزتر باشد!

سال گذشته، عمر باتری آیفون 13 با پیشرفتی چشمگیر روبرو شد و بخش بزرگی از آن به خاطر افزایش اندازه باتری مدل‌های مختلف این گوشی از 6 درصد تا 20 درصد در مدل پرو مکس بود.

بعید است که اپل قصد داشته باشد تغییر شگرفی در باتری نسل بعدی آیفون ایجاد کند؛ اما حتی یک تغییر جزیی هم می‌تواند با استقبال فوق‌العاده‌ای روبرو شود.

سوالات آیفون 14

نکته مهم در مورد ظرفیت باتری آیفون این است که اپل در رویداد رونمایی از این گوشی‌ها حجم باتری را اعلام نمی‌کند. بنابراین برای آگاهی از این امر باید منتظر تست‌ها و کالبدشکافی‌های مختلف پس از عرضه آن ماند.

افزایش قیمت

شایعات اخیر حاکی از این هستند که به اعتقاد بسیاری تحلیلگران، اپل امسال قیمت نسخه‌های پرو و پرو مکس از آیفون 14 را افزایش خواهد داد. بر این اساس انتظار می‌رود که قیمت پایه نسخه Pro از پرچمداران آتی اپل با 100 دلار به افزایش به 1100 دلار برسد.

با در نظر گرفتن افزایش نرخ تورم جهانی، این افزایش قیمت به هیچ عنوان غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد. با این وجود، هنوز هم می‌توان امیدوار بود که اپل قیمت این نسخه‌ها را ثابت نگه دارد.

البته این افزایش قیمت 100 دلاری ممکن است برای بسیاری افراد ناچیز به نظر برسد؛ اما عده‌ای دیگر قطعا به خاطر همین صد دلار، قید خرید نسخه جدید آیفون را خواهند زد!

بر سر نسخه‌های قدیمی آیفون چه خواهد آمد؟

یکی دیگر از سوالات مهم در خصوص آیفون 14 این است که پس از رونمایی از آن‌ها، بر سر مدل‌های قدیمی‌تر چه خواهد آمد؟

آیا آیفون 13 همچنان تولید شده و با قیمت پایین‌تری به فروش خواهد رسید یا این که تولید آن متوقف می‌شود تا کاربران به خرید نسل جدید این گوشی ترغیب شوند؟ بر سر خانواده iPhone 12 چه خواهد آمد؟ علاوه بر این، آیا آیفون 11 که با قیمت 500 دلاری خود یکی از محبوب‌ترین و بهترین محصولات اقتصادی به شمار می‌رود، همچنان تولید خواهد شد یا خیر؟

پاسخ این سوالات قطعا در رویداد Far Out اپل داده خواهد شد.

حافظه داخلی دو برابری در نسخه‌های پرو

یکی دیگر از رازهای خانواده iPhone 14 ظرفیت حافظه داخلی نسخه‌های پرو است. برخی شایعات ادعا می‌کنند که حداقل ظرفیت این گوشی‌ها به 256 گیگابایت خواهد رسید؛ در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند که شروع ظرفیت حافظه داخلی این گوشی‌ها همچنان برابر با 128 گیگابایت باقی خواهد ماند.

در صورتی که قیمت پایه نسخه‌های پرو و پرو مکس افزایش پیدا کند، افزایش ظرفیت پایه نیز منطقی به نظر خواهد رسید.

آیفون 14 پرو

بر اساس آماری که به تازگی از عده‌ای از کاربران گوشی‌های هوشمند مدرن گرفته شده است، ظرفیت 256 گیگابایت به عنوان مناسب‌ترین ظرفیت برای یک گوشی هوشمند اعلام شد. با این وجود باید منتظر ماند و دید اپل برای نسخه پایه از مدل‌های Pro و Pro Max گوشی خود چه برنامه‌ای خواهد داشت.

