گوشی های زیر 100 دلار

ساخت یک میلیون گوشی ارزان قیمت ایرانی؛ آیا گوشی های زیر 100 دلار ارزش خرید دارند؟

وزیر ارتباطات از تولید و عرضه یک میلیون گوشی ارزان قیمت ایرانی خبر داده است؛ اما گوشی های زیر 100 دلار در بازار جهانی چگونه هستند و آیا ارزش خرید دارند؟

چند روز پیش، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است امسال با همکاری وزارت صمت، یک میلیون گوشی ایرانی زیر 100 دلار تولید و عرضه شود. به‌گفته زارع پور، تولید گوشی های همراه داخلی امسال جلوه دیگری پیدا می‌کند و چند بازیگر جدید هم به حوزه تولید گوشی های بومی وارد می‌شوند. مدتی قبل نیز معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفته بود 500 میلیارد تومان وام بانکی برای تولید گوشی ایرانی اختصاص پیدا کرده است.

به‌این ترتیب به‌نظر می‌رسد تولید گوشی های ارزان قیمت ایرانی وارد مرحله جدیدی شده است و دولت برنامه‌های جدی در این رابطه در سر دارد. تولید گوشی های ایرانی سال‌هاست که به دغدغه جدی مسئولان تبدیل شده و حتی برخی گوشی های داخلی هم به بازار عرضه شدند که البته حرف و حدیث درباره آنها زیاد است.

برخی کارشناسان نیز معتقدند در شرایط فعلی، تولید گوشی همراه کاملا ایرانی در توان تولیدکنندگان داخلی نیست و بهتر است در مرحله اول لوازم جانبی تلفن همراه تولید و عرضه شود و در مراحل بعدی به سراغ تولید گوشی برویم. بعضی دیگر از کارشناسان نیز با این صحبت‌ها مخالف هستند و می‌گویند توانایی فنی تولید گوشی در کشور وجود دارد؛ اما باید تمهیداتی مانند معافیت مالیاتی،‌ بیمه‌ای و حقوق و عوارض گمرکی و همچنین تامین ارز نیمایی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود و با حمایت‌های این‌چنینی می‌توانیم شاهد تولید گوشی کاملا داخلی باشیم.

در هر صورت از بحث امکان تولید گوشی های ایرانی و کیفیت آنها که بگذریم، اکنون قصد داریم به بهانه اظهارات وزیر ارتباطات در خصوص تولید گوشی های زیر 100 دلار، نگاهی به گوشی های خارجی بیندازیم که در این محدوده قیمتی وارد بازار شده‌اند. این گوشی های اقتصادی زیر 100 دلار از برندهای مختلفی در بازار موجود هستند، اما همانطور که انتظار می‌رود، در زمینه کیفیت، امکانات و سایر مسائل حرف‌های زیادی برای گفتن ندارند.

با معرفی برخی از بهترین گوشی های زیر 100 دلار بازار جهان همراه ما باشید:

معرفی بهترین گوشی های زیر 100 دلار در بازار جهانی

سامسونگ گلکسی A01

گلکسی A01

گوشی سامسونگ گلکسی A01 با قیمت حدود 90 دلار عرضه می‌شود. این گوشی ارزان‌قیمت روی سیستم عامل اندروید 10 اجرا می‌شود و از رابط کاربری وان یو آی بهره می‌برد. باتری 3 هزار میلی‌آمپرساعتی این گوشی برای استفاده در یک روز کاری معمولی کافی است و 2 گیگابایت رم آن بدان معنا است که نباید خیلی روی اجرای همزمان چندین برنامه حساب باز کنید. این گوشی دارای 16 یا 32 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی که با استفاده از درگاه کارت حافظه جانبی میکرو اس دی می‌توانید آن را تا 128 گیگابایت ارتقا دهید.

گلکسی A01 در جلو از یک دوربین 5 مگاپیکسلی سلفی و در پشت از دوربین 12 مگاپیکسلی به‌همراه حسگر تشخیص عمق میدان 2 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که عملکرد معقولی دارد و نباید انتظار زیادی از آنها داشته باشید. دوربین سلفی با کمک هوش مصنوعی، به‌عنوان سیستم تشخیص چهره جهت بازگشایی قفل گوشی نیز به‌کار می‌رود.

