نقاط ضعف و قوت ام وی ام 550

نگاهی به نقاط ضعف و قوت ام وی ام 550 مدیران خودرو

آیا سدان‌های چینی بازار ایران ارزش خرید دارند؟ در ادامه به بررسی نقاط ضعف و قوت ام وی ام 550 به‌عنوان یکی از خودروهای قدیمی بازار کشورمان می‌پردازیم.

خواه‌ناخواه محصولات خودروسازان چینی جزوی از بازار خودروی کشورمان شده‌اند و نمی‌توان سهم خودروهای چشم بادامی‌ها را انکار کرد. پس از اعمال ممنوعیت‌های واردات خودرو به ایران و تحریم‌های همه جانبه غرب علیه صنعت خودروسازی، چینی‌های فرصت‌طلب وقت را غنیمت شمردند و به تار و پود صنعت خودرو رخنه کردند.

بررسی نقاط ضعف و قوت ام وی ام 550

خودروسازان چینی در آغاز فعالیت جدی خود سهم چندان بزرگی از بازارهای جهانی نداشتند و محصولات تولیدی آنها بی‌کیفیت بودند؛ ولی به مرور زمان به موفقیت‌های بسیاری دست یافتند و سهم خود را روز به روز افزایش دادند. کراس اوورهای چینی در حال حاضر جزو بهترین و پرطرفدارترین ماشین‌های کشورمان است و مشتریان زیادی برای داشتن یکی از آنها ثبت نام می‌کنند.

قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه و امکانات رفاهی که خودروهای این کشور دارند در کنار مشخصات فنی قدرتمند باعث شده تا برای خریداران جالب توجه باشند. یکی از خودروهای جذابی که مدت‌هاست در بازار داخلی خرید و فروش می‌شود، ام وی ام 550 است. این سدان چینی به‌محض ورود به کشورمان با استقبال خوبی مواجه شد و فروش خوبی داشت.

نقاط ضعف و قوت ام وی ام 550

هم اکنون کمپانی چری که سازنده این خودرو است، خط تولید آن را متوقف کرده، اما همچنان در برخی از بازارها دست به دست می‌شود. در مطلب پیش رو قصد داریم ارزش خرید این ماشین کارکرده را بررسی کنیم تا ببینیم با بودجه‌ای که داریم، می‌توانیم خودروی خوبی بخریم یا خیر! بنابراین با مزایا و معایب MVM 550 همراه ما باشید.

بررسی اجمالی ام وی ام 550

نخستین بار در سال 2011 میلادی بود که کمپانی چری از خودروی سدان جدیدی به نام Cherry E5 رونمایی کرد و این خودرو تا سال 2016 روی خط تولید قرار داشت. پیش از آن‌که قرار باشد مزایا و معایب سدان محبوب این خودروساز را بررسی کنیم، بد نیست نیم‌نگاهی به تاریخچه آن بیندازیم.

ام وی ام 550 به‌نوعی نسخه ارتقایافته یا فیس لیفت عمیقی از ام وی ام 530 بود و از سال 1394 شمسی روی خط تولید مدیران خودرو قرار گرفت. در اوایل دهه نود به‌علت کمبود خودروهای پرآپشن در بازار داخلی و عدم تنوع محصولات زیبا و شکیل، این سدان چینی توانست موفقیت‌های خوبی کسب کند. از طرف دیگر مدیران خودرو تصمیم گرفت برای جا انداختن این ماشین چینی در بازار داخلی، طرح‌های فروش اقساطی وسوسه‌انگیزی برگزار کند.

البته دوران اوج این سدان با خودروی جدیدتر آریزو 5 به پایان رسید و مشتریان دیگر به‌دنبال خرید آن نرفتند. طولی نکشید که تولید ام وی ام 550 در تولد سه سالگی خود برای همیشه متوقف شد و مدیران خودرو تمرکز خود را روی عرضه محصولات تازه‌وارد چری گذاشت.