تماس ماهواره‌ای

در میان تمامی سوالات و ابهامات موجود در خصوص خانواده آیفون 14 بدون شک مهم‌ترین مورد، قابلیت تماس ماهواره‌ای‌ست که امکان ارسال پیام کوتاه و تماس‌های اضطراری از تمامی نقاط دنیا، حتی مناطقی که فاقد پوشش شبکه‌های مخابراتی هستند نیز فراهم می‌کند.

این قابلیت همانند یک رویا برای کاربران آیفون به شمار می‌رود. با این وجود حتی اگر اپل زیرساخت‌های تکنولوژیک استفاده از این قابلیت در iPhone 14 را فراهم کرده باشد، مساله بزرگ در خصوص آن، مدل تجاری آن و سیستم پرداخت هزینه تماس‌های ماهواره‌ای‌ست.

تماس ماهواره‌ای iPhone 14

گفته می‌شود که اپل برای توسعه این فناوری با کمپانی گلوبال استار همکاری داشته است. این کمپانی در ابتدای سال جاری میلادی 17 ماهواره را در اختیار گرفته و به گفته خودش، قصد دارد از آن‌ها برای ایجاد سرویس‌های پایدار و پیوسته ماهواره‌ای برای یک مشتری بالقوه استفاده کند.

با این وجود، ابهامات زیادی در خصوص ملاحظات مالی این سیستم وجود دارد. آیا اپل هزینه تماس‌های ماهواره‌ای را به صورت یکجا به گلوبال استار پرداخت می‌کند یا مشتریان باید به طور جداگانه هزینه هر تماس خود را بپردازند؟

از آن جا که تا کنون هیچ کمپانی دیگری اقدام مشابهی را انجام نداده، مشخص نیست که سرانجام این قابلیت به کجا خواهد انجامید. بنابراین چاره‌ای جز منتظر ماندن تا تاریخ 16 شهریور، زمان برگزاری رویداد Far Out اپل، نیست!

سرعت شارژ

علیرغم تمامی پیشرفت‌های اپل در زمینه‌های مختلف گوشی‌های تلفن همراه، این کمپانی همواره در بحث سرعت شارژ با اختلاف عقب‌تر از رقبا بوده است.

کمپانی‌هایی نظیر شیائومی یا اوپو تکنولوژی‌های شارژ بسیاری سریعی را توسعه داده‌اند که گوشی را در سریع‌ترین زمان ممکن شارژ می‌کنند. با این حال اپل همچنان در محصولاتش از سیستم شارژ آهسته و ایمن استفاده می‌کند.

سریع‌ترین نرخ شارژ در میان آیفون‌ها را iPhone 13 Pro Max دارد که با توان 27 وات شارژ می‌شود. همچنین شارژ نسخه پرو از آیفون 13 نیز با توان حداکثر 23 وات انجام می‌شود. این در حالی است که گوشی‌های چینی نظیر وان پلاس یا شیائومی به توان 150 وات یا بالاتر هم رسیده‌اند.

آیا اپل این روند را در آیفون 14 تغییر خواهد داد؟ بسیاری افراد گمان می‌کنند که این سرعت پایین به دلیل محدودیت درگاه لایتنینگ به استفاده از جریان 3 آمپر یا ولتاژ 9 ولت است که حداکثر توان 27 وات را برای آن رقم می‌زند.

شارژ آیفون 14

به نظر می‌رسد اپل باید در آیفون‌های سال 2023 خود از درگاه USB-C استفاده کند. بنابراین ممکن است در خانواده iPhone 15 شاهد سرعت شارژ بالاتر باشیم. با این حال باید منتظر ماند و دید رویداد 16 سپتامبر در این خصوص چیز جدیدی در اختیارمان قرار خواهد داد یا خیر.

اندازه فیزیکی نسخه‌های پرو

یکی دیگر از سوالات بی‌جواب پیرامون آیفون 14، اندازه این محصولات، خصوصا نسخه‌های پرو است.

پیش از این، تصاویر و رندرهای موسوم به این گوشی در اینترنت منتشر شده و ظاهر آن را به تصویر کشیده بود. در این تصاویر، نسبت عرض به طول صفحه نمایش برابر با 20:9 بود که متفاوت با نسل قبل این محصولات است. به این ترتیب، به نظر می‌رسد نسخه‌های Pro از آیفون 14 طراحی فشرده‌تری نسبت به قبل خواهند داشت.