صفحه نمایش ال سی دی 5.7 اینچی با ناچ قطره‌ای در بالای آن، تقریبا 78.8 درصد از پنل جلویی گوشی را به‌خود اختصاص داده و وضوح مناسب و حاشیه‌های نسبتا باریکی دارد. تراشه کوالکام اسنپدراگون 439 هشت هسته‌ای از دیگر مشخصه‌های این گوشی ارزان قیمت سامسونگ محسوب می‌شود.

در مجموع، سامسونگ گلکسی A01 با چنین ویژگی‌هایی، یکی از بهترین گوشی های زیر 100 دلار بازار جهانی به‌شمار می‌رود؛ ولی قطعا نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید.

آلکاتل 1B

آلکاتل 1B

آلکاتل شرکتی است که بیشتر آن را با تجهیزات مخابراتی و سیستم‌های نظارتی‌اش می‌شناسیم؛ اما این شرکت محصولاتی در بازار گوشی های هوشمند عرضه کرده که قیمت مناسب و ارزانی دارند، اما از لحاظ کیفیت چنگی به دل نمی‌زنند.

گوشی Alcatel 1B 5002A یک گوشی سبک‌وزن کمتر از 60 دلاری با رابط کاربری ساده و صفحه نمایش 5.5 اینچی با وضوح مناسب است. باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی، انرژی لازم برای گوشی را تامین می‌کند و فضای ذخیره‌سازی 16 گیگابایتی گوشی به‌وسیله کارت حافظه جانبی نانو اس دی تا 128 گیگابایت قابل ارتقا خواهد بود.

دوربین 5 مگاپیکسلی در پشت به‌همراه یک فلاش و دوربین 2 مگاپیکسلی در جلوی گوشی تعبیه شده‌اند که طبیعتا برای عکاسی حرفه‌ای طراحی نشده‌اند. این گوشی روی سیستم عامل اندروید 10 نسخه GO اجرا می‌شود و با 2 گیگابایت رم و تراشه اسنپدراگون 215 چهار هسته‌ای، عملکرد سخت افزاری سطح پایینی ارائه می‌دهد.

موتورولا موتو e

موتورولا موتو e

موتورولا موتو e یکی دیگر از گوشی های زیر 100 دلار (به‌طور دقیق حدود 98 دلار) است که روی سیستم عامل اندروید 10 اجرا می‌شود. Moto e دارای باتری 3550 میلی‌آمپرساعتی است و از دو سیم کارت پیشتیبانی می‌کند. صفحه نمایش بزرگ 6.2 اینچی یکی از مزایای این گوشی محسوب می‌شود، اما حاشیه‌های نسبتا بزرگ در بالا و پایین صفحه کمی توی ذوق می‌زند.

با وجود رم 2 گیگابایتی، باید انتظار کاهش سرعت عملکرد در صورت اجرای چند برنامه را داشته باشید. حافظه ذخیره‌سازی داخلی این گوشی نیز 32 گیگابایت است که به‌وسیله کارت حافظه جانبی می‌توانید آن را تا 256 گیگابایت افزایش دهید. تراشه اسنپدراگون 632 هشت هسته‌ای در موتو e نسبت به دو گوشی قبلی، گزینه بهتری محسوب می‌شود، اما باز هم یک چیپست پایین‌رده به‌حساب می‌آید. در نهایت، دوربین 32 مگاپیکسلی با حسگر عمق‌سنج 2 مگاپیکسلی در پشت و دوربین 5 مگاپیکسلی در جلو، مشخصات این گوشی ارزان قیمت موتورولا را تکمیل می‌کنند.

اولفون آرمور X6

اولفون آرمور X6

گوشی ارزان قیمت Ulefone Armor X6 یک گوشی مقاوم با صفحه نمایش 5 اینچی و باتری معقول 4 هزار میلی‌آمپرساعتی است. این گوشی از سیستم عامل اندروید 9.0 پای بهره می‌برد و از دو سیم کارت و کارت حافظه جانبی میکرو اس دی پشتیبانی می‌کند. فضای ذخیره‌سازی این گوشی 16 گیگابایت است که به وسیله کارت حافظه جانبی می‌توانید آن را تا 128 گیگابایت افزایش دهید.

