نابودی زمین

اگر زمین نابود شود، انسان‌ها در آخرین لحظه چه می‌کنند؟

کره زمین برای مدتی طولانی به حیات خود ادامه خواهد داد، اما درست مانند هرچیز دیگری در این عالم پایانی دارد و روزی نابود می‌شود. در صورت نابودی زمین، انسان‌ها در آخرین لحظه چه می‌کنند؟

زمان دقیق آن مشخص نیست، اما سرانجام روزی خواه‌ ناخواه این کره خاکی نابود شده و همه چیز تمام می‌شود. طی سال‌های گذشته، تاریخ‌های متفاوتی برای نابودی زمین اعلام شده است. اما هیچ کدام از آنها علمی نبوده و تاکنون محقق نشده‌اند.

مطالعه در مورد موضوعاتی همچون آخرالزمان و پایان دنیا بسیار دشوار هستند. اما دشوارتر از آن پیش‌بینی واکنش مردم در آخرین لحظات زندگی است. از آنجایی که دنیا واقعا قرار نیست به‌پایان برسد، تصور واکنش بشر در لحظات واپسین کمی دور از ذهن و سخت به‌نظر می‌رسد.

واکنش بشر هنگام نابودی زمین را در یک بازی ویدیویی مشاهده کنید

واکنش بشر هنگام نابودی زمین

مطالعه‌ جدیدی ک تسوط یک تیم تحقیقاتی صورت گرفته است، نشان دهنده این است که وقتی دنیا به پایان می‌رسد، مردم در لحظات پایانی چه واکنشی دارند و چه می‌کنند. این تیم تحقیق خود را در قالب ساخت یک بازی‌ ویدیویی و در یک مکان شبیه‌سازی شده انجام داد.

این تیم تحقیقاتی در واقع با استفاده از آنالوگ بازی‌های رایانه‌ای، راهی برای مطالعه واکنش انسان‌ها در آخرالزمان و هنگام نابودی زمین پیدا کرد و یک پیش‌بینی از رفتار بشر را به‌تصویر کشید. این تیم برای آزمایش خود از بازی نقش‌آفرینی آنلاین چند نفره (MMORPG) جهان باز استفاده کرد.

در این مطالعه که در طی یک آزمایش بتا انجام شد، بازیکنان در بازی‌های عادی قرار گرفتند و ماموریت‌ها، کاوش، ارتقاء سطح و احتکار تجهیزات را به دلخواه خود انجام دادند. با این حال، در پایان 11 هفته، بازیکنان می‌دانستند که سرور حذف می‌شود و تمام پیشرفت‌ها و کاراکترهای آن‌ها از بین می‌رود.

واکنش بشر هنگام نابودی زمین

این تیم در مقاله‌ای نوشت: «درنهایت، نتیجه تمام تلاش‌های بازیکنان در روزهای گذشته معنای خود را از دست می‌دهد.» تیم بر این باور بود که حذف سرور در بازی یک فضای آزمایشی خوب برای نشان دادن چگونگی پایان دنیای واقعی فراهم می‌کند و هیچ عواقبی برای عملکرد بازیکنان به همراه نمی‌آورد.

مهندسان طراحی این بازی معتقدند که این بازی به آنها کمک می‌کند تا به سؤالات قدیمی، مانند اینکه آیا انسان‌ها با نزدیک شدن به نابودی زمین آرمان‌های اخلاقی خود را کنار می‌گذارند یا خیر، پاسخ دهند.

آیا طراحی این بازی نشان دهنده نزدیک شدن به پایان دنیاست؟

برخلاف پیش‌بینی‌های بدون اساس، علم می‌تواند درباره موارد و رویداد‌های معدودی با اطمینان صحبت کند و اتفاقاتی را که ممکن است به پایان دنیای ما منجر شوند، بررسی کند.

