سیستم عامل ویندوز مک

ویندوز یا مک، کدام سیستم عامل بهتری است؟

امروز قصد داریم به مقایسه بیشتر دو سیستم عامل ویندوز و مک او اس پرداخته و قابلیت‌های مختلف هریک را با هم مقایسه کنیم. کدام سیستم عامل برای ما مناسب‌تر است؟

ویندوز و مک محبوب‌ترین سیستم عامل های کامپیوتر به شمار می‌روند و هریک طرفداران پروپاقرصی در نقاط مختلف جهان دارند.

هریک از این دو سیستم عامل نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند و انتخاب میان آن‌ها بیش از هرچیز به نظر شخصی و کاربری مورد انتظار از یک سیستم عامل بستگی خواهد داشت.

با این وجود امروز سعی داریم به مقایسه بیشتر این دو سیستم عامل بپردازیم و قابلیت‌ها و توانایی‌های آن‌ها را بررسی کنیم.

ویندوز یا مک او اس؟ تفاوت این دو سیستم عامل در چیست؟

Windows یا macOS

رابط کاربری

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های انتخاب یک سیستم عامل، رابط کاربری آن است. ویندوز و مک دو رابط کاربری کاملا متفاوت را ارائه می‌کنند. بنابراین انتخاب یکی از آن‌ها کاملا به سلیقه شخصی کاربران بر می‌گردد.

ویندوز از یک رابط کاربری سنتی بهره می‌برد که منوی استارت در محوریت آن قرار داشته و تمامی اسناد و اپلیکیشن‌ها از آن طریق قابل دسترسی خواهند بود.

از سوی دیگر، رابط کاربری MacOS مدرن‌تر بوده و بر پایه مفهوم فضاها (Spaces) طراحی شده است. فضاها، دسکتاپ‌هایی مجازی هستند که مدیریت پنجره‌ها، اپلیکیشن‌ها و اسناد در آن‌جا انجام می‌شود.

هر دوی این رابط‌های کاربری نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارند. رابط کاربری ویندوز برای بسیاری افراد، خصوصا مردم کشور ما آشناتر بوده و قابل درک‌تر است. با این وجود شانس به‌هم‌ریختگی اسناد و شلخته شدن دسکتاپ در آن وجود دارد.

از طرف دیگر، رابط کاربری مدرن مک او اس اپل طراحی بهینه‌تر و مفیدتری دارد؛ هرچند که ممکن است برای کاربران ویندوز کمی عجیب و غریب به نظر برسد.

عملکرد فنی

هر دو سیستم عامل مک او اس و ویندوز بسیار توانمند بوده و قابلیت‌های متعددی دارند. با این وجود، ویندوز به‌طور کلی به سخت افزار قدرتمندتری برای اجرا نیاز دارد؛ در حالی که مک او اس بهینه‌تر است.

بنابراین MacOS قابلیت اجرا بر روی سیستم‌‌های ضعیف‌تری را دارد.

به‌طور کلی، ویندوز برای افرادی مناسب است که قصد اجرای پردازش‌های سنگین یا گیمینگ حرفه‌ای را دارند؛ اما مک او اس برای کاربری عمومی و انجام کارهای روزانه مناسب‌تر ارزیابی می‌شود.

امنیت

ویندوز و مک، هر دو به‌طور کلی سطح ایمنی بالایی را ارائه می‌‌دهند. با این وجود، Windows سابقه طولانی‌تری در آلوده شدن توسط ویروس‌ها و بدافزارها دارد. البته دلیل، آن است که این سیستم عامل مایکروسافت، محبوب‌ترین سیستم عامل در سرتاسر دنیاست و طبیعتا بیش از مک او اس هدف هکرها قرار می‌گیرد!

همچنین MacOS نیز به خاطر این که کاربران کمتری در سرتاسر دنیا دارد، معمولا کمتر از ویندوز هدف هکرها واقع می‌شود. البته باید در نظر گرفت که حتی در این شرایط هم مک او اس به‌طور کامل در برابر ویروس‌ها و بدافزارها ایمن نیست. بنابراین لازم است که همواره جدیدترین و بروزترین آپدیت‌های این سیستم عامل را نصب کنید.

اپل مایکروسافت

سازگاری

ویندوز را باید سازگارترین سیستم عامل دنیا دانست که از محدوده گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و سایر نرم افزارها پشتیبانی می‌کند.

همچنین مک بوک نیز از حیث سازگاری وضعیت قابل قبولی دارد؛ هرچند که دامنه اپلیکیشن‌های آن هرگز به اندازه ویندوز نیست.

بنابراین اگر قصد نصب کردن یک نرم افزار خاص بر روی سیستم خود را دارید، باید بدانید که احتمال سازگاری آن با ویندوز بیشتر از مک است.

قیمت

هم Windows و هم MacOS در قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسند. البته ویندوز به‌طور کلی سیستم عامل ارزان‌تری به شمار می‌رود؛ هرچند که می‌توان PC های قدرتمندی را در بازار پیدا کرد که از گران‌ترین کامپیوترهای مجهز به مک او اس هم گران‌قیمت‌تر هستند.

بنابراین در انتخاب سیستم عامل مورد نظرتان همیشه باید انتظارات خود را در نظر گرفته و بر اساس آن‌ها، یکی از این دو را برگزینید.

اگر به دنبال یک سیستم عامل ارزان‌تر می‌گردید که سازگاری بیشتری با اپلیکیشن‌های مختلف داشته باشد، ویندوز گزینه بهتری است. با این وجود افرادی که بهینه و ایمن‌تر بودن سیستم عامل را به سازگاری و قیمت مناسب آن ترجیح می‌دهند، باید به سراغ مک او اس بروند.

