راهنمای خرید کابل شبکه

راهنمای خرید کابل شبکه مناسب دوربین مداربسته

در این راهنمای خرید کابل شبکه دوربین مداربسته به شما می‌گوییم که چطور باید یک کابل شبکه برای دوربین‌های مداربسته تحت شبکه یا همان دوربین‌های IP انتخاب کنید.

در راهنمای خرید کابل شبکه دوربین IP تمامی آیتم‌هایی که باید موقع خرید یک کابل شبکه مناسب مدنظر داشته باشید را با هم بررسی می‌کنیم. یک دوربین مداربسته انواع داده‌ای صوت و تصویر را مخابره می‌کند و انتخاب کابل شبکه مناسب برای آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین برای خرید کابل‌ نیازمند راهنمای خرید کابل لن دوربین مداربسته نیاز دارید. در ادامه تمامی ویژگی‌های اساسی این نوع کابل را می‌شناسیم.

نقش کابل شبکه در دوربین‌های مداربسته

قبل از این‌که به سراغ راهنمای خرید کابل لن دوربین IP برویم بهتر است با نقش کابل شبکه در این دوربین‌ها آشنا شویم. دوربین‌های مداربسته که معمولا تحت شبکه هستند و داده‌های صوتی و تصویری را از طریق کابل‌های شبکه انتقال می‌دهند. در واقع کابل شبکه اتصال دستگاه DVR‌ به سایر تجهیزات شبکه مثل سوئیچ را فراهم می‌کنند.‍ داده‌های دوربین‌ها نسبت به داده‌های متنی هم از حجم بالاتری برخوردارند و هم باید به‌صورت لحظه‌ای ارسال شوند. بنابراین سرعت و کیفیت کابل باید به اندازه‌ای باشد که مشکلی از هر نظر برای دوربین ایجاد نشود و اتصالی ایمنی داشته باشیم. انتخاب کابل شبکه از برندهای معتبر مثل کابل شبکه لگراند می‌تواند از خیلی جهات خیال شما را از بابت کیفیت کابل راحت کند؛ اما، باز هم باید به فاکتورهایی مثل رده‌ی کابل توجه کنید.

راهنمای خرید کابل شبکه

راهنمای خرید کابل شبکه دوربین مداربسته

در این قسمت از راهنمای خرید کابل LAN دوربین مداربسته قصد داریم فاکتورهایی که برای یک کابل شبکه مناسب این کار باید در نظر بگیرید را بررسی کنید.

سرعت

بدون شک مهم‌ترین فاکتوری که در این راهنمای خرید کابل LAN دوربین IP به آن می‌پردازیم، مقوله‌ی سرعت کابل است. سرعت کابل‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما مهم‌ترین عامل رده‌ی کابل است. کابل‌ها در رده‌های مختلفی از Cat5 تا Cat8 طراحی و تولید می‌شوند. هر چه رده‌ی کابل بالاتر باشد، سرعت آن نیز بیشتر است. معمولا برای کابل‌ شبکه دوربین‌های مداربسته شما نیاز به سرعت‌های گیگابیتی دارید و رده‌های Cat5e به بعد این سرعت‌ها را پشتیبانی می‌کنند. البته کابل‌های رده‌های بالا مثل Cat8 از نظر سرعت و پهنای باند بیش از ظرفیت سایر تجهیزات دوربین مداربسته هستند و کمتر برای این منظور استفاده می‌شوند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که سرعت‌های تعریف شده برای رده‌های مختلف تا فواصل مشخصی عملی هستند و در فاصله‌های زیاد معمولا بالای 100 متر، سرعت کابل افت پیدا می‌کند.

راهنمای خرید کابل شبکه

یک عامل تاثیرگذار دیگر روی سرعت کابل، نوع مغزی کابل شبکه است. کابل‌های شبکه یا از نوع تمام مس CCC هستند یا مغزی آلومینیومی با روکش مسی CCA. از نظر سرعت، کابل‌های تمام مس بسیار بهتر از کابل‌های آلومینیوم- مس هستند و بهتر است این نوع کابل را بخرید. کابل‌های شبکه برندهای معروف مثل کابل شبکه نگزنس همگی از این دسته کابل هستند.

