گورستان رومی لندن

کشف یک گورستان رومی آن هم در وسط لندن

باستان شناسان اخیرا یک گورستان رومی منحصربه‌فرد را در مرکز لندن کشف کرده‌اند. این گورستان مملو از سکه، جواهرات و آثار باستانی حیرت‌انگیز است.

امپراتوری روم مرتب در تلاش برای گسترش سرزمین‌هایش بود و رقابت بین سرداران بزرگ نیز این موضوع را شدت می‌بخشید. اولین بار ژولیوس سزار نگاهی به بریتانیا انداخت؛ اما این امپراتور کلادیوس بود که توانست به‌پیروزهای بزرگی در این منطقه دست یابد و بریتانیا را به‌عنوان استانی از روم در آورد.

گورستان رومی از زندگی لندن نشینان پرده برمی‌دارد

گورستان رومی لندن

این اتفاق در سال ۴۷ میلادی رخ داد. انگلیسی‌ها تا اوایل قن پنجم تحت حکمرانی روم باقی ماندند؛ اما محدود شدن امکانات نظامی امپراتوری و حمله اقوام مختلف در قسمت‌های دیگر باعث شد که رومی‌ها از بریتانیا عقب‌نشینی کنند. طبیعتا در این زمان روم تاثیر فرهنگی خود را روی بریتانیا گذاشت. به عنوان مثال شهر لاندینیوم توسط امپراتور کلادیوس بنیان‌ گذاشته شد. حالا پس از ۲ هزار سال یک گورستان رومی در لندن پیدا شده است که شما را به گذشته می‌برد.

این گورستان تاحدودی تضعیف تدریجی وضعیت روم در بریتانیا را نشان می‌دهد. زمانی لندن در حال گسترش بود و بناهای رومی با معماری‌های پیچیده و مجسمه‌های تزیینی در آن موج می‌زدند. هرچند بعدها شرایط تغییر کرد و مردم به‌ساخت بناهای کوچکتر و ساده‌تر رو آوردند. لندنی به شهری آرام‌تر تبدیل شد و افراد نیز بناهایی کوچک را برای زنده‌ نگه‌داشتن یاد مردگان خود ساختند.

گورستان رومی لندن در نتیجه تلاش یک شرکت ساختمانی برای ساخت‌و‌ساز کشف شد و در ابتدا چندان خاص جلوه نمی‌کرد. اما بررسی‌های باستان‌شناسان نشان داد که یکی از مهم‌ترین بناهای باستانی لندن از زیر خاک بیرون آمده است. متاسفانه گذر زمان تاثیر خود را روی این بنا گذاشته و حالا فقط دیوارهایی کوتاه، پله‌های ورودی و کاشی‌های کف باقی مانده‌ اند.

گورستان رومی لندن

طرح کف این آرامگاه با استفاده از کاشی‌های قرمز کوچک ایجاد شده است و هرکدام از آنها گلی را محبوس در دایره‌های هم‌مرکز نشان می‌دهند. همچنین ۱۰۰ سکه نیز روی این سطح قرار داشت. باستان‌شناسان با بررسی‌های بیشتر متوجه شدند که لایه دیگری از کاشی زیر لایه فعلی وجود دارد که یعنی این آرامگاه حداقل یکبار برای دفن مردگان بیشتر بالا آمده است.

کارشناسان انگلیسی از کشف گورستان رومی در لندن حسابی هیجان زده شده‌اند؛ زیرا بر این باورند که اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با وضعیت و سبک زندگی افراد ارائه می‌کند. آنها همچنین یک ویدیو جالب در این رابطه منتشر کردند که بخش درونی آرامگاه را در دوران حکمرانی روم نشان می‌دهد.

گورستان رومی در ابتدا میزبان تابوت و اشیائی بود که همراه جسد دفن می‌شدند؛ اما تاکنون هیچ تابوتی در این قسمت پیدا نشده است. هرچند کاوش‌ها به اکتشاف اشیاء جالبی منجر شد. اشیاء کشف شده شامل دستبند‌های مسی، گردنبندهای شیشه‌ای، ظروف سفالی و یک شانه استخوانی می‌شوند و به ۸۰ فرد مختلف تعلق دارند.

بررسی دقیق این آثار باستانی می‌تواند ما را هرچه بیشتر با زندگی لندن‌نشینان ۲ هزار سال پیش آشنا کند. البته این گورستان نمی‌توانسته در اختیار تمامی طبقات اجتماعی باشد و قطعا فقط افراد ثروتمند به آن دسترسی داشتند. گورستان رومی لندن یا به یک خانواده مهم تعلق داشته یا اینکه در اختیار گروهی خاص بوده است. به‌این صورت که به‌صورت ماهیانه مبلغی را پرداخت می‌کردند تا اینکه در نهایت در آنجا دفن شوند.

آنچه از این گورستان باقی مانده، نشان می‌دهد که زمانی بنایی دو طبقه بوده است و پشتبندهایی محکم نیز در چهار گوشه آن را حمایت می‌کردند. هرچند در قرون وسطی که مسیحیت اوج گرفت، یادگاران دوران کفر (روم باستان) چندان مورد علاقه ارباب کلیسا نبودند. در واقع آنها تمام تلاش خود را برای قطع کردن ارتباط مردم اروپا با گذشته خود می‌کردند و برای چند قرن نیز موفق شدند. باستان شناسان گمان می‌کنند که دیوارهای بلند این نا نیز در همان زمان برای استفاده در مناطق دیگر تخریب شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*