نقاط ضعف و قوت ام وی ام 550

به‌طور کلی این ماشین چینی مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی شده که می‌تواند 132 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این موتور از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود که مدل اتوماتیک آن هم وجود دارد. اما در ادامه مزایا و معایب MVM 550 را بررسی خواهیم کرد.

مزایای ام وی ام 550

1. پیشرانه تنفس طبیعی قدرتمند

یکی از مصیبت‌های خودروهای امروزی و خصوصاً چینی‌ها، استفاده از موتورهای توربوشارژ به جهت قدرت بیشتر آنها است. اگرچه چنین پیشرانه‌هایی قدرت خوبی دارند و با حجم کمتر، نیروی بیشتری تولید می‌کنند، ولی به پای موتورهای تنفس طبیعی نمی‌رسند. توربوشارژها با آب‌وهوا و سوخت کشور ما سازگار نیستند و به همین دلیل به‌سرعت و در مدت کوتاهی نیازمند تعمیر خواهند شد؛ حال آن‌که نمونه‌های تنفس طبیعی این‌طور نیستند.

خوشبختانه ام وی ام 550 از قدیمی‌های بازار چین است و به همین خاطر مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی 2 لیتری شده است. بازدهی و مصرف سوخت این موتور نسبت به موتورهای توربوشارژ ضعیف‌تر است، ولی از نظر استهلاک و سازگاری با بنزین ایران در وضعیت مطلوبی قرار می‌گیرد. از نظر چابکی و سرعت هم وضعیت این خودروی چینی به‌لطف پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی خوب ارزیابی می‌شود.

2. امکانات رفاهی قابل قبول

شاید فهرست آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی MVM 550 در مقایسه با خودروهای امروزی معمولی به‌نظر برسد، ولی عادلانه‌تر آن است که این ماشین چینی را با رقبای هم‌نسل و هم سن و سال خودش در کفه یک ترازو قرار دهیم. به هر حال فهرست کامل امکانات رفاهی ام وی ام 550 نشان می‌دهد که حرف‌هایی برای گفتن دارد.

نقاط ضعف و قوت ام وی ام 550

در نسخه فول آپشن این خودرو که با عنوان تیپ لاکچری شناخته می‌شود، آپشن‌هایی نظیر مولتی‌مدیا با مانیتور 7 اینچی لمسی، سانروف، روکش چرمی صندلی‌ها، تهویه مطبوع دستی، کامپیوتر سفری، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، پاور ویندوز، ترمز ای بی اس و ای بی دی و 2 ایربگ دیده می‌شود.

3. سواری نرم و مطلوب

خوشبختانه سومین مزیتی که می‌توان برای ام وی ام 550 نام برد، عملکرد نرم سیستم تعلیق این سدان جذاب چینی است. اگر قصد دارید با این خودرو به سفرهای طولانی بروید، بد نیست بدانید که رضایت شما را جلب خواهد کرد. البته نرمی سیستم تعلیق می‌تواند هندلینگ را تا حدی تحت تأثیر قرار دهد و اثر سوء بگذارد؛ ولی برای یک سدان خانوادگی با چنین مشخصاتی، بیش از آن‌که هندلینگ مهم باشد، سواری اهمیت دارد.

4. استهلاک پایین

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین مزایای ام وی ام 550، پیشرانه تنفس طبیعی این خودرو است. برخورداری از چنین پیشرانه‌ای باعث شده تا استهلاک آن نسبت به موتورهای توربوشارژ پایین‌تر باشد که مزیت مهمی برای مشتریان به‌حساب می‌آید. اگر در نگهداری از این سدان خانوادگی کوشا باشید، نباید نگران خرابی‌های ناگهانی یا عجیب و غریب باشید. در کل این خودروی چینی بی‌آزار تلقی می‌شود.

5. قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه

آخرین مزیت و ویژگی مثبتی که ام وی ام 550 برای بازار ایران داشته و دارد، قیمت‌گذاری منطقی آن بوده است. قیمت این سدان خصوصاً در نمونه‌های کارکرده می‌تواند جذاب باشد و اگر نسخه صفرکیلومتر آن را خریداری کنید، خودرویی اتوماتیک با امکانات رفاهی مناسب و پیشرانه قابل قبول نصیبتان خواهد شد.

بررسی ایرادهای MVM 550

نقاط ضعف و قوت ام وی ام 550

1. طراحی ظاهری قدیمی

پس از بررسی مزایا و نقاط قوت سدان چینی ام وی ام 550 نوبت به بررسی معایب و نقاط ضعف آن می‌رسد. پیش‌تر اشاره کردیم که سدان مورد بحث فیس لیفتی از ام وی ام 530 است و نخستین طراحی آن به سال 2006 باز می‌گردد. در طی آن سال‌ها توقعی از طرحی ظاهری و کابین خودروها نداشته‌ایم و اگر این سدان را با رقبایی نظیر برلیانس اچ 330 یا جک جی 5 مقایسه کنیم دارای چهره قدیمی خواهد بود.

2. مواد بی‌کیفیت کابین داخلی

شاید بتوان گفت داشبورد ام وی ام 550 بادوام است و می‌تواند رضایت مشتریان را برای سال‌های طولانی جلب کند؛ اما تریم داخلی آن که شامل داشبورد و رودری‌ها می‌شود، متریال پلاستیک خشک دارند و از نظر دیداری حس خوبی به مشتریان القا نمی‌کنند. متریال بی‌کیفیت، دومین عیب MVM 550 خواهد بود.

3. عملکرد ضعیف گیربکس سی وی تی

خودروی فوق مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT است، ولی متاسفانه نسل قدیمی این جعبه دنده برای آن در نظر گرفته شده است. نسخه‌های جدید گیربکس سی وی تی بهینه و ارتقایافته هستند؛ اما نمونه تعبیه شده روی ام وی ام 550 قدیمی است و عملکرد مشابه ندارد. در سرعت‌های بالا، گیربکس فعلی دور موتور را بیش از حد نگاه می‌دارد و باعث می‌شود داخل کابین صداهای آزاردهنده‌ای شنیده شود.

4. بازار دست دوم فروشی کم رونق

نقاط ضعف و قوت ام وی ام 550

آخرین عیبی که می‌توان برای خودروی چینی ام وی ام 550 برشمرد، بازار خرید و فروش کم رونق آن است. وقتی برای نخستین بار این خودرو به‌صورت صفرکیلومتر در بازار تولید می‌شد، خریداران استقبال خوبی از آن می‌کردند، ولی می‌توان گفت پس از مدتی کوتاه بازار آن آشفته شد. حالا پس از گذشت چند سال از توقف تولید این ماشین، بازار خرید و فروش کارکرده‌های آن به‌شدت کم رونق شده و برای رد کردن آن باید صبوری به خرج دهید.

سخن پایانی

پس از معرفی اجمالی ام وی ام 550، مزایا و معایب این سدان جذاب چینی را با یکدیگر بررسی کردیم و حالا باید ببینیم ارزش خرید آن در چه حدی خواهد بود! اگر میانسال هستید و می‌خواهید خودرویی بدون دردسر و خانوادگی خریداری کنید که هم قیمت معقولی داشته باشد و هم فهرست آپشن‌های آن رضایتتان را جلب کند، MVM 550 گزینه خوبی است.

اگر روحیه تنوع‌طلبی دارید و زود به زود تصمیم به فروش خودرو می‌گیرید و سوار ماشین‌های جدید می‌شوید، بهتر است پیش از خرید این سدان چینی خوب فکرهایتان را بکنید؛ چرا که پس از خرید آن دیگر راه بازگشتی نخواهید داشت.