مهاجرت آیفون گوشی اندرویدی

5 دلیل بزرگ برای اینکه هرگز از آیفون به یک گوشی اندرویدی مهاجرت نکنید

پیش از این که از آیفون به یک گوشی اندرویدی مهاجرت کنید، حتما این متن را مطالعه کنید. در ادامه به معرفی تعدادی از قابلیت‌های منحصربفرد iOS که اندروید فاقد آن‌هاست خواهیم پرداخت.

مهاجرت از آیفون به اندوید یا برعکس، تجربه‌ای عجیب و غریب است که برای برخی افراد هیجان‌انگیز و جذاب به شمار می‌رود. با این وجود، بسیاری کاربران به دلیل آن که در اثر تغییر سیستم عامل ناچار به کنار گذاشتن برخی عادت‌های قدیمی می‌شوند، مهاجرت از یکی از این دو سیستم عامل به دیگری را تجربه دلچسبی نمی‌دانند!

در سال‌های اخیر گوشی‌های اندرویدی پیشرفت‌های فراوانی را تجربه کرده و به قابلیت‌های وسوسه‌کننده و جذابی نظیر صفحه نمایش‌های تاشو یا شارژ فوق سریع مجهز شده‌اند که بسیاری کاربران آیفون را به مهاجرت به اندروید ترغیب کرده‌اند.

با این وجود، بسیاری افراد پس از فروکش کردن هیجان اولیه ناشی از مهاجرت به اندروید متوجه می‌شوند که کنار گذاشتن iOS تصمیمی منطقی نبوده!

دلیل آن است که علیرغم شباهت‌های ظاهری که دو سیستم عامل اندروید و iOS با یکدیگر دارند، تفاوت‌هایی بزرگ میان این دو وجود دارد.

ریشه این تفاوت‌ها بیشتر در فلسفه طراحی و عملکرد آن‌ها نهفته است. اندروید یک سیستم عامل رایگان و متن باز است که هر فرد یا کمپانی می‌تواند بسته به صلاحدید خود نسخه پایه ارائه شده توسط گوگل را تغییر داده و سیستم عامل مد نظر خود را بسازد.

از سوی دیگر، iOS اپل اما سیستم عاملی متن بسته است که به‌طور کامل در کنترل اپل قرار دارد. از این طریق، کوپرتینویی‌ها می‌توانند همواره مطمئن باشند که تجربه‌ای ایمن، روان و خالی از ایراد را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند.

همین فلسفه ساختاری باعث شده گوشی های اندرویدی و آیفون ها تا این حد با هم متفاوت باشند.

در ادامه این متن سعی داریم تعدادی از دلایلی که باعث می‌شوند از مهاجرت از آیفون به گوشی های اندرویدی پشیمان شوید را معرفی کرده و هریک را به‌طور مختصر بررسی کنیم.

اگر گوشی کنونی شما آیفون است؛ اما قابلیت‌های جدید و جذاب گوشی‌های اندرویدی شما را وسوسه کرده، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

5 دلیل مهم که کاربران آیفون را از مهاجرت به گوشی های اندرویدی پشیمان می‌کند

رابط کاربری آیفون، سریع‌تر، ساده‌تر و پایدارتر است

گوشی iPhone اندروید

رابط کاربری آیفون بسیار سرراست طراحی شده؛ به‌طوری که در آن می‌توان از خود صفحه اصلی، اپلیکیشن‌ها را اجرا کرد.

از سوی دیگر، گوشی‌های اندرویدی اما به‌طور پیش‌فرض به یک قفسه اپلیکیشن (App Drawer) مجهز هستند که تمامی برنامه‌ها در آن‌جا حضور داشته و از آن طریق اجرا می‌شوند.

در این میان، کاربران البته می‌توانند با اضافه کردن آیکون (میانبر) برنامه‌های مختلف به منوی اصلی اندروید، آن‌ها را از منوی اصلی هم اجرا کنند.

در سال‌های گذشته البته هریک از دو سیستم عامل iOS و اندروید متحمل تغییراتی در نحوه مدیریت اپلیکیشن‌ها شده‌اند. به‌عنوان مثال، اکنون برخی اپلیکیشن‌های اندرویدی به محض نصب، به‌صورت خودکار به صفحه هوم اسکرین اضافه می‌شوند یا اپلیکیشن‌ها قادرند به‌طور موقت از قفسه برنامه‌ها حذف شوند.

