نقاط قوت و ضعف ام وی ام 315

نقاط قوت و ضعف ام وی ام 315

یکی از خودروهای باسابقه بازار کشورمان MVM 315 است. در ادامه با نقاط قوت و ضعف ام وی ام 315 آشنا خواهیم شد و ارزش خرید آن را بررسی می‌کنیم.

برای خرید خودرو باید دقت و توجه کافی به خرج داد؛ چرا که امروزه قیمت ماشین از جان آدمیزاد هم بیشتر شده و نمی‌توان بی‌گدار به آب زد. برای رسیدن به مقصود باید تحقیق بسیار کرد و مزایا را در کنار معایب گذاشت و به نتیجه‌ای منطقی رسید. نمی‌توان بدون در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف یک خودرو اقدام به خرید آن کرد؛ چرا که در غیر این صورت حاصل کار پشیمانی است.

نقاط قوت و ضعف ام وی ام 315 را بشناسید

گاهی خودرو مورد کارشناسی قرار می‌گیرد و مزیت‌ها و عیوب آن ظاهر می‌شود؛ اما نمی‌توان به‌طور قطع به چنین نتیجه‌ای پایبند ماند. برای این‌که به نتیجه مطلوبی برسیم می‌بایست ریز و درشت خودرو را مورد بررسی قرار دهیم و هر قسمت آن را مورد موشکافی و بازرسی قرار دهیم تا مزایا و معایب آن بخش رخ بنماید.

برند چری با مدیران خودرو به صنعت خودروی ایران شناسانده شده و یکی از سری محصولات اقتصادی این خودروساز، ام وی ام است. در مطلب پیش رو بر آن شدیم مزایا و معایب ام وی ام 315 را به تفصیل بررسی کنیم تا مشخص شود این ماشین ارزش خرید دارد یا خیر.

نزدیک به یک دهه است که MVM 315 در بازار ایران حضور دارد و همین حضور طولانی‌مدت باعث می‌شود کارشناسی مزایا و معایب آن معنادار شود. اگر علاقه‌مند به این خودرو شده‌اید، ولی برای خرید آن دچار شک و تردید هستید، با ما همراه باشید؛ چرا که قصد داریم نقاط قوت و ضعف این ماشین را برایتان شرح دهیم.

نقاط قوت و ضعف ام وی ام 315

مدل‌های متنوع ام وی ام 315

مدیران خودرو سابقه و اعتبار بسیاری میان علاقه‌مندان به خودرو دارد. محصولات پرفروش چری از طریق این خودروساز به گمرک کشورمان می‌رسند و به فروش می‌روند. یکی از قدیمی‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهایی که توسط این شرکت مونتاژ شده و مورد استقبال قرار گرفته، ام وی ام 315 است.

چری در سال 2009 میلادی فالوین 2 را وارد بازار چین و سایر کشورها کرد و مدیران خودرو از سال 1391 تصمیم گرفت مونتاژ این ماشین را با نام ام وی ام 315 به پایان برساند. از این خودرو تا به امروز مدل‌های متنوعی به بازار آمده، ولی تنها نسخه‌ای که مورد توجه مشتریان قرار گرفته، فیس لیفت MVM 315 بوده که از سال 1394 فروش رفته است.

ام وی ام 315 چری در دو مدل هاچ بک و سدان به ایران آمد و مونتاژ شد؛ ولی اگر بخواهید نسخه سدان آن را در بازار کشورمان بیابید، مثل این است که بخواهید در انباری پر از کاه دنبال سوزن بگردید. تا پیش از سال 1395 بود که مدیران خودرو دو نسخه ساده و اسپرت از این محصول چینی را به فروش می‌رساند؛ ولی تولید مدل ساده از همان سال به بعد متوقف شد تا تنها مدل اسپرت عرصه برای جولان دادن داشته باشد.

