واردات خودرو به ایران

واردات خودرو آزاد شد اما هیچ خودرویی وارد نشد؛ نگاهی به آمار واردات خودرو در ماه های اخیر

با این که بسیاری از مردم امیدوار بودند با تصویب قانون واردات خودرو، قیمت خودرو کاهش پیدا کند و مدل‌های باکیفیت خارجی وارد کشور شوند، اما خبری از این اتفاق نبود و حالا آمارها نشان می‌دهند تقریبا هیچ خودرویی وارد کشور نشده است.

قرار بود واردات گسترده خودرو به کشور، به بهبود وضع کیفی بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها کمک کند؛ اما حالا اطلاعات رسمی منتشر شده نشان می‌دهند هیچ خبری از واردات گسترده خودرو نیست و با این وضعیت، نباید انتظار تغییر در بازار خودروی کشورمان را داشته باشیم. گزارش‌های منتشر شده از طرف گمرگ نشان‌دهنده واردات کمتر از ۳۰۰ دستگاه خودرو به کشور است.

آمارهای رسمی گمرک نشان‌دهنده‌ی ورود «تقریبا صفر» خودرو به ایران است. بر اساس این آمارها، در بازه‌ی زمانی از ابتدای بهمن ۱۴۰۱ تا انتهای خرداد سال جاری، با وجود تمامی وعده‌های سیاست‌گذاری که بر اساس آن‌ها قرار بود ۲۰۰ هزار خودرو تا سه‌ماه اول امسال وارد کشور شود، فقط ۲۸۰ دستگاه خودرو وارد شده است.

واردات خودرو

متاسافانه فعلا خبری از واردات گسترده خودرو نیست و باید همچنان منتظر دیدن خودروهای باکیفیت خارجی در خیابان‌های کشورمان بمانیم.

طبق سیاست‌گذاری‌های جدید دولت، قرار بود در سه‌ماهه اول امسال ۲۰۰ هزار خودروی خارجی وارد کشور شود تا بخشی از نیازها را برآورده کند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهند از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۲، فقط و فقط ۲۸۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده است. ارزش خودروهای وارد شده به کشور چیزی حدود ۵.۶ میلیون دلار است و با محاسبه‌ای ساده متوجه می‌شویم قیمت خودروهای وارد شده به ایران، به طور میانگین ۲۰ هزار دلار بوده است.

با وجود تصویب مصوبه‌ها، همچنان خبری از ورود خودروها نیست

گمرک کشور اعلام کرده است که در کنار ۲۸۰ دستگاه خودرو وارد شده به کشور، ۷۶۸ دستگاه خودرو دیگر هم در حال ترخیص هستند. با این حال حتی با ورود این خودروها به بازار، باز هم شرایط بازار خودرو تغییر نخواهد کرد و باید میزان واردات خودرو ۲۰۰ برابر شود تا به عدد اعلام شده توسط دولت برسیم.

بازار خودرو این روزها به‌دلیل اخبار منتشر شده درباره واردات خودروهای خارجی، سکون عجیبی به خود گرفته و اگر شاهد کاهش قیمت‌ها نباشیم، معمولا قیمت خودرو خیلی افزایش پیدا نمی‌کند. در کنار این موضوع باید به یاد داشته باشیم که حتی ۲۸۰ خودرو وارداتی به کشور هم قرار نیست همگی به دست مردم برسند! ظاهرا بخش بزرگی از این خودروها آمبولانس‌هایی هستند که قرار است به‌زودی وارد ناوگان درمانی کشور شوند. البته در کنار آمبولانس‌هایی که برای ناوگان درمان در نظر گرفته‌ شده‌اند، خودروهای سواری چانگان، مرسدس بنز و زوتی نیز از گمرک ترخیص شده‌اند.

آیا باید به واردات خودرو به کشور امیدوار باشیم؟

واردات خودرو به ایران

هر چند فعلا روند واردات به‌شدت کند است، اما شرکت‌های مختلف سفارش‌های خود را ثبت کرده‌اند و ممکن است در ماه‌های آینده سرعت واردات خودرو افزایش پیدا کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که شرایط برای واردات خودرو خیلی آسان نیست و ممکن است تا پایان امسال هم نتوانیم به آمار واردات ۲۰۰ هزار خودرو برسیم. قدرت خرید، یک فاکتور تعیین‌کننده در واردات است و تا زمانی که مشتریان زیادی وجود نداشته باشند، راهی برای واردات خودروهای خارجی نیست. در کنار این موضوع، محدودیت‌هایی هم در واردات خودرو اعمال شده که می‌تواند روند واردات را سخت‌تر کند. برای مثال در حجم موتور، کشور سازنده و قیمت، محدودیت‌های زیادی وجود دارد.

حتی اگر تمام این مشکلات هم از بین بروند، باز هم ممکن است گمرک و سازمان استاندارد از خودروهای وارداتی ایراد بگیرند. به‌تازگی خبری منتشر شده بود که نشان می‌داد سازمان استاندارد ایران با وجود صدور تاییدیه برای خودروی پراید، از تایید کیفیت برخی از برندهای معتبر خارجی خودداری می‌کند.

نظر شما درباره واردات خودرو به کشور چیست؟ آیا امیدی به تسریع واردات خودروهای خارجی دارید یا فکر می‌کنید نباید به این زودی‌ها منتظر دیدن این مدل‌ها در خیابان‌های کشورمان باشیم؟ در بخش نظرات با گجت نیوز و کاربرانش همراه شوید و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*