از سوی دیگر، اپل هم در نسخه‌های اخیر iOS، امکان طبقه‌بندی اپلیکیشن‌های این سیستم عامل و قرار دادن آن‌ها در دسته‌های مختلف را در اختیار کاربرانش قرار داده تا صفحه اصلی، خلوت‌تر شود.

البته تصمیم در خصوص این که کدامیک از دو سیستم عامل اندروید یا iOS در این زمینه موفق‌تر عمل می‌کند، به سلیقه خود کاربران بستگی دارد. با این حال، آیفون به‌طور کلی عملکرد بهتری در این زمینه ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر، فارغ از این که از کدام نسل از آیفون استفاده کنید، تجربه کاربری iOS برای شما کاملا یکسان خواهد بود.

این در حالی است که هریک از گوشی‌سازان اندرویدی، پوسته مخصوص به خود را روی اندروید پایه سوار کرده و در نتیجه گوشی‌های مختلف اندرویدی تجربه کاربری کاملا متفاوتی را ارائه می‌کنند.

علاوه بر این، احتمالا نخستین نکته‌ای که پس از مهاجرت از آیفون به یک گوشی اندرویدی توجهتان را به خود جلب خواهد کرد، پیچیدگی و گستردگی منوها و تنظیمات اندروید است.

این مساله البته طبیعتا شخصی‌سازی بیشتری را برای کاربران به همراه خواهد داشت. با این وجود، لزوما کاربران تازه‌وارد اندروید از آن استقبال نخواهند کرد.

دسترسی به سرویس‌های اختصاصی اپل را از دست خواهید داد

مهاجرت آیفون گوشی اندرویدی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که کاربران محصولات اپل تا این حد به دستگاه‌های خود وابسته هستند، انحصار است! چرا که سرویس‌های فوق‌العاده‌ای نظیر ایردراپ، فیس تایم، آی‌مسیج، Continuity، کلیپ بورد مشترک، یا پشتیبانی از اکسسوری‌هایی مثل اپل واچ تنها منحصر به محصولات اپل است و شاید تنها نسخه‌ای دست و پا شکسته از آن‌ها در اختیار کاربران سایر پلتفرم‌ها قرار داشته باشد.

بنابراین اگر به قابلیت‌های انحصاری گوشی های اپل وابسته هستید، توصیه می‌کنیم هرگز از آیفون به محصولات اندرویدی مهاجرت نکنید!

البته اندروید اخیرا قابلیتی شبیه به ایردراپ موسوم به Nearby Share را به گوشی‌های اندرویدی اضافه کرده که به‌واسطه آن می‌توان اسناد و داده‌ها را به راحتی با دیگر دستگاه‌های اندرویدی، کروم بوک‌ها و دستگاه‌های ویندوزی به اشتراک گذاشت.

البته ابزارهایی غیررسمی هم برای انتقال داده از گوشی‌های اندرویدی به مک وجود دارد. با این وجود عملکرد آن به هیچ وجه قابل قیاس با ابزارهای رسمی و مورد تایید نیست.

از سوی دیگر، اپل هم هرگز اپلیکیشن فیس تایم خود را برای پلتفرم‌هایی غیر از آیفون منتشر نکرده است. بنابراین علیرغم این که همچنان می‌توان از طریق مرورگر هم وارد چت‌های فیس تایم شد، اما کنترل کاربر در این شرایط بسیار محدود خواهد بود.

علاوه بر این، ارسال پیام از آیفون به یک گوشی اندرویدی هم در مقایسه با زمانی که از یک آیفون به آیفون دیگر پیام می‌دهید، خنده‌دار به نظر رسیده و فاقد برخی قابلیت‌های بسیار کلیدی است.

از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به عدم مشاهده اعلان دریافت پیام (Delivery Report)، نبود رمزگذاری دوطرفه، عدم نمایش نشانگرهای Typing… و نبود پاسخ‌های رشته‌ای اشاره کرد.

علاوه بر این، علیرغم این که در ارسال پیام از یک دستگاه اپل به دستگاه دیگر امکان ویرایش پیام وجود دارد، اما کاربران اندروید، متن ویرایش شده را در قالب پیامی جدید دریافت می‌کنند که نشان‌دهنده ویرایش شدن این متن است.

مطمئنا دلتان برای iMessage تنگ خواهد شد!