علاوه بر این مدل اسپرت هم دو زیرمدل لاکچری و اکسلنت دارد که از سال 1398 گیربکس دنده‌ای برای همیشه رخت بربست و جای خود را به جعبه دنده اتوماتیک داد. از سال 99 به بعد مدیران خودرو به این نتیجه رسید که بهتر است نسخه جدیدی تحت عنوان پلاس راهی بازار کند. ام وی ام 315 پلاس اتوماتیک خوشبختانه مجهز به امکانات رفاهی و ایمنی بسیاری است و فیس لیفت خوبی از آب درآمده که می‌توان روی آن حساب باز کرد.

از جمله امکانات رفاهی و آپشن‌هایی که در نسخه لاکچری وجود دارد می‌توان به مانیتور لمسی با قابلیت ناوبری، دوربین عقب، دکمه‌های کنترلی روی فرمان برقی، بلوتوث، روکش چرمی صندلی‌ها و سایر امکانات اشاره کرد. مدل اکسلنت علاوه بر داشتن تمامی ویژگی‌های مذکور مجهز به امکانات بیشتری مثل باربند ریلی و سیستم پخش VIFA است. در مدل پلاس نیز امکانات زیر به چشم می‌خورد:

نقاط قوت و ضعف ام وی ام 315

سانروف، فرمان برقی، چراغ روشنایی در روز، سنسور نور، سنسور فشار باد لاستیک‌ها، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، حالت رانندگی دوگانه اکو و اسپرت، کروز کنترل و گرم‌کن آینه‌های جانبی. یکی از دشواری‌های خرید ام وی ام 315، مدل‌های متنوعی است که این خودرو داد، چرا که مدل‌های بسیاری از آن راهی بازار شده‌اند.

مزایای ام وی ام 315 چیست؟

مزیت و عیب هر خودرویی را باید نسبت به سایر محصولات مشابه و هم‌رده‌اش بسنجیم و نمی‌توان گفت فلان خودرو مزیت و عیب صد درصدی دارد. از جمله خودروهای رقیبی که می‌توان برای MVM 315 مثال زد، پژو 206 و در میان نمونه‌های خارجی، لیفان ایکس 50 است. در ادامه قصد داریم به بیان مزایای این خودرو بپردازیم.

1. چهره زیبای ام وی ام 315

در آغازین روزهای رونمایی از خودروی جذاب MVM 315، شرکت بزرگ چری برای نمایش زیبایی‌های محصول اقتصادی‌اش از تصویر نهنگ استفاده کرد تا به مشتریان و علاقه‌مندان دنیای ماشین بفهماند نمای جلوی این خودرو با الهام از نهنگ طراحی شده است. با نگاهی به چراغ‌های کشیده‌ی ام وی ام 315 متوجه چشمان نهنگ‌گونه آن خواهیم شد.

رینگ‌های 15 اینچی 10 پره از جنس آلومینیوم هستند و متاسفانه نمای عقب هم به‌گفته طراحان و فعالان باسابقه بازار تقلید و کپی‌برداری از بی ام و سری یک خواهد بود. نمای جانبی به‌لطف خطوط هندسی مختلف زیباتر شده و به‌طور کلی در بخش نمای بیرونی نمره قابل قبولی دریافت می‌کند.

2. کابین جادار

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای ام وی ام 315 در کنار ظاهر بیرونی زیبا، محیط داخلی جادار و مدرنی است که برای خانواده‌های ایرانی خصوصاً صرفه بسیاری دارد. اگرچه این خودرو هاچ بک است و نمی‌توان انتظار فاصله محوری و فضای زیادی از کابین آن داشت، ولی ظاهرا چینی‌ها به فکر بوده و در قیاس با پژو 206 فضایی به مراتب بیشتر در نظر گرفته‌اند.

نقاط قوت و ضعف ام وی ام 315

3. نرمی سیستم تعلیق

هر یک از ما دوست داریم هنگام سواری با ماشین احساس راحتی کنیم و مشکلی از بیرون آزارمان ندهد. خوشبختانه مهم‌ترین پیش‌نیاز احساس آرامش که همان سیستم تعلیق نرم باشد در ام وی ام 315 وجود دارد. به‌لطف نرمی سیستم تعلیق تجربه رانندگی برای سرنشینان لذت‌بخش خواهد شد.

