گاد آف وار راگناروک

پیش نمایش بازی گاد آف وار راگناروک؛ کریتوس و آترئوس تقریبا اینجا هستند!

در فاصله اندک باقی مانده تا انتشار بازی گاد آف وار راگناروک – God of War Ragnarok پیش نمایش، داستان، گیم پلی و برخی ویژگی‌های دیگر این عنوان را بررسی می‌کنیم.

چه کسی فکر می‌کرد که فرنچایز گاد آف وار که اساس و شالوده آن بر پایه قلع و قمع خدایان یونان به وحشیانه‌ترین شکل ممکن بنا شده است، روزی موفق به ارائه یک تجربه عمیق از رابط پدر و فرزندی شود؟

این دقیقا کاری‌ست که نسخه 2018 گاد آف وار استودیو سانتا مونیکا انجام داد و توانست از بسیاری جنبه‌ها استانداردهای جدیدی را برای صنعت ویدیوگیم پایه‌ریزی کند. از کات سین‌های سینماتیک فوق‌العاده بازی و طراحی بسیار گسترده و مناظر خیره‌کننده آن گرفته تا ترک‌های صوتی و سیستم مبارزات درگیرکننده، همگی از جمله مواردی بودند که God of War را به تجربه‌ای به یاد ماندنی تبدیل کردند.

علاوه بر این، جستجو و گشت و گذار در محیط‌های مختلف بازی و سیستم نقش آفرینی تکرارنشدنی بازی را هم نباید از یاد برد؛ چرا که این موارد هم نقشی پررنگ در تبدیل کردن آن به یکی از برترین عناوین انحصاری PS4 داشتند.

طبیعتا این موفقیت، سطح توقعات را از دنباله بازی بالا برده و کار استودیو سانتا مونیکا برای ساخت ادامه آن را بسیار دشوارتر می سازد. چطور می‌توان برای عنوانی که یکی از بهترین بازی‌های نسل خود است و به استانداردی در ساخت بازی‌های ویدیویی تبدیل شده، دنباله‌ای ساخت و آن را در مسیری بهتر ارتقا داد؟ چطور می‌توان پاسخگوی انتظارات هوادارانی بود که God of War 2018 را عنوانی بی‌نقص می‌دانستند و بی‌صبرانه منتظر عرضه نسخه جدیدی از این فرنچایز هستند؟

گاد آف وار راگناروک

پاسخ به این سوال موضوع اصلی پیش نمایش بازی گاد آف وار راگناروک است که امروز در گجت نیوز به آن خواهیم پرداخت. اگر شما هم جزو افرادی هستید که برای عرضه نسخه جدید گاد آف وار لحظه‌شماری می‌کنید، مطالعه این متن را از دست ندهید.

پیش نمایش بازی گاد آف وار راگناروک

God of War Ragnarok از بسیاری جهات کاملا شبیه به نسخه قبل طراحی شده است. بنابراین اگر نسخه قبل را بازی کرده باشید، احتمالا متوجه خواهید شد که هیچ یک از المان‌های اصلی بازی حذف نشده و یا هیچ بخش جدیدی که تاثیر زیادی در گیم پلی داشته باشد به آن اضافه نشده است.

گاد آف وار راگناروک

این مساله ممکن است به مذاق افرادی که به دنبال تغییرات انقلابی در این نسخه از گاد آف وار بودند، چندان خوش نیاید. با این وجود کاملا مشخص است که قصد سازندگان بازی ایجاد حس تشابه بین نسخه‌های 2018 و 2022 از گاد آف وار است؛ به طوری که گیمرها احساس کنند همچنان درون همان دنیا قرار دارند.

البته با توجه به زمان طولانی بین انتشار دو نسخه از بازی، شاید انتظار تغییرات بزرگ در Ragnarok چندان دور از ذهن نباشد؛ چنان که در دیگر انحصاری بزرگ سونی، یعنی نسخه‌های اول و دوم The Last of Us هم شاهد بودیم، نسخه‌های اول و دوم گاد آف وار هم می‌توانستند در فضاهای کاملا مختلفی جریان داشته باشند. با این وجود، شباهت میان دو نسخه از بازی کاملا تعمدی است؛ چرا که باعث می‌شود حس تعلق بیشتری به دنیای بازی احساس شود.

کریتوس و آترئوس در مسیر تکامل!

ارتباط بین نسخه‌های اول و دوم بازی، خیلی سریع در لحظات ابتدایی راگناروک نمایش داده می‌شود؛ جایی که مسیر پیموده شده توسط قهرمانان بازی و تاثیراتی که این سفر دو نفره بر روی هردوی آن‌ها داشته است به طور خلاصه به تصویر کشیده می‌شود.