آی مسیج

سومین مورد از دلایل عدم مهاجرت از آیفون به گوشی های اندرویدی قطعا برای بسیاری کاربران کنونی آیفون بسیار مهم خواهد بود.

اگر شما و اکثر دوستانتان از iMessage برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنید، بد نیست بدانید که با مهاجرت به یک دستگاه اندرویدی، با تبعیضی عجیب در چت‌های خود روبرو خواهید شد؛ چرا که آیفون پیام‌های ارسال شده از گوشی‌های غیر اپل را به‌جای رنگ آبی همیشگی، با رنگ سبز نمایش می‌دهد!

از آن جا که iMessage به‌طور انحصاری به اپل تعلق داشته و مشخصا روی ارتباط بین دستگاه‌های مختلف این کمپانی متمرکز است، آیفون برای ارسال پیام به دستگاه‌های اندرویدی از پروتکل بسیار قدیمی SMS و برای ارسال تصاویر و ویدیو از پروتکل MMS استفاده می‌کند که باعث فشرده کردن بیش از اندازه محتوا می‌شوند.

البته گوگل از پروتکل جدیدتر و غنی‌تری تحت نام RCS برای دستگاه‌های اندرویدی بهره می‌برد. با این وجود اپل تمایل چندانی به استفاده از این پروتکل نشان نداده است.

از سوی دیگر، به دلیل عملکرد بسیار بهتر iMessage در مقایسه با RCS، کوپرتینویی‌ها همچنین تمایل چندانی هم به تغییر این وضعیت ندارند. بنابراین ظاهرا این تبعیض در ارسال پیام بین دستگاه‌های اپل و اندروید قرار نیست به این زودی رفع شود!

البته این رویکرد انحصارطلبانه اپل به هیچ وجه مورد تایید نیست. با این وجود اگر به برقراری ارتباط از طریق iMessage عادت کرده‌اید، شاید مهاجرت از آیفون به یک گوشی اندرویدی ایده مناسبی برای شما نباشد!

البته در صورتی که به هر دلیلی از یک گوشی اندرویدی استفاده کردید، تنها راهکار باقی مانده برای شما استفاده از پیامرسان‌هایی مثل واتساپ یا تلگرام است که بین پلتفرم‌ها تبعیضی قائل نمی‌شوند.

بسیاری اپلیکیشن‌ها قبل از اندروید، برای iOS منتشر می‌شوند

اپلیکیشن iOS

به‌طور کلی، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های مختلف در بسیاری مواقع اپ استور را به‌عنوان نخستین مقصد برای اپلیکیشن‌های خود انتخاب می‌کنند.

از جمله مصداق‌های مهم این رویکرد توسعه‌دهندگان می‌توان به دو برنامه تاثیرگذار کلاب هاوس و ChatGPT اشاره کرد که ابتدا در اختیار کاربران آیفون قرار گرفته و سپس بر روی اندروید عرضه شدند.

یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق، تنوع بیش از اندازه گوشی‌های اندرویدی است که کار را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها سخت‌تر می‌کند.

گوشی‌های اندرویدی در اندازه‌های مختلفی روانه بازار شده و سطوح عملکرد فنی متفاوتی دارند. بنابراین سازندگان اپلیکیشن‌ها باید محصول خود را برای محصولات مختلفی بهینه‌سازی کنند تا عملکرد آن‌ها در اکثر دستگاه‌های اندرویدی قابل قبول باشد.

از سوی دیگر، تنوع بسیار کمتر آیفون‌ها و اشتراک بسیار زیادی که نسل‌های مختلف این گوشی در مشخصات سخت افزاری دارند باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان قادر باشند اپلیکیشن‌های مختلف را راحت‌تر بهینه‌سازی کرده و در اختیار کاربران قرار دهند.

تعداد کمتر کاربران گوشی‌های اندرویدی همچنین باعث کوتاه‌تر شدن فرآیند تست اپلیکیشن‌ها شده و برنامه‌ریزی توسعه‌دهندگان برای رفع ایراد و پشتیبانی از محصول را راحت‌تر می‌کند.

بر عکس این قضیه برای گوشی‌های اندرویدی صادق است؛ چرا که تنوع بیش از حد گوشی ها و تبلت‌های مجهز به این سیستم عامل باعث می‌شود بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها روی آن سخت‌تر انجام شود. به همین دلیل است که اپلیکیشن‌های iOS معمولا بهینه‌تر از نسخه اندرویدی بوده و عملکرد مناسب‌تری دارند.