بیشترین کسی که از سیستم تعلیق احساس رضایت خواهد کرد، راننده خواهد بود و چسبندگی لاستیک‌های این هاچ بک چینی می‌تواند تا حد زیادی جلوی لرزش‌های بیرونی را بگیرد. البته نمی‌توان گفت نرمی سیستم تعلیق تماماً مثبت است، زیرا باعث شده تا هندلینگ خودرو کمی با مشکل مواجه شود.

4. مصرف سوخت مطلوب

چهارمین مزیتی که برای MVM 315 می‌توان برشمرد، مصرف سوخت بهینه آن است. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های هنگام خرید برای مشتریان مختلف، مصرف بنزین است و طبیعتاً مصرف‌کنندگان به‌سمت خودرویی که سوخت زیادی استفاده می‌کند، نخواهند رفت. ظرفیت باک هاچ بک مدیران خودرو 50 لیتر بوده و در هر 100 کیلومتر پیمایش مسیر حدود 6.5 لیتر بنزین خواهد خورد که نسبت به محصولات موجود در بازار کشورمان مصرف سوخت مناسبی است.

معایب ام وی ام 315 چیست؟

شاید مهم‌تر از مزایای هر خودرویی، معایب آن باشد؛ چرا که مشتریان همواره درباره مزایای محصول اطلاعات کاملی دارند، ولی نمی‌توانند معایب آن را بپذیرند و در برابر فهم این مسئله مقاومت خواهند کرد. باید نسبت به عیوب خودرو واقف شویم، زیرا قرار است سوار آن ماشین شویم و سلامتی جسم و روان ما اهمیت زیادی دارد. در ادامه با عیب‌های ام وی ام 315 آشنا خواهیم شد:

1. پیشرانه نه چندان مطلوب

شاید بتوان گفت مهم‌ترین عیب وارده به این هاچ بک چینی، موتور ساده و معمولی است که زیر کاپوتش قرار دارد. این پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپه می‌تواند در بهترین حالت 107 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند و چنین مشخصاتی یعنی با محصولی متوسط و معمولی سر و کار داریم. به‌عبارت دیگر موتور این ماشین با موتور tu5 یکسان است و به‌گفته برخی رانندگان صدای پیشرانه به‌حدی زیاد است که آزاردهنده می‌شود.

نقاط قوت و ضعف ام وی ام 315

2. شتاب گیری اولیه ضعیف

عاشقان چابکی و سرعت خودرو با دیدن چنین عیبی ممکن است به این نتیجه برسند ام وی ام 315 به دردشان نمی‌خورد. شتاب گیری موضوع مهمی است و با توجه به مشخصات پیشرانه‌ای که مشخصاتش را شرح دادیم، نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت. این خودرو می‌تواند در عرض 15 تا 16 ثانیه از سکون مطلق به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد که زیاد بوده و رضایت مشتریان را به‌همراه نخواهد آورد.

3. ضعف سیستم ترمزگیری

سیستم ایمنی خودرو اگر ضعیف باشد، آن ماشین حرفی برای گفتن ندارد و باید عطایش را به لقایش بخشید. ترمز جلوی ام وی ام 315 دیسکی و ترمزهای عقب کاسه‌ای هستند و به ABS هم مجهز شده‌اند. با وجود همین مورد نباید انتظار بالایی از عملکرد ترمزها داشت. در مدل‌های بالاتر این هاچ بک آپشن کنترل پایداری هم افزوده شده است. ایربگ‌ها تنها برای سرنشینان جلو طراحی شده و اگر از فعالان خودرو بپرسید، معتقدند که سیستم ترمز 206 عملکرد بهتری نسبت به این خودروی چینی دارند.

