کانسپت کابین M.i. 21 شرکت DS

کانسپت DS برای کابین محصولات آینده خود، یادآور فیلم‌های علمی تخیلی است

دی اس از طرح مفهومی جدیدی با نام M.i. 21 پرده برداشت. این کانسپت DS کابین محصولات آینده آن را نشان می‌دهد که شبیه به سفینه‌های فضایی است.

در دوره‌ای که فناوری‌های تعاملی هرچه بیشتر با زندگی‌مان ادغام شده، جای تعجبی ندارد که کابین خودروها هم به همین سمت و سو حرکت کند. مرسدس بنز EQS، بی ام و i7 و تسلا مدل S پلید برخی از نمونه‌ها با کابین‌های پیشرفته‌اند که همین الان در جاده‌ها تردد می‌کنند. آزمون و خطا با ایده‌های بلندپروازانه در قالب خودروهای مفهومی یا کانسپت همیشه برای خودروسازان جذابیت دارد و حالا شرکت DS، زیرمجموعه استلانتیس از کانسپتی تحت عنوان M.i. 21 رونمایی کرده است.

شرکت دی اس این کانسپت را یک «مانیفست طراحی» با لحاظ «ملزومات نظارتی، صنعتی و اقتصادی» برای «تولید سریع‌تر» بر شمرده است. به‌لطف این کانسپت DS می‌توان با چشم‌انداز این خودروساز فرانسوی برای طراحی کابین محصولات آینده آن آشنا شد. نکته مهم این است که به گفته مدیر طراحی شرکت، بر خلاف کانسپت‌های معمول که خودروسازان به نمایش می‌گذارند، امکان تولید بخش عمده این کانسپت به‌صورت انبوه در آینده نه‌چندان دور وجود دارد.

کانسپت M.i. 21 شرکت DS، نمایان‌گر کابین‌های آینده

کانسپت کابین M.i. 21 شرکت DS

در طراحی کابین کانسپت شرکت DS سعی بر حذف المان‌های جاگیر و فراهم‌سازی بیشترین فضای ممکن بوده است. در نتیجه، در آن اثری از کنسول مرکزی مرسومی نیست که امروزه در خودروها وجود دارد. سیستم نورپردازی فضای داخلی تطبیقی و مبتنی بر محیط اطراف بوده و یکی از المان‌های برجسته، چرا‌غ‌های گِرد بزرگ در درب‌ها است.

از گوشه‌ای تا گوشه دیگر کابین مفهومی دی اس یک نمایشگر عریض منحنی قرار دارد که کنترل‌هایی لمسی روی لبه‌های آن پیدا می‌شود. استفاده از نمایشگر عریض در فضای داخلی ایده تازه‌ای نیست و پیش‌تر نه تنها در کانسپت‌ها بلکه در محصولات تولیدی مشاهده کرده‌ایم. ویژگی جذابی که نمایشگر کانسپت دی اس را نسبت به بقیه متمایز می‌کند، قابلیت تغییر حالت آن از مات به شفاف است تا در صورت عدم استفاده از نمایشگر، اجزای کابین نمایان بشوند.

کانسپت کابین M.i. 21 شرکت DS

در این کابین شرکت DS، سرنشینان می‌توانند سیستم اطلاعات و سرگرمی را با استفاده از فرمان صوتی کنترل کنند. ضمن این، در صورتی که فرد تمایلی به استفاده از فرمان صوتی نداشته باشد، قابلیت کنترل سیستم از طریق یک قسمت شیشه‌ای شناور نزدیک جادستی وسط مهیا است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در کابین‌های آینده کنترل‌های فیزیکی مرسوم مثل دکمه‌ها، سوئیچ‌ها و چرخانه‌ها کنار گذاشته می‌شوند؛ هرچند ده‌ها سال است که رانندگان به آن‌ها عادت کرده‌اند.

فرمان کانسپت کابین M.i. 21 شرکت DS

ویژگی‌های منحصر به فرد کانسپت DS برای کابین خودروهای خود خود به همینجا ختم نمی‌شوند. در این کابین همچنین یک فرمان چندضلعی به‌جای یک فرمان گرد مرسوم به‌چشم می‌خورد که متشکل از دو المان شبیه به بال‌های معروف برند دی اس با یک نمایشگر هم‌اندازه یک گوشی هوشمند در میان آن‌ها است. کارایی فرمانی با این فرم جای بحث دارد، ولی از این گذشته، این شیوه طراحی فرمان با بقیه المان‌های کابین هماهنگی مناسبی پیدا کرده است.

اولین خودروهای دی اس با فضای داخلی جدید این شرکت، احتمالاً قبل از سال 2030 روانه بازار می‌شوند. در واقع این شرکت فرانسوی کانسپت M.i. 21 را جزو یک برنامه 5 ساله در نظر گرفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*