اپلیکیشن گوشی اندرویدی اقتصادی

اگر یک گوشی اقتصادی اندرویدی دارید، این اپلیکیشن ها را هرگز روی آن نصب نکنید!

در این متن به معرفی اپلیکیشن های می‌پردازیم که هرگز نباید روی یک گوشی اقتصادی اندرویدی نصب شوند؛ چرا که باعث افت عملکرد و افزایش مصرف باتری در آن می‌شوند!

هرچقدر هم که با تکنولوژی بیگانه باشید، نمی‌توانید منکر تاثیر چشمگیر گوشی های هوشمند در زندگی روزمره خود شوید!

همان‌طور که یک گوشی هوشمند قدرتمند و سریع می‌تواند رضایت کاربران را جلب کند، یک گوشی کند نیز از سوی دیگر باعث ناراحتی و نارضایتی آن‌ها خواهد شد.

از جمله بزرگ‌ترین مشکلاتی که گوشی‌های اقتصادی در گذر زمان با آن‌ها روبرو می‌شوند، می‌توان به عملکرد ضعیف و کند، مصرف باتری بیش از اندازه و فضای ذخیره‌سازی محدود اشاره کرد.

در همین راستا برخی از اپلیکیشن ها به دلیل ماهیت سنگینی که دارند، می‌توانند باعث اختلال در عملکرد گوشی های اقتصادی اندرویدی شوند.

به عنوان مثال، بازی‌های ویدیویی پرجزئیات، اپلیکیشن‌های اجتماعی سنگین، گوگل مپس، ابزارک‌ها و سایر اپلیکیشن‌هایی که عملکردشان بر پایه فعالیت پس‌زمینه استوار است می‌توانند گوشی‌های با رم پایین، پردازنده کند و یا باتری ضعیف را با مشکلات بزرگی روبرو کنند.

به همین جهت امروز در گجت نیوز به معرفی ده دسته اپلیکیشن می‌پردازیم که نباید آن‌ها را بر روی گوشی های اقتصادی اندرویدی نصب کنید.

همچنین در صورتی که این برنامه‌ها را روی گوشی خود دارید، می‌توانید با حذف کردنشان ضمن این که فضای زیادی از حافظه را خالی می‌کنید، بار سنگینی را هم از روی دوش تراشه و رم بردارید.

اپلیکیشن هایی که نباید بر روی گوشی اندرویدی اقتصادی خود نصب کنید

گوگل مپس و سایر اپلیکیشن های مسیریابی

گوگل مپس

گوگل مپس، یکی از بهترین و محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های مسیریابی دنیاست. با این حال قابلیت‌های متعدد این برنامه اعم از فعالیت دائمی در پس‌زمینه و پایش لحظه‌ای جی پی اس می‌تواند بار سنگینی روی دوش پردازنده، رم و حافظه جانبی گوشی‌های اندرویدی وارد کند.

اپلیکیشن Google Maps اطلاعات ترافیکی را به‌طور دائم دریافت کرده و مسیریابی را به‌صورت آنی ارائه می‌دهد. این برنامه همچنین به سرویس مکان‌یابی گوشی نیز دسترسی دائمی دارد. بنابراین استفاده از آن مصرف بسیار بالای انرژی و باتری را برای گوشی اندرویدی به همراه خواهد داشت.

در کنار این موارد، گوگل مپس همچنین حجم بالایی از داده‌ها را نیز بر روی حافظه گوشی شما ذخیره می‌کند. بنابراین اگر متوجه شده‌اید که گوشی اندرویدی‌تان به‌تازگی کند شده و عملکرد ضعیفی دارد، شاید بد نباشد سری به بخش Storage در تنظیمات اندروید زده و حافظه اشغال شده توسط گوگل مپس را بررسی کنید!

اگر مجبور هستید به هر دلیلی از گوگل مپس یا سایر سرویس‌های مشابه استفاده کنید، دسترسی‌های داده‌شده به آن‌ها را بررسی کنید و به‌طور دائمی کش آن‌ها را پاک کنید تا افت عملکرد دستگاه را به حداقل برسانید.

ابزارک‌ها و کاشی‌های زنده

ابزارک در اندروید

ابزارک (ویجت) ها ابزارهایی بسیار کاربردی در گوشی های اندرویدی به شمار می‌روند که اطلاعات ضروری را به‌صورت خلاصه و بی‌دردسر به شمار نمایش می‌دهند.

