فعال کردن حالت تاریک مرورگر اندروید

آموزش فعال کردن حالت تاریک مرورگر برای تمام سایت‌ها در اندروید

امکان فعال کردن حالت تاریک مرورگر برای تمام سایت‌ها در اندروید وجود ندارد؛ اما گوگل کروم گزینه‌ای را معرفی کرده که این کار را امکان‌پذیر می‌کند.

از زمان ظهور اینترنت، پس زمینه سفید وب‌سایت‌ها کاربران را آزار می‌دهد. و در حالی که چند سایست امکان اضافه کردن حالت تیره به سایت‌ها اضافه شده، اما بسیاری از آن‌ها فاقد چنین قابلیتی هستند. این یعنی وقتی حتی اگر حالت تیره گوشی اندرویدی‌تان را هم فعال کنید، برخی از سایت‌ها به حالت تیره تغییر پیدا نخواهند کرد.

خوشبختانه راهکاری برای کاربران اندرویدی وجود دارد. با استفاده از یک فلگ (flag) جدید در مرورگر گوگل کروم که به‌تازگی به نسخه آزمایشی این مرورگر اضافه شده، کاربران می‌توانند گزینه‌ای را فعال کنند که به‌لطف آن فعال کردن حالت تاریک مرورگر برای تمام سایت‌ها امکان‌پذیر می‌شود. این فلگ “Auto Dark Mode for Web Contents” نام دارد و می‌تواند حالت تیره را حتی برای سایت‌هایی که فاقد این حالت هستند نیز فعال کند.

بنابراین فرقی نمی‌کند سیستم گوشی شما روی حالت تیره تنظیم شده باشد یا نباشد، در هر صورت تمام وب‌سایت‌هایی که با مرورگر کروم باز می‌کنید، به‌صورت پیش‌فرض تیره خواهند بود. این گزینه خوبی برای کاربرانی است که به هر دلیلی ترجیح می‌دهند از دیگر برنامه‌های گوشی خود مثل پیام‌رسان‌ها، روی حالت روشن استفاده کنند.

مزایای استفاده از حالت تیره در وب‌گردی با موبایل

فعال کردن حالت تاریک مرورگر اندروید

وب‌گردی با حالت تیره روی موبایل علاوه بر این که فشار روی چشم‌های کاربر را کمتر می‌کند، روی عمر باتری گوشی نیز اثرات مثبتی دارد؛ به‌خصوص اگر گوشی شما از نمایشگر OLED استفاده می‌کند. حالت تیره روشنایی صفحه و کنتراست آن را می‌کاهد و در نتیجه فشار روی چشم را کاهش می‌دهد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور نمایشگرهای روشن، می‌تواند منجر به سندرم بینایی کامپیوتری شود.

کاربرانی که صاحب گوشی‌هایی با نمایشگر OLED هستند نیز می‌توانند به لطف این حالت، عمر باتری گوشی خود را افزایش دهند. در نمایشگرهای اولد هر پیکسل نور خودش را تعیین می‌کند که این با نمایشگرهای ال سی دی کاملا متفاوت است. در نمایشگرهای ال سی دی، پیکسل‌ها از یک نور زمینه روشنایی می‌گیرند. بنابراین هرچه پیکسل‌های روی نمایشگرهای اولد تاریک‌تر باشد،‌ انرژی کمتری مصرف خواهد شد و این یعنی مصرف باتری نیز کاهش پیدا می‌کند.

چگونه حالت تاریک مرورگر را برای تمام سایت‌ها فعال کنیم؟

همانطور که در بالاتر هم گفته شد، Dark Mode سیستم عامل اندروید می‌تواند رابط کاربری بسیاری از اپلیکیشن‌ها از جمله سایت‌هایی که به‌صورت پیش‌فرض از تم تیره پشتیبانی می‌کنند را به حالت تیره دربیاورد. اما آن دسته از سایت‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند، همچنان با حالت روشن نمایان خواهند بود.

اگر تازه‌ترین نسخه آزمایشی مرورگر کروم را روی گوشی اندروید خود نصب کرده باشید،‌ می‌توانید حتی آن سایت‌ها را هم تیره کنید. برای انجام این کار کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

فعال کردن حالت تاریک مرورگر اندروید

فعال کردن حالت تاریک مرورگر اندروید

  • مرورگر را روی گوشی خود اجرا کنید.
  • در نوار آدرس عبارت chrome://flags را تایپ کرده و کلید اینتر را بفشارید.
  • در نوار جستجوی بالای صفحه، عبارت Auto Dark Mode for Web Contents را جستجو کنید.
  • حالا کافیست تیک Enable در انتهای این گزینه را بزنید و اپلیکیشن را ریستارت کنید تا این حالت فعال شود.