فیات ۵۰۰ در ایران

فیات ۵۰۰ به زودی در بازار؛ اولین وارداتی اروپایی خیابان‌های ایران بعد از 5 سال ممنوعیت

چند سالی است که جای خالی خودروهای جدید اروپایی در ایران به‌شدت حس می‌شود. واردات خودروهای اروپایی از پنج سال پیش ممنوع شده بود، اما حالا قرار است فیات ۵۰۰، به اولین خودرویی تبدیل شود که پس از پنج سال قرار است وارد بازار ایران شود.

در سال‌های اخیر و با تشدید تحریم‌ها از خارج و ممنوعیت‌های داخلی، چینی‌ها توانستند به‌سادگی آب خوردن بازار خودرو ایران را در دست بگیرند و فروش قابل توجهی را تجربه کنند. پنج سال از شروع اعمال قانون ممنوعیت واردات خودروهای اروپایی به ایران می‌گذرد و حالا سرانجام خودرو فیات ۵۰۰ اینجا است تا طلسم واردات اروپایی‌ها به ایران را بشکند.

مشخصات فیات ۵۰۰ وارداتی ایران

شرکت پارسیان موتور مانلی، اولین محموله خودرو فیات ۵۰۰ را برای بازار ایران سفارش داده و حالا این سفارش دوست‌داشتنی، در حال بارگیری به سمت ایران است. این خودرو به یک موتور چهار سیلندر ۱.۴ لیتری مجهز شده و مصرف ۵.۶ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. البته نسخه‌های دیگری نیز از این خودرو تولید شده‌اند که شاید در آینده وارد بازار ایران شوند.

فیات 500 از طیف وسیعی از موتورهای کوچک، اما به‌نسبت قدرتمند بهره می‌برد که عملکرد مناسب و راندمان سوخت عالی را به مشتریان ارائه می‌دهند. موتور پایه این خودرو 1.2 لیتری چهار سیلندر است که 69 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. یک موتور قدرتمندتر 0.9 لیتری توربوشارژ نیز برای این خودرو توسعه داده شده است که قدرت 85 اسب بخار را تولید می‌کند. هر دو موتور به‌صورت استاندارد با یک گیربکس دستی پنج سرعته جفت می‌شوند و احتمال واردات یک نسخه دیگر از این خودرو با گیربکس اتوماتیک شش سرعته نیز وجود دارد.

فیات ۵۰۰ در ایران

تصویر ساخته شده با استفاده از هوش مصنوعی از حضور فیات ۵۰۰ در تهران،‌ کنار برج آزادی!

فیات 500، عضو جدید خانواده خودروهای اروپایی در ایران با وجود اندازه کوچکش، فضای داخلی جاداری دارد که می‌تواند به‌راحتی چهار سرنشین را در خود جای دهد. متریال‌های استفاده شده در ساخت کابین و فضای داخلی خودرو هم کیفیت قابل قبولی دارند و می‌توانند از چینی‌های موجود در بازار ایران، باکیفیت‌تر باشند.

آخرین نسخه فیات 500 همچنین دارای طیف وسیعی از ویژگی‌های ایمنی پیشرفته از جمله کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو و هشدار خروج از خط است که آن را به انتخابی امن برای رانندگان و مسافران تبدیل می‌کند. البته با توجه به توان این خودرو، احتمالا فیات 500 گزینه مناسبی برای سفر نباشد، اما در مقایسه با خودروهای ایرانی، این تازه‌نفس ایتالیایی برای مسافرت‌های طولانی گزینه ایمن‌تری است. به‌طور کلی، فیات 500 یک خودروی شهری شیک و کاربردی است که برای کشورمان خودروی مناسبی به‌نظر می‌رسد.

Fiat 500؛ ایتالیایی باسابقه به ایران می‌آید!

فیات ۵۰۰ یک خودروی کوچک و جمع‌وجور است که توسط شرکت ایتالیایی فیات تولید می‌شود. این خودرو در سال ۱۹۵۷ معرفی شد و تاکنون در سه نسل مختلف تولید و به بازار عرضه شده است.

نسل اول فیات ۵۰۰ در سال ۱۹۵۷ تولید شد و تا سال ۱۹۷۵ تولیدش ادامه پیدا کرد. این خودرو دارای موتور ۲۲۵ سی‌سی بود و به‌عنوان یک خودروی شهری محبوبیت زیادی پیدا کرد. در سال ۱۹۶۵، نسل دوم فیات ۵۰۰ معرفی شد که دارای طراحی جدیدی بود و از موتورهای بزرگ‌تر و با کارایی بهتر بهره می‌برد. این نسل تا سال ۱۹۷۵ تولید شد و توانست محبوبیت نسل اول این خودروی دوست داشتنی که حالا راهی ایران شده را ادامه دهد.

فیات ۵۰۰ ایران

در سال ۲۰۰۷، نسل سوم فیات ۵۰۰ معرفی شد که با طراحی جدید و به‌روز شده، توانست پس از سال‌ها توجه ماشین‌بازها را به خودروهای خوش‌قیمت فیات جلب کند. این نسل دارای موتورهای مختلفی بود و به تکنولوژی‌های جدیدی مانند ترمز ABS و سیستم کنترل پایداری مجهز شده بود. فیات ۵۰۰ در دو نوع کوپه و کابریولت عرضه شد و با موفقیت بزرگی در بازار خودرو جهانی داشت. قیمت پایین، طراحی جذاب، کوچک بودن، مصرف سوخت پایین و ویژگی‌های فنی جذاب باعث شدند این خودرو به یکی از محبوب‌ترین محصولات فیات در جهان تبدیل شود .

در سال‌های اخیر، فیات ۵۰۰ به‌دلیل طراحی جذاب و کارایی خوبش، توانسته است جایگاه خود را در بازار خودروهای شهری جهانی حفظ کند و محبوبیت زیادی در بین مشتریانش داشته باشد.

قیمت فیات ۵۰۰ در ایران چقدر خواهد بود؟

یکی از مهم‌ترین سوال‌ها برای کاربران ایرانی، قیمت این مدل پس از واردات است. در بازارهای جهانی این ماشین کوچک 15 هزار یورو قیمت دارد. با این حال پیش‌بینی قیمت خودروی فیات ۵۰۰ در بازار ایران، واقعا غیرممکن است! در کنار موارد مختلفی مانند عوارض و مالیات، باید به این نکته هم توجه داشت که فیات ۵۰۰ اولین خودروی اروپایی است که پس از ۵ سال وارد کشور می‌شود و همین موضوع می‌تواند روی قیمت این مدل تاثیری منفی داشته باشد. همچنین نسخه وارداتی خودرو هم در قیمت نهایی آن تاثیرگذار است.

همان‌طور که گفتیم اولین محموله از این خودرو در حال بارگیری است و به احتمال زیاد تا اواسط تابستان سال جاری، شاهد حضور فیات ۵۰۰ در ایران باشیم.

به‌طور کلی می‌توان گفت این خودرو که در بازار اروپا یک ماشین خوش‌قیمت محسوب می‌شود، قرار نیست در کشورمان هم با این لقب به فروش برسد و احتمالا جزو ماشین‌های لوکس طبقه‌بندی شود. نظر شما درباره اولین خودروی اروپایی که پس از پنج سال وارد بازار ایران می‌شود چیست؟ در بخش نظرات با گجت نیوز و کاربرانش همراه شوید و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.