با این وجود، همین ابزارک‌ها می‌توانند بلای جان تراشه، رم و باتری گوشی اندرویدی شما باشند!

نکته مهم در خصوص ابزارک‌ها آن است که این سرویس‌ها همواره در پس‌زمینه دستگاه فعال بوده و ضمن مصرف باتری بیشتر، بخش بزرگی از رم را هم درگیر می‌کنند. به عنوان مثال، ابزارک نمایش وضعیت آب و هوا به‌طور دائمی به ریفرش کردن اطلاعات در پس‌زمینه می‌پردازد تا جزئیات لحظه‌ای را به شما نشان دهد.

از سوی دیگر باید توجه کنید که هریک از ویجت‌ها کد و رابط کاربری مخصوص به خود را دارد. بنابراین اجرای همزمان چندین ویجت بر روی یک گوشی می‌تواند منابع آن را به‌سرعت ببلعد!

ابزارک‌ها همچنین خیلی زود به ذخیره حجم بالایی از کش می‌پردازند و فضای زیادی از حافظه گوشی شما را هم درگیر خواهند کرد. بنابراین حتی اگر مجبور هستید از چندین ویجت بر روی صفحه نمایش گوشی اقتصادی خود استفاده کنید، پاک کردن دوره‌ای کش را هرگز فراموش نکنید!

البته استفاده از یک ابزارک به‌تنهایی تاثیر چندانی در مصرف باتری گوشی شما نخواهد داشت. با این حال، اگر چندتا از آن‌ها به‌طور همزمان روی صفحه نمایش قرار دهید، خیلی زود متوجه اثرات سوء آن روی عملکرد دستگاه خواهید شد.

بازی‌های موبایل پرجزئیات و سنگین

اپلیکیشن گوشی اندرویدی اقتصادی

بازی‌های سنگین و با گرافیک بالا فشار زیادی روی سی پی یو، پردازشگر گرافیکی و رم وارد کرده و باعث مصرف بالای شارژ می‌شوند.

بنابراین اگر یک گوشی اقتصادی اندرویدی دارید، از نصب بازی‌های پرجزئیاتی مثل Genshin Impact خودداری کنید. بازی‌های این چنینی معمولا علاوه بر این که حجم بسیار بالایی از حافظه گوشی را اشغال می‌کنند، تراشه را نیز با حداکثر توان درگیر خواهند کرد.

درنتیجه این اتفاق، عملکرد دستگاه کندتر شده و شارژ باتری هم به‌سرعت خالی می‌شود.

به عنوان مثال، Genshin impact برای دانلود به حداقل هشت گیگ فضا روی حافظه شما نیاز دارد. با این وجود با نصب آپدیت‌ها، حجم بازی به‌سرعت به 10 گیگابایت افزایش می‌یابد!

از سوی دیگر، حجم بالای دیتای برخی بازی‌های مدرن نیز مساله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. مثلا بازی محبوب کارتی Hearthstone، طبق اطلاعات درج شده در گوگل پلی، تنها 175 گیگ حجم دارد. با این حال، به محض نصب برنامه و دانلود آپدیت‌های اجباری آن، حدود 6.75 گیگ از حافظه دستگاه شما را به خود اختصاص خواهد داد!

اپلیکیشن‌های سنگین و از پیش‌نصب‌شده روی گوشی ها

اپلیکیشن پیش فرض اندروید

اگر تا به امروز اپلیکیشن های پیش فرض نصب شده بر روی گوشی اندرویدی اقتصادی خود را حذف نکرده‌اید، اکنون وقت مناسبی برای انجام این کار است.

این اپلیکیشن‌ها که عموما توسط کمپانی سازنده گوشی بر روی آن نصب می‌شوند، لزوما خطرناک نیستند؛ با این حال اکثر آن‌ها کاربردهایی غیرضروری داشته و بی‌دلیل، بخش زیادی از منابع دستگاه شما را اشغال می‌کنند.

برای شناسایی این دسته برنامه‌ها بد نیست نگاهی به نمودارهای مصرف باتری و داده در گوشی خود بیندازید تا متوجه شوید هریک از اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی‌تان چه میزان از شارژدهی و اینترنت دستگاه را مصرف می‌کنند.

