PC کنسول بازی

7 دلیل برای این که به جای بازی کردن با PC، سراغ کنسول های بازی بروید

فکر می‌کنید PC گزینه بهتری برای لذت بردن بیشتر از بازی های کامپیوتری است یا کنسول؟ امروز قصد داریم به بررسی مهم‌ترین مزایای کنسول‌ها در مقایسه با کامپیوتر بپردازیم.

بازی کردن با کامپیوتر یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای دنیاست که طرفداران پروپاقرصی هم در سرتاسر دنیا دارد. آن‌چه رایانه های شخصی را از کنسول های بازی متمایز می‌کند، امکان شخصی‌سازی فراوان در این پلتفرم است که گزینه‌های بیشماری را پیش روی گیمرهای علاقمند قرار می‌دهد.

با این وجود، PC همانند قبل، پلتفرم منحصربفردی برای تجربه بازی‌های ویدیویی نیست؛ چرا که کنسول‌های گیمینگ هم در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری را در زمینه شخصی‌سازی و ارائه تجربه منعطف و جذاب تجربه کرده‌اند.

در این میان البته قدرت بسیار بالاتر کامپیوترهای مخصوص بازی در برابر کنسول های گیمینگ همچنان برگ برنده بزرگی برای آن‌ها به شمار می‌رود؛ اما حتما همه شما هم موافقید که صرفا قدرت بالاتر سخت افزاری نمی‌تواند تضمین‌کننده عملکرد برنده یک پلتفرم در برابر سایرین باشد.

بنابراین گاهی اوقات کنسول های بازی عملکردی به‌مراتب سریعتر و راحت‌تر از کنسول های بازی را ارائه می‌کنند و تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر را برای گیمرها رقم می‌زنند.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد دارید به جرگه گیمرهای حرفه‌ای بپیوندید، شاید انتخاب بین کامپیوتر یا کنسول های بازی برایتان به تصمیمی دشوار تبدیل شده باشد. به همین جهت در ادامه این متن قصد داریم دلایلی را مطرح کنیم که رو آوردن به کنسول های بازی در برابر رایانه های مخصوص بازی را توجیه می‌کنند.

چرا باید به جای PC کنسول های بازی را انتخاب کنیم؟

کنسول های بازی ارزان‌تر هستند

قیمت PS5

نخستین نکته‌ای که باید پیرامون تفاوت کنسول‌ های بازی و کامپیوتر در نظر داشته باشید، قیمت بسیار پایین‌تر کنسول‌هاست.

مثلا با بودجه‌ای 500 دلاری می‌توانید یکی از دو کنسول نسل نهمی ایکس باکس سری ایکس یا پلی استیشن 5 را خریداری کنید و تا چند سال آینده از بازی‌های آن‌ها لذت ببرید.

حتی اگر قصد داشته باشید اقتصادی‌تر عمل کنید، می‌توانید یکی از دو کنسول پلی استیشن 5 دیجیتال یا ایکس باکس سری اس را خریداری کنید و یا حتی یکی از کنسول‌های نسل قبل را خریده و از دنیای بیکران بازی‌های آن‌ها استفاده کنید.

با این وجود، با 500 دلار هرگز نمی‌توانید فکر خرید یک کامپیوتر گیمینگ یا لپ تاپ مناسب برای گیم با کیفیت مناسب را داشته باشید؛ چرا که برای علاقمندان به بازی‌های ویدیویی، حداقل قیمت یک کارت گرافیک قدرتمند، به‌تنهایی برابر با 300 دلار خواهد بود!

البته هزینه‌های مربوط به کامپیوترهای گیمینگ به هینجا ختم نمی‌شود! چرا که حتی در صورت تهیه کردن یک PC مناسب گیم نیز ارتقای سخت افزاری آن در بازه‌های زمانی مختلف، هر بار هزینه‌ای به اندازه یک کنسول گیمینگ را به همراه خواهد داشت.

از طرف دیگر، به دلیل آن که اجزای سازنده کامپیوترها معمولا توسط کمپانی‌های مختلفی ساخته می‌شوند، معمولا در معرض مشکلات ناشی از عدم هماهنگی، ناسازگاری و دیگر مشکلات سخت افزاری قرار دارند.

بنابراین کنسول ها به‌عنوان دستگاه‌هایی که به‌طور اختصاصی بر روی اجرای بازی‌های ویدیویی متمرکز هستند، محصولات ارزشمندی به شمار می‌روند.

کنسول ها بازی‌های انحصاری دارند!

PC کنسول بازی

با وجود اینکه بسیاری بازی‌های مهم دنیا به‌طور همزمان بر روی PC و کنسول‌ها منتشر می‌شوند، اما در اختیار داشتن بازی‌های انحصاری، یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده کنسول‌ها در مقایسه با رایانه‌های گیمینگ به شمار می‌رود.

شما هرگز نمی‌توانید گاد آف وار راگناروک یا The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom را بر روی کامپیوتر گیمینگ خود تجربه کنید؛ چرا که این بازی‌های به‌طور انحصاری برای کنسول‌های سونی یا نینتندو ساخته شده‌اند.

