کشتی غرق شده چینی

بقایای کشف شده از کشتی غرق شده چینی، اسرار جاده ابریشم را فاش می‌کند

اگرچه در بسیاری از کشورها به کاوش های باستان شناسی در اعماق زمین می‌پردازند، دولت چین توانسته در اعماق دریا یک کشتی غرق شده را پیدا کند. این کشتی غرق شده چینی اطلاعات جالبی در رابطه با جاده ابریشم ارائه می‌دهد.

در اوایل سال ۲۰۱۸ تعدادی از سازمان‌های فرهنگی و باستانی چین دست‌به‌دست هم دادند تا به کاوش در اعماق دریا بپردازند. این تیم پژوهشی توانستند آثار ارزشمندی را کشف کنند که از میان آنها می‌توان به چند کشتی از دوران دودمان مینگ (یعنی حدود ۵۰۰ سال پیش)‌ اشاره کرد. دو کشتی مملو از ظروف چینی و الوار بودند و یک کشتی نیز ۱۰۰ هزار ظرف سفالی را در دل خود داشت. جالب اینجاست که این ظروف تا حد زیادی سالم بودند.

پیدا کردن آثار باستانی از کشتی های غرق شده چینی در اعماق دریا

کشتی غرق شده چینی

کشتی‌های غرق‌شده چینی در عمق ۱۵۰۰ متری آب‌های دریای چین جنوبی قرار داشتند و ظاهرا در جهت مخالف حرکت می‌کردند. اداره میراث فرهنگی چین یافته‌های جدید را بسیار ارزشمند می‌داند. به همین خاطر دستور تشکیل یک تیم حرفه‌ای فوری برای ارائه برنامه کاوش در زیر آب و خارج کردن این آثار باستانی را داده است.

کشتی های غرق شده چینی بیش از دیگر آثار باستانی توجه کارشناسان را به‌خود جلب کرده اند؛ زیرا به سال‌های ۱۴۸۸ و ۱۵۲۱ میلادی تعلق دارند. همچنین آنها به‌خوبی حجم و نوع تجارت در مسیرهای جاده ابریشم را نمایان می‌سازند. البته محموله‌ای که کشتی اول با خود حمل می‌کرد،  الکنون در ۱۰ کیلومتر مربع  از بستر دریا پراکنده شده‌اند.

کشتی غرق شده چینی

مسیرهای زمینی و دریایی جاده ابریشم

با توجه به اینکه ظروف چینی به‌خوبی حفظ شده‌اند، می‌توان گفت که از نظر تاریخی، علمی و هنری ارزش فوق‌العاده بالایی دارند. این یافته‌ها همچنین سبب اشراف هرچه بیشتر بر مسیر دریایی جاده ابریشم و تجارت خارجی چین خواهند شد. دولت چین کاوش در اعماق دریا را یک دستاورد باستان‌شناسی در کلاس جهانی می‌داند و می‌خواهد روی آن سرمایه‌گذاری کند.

کارشناسان امیدوارند که تا اواسط تابستان امکان دسترسی ایمن به لاشه دو کشتی غرق شده چینی فراهم شود. آنها برنامه گسترده‌ای برای جمع‌آوری اطلاعات از هر دو کشتی دارند و حتی می‌خواهند نمونه‌هایی از ظروف چینی و سفالی و بستر دریا در اطراف آنها را جمع‌آوری کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*