اتفاقات پایان نسخه قبل، شخصیت کریتوس را به طرزی باورنکردنی، خلاف آنچه از او انتظار می‌رفت، شکل داد. این تغییرات در نسخه جدید بازی کاملا محسوس‌تر هستند؛ به طوری که از همان ابتدا با کریتوسی متفاوت از قبل روبرو هستیم.‌ خدای جنگ سال 2018 محصول خون‌های ریخته‌شده و خیانت‌های نزدیکان او در دنیای خدایان یونان بود. با این حال، زندگی جدید او در سرزمین‌های نوردیک باعث شد که او از گذشته تلخ خود بیزار شود.

داستان God of War Ragnarok

برای کنترل هیولای درون، کریتوس تصمیم گرفت تمام احساساتش را کنار گذاشته و خود را از تمامی موجودات اطراف، حتی پسرش دور کند.‌ با این حال، برای تبدیل شدن به یک پدر لایق، خدای جنگ می‌بایست به خودشناسی برسد. این خودشناسی، مسیر کریتوس در داستان بازی گاد آف وار راگناروک است.

در Ragnarok کریتوسی را می‌بینیم که ابایی از ضعیف دیده شدن ندارد و کاملا مایل است نشان دهد از دست دادن همسرش چگونه بر روی او تاثیر گذاشته است. کریتوس پدری‌ست که متوجه شده با ایجاد ترس و وحشت نمی‌توان فرزند را پرورش داد و فردی‌ست که دیگر ترسی از کمک گرفتن از دیگران برای حل مشکلاتش ندارد.

در لحظات ابتدایی God of War Ragnarok لحظات کوچکی وجود دارند که به شناخت این کریتوس جدید کمک می‌کنند.

God of War جدید

آترئوس هم در راگناروک تغییرات زیادی کرده است. اتفاقات قسمت قبل او را از یک کودک سرکش به خدایی متواضع تبدیل کرده است. در این نسخه از بازی، فریا به دنبال کریتوس و آترئوس است تا به خاطر از بین بردن فرزندش بالدور در قسمت قبل از آن‌ها انتقام بگیرد. آترئوس برای این نبرد بزرگ تمرین‌های سختی کرده و نتیجه آن نیز در همان لحظات ابتدایی بازی پیداست؛ جایی که کودکی بی دست و پایی که حتی قادر به شکار یک آهو نبود، اکنون با مبارزی سرسخت تبدیل شده است. با این حال، کریتوس همچنان نقش راهنمایی بزرگ را برای فرزندش ایفا می‌کند.

با این که رشد شخصیت کریتوس و آترئوس به خودی خود جذاب است، اما اهمیت آن برای علاقمندان به کریتوس بسیار بیشتر از چیزی است که به نظر می‌رسد. برای کسانی که مجموعه گاد آف وار را از ابتدا دنبال می‌کردند، اتفاقات انتهای گاد آف وار 2018 چهره‌ای کاملا متفاوت از آنچه در ذهن داشتند را به تصویر می‌کشید. در انتهای این بازی به نظر می‌رسد کریتوس سرانجام حتی برای زمانی کوتاه به آرامش رسیده و با خودش و فرزندش کنار آمده است.

گاد آف وار راگناروک

با این وجود، به نظر می‌رسد در راگناروک، آترئوس تصمیم دارد به طور مستقیم در اتفاقاتی که در جریان است مشارکت داشته باشد و همین امر، آرامش لحظه‌ای کریتوس را به خطر می‌اندازد.‌

دلیل طولانی شدن بخش تحلیل شخصیت‌ها در God of War Ragnarok آن است که بر اساس بررسی‌های انجام شده بر روی ساعات اولیه این بازی، بخش روایی این عنوان بسیار قدرتمند عمل کرده و حتی بهتر از قبل گیمرها را با داستان درگیر می‌کند.

مبارزات بازی؛ همان سیستم آشنا، اما بهتر از قبل

سازندگان گاد آف وار راگناروک تصمیم گرفته‌اند برای این بازی از همان مکانیزم آشنای نسخه قبل که امتحان خود را به بهترین شکل پس داده است، استفاده کنند. نبردهای بازی همچنین نفس‌گیر به نظر می‌رسند و کریتوس در محوریت تصویر قرار خواهد داشت.

گاد آف وار راگناروک

نکته مهم در خصوص مبارزات این بازی این است که حس بی‌رحمی عمیقی که در نسخه‌های پیش از God of War 2018 در کریتوس سراغ داشتیم، بار دیگر بازگشته است و کریتوس با همان قساوت سابقش دشمنان را با استفاده از تبر لوایتن به دو نیم تقسیم کرده یا با استفاده از تیغ‌های آشوبش به آتش می‌کشد.