طبیعتا گوشی‌های قدرتمندتر قادرند مجموعه برنامه‌هایی مثل Google Workplace، پکیج‌های نمایش PDF و سایر برنامه‌های کاربردی را به‌راحتی اجرا کنند. با این وجود اگر یک گوشی اقتصادی در اختیار داشته باشید، احتمالا نصب چند همزمان چندتا از این برنامه‌ها باعث کند شدن و افت عملکرد خواهد شد.

البته توجه کنید که همیشه نمی‌توانید اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نصب شده بر روی گوشی خود را حذف کنید؛ چرا که برخی از آن‌ها واقعا امکان حذف شدن ندارند!

در این شرایط تنها کاری که می‌توان بکنید این است که امکان اجرا در پس‌زمینه را به آن‌ها ندهید تا از مصرف شدن منابع گوشی توسط آن‌ها خودداری نمایید.

اپلیکیشن های استریم محتوا

استریم محتوا

اپلیکیشن‌های استریم نظیر نتفلیکس، اسپاتیفای یا یوتیوب به استانداردهایی برای دسترسی به محتوای چندرسانه‌ای تبدیل شده و تقریبا روی تمامی گوشی های اندرویدی حضور دارند.

با این وجود، مصرف اینترنت و شارژ بالای این اپلیکیشن‌ها باعث می‌شود که گوشی‌های قدیمی‌تر در حین اجرای آن‌ها دچار مشکل شوند.

مهم‌ترین نکته پیرامون این دسته اپلیکیشن‌ها، مصرف بالای اینترنت آن‌هاست. پس اگر اینترنت شما محدود است و یا از بسته‌ای با ظرفیت نه چندان بالا استفاده می‌کنید، احتیاط کنید که به یکباره متوجه تمام شدن بسته اینترنت خود نشوید!

علاوه بر این، برنامه‌های استریم همچنین فشار زیادی هم به پردازنده و حافظه گوشی وارد می‌کنند و منابع زیادی از سیستم را به خود اختصاص می‌دهند.

برای مدیریت مصرف اینترنت و وارد شدن فشار کمتر به باتری، پردازنده و حافظه سعی کنید کیفیت ویدیوها را کاهش داده یا از اپلیکیشن‌های جایگزینی مثل VLC Player که حجم کمتری دارند، استفاده نمایید.

همچنین باید توجه کرد که بسیاری اپلیکیشن های استریم در حال حاضر گزینه دانلود آفلاین محتوا را در اختیار کاربر می‌گذارند. به این ترتیب می‌توان با دانلود کردن ویدیوها با کیفیتی مناسب، فشارهای ناشی از تماشای آنلاین را از روی گوشی برداشت.

استفاده از این گزینه‌ها در اپلیکیشن های استریم می‌تواند ضمن افزایش شارژدهی باتری، عملکرد کلی دستگاه را نیز بهبود ببخشد.

آنتی ویروس‌ها

اپلیکیشن گوشی اندرویدی اقتصادی

اپلیکیشن‌های آنتی ویروس برای ارتقای ایمنی گوشی شما در برابر بدافزارها و خطرهای امنیتی ضروری هستند و استفاده از آن‌ها خصوصا برای گوشی‌های قدیمی‌تر که بیش‌تر در معرض هک شدن هستند، اهمیت بیشتری دارد.

با این وجود بسیاری از آنتی ویروس‌ها مثل مک آفی، نورتون یا Avast به‌خاطر بهره‌مندی از قابلیت‌های امنیتی پیچیده، معمولا فعالیت زیادی در پس‌زمینه داشته و با چک کردن دائمی دستگاه باعث افزایش مصرف شارژ و کند شدن عملکرد گوشی می‌شوند.

البته حذف کردن آنتی ویروس‌ها اساسا توصیه نمی‌شود؛ چرا که این دسته اپلیکیشن‌ها گوشی شما را از خطر ویروس‌ها، بدافزارها و سایر تهدیدات امنیتی در امان نگه می‌دارند. با این وجود تنظیم تعداد دفعات چک کردن گوشی و میزان استفاده آن‌ها از منابع گوشی می‌تواند باعث مدیریت همزمان امنیت و عملکرد گوشی شود.