4. بی کیفیتی مواد به کار رفته در کابین

محصولات اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه‌ای نظیر MVM 315 کابین با کیفیتی ندارند؛ زیرا هزینه‌های آنها باید کنترل شود و پایین بماند. متاسفانه درون کابین این قبیل خودروها از پلاستیک سخت و خشک استفاده شده و حس خوبی به راننده و سرنشینان منتقل نمی‌کند. این مشکل بزرگ نه‌تنها در ام وی ام 315 بلکه در خودروهای داخلی نظیر 206 و لیفان ایکس 50 وجود دارد.

5. کیفیت پایین دیسک و صفحه

خودرویی که استهلاک بالایی دارد ارزش خرید ندارد و مدام باید به‌خاطر هزینه‌های جانبی آن زجر بکشید و در تعمیرگاه باشید. به تجربه ثابت شده دیسک و صفحه ام وی ام 315 بسیار زودتر از خودروهای رقیب و مشابه تمام می‌شود و باید آنها را زود به زود تعویض کرد.

دیسک و صفحه وقتی تعویض می‌شود، استهلاک خودرو بالا می‌رود. اگر خودروی مذکور را از بازار دست دوم خریده باشید می‌بایست حتماً نسبت به تعویض دیسک و صفحه اقدام کنید تا برایتان در آینده مشکل بزرگتری به وجود نیاید.

6. محدود بودن دید عقب خودرو

نقاط قوت و ضعف ام وی ام 315

راننده ام وی ام 315 از نظر نمای شیشه جلو مشکلی ندارد، ولی دید عقب این خودرو مناسب نیست و راننده را با مشکل مواجه خواهد کرد. علت بروز این مشکل، صندوق عقب بزرگی است که ام وی ام دارد. به هر حال ناچار هستید پس از مدتی با این شرایط کنار بیایید و دید خود را به هر قیمتی شده تنظیم کنید.

7. جعبه دنده ضعیف

یکی از مشکلاتی که صاحبان خودروی ام وی ام 315 با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تعویض دنده سخت است. نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود و نمونه‌های اتوماتیک این کراس هاچ بک نیز وجود دارد. متاسفانه گیربکس این خودرو سفت و محکم است و برای تعویض دنده باید دقت زیادی داشته باشید.

8. آپشن‌های رفاهی کم

مزایا و معایب هر خودرویی وقتی به‌طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد که به امکانات رفاهی و ایمنی آن با دقت نگاه کرده باشیم. در غیر این صورت شرح معایب و مزایا تکمیل نشده و به جان کلام نرسیده‌ایم. از جمله آپشن‌های MVM 315 می‌توان به آینه‌های برقی، سانروف، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، سیستم نمایشگر 7 اینچی لمسی، صندلی چرم، سنسور و دوربین دید عقب و فرمان برقی اشاره کرد.

ما خودروهای چینی را در بازار کشورمان با مشخصه آپشن‌های رفاهی زیاد می‌شناسیم. ام وی ام 315 ماشین قدیمی چینی‌ها در بازار کشورمان به‌حساب می‌آید و به همین خاطر است که نمی‌توان روی امکانات آن به‌طور ویژه حساب باز کرد.

نقاط قوت و ضعف ام وی ام 315

سخن پایانی

سعی کردیم در پاراگراف‌های فوق به‌طور کامل مزایا و معایب خودروی ام وی ام 315 را شرح دهیم و دلایل خرید و عدم خرید این محصول را به خواننده مطلب بگوییم. این ماشین چینی قدیمی سواری خانوادگی خوبی دارد و برای مصارف درون شهری گزینه ایده‌آلی به‌حساب می‌آید.

هر عیبی که برای MVM 315 برشمردیم در سایر محصولات هم‌رده این خودرو دیده می‌شود جز سیستم ترمز ضعیف که در سایر رقبا عملکرد خوبی دارند. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید هنگام خرید این کراس هاچ بک مدنظر قرار دهید، بازار دست دوم فروشی آن است. برای مثال بازار دست دوم پژو 206 خیلی بهتر از ام وی ام 315 خواهد بود. نظر شما درباره نقاط قوت و ضعف ام وی ام 315 چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*