همچنین آترئوس نیز در کنار کریتوس به عنوان همراهی مطمئن قرار گرفته و از فاصله دور به کمک تیرهای مختلفش او را یاری می‌کند. البته در مبارزات نزدیک هم می‌توان روی چاقوی آترئوس بیش‌تر از قبل حساب کرد. حس پویایی بین کاراکترهای اصلی، بخش کلیدی مبارزات نسخه پیشین گاد آف وار به شمار می‌رفت. این دینامیک در این نسخه هم حفظ شده و حتی تا حدودی شاهد تقویت آن هم هستیم.

علیرغم این که کلیات مبارزات در راگناروک مشابه با نسخه سال 2018 است، اما تغییراتی جزیی در این بخش کیفیت درگیری‌ها را افزایش داده است. در این بازی برای هریک از شمشیرها و سلاح‌های کریتوس حرکتی ویژه در نظر گرفته شده که قدرت بالاتری هم دارد. بنابراین نگه داشتن کلید مثلث باعث می‌شود که کریتوس حرکت مخصوص (Runic Attack) هریک از سلاح‌هایش را اجرا کند. اگر نسخه قبلی بازی را تجربه کرده باشید، در جریان هستید که نگه داشتن کلید مثلث در نسخه پیشین، به طور اختصاصی باعث فراخوانی تبر Leviathan می‌شد.

مثلا اگر حمله ویژه تبر را اجرا کنید، اطراف آن با یخ پوشیده شده و کریتوس توسط آن حمله‌ای بسیار قدرتمند را به دشمنانش انجام می‌دهد. همچنین اگر کلید مثلث را با تیغ‌های آشوب (Blades of Chaos) فشار دهید، کریتوس شروع به چرخاندن آن‌ها کرده و اگر زمان کافی در اختیار داشته باشد با احضار گردبادی آتشین دشمن مقابلش را به آتش خواهد کشید.

مبارزات در God of War Ragnarok

این حملات ویژه همچنین در دو نوع سبک و سنگین قابل اجرا هستند و سطح جدیدی از استراتژی را به بازی اضافه کرده و امکان استفاده بهتر از نقطه ضعف دشمنان را به گیمر می‌دهند.

بعلاوه، به نظر می‌رسد دشمنان کریتوس و آترئوس در این بازی کمی قدرتمندتر و بی‌رحم‌تر از نسخه قبل شده باشند؛ چرا که از بین برداشتن آن‌ها حتی در همان دقایق ابتدایی بازی نیز کار چندان ساده‌ای نبود.‌ در بسیاری بازی‌های این چنینی، قدری تامل و آنالیز کردن حرکات دشمنان به منظور شناسایی الگوی حمله‌شان، معمولا کارگشاست. با این وجود، پیش بینی الگوی مبارزه دشمنان God of War Ragnarok، حتی ساده‌ترین آن‌ها، چندان ساده نیست! با این وجود هنوز هم این فرصت وجود دارد که با کمی زیرکی در بهترین لحظه، با مناسب‌ترین حمله ممکن، بیشترین اثرگذاری را بر روی این موجودات داشته باشید.

طبیعتا سازندگان بازی برای آپگریدها، زره‌ها و قابلیت‌های جانبی کریتوس و آترئوس برنامه‌های ویژه‌ای دارند. بنابراین باید منتظر ماند و دید تکلیف این بخش مهم از گیم پلی بازی در نسخه نهایی چه خواهد شد.

جمع‌بندی

این پیش نمایش بازی گاد آف وار راگناروک تنها بر اساس تجربه ساعت‌های ابتدایی آن نوشته شده است. بنابراین بسیاری نکات هنوز در خصوص این بازی ناگفته باقی مانده است. در عین حال مشخصا سازندگان کاربلد بازی پا در مسیر درستی گذاشته‌ و همان گیم پلی آشنا را با هنرمندی هرچه تمام‌تر با المان‌های جدید ترکیب کرده‌اند تا نتیجه نهایی، عنوانی گیرا و در حد و اندازه‌های یک انحصاری پلی استیشن باشد.

البته همچنان انتظارات از سانتا مونیکا و سونی بسیار بالاست؛ چرا که از طرفی با جمع‌بندی داستان کریتوس در سرزمین‌های اساطیری نورس طرفیم و از سوی دیگر، پای ثور و اودین به داستان بازی باز شده است. به همین جهت انتظار می‌رود داستان بازی پر از لحظات حماسی و مبارزات و باس فایت‌ها مثل همیشه پرشور و نفس‌گیر باشند.

آیا تیم سازنده بازی قادر خواهد بود God of War Ragnarok را به عنوانی در حد و اندازه توقعات تبدیل کند یا این که با یک عنوان معمولی و تکراری طرف خواهیم بود؟ نظراتتان در این خصوص را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*