یکی دیگر از راهکارهای کلیدی در این خصوص، استفاده از آنتی ویروس‌های سبک‌تری مثل بیت دیفندر یا Avira است که ضمن عملکرد موثر در محافظت از گوشی، منابع محدودتری را مصرف کرده و می‌توانند گوشی شما را از شر تهدیدهای امنیتی در امان نگه دارند.

همچنین باید توجه کرد که برخی گوشی های اندرویدی نیز به قابلیت‌های امنیتی نسبتا مناسبی مجهز هستند؛ به‌طوری که بدون نیاز به نرم افزارهای آنتی ویروس نیز قادر به محافظت در برابر تهدیدات سایبری هستند.

اگر گوشی شما جزو این دسته محصولات است، فورا آنتی ویروس خود را پاک کنید تا شاهد ارتقای سرعت و عملکرد گوشی خود باشید.

اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی

اپلیکیشن گوشی اندرویدی اقتصادی

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که به‌خاطر ارائه رابط کاربری غنی و نمایش تصاویر و ویدیوهای باکیفیت و با رزولوشن بالا شناخته می‌شود.

این امر البته تنها یک روی سکه است و مصرف بالای باتری و منابع سیستم، مساله دیگری است که کاربران اینستاگرام باید نگران آن باشند!

این مساله در خصوص اکثر اپلیکیشن‌های اجتماعی صدق می‌کند و ارائه محتوای بروز و باکیفیت در این اپلیکیشن‌ها معمولا به قیمت مصرف بالای منابع و انرژی گوشی تمام می‌شود.

خود اپلیکیشن اینستاگرام حجم بالایی از منابع سیستم را مصرف کرده و صفحه نمایش شما را با نوتیفیکیشن‌های مختلف بمباران می‌کند! همچنین اسنپ چت، دیگر برنامه اجتماعی محبوب در دنیا نیز همین وضعیت را داشته و به دلیل استفاده گسترده از دوربین و پردازش پس‌زمینه، می‌تواند مصرف باتری بسیار زیاد و کند شدن دستگاه را به همراه داشته باشد.

کاربران گوشی های اقتصادی اندرویدی البته همیشه می‌توانند از اپلیکیشن های جایگزین رسانه‌های اجتماعی که حجم کمتری دارند، استفاده کنند. مثلا فیسبوک به‌طور رسمی نسخه‌ای سبک‌تر از اپلیکیشن اندرویدی خود تحت نام Facebook Lite را منتشر کرده که مصرف پایین‌تری داشته و برای گوشی‌های ضعیف‌تر مناسب‌تر است.

با این وجود فیسبوک لایت و بسیاری اپلیکیشن‌های جایگزین دیگر در تمامی نقاط دنیا قابل دسترسی نیستند و نمی‌توان به عنوان راهکاری دائمی به آن‌ها نگاه کرد!

والپیپرهای انیمیشنی

والپیپر انیمیشن

مسلما والپیپرهای پویا جذابیت فراوانی دارند و می‌توانند جان تازه‌ای به صفحه اصلی یا لاک اسکرین گوشی شما ببخشند. با این وجود این دسته پس‌زمینه‌ها فشار بسیار بالایی به پردازشگر گرافیکی دستگاه وارد کرده و می‌توانند عملکرد و عمر باتری آن را به‌طور قابل توجهی کاهش دهند.

زمانی که از یک پس‌زمینه متحرک استفاده می‌کنید، پردازشگر گرافیکی دستگاه شما به‌طور دائمی در حال رندر کردن انیمیشن‌ها و پردازش عناصر تعاملی تصویر است. بنابراین نه تنها عملکرد کلی دستگاه در این شرایط تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، بلکه مصرف باتری نیز به‌شدت افزایش خواهد یافت.

دو اپلیکیشن مطرح  Muzei Live Wallpaper و Forest Live Wallpaper نمونه‌هایی مهم از این دسته برنامه‌ها هستند که حتی گوشی‌های پریمیوم و مخصوص گیمینگ را نیز بعضا با مشکلات پردازشی فراوان و لگ و افت عملکرد روبرو می‌کنند. بنابراین در صورتی که یک گوشی اقتصادی اندرویدی دارید، از نصب این دسته اپلیکیشن‌ها بر روی آن جدا خودداری کنید.

