سرعت اینترنت موبایل

وزیر ارتباطات ادعا می‌کند سرعت اینترنت موبایل دو برابر شده؛ آیا تایید می‌کنید؟

طبق ادعای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرعت اینترنت موبایل از ابتدای دولت تاکنون دو برابر شده است. آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟

وزرای دولت در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید ادعا دارند و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از این قاعده مستثنی نیست. به‌تازگی عیسی زارع پور مدعی شده بر اساس سایت معتبر اسپیدتست، اینترنت موبایل از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز تقریباً دو برابر شده است. آیا شما به‌عنوان یک کاربر فعال این موضوع را تأیید می‌کنید؟

افزایش دو برابری سرعت اینترنت موبایل صحت دارد؟

به‌گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سایت اسپیدتست سایتی است که هر ماه سرعت اینترنت موبایل و ثابت تمامی کشورها را اعلام می‌کند و مطابق با آماری که تازه منتشر شده، سرعت اینترنت تلفن همراه دو برابر شده است. ادعای زارع پور در حاشیه نمایشگاه الکامپ و در گفتگوی با خبرنگاران مطرح شده است. وی در خصوص سرعت اینترنت گفت:

این سایت، سایتی است که هر ماه سرعت اینترنت ثابت و موبایل همه کشورها را اعلام می‌کند، اول دولت بر اساس همین سایت اسپیدتست، سرعت میانه اینترنت موبایل 18 مگابیت بر ثانیه بود که الان 35.6 مگابیت بر ثانیه است و این نسبت به ابتدای دولت تقریباً دو برابر شد.

بنا بر اعتقاد وزیر ارتباطات، رشد اینترنت ثابت کند بوده و علت این است که ده سالی می‌شود سرمایه‌گذاری در این خصوص صورت نگرفته است. پروژه‌های گسترش و توسعه فیبر نوری منازل و کسب و کارها در راستای پیشرفت در همین زمینه است و سرعتی که مد نظر وزارتخانه مذکور است، 1000 مگابیت بر ثانیه خواهد بود. به‌گفته زارع پور، پروژه فیبر نوری در 100 شهر شروع شده و تا پایان دولت امکان ارائه سرویس برای 20 میلیون خانوار فراهم خواهد شد.

زارع پور

عیسی زارع پور در نمایشگاه بین‌المللی الکامپ در خصوص اقدامات مورد نیاز حوزه تجارت الکترونیک به یکی از بسترهای اصلی که در این حوزه وجود دارد اشاره کرد و آن را توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور دانست. او تأکید کرد که در حال حاضر در وزارت ارتباطات به دنبال این هستند تا زیرساخت‌های پرسرعت و باکیفیت و امن را تا دورافتاده‌ترین نقاط روستایی فراهم کنند تا بدین ترتیب بستر انجام کسب و کارهای اینترنتی تا مناطق مذکور ایجاد گردد. وی همچنین افزود:

در حال حاضر نزدیک 92 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه متصل شده‌اند و حدود 4300 روستا در مدت 21 ماه گذشته متصل شده‌اند که می‌توان گفت معادل چهار سال گذشته است. ان‌شاءالله تا پایان امسال تمام روستاهای بالای 20 خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهیم کرد تا این ظرفیت ایجاد شود که هر کسی در دورافتاده‌ترین روستا قرار دارد، امکان استفاده از سکوهای داخلی جهت خرید و فروش برایش فراهم باشد.

زارع پور خاطرنشان ساخت که شعار سال جاری نمایشگاه، آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال است و دولت برای بهبود اوضاع در برنامه هفتم توسعه بسته خوبی را در نظر گرفته است. قرار شده امسال سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور که هم‌اکنون حدود 7.8 درصد است به 15 درصد برسد.

برای دسترسی و وصول به هدف فوق، دولت سیزدهم برنامه منسجمی را در برنامه هفتم توسعه دنبال می‌کند و یکی از سرفصل‌های اصلی آن اقتصاد دیجیتال است. برای مثال در فصل سیزدهم و در قالب چندین ماده مهم دولت توسعه اقتصاد دیجیتال را طی 5 سال آینده معماری کرده است. بنا بر تأکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

در آنجا مشخص شده است که وزارت ارتباطات در مدت شش ماه سند توسعه اقتصاد دیجیتال کشور را در قالب مصوباتی که شورای عالی فضای مجازی داشته تهیه کنند و به‌تصویب هیات وزیران برسد. تمام دستگاه‌های کشور مکلف شده‌اند که ظرف سال اول برنامه یعنی از شهریور امسال تا شهریور سال آینده، برنامه هوشمندسازی، تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دیجیتال را تهیه کنند و به تصویب هیات وزیران برسد.

سرعت اینترنت موبایل

طبق آنچه وزیر وقت عنوان کرده، می‌بایست فناوری‌های روز دنیا مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء مورد توجه قرار بگیرد و در بخش صنعت، معدن، کشاورزی و پزشکی نیز تکنولوژی‌های نوین در دستور کار قرار بگیرند. به‌جهت ارتقای کار و پیشرفت پروژه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کند. دیگر وزارتخانه‌ها نظیر آموزش و پرورش، علوم و کار نیز باید برنامه ملی توسعه حمایت‌های مورد نیاز اقتصاد دیجیتال را طی 6 ماه آینده به تصویب هیأت وزیران برسانند.

عیسی زارع پور مجدداً به بسته خوبی که دولت در این راستا در نظر گرفته تأکید کرد و از تأسیس مرکز تحول دیجیتال و نوآوری در دستگاه‌های اجرایی خبر داد. همکاری‌های بین‌المللی نیز یکی دیگر از وجوه برنامه فوق خواهد بود. به‌گفته زارع پور:

یکی از راهبردهای ما برای توسعه اقتصاد دیجیتال بازار سازی برای محصولات پر حوزه سخت افزار، نرم افزار و حتی پلتفرم است. جوانان ایرانی اقدامات بسیاری انجام داده‌اند و ما این ظرفیت را داریم که بتوانیم محصولات و خدمات فنی_ مهندسی را صادر کنیم. در شش ماه گذشته بیش از 200 میلیون دلار قرارداد بین شرکت‌های ایرانی و خارجی منعقد شده است و ما این مسیر را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم زمینه صادرات محصولات فنی- مهندسی را بر بستری که دولت فراهم می‌کند، فراهم کند. همچنین ما در تیرماه اجلاس وزاری عضو سازمان اکو را در تهران خواهیم داشت و از وزرای ارتباطات برخی کشورها دعوت شده است.

سرعت اینترنت موبایل

بنا بر ادعای وزیر ارتباطات، نیاز پهنای باند بین‌الملل به هر میزان که باشد، تأمین خواهد شد. به‌گفته او روز جمعه حدود 2.5 ترابیت بر ثانیه از ظرفیت کشور قطع شد، ولی خیلی زود جایگزینی برای آن ایجاد گردید. با این اوصاف پهنای باند از داخلی گرفته تا خارجی، در صورت نیاز تأمین می‌شود و مشکلی وجود ندارد.

در پایان نیز زارع پور تأکید کرد که در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش می‌شود زیرساخت ارتباطی کشور گسترش و توسعه یابد. همچنین سعی خواهد شد بهترین‌ها برای شرکت‌های استارتاپی فراهم شود و نباید اختلالی در روند رشد آنها به‌وجود آید. او در ادامه نیز نظر خود را راجع‌به فیلترینگ برخی از پلتفرم‌ها اعلام کرد و گفت باید به‌لحاظ فنی تعدادی از آنها رفع فیلتر شوند.