مایکروسافت اکتیویژن

مایکروسافت با شکست FTC در دادگاه، رسما مالک اکتیویژن بلیزارد شد

خرید اکتیویوژن بلیزارد توسط مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین خریدهای دنیای تکنولوژی در سال‌های اخیر بود که با مخالفت رگولاتوری‌ها مواجه شد. با این حال حالا مایکروسافت با شکست FTC در دادگاه، شانسی مجدد برای نهایی کردن خرید بزرگش دارد.

یک قاضی کالیفرنیایی پس از پنج روز استماع و شهادت‌های سنگین، به مایکروسافت اجازه داد  معامله خرید شرکت اکتیویژن بلیزارد را به نتیجه برساند. مایکروسافت همچنان با یک پرونده ضد انحصاری که توسط کمیسیون تجارت فدرال به راه افتاد مواجه است اما قاضی ژاکلین اسکات کورلی به استدلال‌های FTC و مایکروسافت گوش داده و تصمیم گرفته است درخواست مقام ناظر را برای صدور حکم اولیه رد کند. این یعنی مایکروسافت دیگر مشکلی برای خرید اکتیویژن بلیزارد ندارد و بزرگ‌ترین خرید تاریخ دنیای گمینگ می‌تواند نهایی شود.

نتیجه دادگاه بزرگ مایکروسافت: پلی‌استیشن‌بازها به کال آف دیوتی دسترسی خواهند داشت!

مایکروسافت اکتیویژن

با نهایی شدن معامله مایکروسافت و اکتیویژن و تایید دادگاه، حالا ایکس باکس بازها می‌توانند منتظر بازی‌های انحصاری بیشتری باشند؛ البته به جز کال آف دیوتی!

آن طور که قاضی این پرونده اعلام کرده، دیگر مشکلی در مسیر مایکروسافت برای نهایی کردن خریدش نیست و می‌تواند اکتیویژن را زیرمجموعه خودش کند. این قاضی اعلام کرده است:

خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت به عنوان بزرگترین معامله در تاریخ فناوری توصیف شده است. ارزیابی و بررسی دقیق این معامله مهم ضروری به نظر می‌رسد. این بررسی نتایج زیر را به همراه داشت: مایکروسافت به صورت کتبی، عمومی و در دادگاه متعهد می‌شود که سری بازی‌های کال آف دیوتی را به مدت ۱۰ سال برای کنسول‌های پلی استیشن سونی منتشر کند. این شرکت با نینتندو توافق کرده است تا این سری بازی را به کنسول نینتندو سوییچ بیاورد. چندین توافقنامه منعقد شده است تا برای نخستین بار محتوای اکتیویژن به سرویس‌های ابری راه پیدا کند.

تا به این جای کار، همه چیز برای گیمرها خوب تمام شده است! مایکروسافت حالا می‌تواند از پتانسیل باورنکردنی اکتیویژن برای توسعه بازی‌های انحصاری‌اش استفاده کند و سری محبوب کال آف دیوتی نیز حداقل برای ده سال دیگر در تمام کنسول‌ها عرضه می‌شود و نیازی نیست برای تجربه این بازی سراغ خرید کنسول‌های ایکس باکس سری اس یا سری ایکس برویم. البته این پایان صحبت‌های قاضی دادگاه مایکروسافت نبوده و در ادامه اعلام کرده:

مسئولیت این دادگاه در این مورد بسیار بالا است. در این جا باید تصمیم گرفته می‌شد که با وجود شرایط فعلی،آیا باید خرید اکتیويژن متوقف یا حتی ملغی شود تا منتظر تصمیم‌گیری نهایی FTC بماند. بنا بر دلایلی که توضیح داده شد، دادگاه متوجه شده است که FTC با توجه به مدارک ارائه شده نمی‌تواند پیروز دادگاه باشد. در مقابل، شواهد ثبت و ارائه شده نشان می‌دهند که مصرف‌کنندگان (گیمرها) با نهایی شدن خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت، دسترسی بیشتری به بازی‌های کال آف دیوتی و سایر محتواهای تولید شده توسط اکتیویژن بلیزارد خواهند داشت. بنابراین درخواست صدور حکم مقدماتی -متوقف شدن معامله خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت- رد می‌شود.

باج بزرگ ردموندی‌ها به کنسول‌سازهای ژاپنی!

پایان ماجرای خرید جنجالی اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت با یک باج بزرگ از طرف ردموندی‌ها همراه بود. یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های FTC در مورد این معامله، به وجود آمدن یک انحصار بزرگ در دنیای بازی‌های ویدئویی در کنسول‌ها بود. همین مورد باعث شده بود مایکروسافت نتواند یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های تاریخش را به سرانجام برساند.

مایکروسافت اکتیویژن

آن طور که شواهد نشان می‌دهند، یکی از مهم‌ترین مشکلات FTC با معامله بزرگ مایکروسافت اکتیویژن، انحصاری شدن بازی‌های کال آف دیوتی بود.

همان طور که در بالا خواندید، مایکروسافت مجبور شد انتشار سری کال آف دیوتی برای کنسول‌های سونی را ادامه دهد. این یعنی یک دهه پلی استیشن گیمرها هم می‌توانند از این سری بازی که حالا محصول مایکروسافت محسوب می‌شود لذت ببرند. در کنار این موضوع، مایکروسافت متعهد شد سری بازی‌های کال آف دیوتی را برای کنسول نینتندو سوییچ نیز توسعه دهد تا خبری از انحصار در دنیای بازی‌های ویدئویی نباشد.

هر چند حکم دادگاه در نهایت به نفع مایکروسافت و گیمرها تمام شد اما سوال مهمی درباره آینده بازی‌های ویدئویی به وجود می‌آید؛ آیا باید منتظر پایان دوران بازی‌های انحصاری باشیم؟ برگ برنده سونی در نسل هشت بازی‌های انحصاری بود. این بازی‌ها توسط استودیوهای سونی توسعه داده و منتشر می‌شدند. با این حال تفاوت بزرگی میان انحصاری‌های سونی و بازی‌های انحصاری اکتیویژن برای مایکروسافت وجود دارد.

مایکروسافت اکتیویژن

احتمالا این دادگاه پایان مشکلات مایکروسافت برای خرید اکتیویژن نباشد! این شرکت باید همچنان در دادگاه‌های دیگری حضور پیدا کند.

بازی‌های انحصاری سونی اکثرا از ابتدا انحصاری بودند و شرکت‌ها و استودیوهای سازنده این بازی‌ها، همگی از سال‌ها قبل همکاری نزدیکی با سونی داشتند. با این حال در ماجرای خرید اکتیویژن بلیزارد قاعده بازی کمی متفاوت بود. این شرکت یکی از غول‌های دنیای بازی‌های ویدئویی به شمار می‌رود و نهایی شدن این خرید بدون توجه به حقوق کاربران پلی استیشن و نینتندو، می‌توانست به ضرر آن‌ها تمام شود.

نظر شما درباره حکم دادگاه مایکروسافت و FTC چیست؟ آیا موافق خرید شرکت‌های بازی‌سازی توسط مایکروسافت و سونی هستید یا دوست دارید بازار بازی‌های انحصاری کوچک‌تر بشود؟ در بخش نظرات با خانواده بزرگ گجت نیوز همراه شوید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*