در عوض می‌توانید از تصاویر استاتیک با طرح‌های جذاب‌تر استفاده کرده یا هر از گاهی تصویر پس‌زمینه دستگاه را عوض کنید تا هم رابط گوشی برای‌تان تکراری نشود و هم فشار مضاعفی به دستگاه وارد نکنید.

لانچرهای سنگین

اپلیکیشن گوشی اندرویدی اقتصادی

لانچرهای سنگین و پر از انیمیشن اندروید نیز یکی دیگر از مواردی هستند که ظاهر زیبا و جذابی به دستگاه شما می‌بخشند؛ اما در عوض با مصرف حجم بالایی از منابع دستگاه باعث کند شدن آن می‌شوند.

دلیل این اتفاق، انیمیشن‌های سنگین و قابلیت‌های شخصی‌سازی فراوان این لانچرهاست که البته چشم‌نواز و جذاب هستند؛ اما به توان پردازشی بالا و حافظه‌ای زیاد نیازمندند و همین مساله، اجرای آن‌ها در گوشی های اقتصادی و ضعیف‌تر را با مشکل روبرو می‌کند.

برای مدیریت این شرایط می‌توانید از لانچرهای سبک‌تری مثل Nova Launcher یا Lawnchair استفاده کنید. این اپلیکیشن‌ها همچنان رابط کاربری تر و تمیز و سریعی را ارائه کرده؛ اما فشار زیادی به گوشی شما وارد نمی‌کنند. بنابراین با اجرای آن‌ها می‌توانید امیدوار باشید عملکرد کلی دستگاه چندان افت نکند!

به‌طور کلی توصیه می‌شود در استفاده از لانچرها، تاثیر آن‌ها بر عملکرد را به جذابیت‌های بصری ترجیح دهید. بنابراین اگر گوشی شما قدیمی است و توان پردازشی پایینی دارد، بهتر است قابلیت‌های سنگین لانچر را تا جای ممکن غیرفعال کنید تا تجربه‌ای روان‌تر داشته باشید.

همچنین اگر گوشی شما واقعا ضعیف است، توصیه می‌کنیم به‌طور کلی قید استفاده از لانچرها را زده و از لانچر پیش‌فرض خود گوشی استفاده کنید.

مرورگرهای پیش‌فرض

اپلیکیشن های پیش فرض

بسیاری از گوشی‌های به‌طور پیش‌فرض به مرورگرهایی نظیر گوگل کروم یا مایکروسافت اج مجهز هستند. این اپلیکیشن‌ها علیرغم این که عملکرد قابل قبولی داشته و یک پکیج کامل برای جستجو و گشت و گذار در اینترنت به شمار می‌روند، اما احتمالا اطلاعات گوشی شما را با هدف ارائه تبلیغات متمرکز استخراج می‌کنند.

این مساله بدون شک باعث افت چشمگیر عملکرد گوشی شما و مصرف انرژی بیشتر آن خواهد شد.

برای مقابله با این اتفاق سعی کنید در بخش تنظیمات، دسترسی این مرورگرها به اطلاعات خود را قطع کرده و یا از مرورگرهایی مثل فایرفاکس یا Brave که امنیت و مصرف بهینه از منابع را در اولویت قرار می‌دهند، استفاده نمایید.

اگر از یک گوشی اقتصادی اندرویدی استفاده می‌کنید، همچنین در کنار مرورگرها لازم است مراقب اپلیکیشن‌های استخراج داده هم باشید که با روشی مشابه سعی دارند با دسترسی به داده‌های مربوط به اطلاعات شخصی، عادت‌های آنلاین و مکان‌یابی، از آن‌ها برای مصارف تبلیغاتی استفاده کنند.

این دسته اپلیکیشن‌ها نیز قادرند حجم زیادی از منابع سیستم را مصرف کرده و باعث کندتر شدن دستگاه شوند.

بهترین راه برای این که از دچار شدن به این دسته مشکلات جلوگیری کنید، آن است که همیشه برنامه‌های مورد نیاز خود را از فروشگاه گوگل پلی دریافت کنید؛ چرا که توسعه‌دهندگان در این بستر، اطلاعات کاملی در خصوص نحوه استخراج اطلاعات خود را ارائه کرده‌اند.

به این ترتیب شما می‌توانید با آگاهی از تمامی جوانب، در خصوص نصب یا عدم نصب این برنامه‌ها تصمیم بگیرید.