نزدیک شدن به پایان دنیا

انسان‌ها با شرایط محیطی مختلفی بر روی زمین در حال زندگی هستند و در شرایط متفاوتی نیز ممکن است بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. بنابراین برای انقراض بشر باید کل سیاره زمین نابود و غیرقابل زیستن شود تا دیگر کسی نتواند برای زندگی کردن دوام بیاورد.

انقراض موجودات زنده زمین در گذشته نیز اتفاق افتاده‌ است (انقراض دایناسور‌ها و عصر یخبندان) و باید این مسئله را طبیعی برشمرد. دلیل این اتفاقات هر چه که باشد، نابودی زمین موضوعی بدیهی است که پیش‌بینی رفتارهای اجتماعی در آن زمان را واجب می‌کند.

اما هدف این تیم از طراحی بازی ویدیویی نگران کردن مردم در مورد نزدیکی به آخرالزمان نیست. در واقع تیم قصد داشت با این بازی و شبیه‌سازی شرایط بحرانی، رفتارهای بشر و تغییرات شخصیتی آنها را بررسی کند و یک تصور از روزهای آخر جهان را در ذهن ما به‌وجود بیاورد.

رفتار انسان در لحظات آخر دنیا شگفت‌انگیز است!

این تیم بیش از 270 میلیون رکورد از رفتارهای بازیکنان در بازی را تجزیه و تحلیل کرد، مانند داده‌های سطح‌سازی و گزارش‌های جستجو، تا ببیند آیا رفتار بازیکنان زمانی که می‌دانستند دنیا در حال پایان است، تغییر می‌کند یا خیر. نتیجه: بازی به‌طور شگفت‌انگیزی صلح‌آمیز بود، به‌جز چند نفر که تصمیم گرفتند به کشتار روی بیاورند!

واکنش بشر هنگام نابودی زمین

این تیم نوشت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که هیچ تغییر ظاهری در رفتار معمول بازیکنان دیده نشد، اما برخی از افراد رفتار ضد اجتماعی از خود نشان دادند (مثل قتل سایر بازیکنان). ما همچنین متوجه شدیم که برخلاف ضرب‌المثل اطمینان بخش که می‌گوید «حتی اگر می‌دانستم فردا دنیا نابود می‌شود، باز هم درخت سیبم را می‌کاشتم»، بازیکنان پیشرفت کارکتر خود را رها کردند و کاهش شدیدی در تکمیل کوئست، سطح بندی و توانایی را نشان دادند.»

زمانی که دنیا رو به پایان است، احتمالاً هیچکس زمان زیادی را صرف بهبود خود نخواهد کرد. این تیم می‌نویسد افرادی که تا پایان بازی درحالت عادی خود ماندند و بازی را ترک نکردند، آرام‌ترین افراد بودند و شاید بیشترین وفاداری را به بازی داشتند.

در همین حال، افرادی که زودتر بازی را ترک کردند (تیم آنها را چرنرز نامید) تمایل داشتند ضد اجتماعی‌ترین رفتارها مانند کشتن سایر بازیکنان را از خود نشان دهند، زیرا احساس مسئولیت و وابستگی خود به بازی را از دست دادند.

اگرچه تیم تاکید می‌کند این مطالعه به دلیل این که در یک بازی ویدیویی انجام شده است محدودیت دارد و شاید کاملا واقعی نباشد، اما پایان این جهان در تمام سطوح بازی نسبتاً صلح‌آمیز و حتی گاهی اوقات مثبت بود.

این تیم نتیجه گرفت: «یافته‌های ما مبنی بر اینکه احساسات کانال‌های چت اجتماعی با نزدیک شدن به آخرالزمان به سمت محتوای شادتر گرایش دارد، اولین نشانه‌ای از این است که احتمالاً روابط اجتماعی موجود هنگام نابودی زمین تقویت می‌شوند. علاوه‌براین، در این بازی مشاهده شد بازیکنانی که تا پایان جهان در نقش خود باقی ماندند، روابط اجتماعی جدیدی را تشکیل دادند و سعی کردند تا پایان شاد بمانند.»