بهره‌مندی از استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار یکی از مزایای رقابتی این گوشی اقتصادی به‌شمار می‌رود. اولفون آرمور X6 می‌تواند به‌مدت 30 دقیقه تا عمق 1.5 متری در برابر نفوذ آب مقاومت کند. همچنین حالتی در این گوشی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد در زمستان و هوای بسیار سرد، در حالی که دستکش پوشیده‌اید با صفحه لمسی گوشی کار کنید. در مجموع، این گوشی اولفون برای کار کردن در شرایط سخت طراحی و عرضه شده است.

پردازنده هشت هسته‌ای مدیاتک MT6580، رم 2 گیگابایت، دوربین پشتی 8 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار، دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی و وزن 224 گرم از دیگر ویژگی‌های Armor X6 محسوب می‌شوند.

نوکیا 2780 فلیپ

نوکیا 2780 فلیپ

گوشی‌هایی که سال‌ها پیش استفاده می‌کردید را به‌خاطر بیاورید؛ موبایل‌های ساده‌ای که از امکانات و قابلیت‌های گوشی های هوشمند مدرن بی‌بهره بودند، صفحه لمسی نداشتند و دوربین آنها نیز بسیار بی‌کیفیت و ابتدایی بود. اما این گوشی‌ها با تمام این کمبودها باز هم بسیار بادوام، ارزان و البته خاطره‌انگیز بودند.

امروزه چنین گوشی‌هایی برای افرادی که می‌خواهند از آنلاین بودن و قابلیت‌های گوشی های هوشمند دور باشند، محبوبیت دوباره پیدا کرده است. بعضی‌ها هم ممکن است به‌دلایل حفظ حریم خصوصی یا بهبود تعادل کار و زندگی خود به یک گوشی موبایل ساده نیاز داشته باشند. نوکیا 2780 یکی از گوشی‌های مناسب این افراد است که با قیمت کمتر از 100 دلار عرضه می‌شود. این گوشی همانطور که گفته شد قابلیت‌ها و امکانات چندانی ندارد، اما ظاهر آن دوست‌داشتنی است و ما را به یاد گوشی‌های تاشوی کلاسیک می‌اندازد.

نوکیا 2780 تاشو روی پلتفرم KaiOS مبتنی بر لینوکس اجرا می‌شود و حداکثر 18 روز عمر باتری در حالت استندبای دارد. شارژر یو اس بی C و یک دوربین از جمله امکانات این گوشی محسوب می‌شوند. شما حتی می‌توانید برخی از برنامه‌های ساده مثل فیس بوک و یوتیوب را روی این گوشی دانلود و استفاده کنید و جک هدفون و رادیو FM نیز در آن وجود خواهد داشت.

تی سی ال A30

تی سی ال A30

تی سی ال A30 گوشی ارزان قیمت دیگری است که از سیستم عامل اندروید 11 گو، پردازنده هشت هسته‌ای مدیاتک، 3 گیگابایت رم، 32 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی با امکان افزایش تا سقف 512 گیگابایت به‌وسیله کارت حافظه جانبی میکرو اس دی و نمایشگر 5.5 اینچی ال سی دی با وضوح اچ دی پلاس بهره می‌برد.

در جلوی گوشی یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی قرار گرفته و در پشت گوشی نیز شاهد قرارگیری دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی هستیم که طبیعتا نباید انتظار زیادی از کیفیت آن داشته باشید. عمر باتری این گوشی TCL با باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی، حدود یک روز کاری برآورد شده است. در مجموع، این گوشی 99 دلاری شاید بتواند برخی کاربران خاص را راضی نگه دارد.

نوکیا 1.3

نوکیا 1.3

نوکیا 1.3 گوشی نسبتا زیبایی است و قاب پشتی بافت‌دار سه‌بعدی آن در رنگ‌های فیروزه‌ای، خاکی یا زغالی، ظاهر جذابی را به‌وجود آورده است. شما در این گوشی سیستم عامل اندروید 10 نسخه GO را در یک صفحه نمایش 5.71 اینچی اچ دی پلاس تجربه می‌کنید. باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی، نویددهنده شارژدهی یک روزه خواهد بود و دوربین گوشی نیز عملکرد نسبتا خوبی در این محدوده قیمتی ارائه می‌کند. دکمه اختصاصی دستیار گوگل به شما امکان دسترسی به آب‌وهوا، تماس‌های تلفنی، اخبار و موارد دیگر را از طریق دستورهای صوتی شما می‌دهد.