به‌طور کلی، پلتفرم PC از بازی‌های انحصاری، به تعبیر کنونی، بی‌بهره است و در این زمینه، عرصه را به کنسول‌ها واگذار می‌کند.

بنابراین اگر به دنبال تجربه کردن فرنچایزهای منحصربفرد و تکرارنشدنی انحصاری هستید، باید به جای رایانه‌های گیمینگ به سراغ کنسول‌ها بروید.

البته کنسول‌ها به‌تازگی امکان تجربه نسخه‌های اولیه (Early access) برخی بازی‌های شناخته شده و مهم بازار را هم به دست آورده‌اند و از این طریق، یکی دیگر از معدود نقاط قوت کامپیوترها در مقایسه با کنسول‌ها رنگ باخته است!

به همین دلیل است که اکثر گیمرهای حرفه‌ای، علاوه بر PC، یک یا چند مدل از کنسول‌های بازی را نیز در اختیار دارند.

برخی کنسول ها قابل حمل بوده و در هر حال همراهمان خواهند بود

نینتندو سوییچ

در حال حاضر، تنها راهکار رایانه‌های شخصی برای ارائه تجربه گیمینگ پرتابل، لپ تاپ های گیمینگ به شمار می‌روند که در مقایسه با یک کنسول هیبریدی تمام عیار مثل نینتندو سوییچ حرف چندانی برای گفتن ندارند!

در مقایسه با کنسول‌های پرتابل، لپ تاپ ها بزرگ، دست و پا گیر و سنگین بوده و همچنین مقدار زیادی صدا و نویز تولید می‌کنند.

بنابراین در صورتی که قصد دارید در هر کجا و هر شرایطی که هستید، به انجام بازی‌های ویدیویی بپردازید، چاره‌ای جز استفاده از کنسول‌های بازی پرتابل نخواهید داشت.

تصور کنید برای بازی کردن فورتنایت یا پابجی لپ تاپ گیمینگ خود را همراه خود به درون مترو برده‌اید! حال، این شرایط را با زمانی مقایسه کنید که از نینتندو سوییچ لایت برای تجربه این بازی‌ها استفاده کرده باشید.

با این رویکرد، کنسول های بازی با اختلاف، دست بالاتر را نسبت به PC دارند.

بازی‌های کنسول معمولا بهینه‌تر هستند

چند ماه پیش، زمانی که بازی Hogwarts Legacy منتشر شد، گیمرهای کنسول بهترین لحظات عمرشان را تجربه کردند؛ چرا که قادر بودند فارغ از هیچگونه مشکل فنی به گشت و گذار در این مدرسه جادویی پرداخته و خاطره کتاب‌های هری پاتر را زنده کنند.

این وضعیت اما برای گیمرهای PC صادق نبود؛ چرا که ایرادهای فنی و لگ‌ها در کنار انیمیشن‌های ضعیف باعث شده بودند که تجربه این بازی بر روی رایانه های شخصی چیزی شبیه به یک کابوس باشد!

البته بخشی از این ایرادات به گرافیک بسیار بالاتر نسخه PC در مقایسه با کنسول های بازی بر می‌گردد. با این حال، بزرگترین متهم در این زمینه، سازندگان هستند که نسخه PC بازی را آن‌طور که باید و شاید، بهینه‌سازی نکرده بودند.

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در بهینه نبودن کنسول‌های گیمینگ، تنوع فراوان اجزای سخت افزاری رایانه‌هاست که بهینه‌سازی بازی را برای سازندگان و توسعه‌دهندگان به امری بسیار دشوار تبدیل می‌کند.

در نتیجه این اتفاق، بخشی از فرآیند بهینه‌سازی بازی بر عهده گیمرها قرار می‌گیرد. بنابراین افرادی که آشنایی کمتری با زیر و بم‌های بازی کردن روی رایانه های شخصی داشته باشند، احتمالا چندان از تجربه بازی‌ها روی PC لذت نخواهند برد.

در عین حال، کنسول‌ها همچنان با فلسفه قدیمی «وصل کن و بازی کن» یا Plug and Play به فعالیت مشغول هستند!

بنابراین تنها کاری که لازم است برای تجربه یک بازی کنسول انجام دهید آن است که دیسک یا کارتریج آن را درون درایور قرار داده و بدون اینکه لازم باشد نگران کیفیت یا عملکرد بازی باشید، به تجربه آن بپردازید!

به این ترتیب اگر طرفدار بازی کردن راحت و بی‌دغدغه هستید، باید به جای PC به سراغ کنسول های بازی بروید.

دسته کنسول ها قابلیت‌های منحصربفردی مثل بازخورد حرکتی دارند

دسته PS5

دو مورد از دوست‌داشتنی‌ترین قابلیت‌های دسته فوق‌العاده دوال سنس PS5، تریگرهای تطبیقی و پاسخ حرکتی آن هستند که باعث شده‌اند این دسته‌ها عملکردی به‌مراتب فراتر از کیبورد و ماوس ارائه دهند.

