وای فای اینترنت

به وای فای متصل شده‌ایم اما اینترنت نیست؛ چه باید کرد؟

قطعی اینترنت برای ما ایرانی‌ها مساله تازه‌ای نیست؛ با این حال آیا تا کنون برای‌تان پیش آمده که علیرغم وصل بودن به وای فای قادر به دسترسی به اینترنت نباشید؟ امروز قصد داریم ترفندهایی برای رفع این مشکل را به شما آموزش دهیم.

حتما برای شما هم پیش آمده که مشغول گشت و گذار در وبسایت مورد علاقه‌تان یا در میان بازی یا تماشای محتوایی در یوتیوب باشید که به‌یکباره با قطعی اینترنت روبرو شوید!

در این شرایط نشانگر وای فای حاکی از متصل بودن لپ تاپ یا گوشی شما به اینترنت است؛ اما شما قادر به دریافت هیچ داده‌ای نیستید!

این مساله یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که هر از گاهی برای افراد مختلف پیش آمده و تجربه استفاده از اینترنت را مختل می‌کند.

خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها تا حدی با این مشکل مقابله کرد. امروز در گجت نیوز به آموزش چندین ترفند برای رفع این مشکل خواهیم پرداخت.

در صورتی که وای فای روشن است؛ اما به اینترنت متصل نیستید، اولین و مهم‌ترین اقدامی که می‌توانید انجام دهید، ریستارت کردن مودم و روتر است. بنابراین در گام نخست، باید مودم و روتر را از برق بکشید و پس از 15 ثانیه مجددا به برق متصل کرده و روشن کنید.

این روش عموما بخش بزرگی از مشکلات جزیی مربوط به اتصال به اینترنت را رفع می‌کند. با این وجود، در صورتی که این روش برای شما کارساز نبود، می‌توانید از سایر ترفندهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، استفاده کنید.

ترفندهای رفع مشکل عدم دسترسی به اینترنت علیرغم وصل بودن به وای فای

خاموش و روشن کردن دستگاه‌های متصل یا قرار دادن مودم در محلی جدید

ریستارت کردن مودم

در کنار خاموش و روشن کردن مودم، گام دیگری که می‌تواند مشکلات جزیی ناشی از دسترسی به اینترنت را رفع کند، ریستارت کردن دستگاه‌های متصل به مودم وای فای است!

بنابراین اگر گوشی، کامپیوتر، تبلت یا کنسول شما قادر به دسترسی به اینترنت نیستند، آن را خاموش و روشن کنید تا ایرادات جزیی اتصال آن رفع شود.

علاوه بر این، غیرفعال کردن موقتی وای فای و روشن کردن مجدد آن پس از زمانی کوتاه نیز یکی دیگر از مواردی است که به دفعات، مشکل عدم اتصال کاربران به اینترنت را رفع کرده است.

بنابراین نخستین کاری که پس از مشاهده مشکل وصل بودن وای فای و عدم دسترسی به اینترنت باید انجام دهید، ریستارت کردن مودم و دستگاه‌های متصل به آن است.

علاوه بر این، در بسیاری اوقات، محل نامناسب مودم وای فای دلیل اصلی محدودیت‌های اتصال است. بنابراین جابجا کردن مودم به محلی جدید هم می‌تواند یکی از راهکارهایی باشد که کیفیت اتصال اینترنت شما را بهبود خواهد بخشید.

به‌طور مشابه باید دقت کنید که اگر مودم وای فای شما آنتن فیزیکی دارد، حتما آنتن‌های آن در حالت برافراشته قرار داشته باشند.

برخی وبسایت‌ها ادعا می‌کنند که برای این که اتصال دستگاه‌های مختلف به مودم وای فای به‌طور کامل انجام شود، لازم است که هیچ مانعی بین مودم و دستگاه وجود نداشته باشد.

با این وجود، فراهم کردن این شرایط در بسیاری مواقع امکان‌پذیر نیست و باید از دستگاه‌هایی مثل گسترش‌دهنده اینترنت بیسیم (Wi-Fi Extender) برای این کار استفاده کرد.

