واردات خودرو گرانتر از ۴۰ هزار دلار

ممنوعیت واردات خودرو بالای 40 هزار دلار برداشته نشده است!

با این که شنیده‌ها حاکی از آن بود که ممنوعیت واردات خودرو بالای 40 هزار دلار برداشته شده، اما اخباری که به‌تازگی منتشر شده‌اند نشان می‌دهند این خبر واقعی نبوده و همچنان واردات این خودروها ممنوع است.

سال ۱۳۹۶ بود که کابینه دولت قبلی، تصمیم گرفت تا واردات خودرو بالای 40 هزار دلار را ممنوع کند. این ممنوعیت واردات فقط به قیمت محدود نشده بود و خودروهایی که ظرفیت موتور آن‌ها بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی است هم امکان واردات نداشتند. به‌تازگی خبری در رسانه‌های فارسی منتشر شد که این ممنوعیت برداشته شده، اما حالا بررسی‌های ما نشان می‌دهد ممنوعیت واردات خودروهای گران‌تر از ۴۰ هزار دلار همچنان پابرجا است.

ممنوعیت واردات خودرو بالای 40 هزار دلار همچنان پابرجا!

اداره گمرک کشور چند روز پیش در یک بخشنامه مهم اعلام کرده بود که تصمیم هیئت وزیران در سال ۹۶ مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای گرانتر از ۴۰ هزار دلار برداشته شده است. با این حال شنیده‌ها نشان می‌دهد همچنان این محدودیت اعمال می‌شود و هیچ شرکتی حق واردات چنین خودروهایی را ندارد. ظاهرا فقط و فقط خودروهایی که سفارش آن‌ها پیش از اعمال این محدودیت ثبت شده، امکان واردات به کشور را دارند.

برای فهمیدن بهتر این موضوع، بهتر است سراغ بررسی متن مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای گران‌تر از ۴۰ دلار برویم:

هیئت وزیران در جلسه 1396/9/22 به‌پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به‌استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد متون زیر به‌عنوان مواد (13)، (14)، (15)، (16) و (17) به آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو موضوع تصویب‌نامه شماره 18758 لت 28817هـ مورخ 1382/4/10 و اصلاحات بعدی آن موضوع تصویب‌نامه‌های شماره 247297 /ت47722هـ مورخ 1390/12/15 و شماره 160253/ت153548 مورخ 1395/12/16 اضافه می‌شود ماده 13 واردات خودروی سواری با توجه به ماده (4) قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ـ مصوب 1388 ـ منوط به داشتن نمایندگی رسمی و همچنین زیرساختهای لازم و کافی جهت ارایه خدمات پس از فروش و اخذ تأییدیه‌های لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد.

تبصره 1 ـ واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیر از نمایندگی رسمی در صورت عقد قرارداد ارائه خدمات پس از فروش واردکننده با نمایندگی رسمی بر اساس ضوابط تعیین‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان‌پذیر است.

تبصره 2 ـ ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با ارزش بیش از 40/000 دلار (CFR) ممنوع است.

تبصره 3 ـ ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی ممنوع است.

همان‌طور که متن این قانون و تبصره‌ها مشخص است، ممنوعیت‌ها همچنان پایدار هستند و تا زمانی که مصوبه جدیدی اعمال نشود، شرکت‌ها حق واردات خودروهای گران‌تر از ۴۰ دلار را ندارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*