به کمک پاسخ‌های حرکتی این دسته‌ها امکان حس کردن لگد اسلحه‌ها در حین شلیک گلوله برای کاربران فراهم است. همچنین تریگرهای تطبیقی این دسته‌ها نیز حس چکاندن ماشه را از طریق سفت‌تر کردن تریگر به دست شما منتقل خواهند کرد.

بنابراین اگر به این سطح از واقع‌گرایی در کنسول‌های گیمینگ علاقمند هستید، شاید زمان آن رسیده که به سراغ خرید یک کنسول گیمینگ بروید.

البته مایکروسافت هم به‌تازگی قابلیت بازخورد فیزیکی را به دسته کنسول‌های ایکس باکس خود اضافه کرده است. با این وجود، عملکرد این قابلیت در PS5 بسیار حرفه‌ای‌تر است.

بنابراین، از میان کنسول‌های نسل نهمی نیز، پلی استیشن 5 حس واقع‌گرایانه‌تری را در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس | اس ارائه می‌کند.

احتمال هک شدن بازی‌ها و تقلب در بازی های کنسول کمتر از PC است

هک و تقلب در ایکس باکس

بازی‌های شوتر اول شخص آنلاین یا عناوین بتل رویال پر از بازیکنانی هستند که سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های مختلف مثل ربات‌های هدف‌گیری یا نرم افزارهای هوش مصنوعی، با تقلب به پیروزی برسند!

متاسفانه تمامی این افراد متقلب گیمرهای PC هستند. دلیل این امر، انعطاف پلتفرم PC است که به گیمرهای متقلب امکان می‌دهد با نصب برنامه‌های مختلف، به اهداف شومشان در بازی‌ها برسند!

از سوی دیگر برخی هکرها حتی راه دور زدن برنامه‌های ضد تقلب را نیز بلد بوده و قادرند سرویس های مقابله با تقلب را به‌سادگی از کار بیندازند.

خوشبختانه این مشکلات به هیچ وجه در کنسول‌ها وجود نخواهند داشت. البته امروزه، امکان بازی کردن کراس پلتفرم ( بازی با افرادی از پلتفرم‌های دیگر) تقریبا توسط تمامی بازی‌های پشتیبانی می‌شود. با این حال گیمرها هنوز این حق را دارند که هم‌بازی‌هایشان را از پلتفرم یکسان انتخاب کنند.

علاوه بر این، کنسول‌ها همچنین به‌شدت مخالف نصب بازی‌های دزدی و هک شده هستند. بنابراین نصب بازی‌های هک شده و غیرقانونی روی کنسول‌ها بسیار سخت‌تر از کامپیوتر است.

بنابراین در صورتی که قصد دارید همیشه بازی‌های اوریجینال را تجربه کرده و از شر ویروس‌ها در امان بمانید، بهتر است کنسول‌ها را به‌عنوان پلتفرم اصلی خود برگزینید.

کنسول‌ها قابلیت بازی مالتی پلیر محلی و چندنفره آفلاین دارند

PC کنسول بازی

تجربه‌هایی فراموش‌نشدنی مثل جمع شدن چندین دوست دور هم و بازی کردن فیفا، مورتال کمبت یا ماریو کارت به‌صورت چندنفره تنها از طریق کنسول‌ها امکان‌پذیر هستند.

البته بازی‌های PC نیز از مد بازی مالتی پلیر محلی پشتیبانی می‌کنند. با این وجود، لذتی که در برداشتن دسته و روشن کردن تلویزیون وجود دارد، هرگز توسط بازی‌های PC تجربه نمی‌شود.

بازی بسیار محبوب Fortnite یکی از مهم‌ترین مثال‌های تفاوت کنسول ها و PC در اجرای بازی‌های کنسول است؛ چرا که گیمرهای نسخه PS4 یا PS5 بازی می‌توانند به‌صورت اسپلیت اسکرین به تجربه بازی مالتی پلیر بپردازند؛ در حالی که نسخه PC بازی فاقد چنین قابلیتی است.

جمع بندی؛ سعی کنید از PC و کنسول های بازی به‌طور همزمان لذت ببرید!

علیرغم تمامی آنچه در این متن گفته شد، اگر واقعا به بازی‌های ویدیویی علاقمندید و سعی دارید به یک گیمر حرفه‌ای تبدیل شوید، سعی کنید هم PC و هم کنسول‌های بازی را در کنار هم تجربه کنید.

به‌طور خاص می‌توانید از ویژگی‌هایی نظیر بازی‌های اختصاصی، قابل حمل بودن و البته بهینه‌تر بودن بازی‌ها در کنسول‌ها لذت ببرید و به‌طور همزمان، قدرت بیشتر و توان پردازشی بالاتر کامپیوترها را نیز تجربه کنید.

با این حال اگر به دنبال یک تجربه بی‌دردسر و باکیفیت از بازی‌های ویدیویی هستید، بهتر است قید PC را زده و یک کنسول بازی برای خود خریداری کنید!