گسترش‌دهنده اینترنت بیسیم می‌تواند دسترسی به اینترنت را برای دستگاه‌هایی که به‌ظاهر به وای فای متصل بوده؛ اما قادر به استفاده از اینترنت نیستند، فراهم کند.

در صورتی که خاموش و روشن کردن مودم و دستگاه‌های متصل به آن پاسخ‌گوی مشکل شما نبود، می‌توانید روش‌های بعدی را امتحان کنید.

سافت ریست (Soft Reset) و هارد ریست ( Hard Reset) کردن مودم

وای فای اینترنت

اگر ریستارت کردن مودم وای فای یا دستگاه‌های متصل به آن، مشکل عدم دسترسی به اینترنت را رفع نکرد، زمان آن رسیده که روش‌های کمی حرفه‌ای‌تر را به کار ببرید.

با وجود این که خاموش و روشن کردن باعث رفع برخی مشکلات جزیی در مودم یا روتر می‌شود، اما گاهی اوقات رفع کامل مشکل مستلزم ریست کردن آن‌هاست!

ریست کردن یک مودم به‌طور کلی از طریق روشی به نام 30-30-30 انجام می‌شود.

در این روش باید در گام نخست، کلید Power مودم را به مدت سی ثانیه پایین نگه دارید. این کار باعث خاموش شدن یا بوت شدن مجدد آن خواهد شد.

در گام بعدی باید در حالی که همچنان کلید پاور را پایین نگه داشته‌اید، دستگاه را از برق بکشید.

همچنین در مرحله سوم نیز در شرایطی که کلید پاور همچنان پایین فشرده شده است، مودم را به برق وصل کنید تا بدون آسیب دیدن اطلاعات کلیدی مودم، حافظه کش و سایر داده‌های موقت آن پاک شوند.

این روش البته متدی جامع تلقی شده و برای اکثر مدل‌های مودم قابل اجراست. با این وجود توصیه می‌کنیم حتما راهنمای استفاده از مودم خود را مطالعه فرمایید.

دقت کنید که در تمام مراحل ریست کردن دستگاه به روش 30-30-30، کلید پاور را پایین نگه دارید.

اگر به دنبال یک روش ضربتی‌تر برای رفع مشکل مودم خود هستید، می‌توانید آن را با فشردن کلید Reset، به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

برای انجام این کار لازم است از نوک یک خودکار یا گیره کاغذ استفاده کنید و کلید ریست را فشار دهید.

البته دقت کنید که با انجام این کار، تمامی تنظیمات مودم و روتر اعم از نام وای فای تعیین کرده، پسورد، اطلاعات مربوط به اتصال به اینترنت و سایر گزینه‌های پیش‌فرض انتخابی شما پاک شده و دستگاه به یک محصول خام تبدیل خواهد شد.

این روش، ریست سخت (هارد ریست) نام داشته و تنها در شرایطی توصیه می‌شود که سایر روش‌های ارائه شده کمکی به شما نکنند.

پاک کردن کش مرورگر و DNS

پاک کردن کش DNS

گاهی اوقات مشکل عدم دسترسی به اینترنت با وجود متصل بودن به وای فای سخت افزاری نبوده و ناشی از کش مرورگر یا سیستم عامل است.

حافظه کش به‌طور کلی باعث پاسخ‌دهی سریعتر به درخواست‌های کاربر می‌شود. با این وجود برخی اوقات همین حافظه زمینه‌ساز مشکلاتی در اتصال می‌شود. به همین جهت، برخی مواقع، پاک کردن کش می‌تواند باعث برقراری مجدد اتصال به اینترنت شود!

پاک کردن کش در مرورگرهای گوگل کروم، فایرفاکس، سافاری و مایکروسافت اج فرآیند نسبتا سرراستی دارد که از طریق لینک زیر می‌توانید با روش انجام آن آشنا شوید. این کار ممکن است باعث کاهش موقتی سرعت مرورگر شما شود؛ اما معمولا داده‌های مخرب را از بین برده و برخی مشکلات را رفع می‌کند.

علاوه بر این، خود کامپیوتر شما هم یک کش DNS دارد پاک کردن آن نیازمند استفاده از کامند پرامپت (Command Prompt) در ویندوز یا ترمینال در مک او اس خواهد بود.

