مشکلات و معایب خودروهای دوگانه سوز

نگاهی به مشکلات و معایب خودروهای دوگانه سوز

قیمت بنزین گران شده و اغلب مردم به فکر گازسوز کردن ماشین های خود افتاده‌اند؛ اما مشکلات و معایب خودروهای دوگانه سوز چیست؟

افزایش قیمت بنزین و مصرف بالای سوخت در کشورمان باعث شده بسیاری از رانندگان پرتردد به فکر سوختی با قیمت مناسب باشند و خودروهای دوگانه سوز نخستین گزینه پیشنهادی برای آنها بوده است. سوخت سی ان جی یا گاز مزایای قابل توجهی دارد و صاحبان خودرو به‌واسطه همین مزایا به‌سمت دوگانه کردن خودروی خود رفته یا از ابتدا خودروی دوگانه سوز خریداری کرده‌اند.

مشکلات و معایب خودروهای دوگانه سوز که باید بدانید

آمارهای جهانی نشان می‌دهد که کشورمان از نظر دارا بودن تعداد خودروهای دوگانه سوز در جهان جزو صدرنشین‌ها است؛ اما آیا استفاده از این نوع سوخت سراسر مزیت است؟ معایب و خطرهای استفاده از CNG چیست؟ بسیاری از مردم در خصوص این گاز ارزان قیمت اطلاعات دقیقی ندارند و از آن استفاده می‌کنند، زیرا ارزان است!

در مطلب پیش رو قصد داریم در خصوص معایب و مشکلات خودروهای دوگانه سوز صحبت کنیم تا مشتریان و صاحبان خودرو در این‌باره مطلع و آگاه شوند؛ اما پیش از ورود به مبحث اصلی واجب است به تفاوت میان خودروی دوگانه سوز دستی و شرکتی بپردازیم و راجع‌به آنها توضیحاتی ارائه دهیم.

مشکلات و معایب خودروهای دوگانه سوز

چه تفاوتی بین دوگانه سوز دستی یا کارخانه وجود دارد؟

شاید پیش خودتان فکر کنید خودروی دوگانه سوز سراسر مزیت است و مهم‌ترین نکته مثبت آن هم قیمت ارزانی است که دارد؛ اما بد نیست بدانید چنین خودروهایی در آینده دچار مشکل می‌شوند و خطرها و مشکلات بیشتر برای ماشین‌هایی به‌وجود می‌آید که به‌صورت دستی و غیر استاندارد دوگانه شده‌اند.

دوگانه سوز کردن خودرو به‌صورت دستی و در کارگاه‌های کوچک و غیر استاندارد باعث تغییر مداوم ECU شده و مشکلات متعددی برای خودرو به‌وجود می‌آورد. بهره‌گیری از این روش دوگانه سوز کردن به قطعات خودرو آسیب جدی وارد خواهد کرد که به برخی از آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

وقتی خودرو به‌صورت اتوماتیک و در کارخانه دوگانه سوز می‌شود، می‌تواند زمان تغییر از بنزین به گاز را به‌طور خودکار تشخیص دهد. به این ترتیب تغییر سوخت به‌صورت اصولی انجام خواهد شد و مشکلی برای ماشین به‌وجود نمی‌آید. علاوه بر این، قطعات خودرو در این روش گازسوز کردن متناسب با خودرو تنظیم می‌شوند و استهلاک کمتری به آنها متحمل خواهد شد.

معایب خودروهای گازسوز چیست؟

وقتی خودرو را به‌صورت دستی دوگانه سوز کرده باشید، فرقی نمی‌کند سوار پراید می‌شوید یا پژو پارس سال؛ چرا که در هر حالت به‌علت استاندارد نبودن فرآیند دوگانه سوز کردن مشکلات فراوانی گریبان ماشین شما را می‌گیرد. البته برخی از مشکلات به‌وجود آمده به جهت سوخت سی ان جی و تفاوت‌هایی است که با بنزین دارد.

مشکلات و معایب خودروهای دوگانه سوز

از جمله معایب خودروهای گازسوز می‌توان به مشکلات ایمنی، کاهش فضا، کاهش قدرت و کارایی، استهلاک و خرابی‌های مکانیکی اشاره کرد. در ادامه سعی می‌کنیم به‌طور مفصل راجع به هر یک از این معایب صحبت کنیم تا خواننده بیشتر در جریان این مشکلات قرار بگیرد.

1. مشکلات ایمنی

متاسفانه هر ساله خودروهای بسیاری به‌علت ترکیدگی منبع سی ان جی متحمل ضررهای زیادی می‌شوند. در واقع از خودروهای دوگانه سوز به‌عنوان بمب‌های ساعتی یاد می‌شود که آمار انفجار آنها گواهی برای این مسئله است. بنابراین در نظر داشته باشید که خودروی دوگانه سوز (خصوصاً دستی) ممکن است هر لحظه به‌علل مختلفی نظیر پوسیدگی منبع یا فشار بیش از حد منفجر شوند. البته خودروهای گازسوز کارخانه کمتر دچار این مشکل می‌شوند.