پهنای باند

یکی دیگر از عواملی که در کابل شبکه دوربین‌های مداربسته اهمیت دارد؛ پهنای باند یا همان فرکانس است. منظور از پهنای باند حجم داده‌ای است که کابل در یک زمان مشخص معمولا یک ثانیه از خود عبور می‌دهد. مسلما یک کابل شبکه دوربین IP باید پهنای باند زیادی داشته باشد تا تصاویر بدون تاخیر ارسال شوند. پهنای باند یک کابل شبکه هم مانند سرعت کابل مستقیما به رده‌ی کابل بستگی دارد. هر چه رده‌ی کابل بالاتر باشد؛ پهنای باند بیشتر می‌شود. در ادامه پهنای باند رده‌های مختلف کابل شبکه را می‌شناسیم:

  • Cat5: 100 MHz
  • Cat5E: 100 MHz
  • Cat6: 250 MHz
  • Cat6A: 500 MHZ
  • Cat7: 600 MHz
  • Cat7A: 1000 MHz
  • Cat8: 1600-2000 MHz

موقع خرید کابل شبکه توجه کنید که پهنای باند کابل باید کافی باشد. البته این به آن معنا نیست که یک کابل شبکه با بالاترین پهنای باند یا سرعت را انتخاب کنید؛ بلکه باید بهترین گزینه را بخرید. در این راهنمای خرید کابل شبکه دوربین مداربسته ما به شما خرید کابل‌های رده‌های 6 و 7 را پیشنهاد می‌کنیم.

راهنمای خرید کابل شبکه

کیفیت سیگنال

گفتیم که قطعی و خرابی کابل یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در کابل‌های دوربین مداربسته به شمار می‌رود. استفاده از یک کابل شبکه ضعیف مستقیما روی کیفیت سیگنال‌ها تاثیرگذار است. کابلی که می‌خرید باید از حفاظت خوبی برخوردار باشد و مشخصات فیزیکی لازم برای انتقال امن داده‌ها را داشته باشد. مهم‌ترین چیزی که روی کیفیت سیگنال‌های کابل اثر دارد؛ نوع روکش و شیلد کابل است. کابل‌ها یک لایه روکش خارجی دارند و یک لایه شیلد داخلی که هر دو این روکش‌ها به منظور حفاظت کابل از آسیب‌های فیزیکی و الکترومغناطیسی به کار می‌روند. در این بخش از راهنمای خرید کابل شبکه دوربین مداربسته با هر دو نوع روکش آشنا می‌شویم تا بدانید چه نوع کابلی باید بخرید.

روکش خارجی کابل شبکه یا از نوع PVC و LSZH است یا PE. روکش‌های PVC و LSZH از نظر فاکتورهای مقاومتی و انعطاف‌پذیری در سطح خوبی قرار دارند. اما اگر قصد نصب دوربین مداربسته در فضای خارجی را دارید؛ باید حتما از کابل‌های پلی اتیلن یا PE استفاده کنید. این نوع روکش برای کابل‌های اوتدور یا بیرونی به کار می‌رود و مقاومت خیلی خوبی در برابر عواملی مثل نور خورشید یا گرما دارد.

شیلد یا محافظ داخلی کابل نیز برای حذف نویز و همشنوایی بسیار تاثیرگذار است. کابل‌ها یا از نوع شیلددار (STP,SFTP) هستند یا بدون شیلد UTP. کابل‌های UTP شیلد محافظی ندارند و برای محیط‌های امن و پایدار مناسبند؛ چرا که از انعطاف‌پذیری بهتری برخوردارند. اما کابل‌های شیلددار یک لایه محافظ بیشتر دارند که تا حد زیادی از بروز اختلال در روند انتقال داده جلوگیری می‌کند. معمولا برای دوربین‌های مداربسته از کابل‌های شیلددار استفاده می‌شود تا دوام بهتری داشته باشند.

از دیگر موارد مهم در کیفیت سیگنال داده‌ای کابل‌های شبکه، نوع مغزی است. جنس مغزی نه‌تنها روی سرعت کابل تاثیر دارد، بلکه کیفیت سیگنال‌ها را هم تعیین می‌کند. یک کابل تمام مسی از کیفیت سیگنال بالاتری نسبت به کابل‌های آلومینیومی دارد و نویز در آن کمتر است.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.