اگر از یک کامپیوتر ویندوزی استفاده می‌کنید، منوی استارت را باز کرده و سپس عبارت command را در قسمت جستجو تایپ کنید.

پس از باز شدن Command Prompt دستورهای زیر را وارد کنید:

  • عبارت ipconfig /flushdns را تایپ کنید.
  • عبارت ipconfig /registerDNS را تایپ کنید.
  • عبارت ipconfig /release را تایپ کنید.
  • عبارت ipconfig /renew را تایپ کنیدو
  • در پایان نیز عبارت netsh winsock reset را تایپ نمایید.

پس از تایپ کردن هریک از این دستورها، کامپیوتر خود را ریستارت کنید تا تغییرات انجام شده توسط شما در تنظیمات سیستم اعمال شوند.

همچنین برای نسخه‌های اخیر مک او اس هم می‌توانید از طریق لانچ‌پد یا اسپات‌لایت، ترمینال را باز کرده و عبارت زیر را در آن تایپ کنید:

sudo dscacheutil -flushcache; sudo killall -HUP mDNSResponder

البته روش کار، برای نسخه‌های قدیمی‌تر مک او اس کمی با آنچه گفته شد، متفاوت است. بنابراین لازم است در صورت نیاز، روش سازگار با سیستم عامل خود را مورد استفاده قرار دهید.

همچنین دقت کنید که پس از وارد کردن این کد، باید پسورد خود را بار دیگر وارد کنید.

ترمینال مک او اس هیچ‌گونه تاییدیه‌ای مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن فرآیند به شما ارائه نمی‌کند. بنابراین اگر پس از وارد کردن این کدها، بار دیگر به صفحه خط فرمان وارد شدید یعنی فرآیند، موفقیت‌آمیز بوده است.

در گام پایانی، کامپییوتر خود را ریستارت کنید تا تغییرات شما اعمال شوند.

با سرویس‌دهنده خود تماس بگیرید

وای فای اینترنت

در صورتی که هیچ‌یک از روش‌های بالا نتوانند دسترسی شما به اینترنت وای فای را برقرار کنند، احتمالا مشکل از سرویس‌دهنده اینترنت (ISP) شماست.

این مساله طبیعتا برای بسیاری افراد خوشایند نخواهد بود؛ چون به معنای این است که کاری از دست آن‌ها ساخته نیست و مشکل فراتر از این است که با عیب‌یابی‌های ساده برطرف شود.

با این وجود، تماس با ISP می‌تواند خیلی سریع مشکل عدم دسترسی شما به اینترنت را رفع کند. در بسیاری مواقع، مشکل از قطع ارتباط در منطقه شماست و سرویس‌دهنده با اطلاع‌رسانی این مساله به شما، خیالتان را از بابت نبود مشکلات بزرگ‌تر راحت می‌کند.

همچنین در پاره‌ای از اوقات نیز سرویس‌دهنده اقدام به ریست کردن ارتباط شما از سمت خودش کرده و به‌راحتی مشکلتان را رفع می‌کند.

البته به‌تازگی اپلیکیشن‌های خاصی طراحی شده‌اند که پوشش شبکه در مناطق مختلف را پایش کرده و قطعی اینترنت در منطقه‌ای خاص را اعلام می‌کنند.

با این حال، در مواقعی که دسترسی شما به اینترنت قطع شده و روش‌های بالا نیز هیچکدام نتوانسته‌اند مشکل شما را رفع کنند، چاره‌ای جز تماس با ISP نیست.

در موارد خاص، سرویس‌دهنده تصمیم می‌گیرد یک کارشناس را به منزل شما فرستاده و مشکلتان را دقیق‌تر بررسی کند. گاهی اوقات ممکن است مشکل شما مکانیکی بوده یا به خارج از منزل شما مرتبط باشد!

همچنین ممکن است مودم یا روتر شما نیاز به تعویض داشته باشد یا مساله بزرگ‌تری داشته باشید که نیاز به بررسی یک کارشناس دارد. بنابراین تماس با سرویس‌دهنده اینترنت آخرین راهکار شماست که با پیگیری، احتمالا به رفع مشکل منجر خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*