2. کمبود فضا

حتما می‌دانید برای گازسوز شدن خودروی شما نیاز است منبعی کوچک یا بزرگ در صندوق عقب قرار بگیرد. به تناسب مخزنی که انتخاب خواهید کرد فضای صندوق بار شما اشغال می‌شود. بنابراین اگر صاحب خودروی باری و مسافربری هستید باید در نظر داشته باشید که بخشی از فضای خودرو به این ترتیب گرفته خواهد شد. علاوه بر این باید وزن منبع را هم در نظر بگیرید؛ چرا که باعث افزایش وزن خودرو و کاهش سرعت و عملکرد خودرو می‌شود.

3. کاهش قدرت و کارایی

به‌طور کلی خودروهای دوگانه سوز نسبت به بنزین 20 درصد توان کمتر ایجاد می‌کنند. بنابراین ماشین‌هایی که گازسوز هستند چابکی و سرعت کمتری نسبت به دیگر خودروها خواهند داشت. کاهش قدرت می‌تواند به‌طور مستقیم روی کولر خودرو و سیستم تهویه نیز اثر بگذارد. البته اگر خودروی دوگانه شرکتی دارید، کمتر دچار چنین مشکلاتی خواهد شد.

مشکلات و معایب خودروهای دوگانه سوز

4. استهلاک بالا

برای استفاده از گاز باید مدام سیستم سوخت‌رسانی را به‌وسیله دکمه‌ای که تعبیه شده تغییر دهید و همین تدوام در تغییر سوخت‌رسانی می‌تواند موجب ریپ زدن بیش از حد خودرو و کاهش توان موتور شود. بنابراین استهلاک افزایش خواهد یافت و نمی‌توان عملا راه‌حلی برای این موضوع پیدا کرد.

5. مشکلات مکانیکی

همان‌طور که گفتیم در اثر گذر زمان مصرف CNG می‌تواند مشکلات و خرابی‌های بسیاری برای خودرو به‌وجود آورد. از کار افتادن کولر و سیستم تهویه و خاموشی‌های مکرر هزینه‌های بسیاری برایتان به‌وجود می‌آورد. همچنین گاز چون خاصیت خشکی دارد، بر خلاف بنزین مشکلات عدیده‌ای برای قطعات خودرو به‌وجود خواهد آورد. از جمله این عیوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بر اثر فشار و دمای زیاد ناشی از احتراق، حرارت بسیاری به سرسیلندرها وارد شده و چون گاز خشک است آسیب جدی به سوپاپ و سیت وارد می‌آورد.
  • علاوه بر این حرارت بسیار ناشی از احتراق ممکن است منجر به سوختن واشر سرسیلندر گردد و این عیب می‌تواند در ابعاد گسترده روی پیشرانه هم فشار بیاورد.
  • خوردگی سرسیلندر از دیگر مشکلاتی است که در پی خرابی‌های مکانیکی بروز می‌کند. در چنین مواقعی خودروسازان پیشنهاد می‌کنند از ضد یخ استفاده شود.

سخن پایانی

با توجه به موارد مذکور آیا خرید خودروی دوگانه سوز پیشنهاد می‌شود یا خیر؟ گفتیم که گازسوز کردن خودرو مشکل خاصی برای خودرو به‌وجود نمی‌آورد در صورتی که به طور شرکتی یا کارخانه‌ای و از ابتدای تولید دوگانه شده باشد. در صورتی که با روش‌های غیر استاندارد اقدام به گازسوز کردن خودروی خود کرده‌اید باید منتظر عواقب آن باشید.

مشکلات و معایب خودروهای دوگانه سوز

خودروهایی که از گاز استفاده می‌کنند مزایای زیادی خواهند داشت که از جمله آنها می‌توان به صرفه اقتصادی و آلودگی کمتر نسبت به بنزین اشاره کرد. به هر حال برای خرید چنین ماشین‌هایی باید دقت زیادی به خرج داد تا مبادا مشکلی پیش آید که قابل جبران نباشد یا جبران آن هزینه‌های زیادی داشته باشد.

اگر نگران این هستید که هزینه‌های خرابی خودروی شما زیاد نشود و مدام در تعمیرگاه نباشید، بهتر است قید استفاده از CNG را بزنید؛ ولی اگر بیشتر از آن نگران هزینه‌های مصرف سوخت هستید یا به‌واسطه شغل خود از ماشین زیاد استفاده می‌کنید، بهتر است به فکر دوگانه کردن یا خرید خودروی دوگانه سوز باشید. نظر شما در این‌باره چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*