در هنگام انتخاب یک سیستم عامل چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

سیستم عامل ویندوز مک

مواردی که در زمان انتخاب یک سیستم عامل مناسب حائز اهمیت هستند، عبارتند از:

  • بودجه: ویندوز به‌طور کلی ارزان‌تر از مک او اس است
  • سخت افزار: در صورتی که سیستم سخت افزاری ضعیف‌تری دارید، مک او اس گزینه بهتری است؛ چراکه بهینه‌تر بوده و سیستم سخت افزاری ضعیف‌تری نیاز دارد.
  • انتظار شما از سیستم عامل: اگر قصد استفاده از یک نرم افزار را دارید، باید مطمئن باشید که با سیستم عامل شما سازگار است.
  • منحنی یادگیری: اگر با هیچ‌یک از دو سیستم عامل ویندوز و مک او اس آشنایی ندارید، لازم است که منحنی یادگیری هریک را در نظر بگیرید. به‌طور کلی یادگیری ویندوز سریعتر از مک او اس ارزیابی می‌شود؛ هرچند که این مساله نیز به خود شما بستگی دارد.
  • برنامه آینده: اگر قصد دارید اجزای سخت افزاری کامپیوتر خود را ارتقا دهید، باید مطمئن شوید که سیستم عامل انتخابی شما از آن قطعه پشتیبانی می‌کند. مثلا اگر قصد دارید یک کارت گرافیک جدید بخرید، سیستم عامل شما باید از این کارت گرافیک پشتیبانی کند.

جدول زیر، مهم‌ترین تفاوت‌های بین Windows و MacOS را تشریح می‌کند:

ویژگیویندوزمک او اس
عملکردنیاز به سیستم سخت افزاری بالاتربهینه‌تر
امنیتآسیب‌پذیرتر در برابر بدافزارها و ویروس‌هاایمن‌تر در برابر ویروس و بدافزارها
سازگاریسازگارتر با نرم افزارهاسازگاری کمتر با نرم افزارها
قیمتپایین‌تربالاتر
فروشگاه اپلیکیشنفاقد فروشگاه متمرکزدارای فروشگاه متمرکز
نحوه آپدیتآپدیت خودکارآپدیت دستی
پشتیبانیوبسایت و گوشی موبایلوبسایت و گوشی موبایل و فروشگاه
شخصی‌سازیقابلیت شخصی سازی بیشترقابلیت شخصی سازی کمتر

نکات اضافی که باید در خصوص Windows بدانید

کامپیوتر سیستم عامل

  • ویندوز 11 آخرین نسخه از سیستم عامل Windows است که در سال 2021 منتشر شده. این نسخه، رابط کاربری جدیدی ارائه داده و منوی استارت را مجددا طراحی کرده است. علاوه بر این، برخی قابلیت‌های جدید مثل امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی به آن افزوده شده است.
  • ویندوز یک سیستم عامل متن بسته (Closed-Source) است؛ به این معنی که سورس کد آن در اختیار کسی قرار ندارد. بنابراین توسعه‌دهندگان و موسسات امنیتی راهی برای رفع نواقص این سیستم عامل ندارند.
  • ویندوز، هدف محبوب‌تری برای هکرهاست. دلیل این اتفاق، محبوبیت بیشتر آن نزد کاربران و عدم انتشار عمومی سورس کد آن است.
  • ویندوز گزینه مناسب‌تری برای گیمرهاست؛ چرا که بازی‌های بسیاری برای این پلتفرم عرضه شده و سخت افزارهای فراوانی با آن سازگار هستند.
  • ویندوز گزینه مناسبی برای کسب و کارهاست. این سیستم عامل به‌طور گسترده توسط دارندگان تجارت و کسب و کار پشتیبانی شده و از مجموعه گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های مخصوص کسب و کار پشتیبانی می‌کند.

نکات اضافی در خصوص مک او اس

سیستم عامل ویندوز مک

  • مک او اس ونچورا (macOS Ventura) آخرین نسخه از مک او اس است که در سال 2022 منتشر شده. این نسخه از قابلیت‌های جدیدی مثل کنترل جامع (Universal Control) بهره می‌برد که امکان کنترل چندین دستگاه مختلف با یک ماوس و کیبورد را به کاربر می‌دهد.
  • مک او اس یک سیستم عامل مبتنی بر یونیکس است. بنابراین بی‌مورد نیست که macOS به‌طور کلی ایمن‌تر از ویندوز است!
  • مک او اس کمتر هدف هکرها و بدافزارها قرار می‌گیرد. دلیل آن، همان‌طور که اشاره شد، ضریب نفوذ کمتر این سیستم عامل در میان کاربران و منتشر نشدن سورس کدهای آن برای عموم است.
  • مک او اس گزینه مناسب‌تری برای ویراستارها و تولیدکنندگان محتوا به شمار می‌رود؛ چرا که از برخی نرم افزارهای حرفه‌ای تولید محتوا مثل Final Cut Pro و Logic Pro پشتیبانی می‌کند.
  • مک او اس گزینه مناسب‌تری برای افرادی است که به دنبال امنیت بیشتر هستند. به‌طور کلی اپل سابقه درخشانی در حراست از داده‌ها و اطلاعات کاربرانش دارد.

جمع بندی

ویندوز و مک او اس، هر دو، سیستم عامل‌هایی عالی به شمار می‌روند که انتخاب از میان آن‌ها بستگی به انتظارات شما و استفاده‌تان دارد.

ویندوز گزینه‌ای ارزان‌تر و سازگارتر با نرم افزارهای مختلف به شمار می‌رود؛ در حالی که مک او اس با وجود آن که گران‌تر است، اما ایمنی بالاتر و رابط کاربری مدرن‌تری داشته و بهینه‌تر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*