این اطلاعات هنوز به تایید اپل نرسیده و به نظر می‌رسد برای نهایی شدن آن‌ها باید حدودا یک هفته منتظر ماند.

اتصال 5G

آیفون‌ها دو سال پیش و با آیفون 12 به حوزه گوشی‌های 5G وارد شدند. با این حال، آیفون 13 از مودم‌های قدیمی‌تر کوالکام X60 استفاده می‌کند و انتظار می‌رود در نسل جدید، شاهد استفاده از مودم‌های جدیدتر X65 باشیم. این مودم اکنون در بسیاری محصولات پرچمدار اندرویدی مثل گلکسی اس 22 هم استفاده می‌شود و دریافت سیگنال بهتری نسبت به X60 دارد.

همچنین پشتیبانی از استاندارد جدید وای فای، یعنی Wi-Fi 6E هم یکی دیگر از انتظارات مهم از نسل جدید آیفون‌ها به شمار می‌رود.

تفاوت واقعی عملکرد نسخه‌های پرو با نسخه‌های غیر پرو چقدر خواهد بود؟

بر اساس اطلاعات و شایعات موجود، امسال تنها نسخه‌های پرو و پرو مکس از آیفون 14 به تراشه‌های جدید A16 Bionic اپل مجهز می‌شوند. با این وجود هنوز هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص تفاوت عملکرد این تراشه‌ها با تراشه‌های A15 و قابلیت‌های ویژه آن‌ها در دست نیست.

پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از این هستند که این تراشه‌ها با بهره‌گیری از فرآیند تولید بهینه‌تری ساخته خواهند شد. بنابراین، احتمالا با تراشه‌هایی پنج نانومتری ساخت TSMC طرف خواهیم بود.‌ به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که با بهبود عملکرد فاحشی در نسل جدید چیپست‌های اپل روبرو شویم. اما آیا این بهبودها به اندازه‌ای هستند که برگ برنده‌ای برای نسخه‌های Pro به شمار روند یا خیر؟

همچنین محل ابهام دیگر این نسل از آیفون‌ها هم این است که آیا اپل در این نسل از گوشی‌های خود سرانجام به سراغ استفاده از رم‌های سریع‌تر LPDDR5 خواهد رفت یا خیر.

مد سینماتیک، ویدیوهای 8K و کیفیت صدا

مد سینماتیک و قابلیت ضبط ویدیوهای 8K نیز دو قابلیت دیگر آیفون‌ها هستند که بحث و ابهام فراوانی پیرامون آن‌ها در جریان است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، قابلیت ضبط ویدیوهای 8K تنها در نسخه‌های پرو از iPhone 14 در دسترس خواهد بود. از سوی دیگر اما مشخص نیست که آیا مد سینماتیک امسال در ویدیوهای 4K هم قابل استفاده خواهد بود یا خیر. سال گذشته، این مد تنها در رزولوشن 1080p استفاده می‌شد و عملکرد آن نیز با برخی اختلالات جزیی همراه بود. بنابراین امسال، شرایط مناسبی برای اپل فراهم است که به رفع این ایرادات بپردازد.

طراحی iPhone 14

همچنین، بسیاری از ما کنجکاویم که ببینیم آیا اپل امسال از اسپیکرهای جدیدی در آیفون استفاده خواهد کرد یا خیر! سال گذشته اپل در رویداد رونمایی خانواده iPhone 13 هیچ اشاره‌ای به اسپیکر و کیفیت صدای این محصولات نکرد. با این حال شاهد پیشرفت بزرگی در کیفیت صدای این محصولات بودیم. آیا آیفون 14 در این زمینه پیشرفت بیشتری را تجربه خواهد کرد یا خیر؟

شما فکر می‌کنید چه زمینه دیگری از عملکرد آیفون 14 همچنان جای ابهام دارد؟ آیا تصور می‌کنید اپل روز شانزدهم شهریور ماه، طرفدارانش را سورپرایز می‌کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*