مرسدس بنز ویژن 111

مرسدس بنز ویژن 111 ؛ تحقق رویای آلمانی‌ها با باتری‌های فرمول یکی + ویدیو

مرسدس بنز ویژن 111 – Mercedes Benz Vision One-Eleven یک خودرو کانسپت و رویایی است که از آینده می‌آید و به باتری‌های مخصوص ماشین‌های فرمول یک مجهز شده. در ادامه با جذاب‌ترین قابلیت‌های بنز ویژن وان الون کانسپت همراه می‌شویم.

برای اینکه درک بهتری از این خودرو پیدا کنید، باید به دهه 1970 برویم و با شاهکاری به اسم مرسدس بنز C111 آشنا شویم. عجوبه‌ای که سرعت 370 کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد، نوع جدیدی از سیستم تعلیق را به دنیا هدیه داد و نهایتا راهی موزه شد. حالا مرسدس بنز با ماشین کانسپت ویژن 111 قصد دارد تا کار نیمه تمام جد خود را کامل کند.

مرسدس بنز ویژن 111

بنز C111 در جلو و کانسپت بنز One-Eleven در عقب

علاوه بر C111، این خودرو یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های مرسدس بنز 300SL را هم کپی کرده است. درب‌های گاولوینگ (که از بال مرغ‌های دریایی الهام گرفته شده بودند) هم در مرسدس بنز ویژن وان الون کانسپت حضور دارند و سیستم کانوپی شیشه‌ای (سقف و درب‌های تمام شیشه‌ای) هم از افتخارات آن به حساب می‌آید.

مشخصات مرسدس بنز ویژن 111

شرکت YASA یکی از شناخته‌ شده‌ترین اسم‌ها در دنیای الکترونیک به حساب می‌آید. همین شرکت، یکی از جذاب‌ترین شاهکارهای خود، یعنی موتور پنکیکی (Axial flux motor) را به بنز هدیه داده است تا آن را روی مرسدس بنز ویژن 111 قرار دهند.

ماشین کانسپت بنز ویژن وان الون

موتورهای پنکیکی که در دنیای الکترونیک بیشتر با نام «موتور شار محوری» شناخته می‌شوند، خودروهای آینده را شکل خواهند داد. چرا که از نظر توان، چگال‌تر هستند و نسبت به موتورهای قدیمی، فضای کمتری را اشغال می‌کنند اما در عین حال، نیروی بیشتری هم دارند. از نظر تئوری، هر کدام از این موتورها می‌توانند تقریبا 330 اسب بخار قدرت تولید کنند و نهایتا چیزی معادل 970 کیلو وات توان را در اختیار راننده قرار دهند؛ یعنی بیش از 1300 اسب بخار قدرت!

مزیت موتورهای شار محوری در خودروهای برقی

ماشین کانسپت بنز ویژن وان الون

البته موتورهای شار محوری، الان هم در برخی خودروها حضور دارند اما به علت ساختار پیچیده و هزینه ساخت بالا، زیاد محبوب نیستند. ساختار این موتورها از آهنربای دائمی، آهن نرم، مس و قفس آلومینیومی تشکیل می‌شود. این موتورها در برابر نسل‌های قبلی، چگالی توان بالاتری دارند، بهتر خنک می‌شوند و حداکثر گشتاور خود را در همان دورهای ابتدایی تولید می‌کنند.

ماشین کانسپت بنز ویژن وان الون

موتورهای شار محوری ساخت YASA، جزو پرچمدارانی هستند که قصد دارند تا رکوردها را جابه جا کنند. برای مثال، موتور برقی استفاده شده در هایپرکار فراری SF90، دقیقا از همین موتورها بود.

استفاده از باتری‌های فرمول یک در مرسدس بنز ویژن 111

ماشین کانسپت بنز ویژن One Eleven

خودروهای فرمول یک (در فصل 2023)، از یک موتور تویین توربو شارژر V6 با حجم 1.6 لیتر بهره می‌برند که به یک موتور برقی وصل شده است. نیروی موتور برقی در خودروهای فرمول یک از واحدی به نام ERS (مخفف انرژی ریکاوری سیستم) تامین می‌شود که در اصل، چیزی شبیه به باتری است.

حالا دو واحد دیگر به نام‌های MGU-K و MGU-H هم در ماشین‌های فرمول یک حضور دارند که می‌توانند در طول مسابقه، واحد ERS را شارژ کنند. همین تکنولوژی، دقیقا در مرسدس بنز AMG One حضور دارد و گفته می‌شود که نوع پیشرفته‌تری از آن، قرار است به مرسدس بنز ویژن 111 هدیه داده شود.

واقعیت افزوده در بنز ویژن کانسپت One-Eleven

خودرو کانسپت مرسدس بنز ویژن 111

پروژه متاورس، یک افتضاح به تمام معنا بود اما دنیای واقعیت افزوده با معرفی هدست ویژن پرو اپل، دلیلی شد تا بار دیگر، نگاه جهان به سمت تکنولوژی AR/VR معطوف شود.

ماشین کانسپت بنز ویژن One Eleven

مرسدس بنز هم دقیقا قصد دارد تا تکنولوژی‌های برتر جهان مثل هوش مصنوعی و واقعیت افزوده را در خودروهای خود جای دهد. در حال حاضر، چت جی پی تی در برخی از ماشین‌های بنز وجود دارد و قرار است تا واقعیت افزوده هم در سطح بالاتر، به محصولات بنز بیاید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*