خورشید کج

یک شئ عجیب و ناشناخته عظیم در منظومه شمسی، خورشید را ۶ درجه کج کرده است

ظاهرا منظومه شمسی میزبان یک جرم آسمانی ناشناخته و بزرگ است که توانسته خورشید را 6 درجه کج کند. اخترشناسان توانسته‌اند رازی را حل کنند که برای چندین دهه به معمای بزرگی در علوم فضایی تبدیل شده بود.

اخترشناسان همیشه معتقد بودند که تمامی سیاره های منظومه شمسی در یک صفحه صاف با اختلافی اندک به دور خورشید می‌گردند. هرچند بعدها مشخص شد که سیاره ها اختلاف زاویه ۶ درجه با خورشید دارند که نشان می‌داد خورشید کج است. هیچکس نمی‌توانست توضیح قابل قبولی برای این مسئله ارائه کند. چطور چنین چیزی در طول سال‌ها اتفاق افتاده است؟

سیاره نهم باعث کج شدن خورشید شده است

خورشید کج

مهم‌تر از همه اینکه چه چیزی توانسته خورشید، یعنی بزرگترین جرم موجود در منظومه شمسی را تا 6 درجه کج کند؟ در واقع خورشید تنها جرم حاضر در منظومه شمسی است که با این مشکل دست و پنچه نرم می‌کند. این معما آنقدر عجیب و بدون توضیح باقی مانده بود که دانشمندان ترجیح می‌دادند به آن اشاره‌ای نکنند و جنبه‌های بی‌شمار فضا را مورد بررسی قرار دهند.

هرچند که اخیرا تیمی از پژوهشگران توانسته‌اند توضیحی برای کج بودن خورشید ارائه دهند. آنها برای اینکار شبیه‌سازی‌های کامپیوتری بسیار زیادی را انجام دادند و در نهایت به سیاره نهم رسیدند. در حال حاضر هشت سیاره در منظومه شمسی قرار دارد؛ اما وجود نیروی گرانش یک سیاره دیگر می‌تواند وضعیت فعلی را توضیح دهد.

البته مدل سیاره نهم نیز صرفا یک نظریه است و ممکن است دلایل زیادی برای کج شدن خورشید و شکل خاص منظومه شمسی در طول ۴.۵ میلیارد سال تاریخچه آنها وجود داشته باشد. مثلا برخی دیگر گمان می‌کنند که زمانی در هسته خورشید جوان یک عدم تعادل بروز کرده است.

سیاره نهم

هرچند بر اساس نظریه جدید ارائه شده توسط Konstantin Batygin و Mike Brown احتمالا یک سیاره بزرگ و ناشناخته به دور خورشید می‌گردد. اندازه این سیاره به حدود ۱۰ برابر زمین می‌رسد و فاصله آن نیز ۲۰ برابر دورتر از مدار نپتون است. جالب اینجاست که هربار دانشمندان در مورد یکی از رازهای منظومه شمسی به کاوش می‌پردازند، در نهایت به سیاره نهم می‌رسند.

به باور اخترشناسان گشتاور دورانی سیاره نهم تاثیر بسیار زیادی روی منظومه شمسی دارد. در واقع دلیل کج بودن خورشید کشف شده است؛ اما دانشمندان تاکنون موفق نشده‌اند سیاره نهم را مشاهده کنند. این در حالی است که گاهی مثلا اطلاعات به‌دست آمده از سیاه‌چاله‌ای در فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری منتشر می‌شود.