تراشه اسنپدراگون 215، رم 1 گیگابایت و حافظه ذخیره‌سازی داخلی 16 گیگابایتی نشان می‌دهند نباید اصلا روی قدرت سخت افزاری این گوشی ارزان قیمت حساب باز کنید. علاوه بر این‌ها، یک دوربین 8 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار در پشت و یک دوربین 5 مگاپیکسلی در جلو تعبیه شده‌اند که آنها هم تعریف چندانی ندارند.

بلو استودیو مینی

بلو استودیو مینی

این گوشی ارزان و جمع‌وجور از نمایشگر 5.5 اینچی اچ دی بهره می‌برد و می‌توانید به‌راحتی با یک دست با آن کار کنید. پردازنده 8 هسته‌ای با حداکثر فرکانس 1.6 گیگاهرتز، سیستم عامل اندروید 9 پای، حافظه ذخیره‌سازی داخلی 32 گیگابایت با امکان افزایش تا 64 گیگابایت به وسیله کارت حافظه جانبی میکرو اس دی، رم 2 گیگابایت، دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با فلاش LED از جمله مشخصات مهم Blu Studio Mini محسوب می‌شوند.

این گوشی کم‌نام‌ونشان و زیر 100 دلاری، به باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده و با شبکه‌های 3G و 4G LTE سازگار است.

اولفون نوت 8

اولفون نوت 8

شاید در مورد برند Ulefone کمتر شنیده باشید، اما این شرکت چند سالی است که در بازار موبایل حضور دارد و گوشی‌های عمدتا اقتصادی و میان‌رده را به بازار عرضه می‌کند. اولفون نوت 8 یکی از گوشی های زیر 100 دلار بازار جهانی است که می‌تواند گزینه مناسبی به‌عنوان گوشی دوم کاربران باشد. این دستگاه از صفحه نمایش 5.5 اینچی IPS LCD با وضوح 960 در 442 پیکسل بهره می‌برد و دوربین 2 مگاپیکسلی در بالای نمایشگر قرار گرفته است.

در زیر قاب اولفون Note 8 شاهد حضور چیپست مدیاتک MT6580 با پردازشگر گرافیکی Mali-400 هستیم که می‌توان از آن انتظار عملکرد نسبتا خوبی در این رده قیمتی داشت. این گوشی برای انجام برخی بازی‌های ساده، وبگردی، تماشای یوتیوب و چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی مناسب خواهد بود.

اولفون نوت 8 دارای 2 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی است که می‌توانید به‌وسیله کارت حافظه جانبی میکرو اس دی، حافظه آن را ارتقا دهید. در پشت دستگاه، دوربین دوگانه 5+2 مگاپیکسلی قرار دارد که نباید انتظار کیفیت خوبی را از آن داشته باشید. باتری 2700 میلی‌آمپرساعتی نیز عملکرد معقولی را از نظر شارژدهی خواهد داشت که در صورت استفاده متوسط، می‌تواند تا یک روز کاری را همراه شما باشد.

اولفون نوت 8 روی سیستم عامل اندروید 10 نسخه GO اجرا می‌شود که مخصوص دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه ساخته شده است. همچنین چند گزینه رنگی زیبا برای این گوشی وجود دارد که شامل مشکی، کهربایی و سبز نیمه شب می‌شوند.

اومیدیجی A5 پرو

اومیدیجی A5 پرو

اومیدیجی A5 پرو یک گوشی هوشمند ارزان قیمت است که در آوریل 2019 عرضه شد. Umidigi یک شرکت چینی است که در زمینه عرضه گوشی های ارزان قیمت شناخته می‌شود. A5 Pro از بدنه فلزی و سرامیکی زیبایی برخوردار است و در رنگ‌های خاکستری و کریستالی زیبا به‌نظر می‌رسد.

در زمینه مشخصات فنی نیز این گوشی چینی حداقل روی کاغذ سربلند خواهد بود. صفحه نمایش بزرگ 6.3 اینچی LTPS با وضوح فول اچ دی پلاس، پردازنده هشت هسته‌ای مدیاتک هلیو P23 با پردازشگر گرافیکی Mali G71 MP2، چهار گیگابایت رم، 32 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی با امکان ارتقا تا 256 گیگابایت به‌وسیله کارت حافظه جانبی میکرو اس دی، سیستم عامل اندروید 9.0 پای، دوربین پشتی سه‌گانه شامل لنزهای 16 مگاپیکسلی استاندارد و 8 مگاپیکسلی فوق عریض و 5 مگاپیکسلی عمق‌سنج، دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی، باتری 4140 میلی‌آمپرساعتی با شارژر 10 واتی و درگاه میکرو یو اس بی از جمله ویژگی‌های این گوشی ارزان قیمت هستند.