از طرف دیگر، سخت‌گیری اپل بر توسعه‌دهندگان و ملزومات قابل انتظار این کمپانی از برنامه‌های تولید شده برای iOS نیز دلیل دیگری است که باعث برتری محسوس این پلتفرم بر اندروید شده است.

بر خلاف روند پذیرش اپلیکیشن‌ها در فروشگاه گوگل پلی، صرفا نبود بدافزار یا کسب امتیاز کافی در تست‌های عملکردی برای حضور یک اپلیکیشن در App Store کافی نیست؛ بلکه اپلیکیشن‌ها باید از طراحی قابل قبول و سازگار با سیستم عامل iOS هم بهره‌مند باشند تا عملکردی روان‌تر و مناسب‌تر ارائه دهند.

از سوی دیگر، پلتفرم iOS همچنین از نظر مالی نیز بیشتر به نفع توسعه‌دهندگان است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، از سال 2021 تا به امروز، کاربران iOS دو برابر بیشتر از کاربران اندروید پرداخت‌های درون برنامه‌ای داشته‌اند. این اتفاق باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان علاقه بیشتر به ساخت برنامه برای آیفون داشته باشند.

برخی قابلیت‌های امنیتی iOS را از دست خواهید داد

مهاجرت آیفون گوشی اندرویدی

اپل همواره به‌طور سخت‌گیرانه‌ای مشغول پایش سیستم عامل iOS است و بر عملکرد اپلیکیشن‌های شخص ثالث نظارت می‌کند.

این مساله باعث می‌شود که گوشی های اپل در برابر حملات سایبری و بدافزارها ایمن‌تر از رقبای اندرویدی باشند؛ هرچند که علیرغم تمامی این نظارت‌ها، هنوز هم نمی‌توان iOS را در برابر حملات سایبری صد درصد ایمن دانست!

از طرف دیگر، بر خلاف اندروید که اجازه دسترسی به ویژگی‌های کلیدی خود را به کاربران می‌دهد، اپل همواره مخالفت خود با جیلبریک کردن آیفون را ابراز کرده؛ چراکه این کار را دریچه‌ای برای نفوذ هکرها و بدافزارها به محصولاتش می‌داند.

کوپرتینویی‌ها همچنین با همین استدلال اجازه دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها از منابع غیر از فروشگاه اپ استور را به کاربران آیفون و آیپد نمی‌دهند؛ چراکه در غیر این صورت قادر به تامین امنیت سایبری آن‌ها نخواهد بود.

این اتفاق البته ممکن است به‌زودی دستخوش تغییراتی شود؛ چرا که اتحادیه اروپا به‌تازگی قانونی را تصویب کرده که اپل را ملزم به فراهم کردن بستر برای فعالیت فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث در iOS می‌کند؛ قانونی که البته هنوز در آمریکا تصویب نشده است.

اندروید اما هیچ‌یک از این سخت‌گیری‌های iOS را نداشته و اجازه نصب اپلیکیشن از منابع ناشناخته را به کاربرانش می‌دهد. کاربران اندروید همچنین می‌توانند اپلیکیشن‌هایی که در منطقه جفرافیایی آن‌ها در دسترسی نیست را هم دانلود و نصب کرده و یا حتی به سراغ نسخه‌های کرک شده از اپلیکیشن‌ها هم بروند.

در این زمینه همچنین باید توجه کرد که اپل همچنین تصمیم در خصوص استفاده از داده‌های شخصی کاربران برای اهداف تبلیغاتی را هم به خود آنان واگذار می‌کند. به این ترتیب، از لحاظ تئوری، کاربران آیفون می‌توانند دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف به پایش داده‌های آن‌ها را متوقف کنند.

سیستم عامل iOS همچنین گزارشی مبسوط از نحوه دسترسی هریک از اپلیکیشن‌ها به اطلاعات کاربران را نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که حس مالکیت و مدیریت بیشتری بر روی امنیت دستگاه را به کاربران القا می‌کند.

این ویژگی‌های امنیتی آیفون هم از جمله موارد مهمی هستند که در صورت مهاجرت به گوشی های اندرویدی از آن‌ها بی‌نصیب خواهید شد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*