آخرالزمان اینترنت

چیزی به نام آخرالزمان اینترنت حقیقت ندارد

کاربران در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی در حال صحبت راجع به آخرالزمان اینترنتی هستند، اما اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهند این اتفاق، هیچ‌وقت رخ نخواهد و این آخرالزمان فقط یک شایعه است! با بررسی علمی ماجرای آخرالزمان اینترنتی و ارتباطش با طوفان‌های خورشیدی همراه ما باشید.

در حالی که یک هشدار جعلی در مورد خاموشی یک ماهه اینترنت جهانی در نتیجه یک طوفان خورشیدی در سال ۲۰۲۵ میلادی در فضای مجازی پخش شده است، کارشناسان در حال جنگیدن با این شایعه عجیب هستند و با استفاده از مدارک علمی، این شایعه را رد می‌کنند.

به‌طور خلاصه، هیچ خبری از آخرالزمان اینترنت در جهان نیست و اگر فیلتر شدن تمام شبکه‌های اجتماعی خارجی، پلتفرم‌های مفید آموزشی مانند یوتیوب و بسته شدن تمام پیام‌رسان‌های کاربردی را آخرالزمان در نظر نگیریم، هیچ خطر بزرگی اینترنت سیاره ما را تهدید نمی‌کند! مطالعات کارشناسان حوزه تکنولوژی و هوافضا نشان می‌دهد یک طوفان خورشیدی بزرگ می‌تواند به کابل‌های موجود در زیر دریاها و اقیانوس‌ها آسیب بزند؛ اما این آسیب در حدی نخواهد بود که اینترنت کل سیاره ما به‌صورت کامل و برای یک ماه قطع شود.

چقدر باید نگران آخرالزمان اینترنت باشیم؟

هشدارهای جعلی مبتنی بر یک طوفان خورشیدی قریب‌الوقوع که منجر به خاموشی یک‌ماهه اینترنت جهانی می‌شود، به‌تازگی در فضای مجازی پخش شده است. همان‌طور که اعلام کردیم این ادعاها بی‌اساس هستند و توسط کارشناسان رد شده‌اند. طوفان‌های خورشیدی در بدترین حالت ممکن، می‌توانند موجب اختلال اینترنت شوند.

با توجه به پیشرفت فناوری، یک طوفان خورشیدی قادر به ایجاد خاموشی یک ماهه اینترنت جهانی نیست و تنها می‌تواند برای مدتی کوتاه و به‌شکلی محدود، به اینترنت آسیب بزند. اینترنت جهانی با استفاده از شبکه‌های ارتباطی پیچیده‌ای که در سرتاسر جهان وجود دارند کار می‌کند و در صورت وقوع یک طوفان خورشیدی، این شبکه‌ها با استفاده از سیستم‌های محافظت و پشتیبانی، از خطرهای احتمالی دور خواهند بود.

آخرالزمان اینترنت

آخرالزمان اینترنت اتفاق نخواهد افتاد! طوفان‌های خورشیدی می‌توانند به اینترنت آسیب بزنند، اما قدرت نابود کردن زیرساخت‌های اینترنت آن هم برای یک ماه را ندارند.

همچنین، ادعای این‌که کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا می‌تواند اینترنت را از مرگ توسط طوفان خورشیدی نجات دهد، کاملا نادرست است. کاوشگر پارکر ناسا برای مطالعه خورشید و آب و هوای آن از نزدیک طراحی شد و برای محافظت از خود در برابر خورشید، دارای سیستم‌های امنیتی خاصی است که برای محافظت از داده‌های آن در برابر خطرهای مختلف مانند طوفان‌های خورشیدی، طراحی شده‌اند. با این حساب این کاوشگر هیچ نقشی در حفاظت از اینترنت ندارد.

با این توصیف‌ها خوشبختانه خطر بزرگی اینترنت جهان را تهدید نمی‌کند و نباید برای یک ماه بدون اینترنت آماده شویم. بهتر است حالا میخ آخر را به تابوت این شایعه بزنیم؛ ناسا اصلا بیانیه یا هشداری درباره آخرالزمان اینترنتی منتشر نکرده است! ناسا در واقع تلاش می‌کند تا با استفاده از هوش مصنوعی، درباره طوفان های خورشیدی به اطلاعات بیشتری برسد و این موضوع هیچ ارتباطی به تاثیر طوفان‌های خورشیدی روی اینترنت ندارد.

در کنار این موضوع، مردم عادی نباید نگرانی درباره تاثیرهای طوفان‌های خورشیدی داشته باشند. معمولا ماهواره‌های جاسوسی،‌ هواشناسی و… می‌توانند در برابر این طوفان‌ها آسیب‌پذیر باشند و دولت‌ها از این طوفان‌ها ضررهای بزرگی ببینند.

آخرالزمان اینترنت

اگر طوفان‌های خورشیدی شدید باشند، می‌توانند به ماهواره‌ها آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر بزنند.

نکته دیگر این است که آخرالزمان اینترنتی اصلا اصطلاح علمی نیست و اولین بار توسط یکی از نویسندگان روزنامه واشنگتن پست مورد استفاده قرار گرفت. این نویسنده چندی پیش اعلام کرد از استفاده این اصطلاح پشیمان است و این موضوع باعث به‌وجود آمدن نگرانی‌های نادرستی شده است.

تاثیر طوفان های خورشیدی روی اینترنت چقدر است؟

به زبان ساده، طوفان‌های خورشیدی می‌توانند روی اینترنت تاثیرگذار باشند و اختلالاتی را به‌وجود بیاورند. این اختلالات ممکن است باعث خرابی یا قطع شدن ارتباطات اینترنتی شوند، اما قطعی‌ها همیشگی نیستند. به‌طور مشخص، این اختلالات می‌توانند باعث بروز خطا در سیستم‌های پردازش داده شوند، سیگنال‌های رادیویی را از بین ببرند و سرعت انتقال داده را کاهش دهند. بنابراین، طوفان های خورشیدی می‌توانند به‌عنوان یک عامل مشکل‌ساز برای شبکه‌های ارتباطی اینترنت و سایر سیستم‌های الکترونیکی شناخته شوند، اما قدرت نابودی کامل شبکه اینترنت در جهان را ندارند.

آیا شما هم شایعات مربوط به آخرالزمان اینترنتی را شنیده‌اید؟ نظر خود را با گجت نیوز به اشتراک بگذارید.