دوجی Y8

دوجی Y8

شرکت Doogee یکی دیگر از برندهای چینی است که در زمینه تولید و عرضه گوشی های هوشمند فعالیت می‌کند. گوشی دوجی Y8 در اوایل سال 2019 عرضه شد و از ظاهر نسبتا خوبی برخوردار بوده و مشخصات آن با قیمتی که دارد در تناسب است. شما یک بدنه پلاستیکی با پوشش گرادیانی را در پشت گوشی مشاهده می‌کنید که در رنگ‌های سبز زمردی، مشکی نیمه شب و ارغوانی فانتوم عرضه می‌شود.

در جلو، صفحه نمایش 6.1 اینچی IPS LCD با وضوح اچ دی پلاس قرار گرفته که حاشیه‌های خیلی زیادی ندارد. دوربین جلوی 8 مگاپیکسلی درون یک ناچ قطره‌ای در بالای نمایشگر دیده می‌شود. برای این دستگاه از پردازنده چهار هسته‌ای مدیاتک MT6739 همراه با پردازشگر گرافیکی PowerVR GE8100 استفاده شده و شما می‌توانید آن را در دو پیکربندی حافظه و رم 3+16 گیگابایت یا 3+32 گیگابایت خریداری کنید. قابلیت افزایش فضای ذخیره‌سازی به‌وسیله کارت حافظه جانبی در اینجا نیز وجود دارد.

این گوشی روی سیستم عامل اندروید 9.0 پای اجرا می‌شود و دوربین دوگانه 8+5 مگاپیکسلی در پشت گوشی، تصاویری با کیفیت معمولی را تهیه می‌کنند. دوجی Y8 به باتری 3400 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده که برای تامین انرژی لازم برای یک روز کاری، کافی به‌نظر می‌رسد.

دوجی X97

دوجی X97

گوشی دیگری از دوجی که در محدوده قیمتی کمتر از 100 دلار قرار دارد، مدل X97 است. ایکس 97 دارای دوربین پشتی 8 مگاپیکسلی ساخت سونی است که در این محدوده قیمتی، کیفیت مناسبی را ارائه می‌دهد. دوربین 5 مگاپیکسلی نیز در جلوی گوشی، وظیفه تهیه عکس‌های سلفی را بر عهده دارد.

این گوشی به‌طور پیش‌فرض از سیستم عامل اندروید 12 استفاده می‌کند و چیپست هلیو A22، باتری 4200 میلی‌آمپرساعتی، پشتیبانی از دو سیم کارت و سازگاری با شبکه 4G LTE از دیگر ویژگی‌های آن به‌شمار می‌روند.

نوکیا C1 Plus

نوکیا C1 Plus

نوکیا سی 1 پلاس در اواخر سال 2020 میلادی رونمایی شد. این گوشی با اندروید 10 گو عرضه می‌شود و دوربین‌های 5 مگاپیکسلی در جلو و پشت آن قرار گرفته‌اند. تنها یک گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی، ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد. این گوشی با قیمت حدود 79 دلار عرضه می‌شود و از نظر مشخصات فنی حرفی برای گفتن ندارد.

باتری 2500 میلی‌آمپرساعتی نسبت به بسیاری از رقبای هم‌رده، کم‌ظرفیت‌تر است و شارژدهی زیادی به‌ارمغان نخواهد آورد. نمایشگر 5.45 اینچی LCD با وضوح 960 در 480 پیکسل و پردازنده چهار هسته‌ای از دیگر ویژگی‌های این گوشی ارزان قیمت نوکیا محسوب می‌شوند.

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، گوشی های زیر 100 دلار در بازار جهانی هیچ چیز جالب توجه و چشمگیری ندارند و شاید بیشتر آنها فقط به‌عنوان گوشی دوم مناسب باشند. حالا وزیر ارتباطات وعده ساخت یک میلیون گوشی زیر 100 دلاری ایرانی را داده است؛ به‌نظر شما این گوشی‌ها چگونه خواهند بود؟ آیا اصلا گوشی های زیر 100 دلار ارزش خرید دارند؟