سیارک خطرناک

عبور یک سیارک خطرناک از کنار زمین بدون این‌که هیچکس متوجه آن شود

اگر فکر می‌کنید سازمان‌های فضایی در جهان قرار است درباره عبور تمام سیارک های خطرناک از نزدیکی زمین اطلاع‌رسانی کنند، سخت در اشتباهید! به تازگی یک سیارک خطرناک از نزدیکی زمین عبور کرده و هیچ‌کس متوجه آن نشده است!

گزارش‌هایی که به‌تازگی منتشر شده‌اند نشان می‌دهند در روز بیست و دوم تیرماه سال جاری، یک سیارک بزرگ که ابعادی در حد یک هتل داشته از نزدیکی سیاره ما عبور کرده، اما دانشمندان تا دو روز پس از گذشت از این واقعه، متوجه آن نشده‌اند!

آن‌طور که اخبار منتشر شده نشان می‌‌دهند، یک سیارک به‌تازگی از نزدیکی زمین رد شد که مسیر آن دقیقا همانند مسیر مخرب‌ترین شهاب‌سنگی بوده که در یک قرن اخیر وارد جو زمین شده است. نکته قابل توجه این است که این سیارک در مقایسه با مخرب‌ترین شهاب‌سنگ قرن، اندازه بزرگ‌تری داشته است. اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهند این سیارک که سه برابر شهاب‌سنگ مذکور حجم داشته در صورت برخورد به زمین می‌توانسته خسارت‌های بزرگی به‌وجود آورد.

سیارک بزرگ می‌توانست کشنده‌ترین حادثه قرن باشد!

سیارکی که دانشمندان به آن نام NT1 2023 را داده‌اند، در روز پانزدهم ماه ژوئن و دو روز پس از گذشتن از کنار زمین رصد شد. دانشمندان به‌هیچ‌وجه نتوانستند عبور این سیارک از نزدیکی زمین را متوجه شوند و همین مورد باعث به‌وجود آمدن نگرانی‌هایی شد.

سیارک‌ها

سیارک‌ها معمولا تهدید بزرگی برای سیاره ما نیستند اما گاهی می‌توانند خسارت‌های بزرگی از خود به جا بگذارند.

نکته مهم این است که شناسایی نشدن چنین سیارک‌هایی یک مورد کاملا معمول در سیستم‌های حفاظت از سیاره ما محسوب می‌شود و ناسا در تلاش است تا در پروژه‌ای موسوم به نئو سروایور، این مشکل بزرگ را تا هفت سال دیگر از بین ببرد. اروپایی‌ها هم در یک پروژه مشابه در تلاش هستند تا سیارک‌هایی که به زمین نزدیک می‌شوند را در دهه آینده شناسایی کرده و خطر به‌وجود آمدن خسارت‌های بزرگ را کاهش دهند.

اگر می‌خواهید بیشتر متوجه ترسناک بودن سیارک ان تی ۱ ۲۰۲۳ شوید فقط کافی است بدانید سیارک چلیابینک که یکی از فاجعه‌بارترین شهاب‌سنگ‌های وارد شده به جو زمین بود حدود ۲۰ متر عرض داشت؛ این در حالی است که سیارکی که به‌تازگی از نزدیکی زمین گذشت سه برابر بزرگ‌تر بود و تقریبا به‌اندازه هتل جورج واشینگتن اندازه داشت.

اگر این سیارک خطرناک به زمین برخورد می‌کرد چه اتفاقی رخ می‌داد؟

اگر این سیارک بزرگ به زمین برخورد می‌کرد، پیامدهای مهم و باورنکردنی برای ساکنان منطقه برخورد به‌وجود می‌آمد. در صورتی که بخواهیم بهتر ابعاد فاجعه را متوجه شویم باید در تاریخ سفر کنیم و به ۵۰ هزار سال پیش برویم. در دوران پلیستوسن، دهانه‌ای بزرگ موسوم به دهانه شهاب‌سنگ در دره آریزونا ایجاد شد. این شهاب‌سنگ پس از برخورد نابود شد، اما مواد معدنی کمیابی را از خود به یادگار گذاشت.

سیارک زمین

سیارک‌ها به طور معمول در مدار خورشید می‌چرخند و احتمال برخورد آن‌ها با سیاره زمین به شدت پایین است.

اگر تخمین‌های آژانس فضایی اروپا درست باشند، حدود یک میلیون سیارک از نزدیکی زمین عبور می‌کنند که عرضی بین ۳۰ تا ۱۰۰ متر دارند. نکته ترسناک این است که ۹۸.۹ درصد از این سیارک‌ها که قدرت نابودکنندگی بالایی دارند به‌هیچ‌وجه شناسایی نمی‌شوند.

بیشتر این سیارک‌ها در بیشتر مواقع فاصله‌ای را در مدار خود به دور خورشید حفظ می‌کنند. نزدیک شدن NT۱ ۲۰۲۳، آن را به فاصله حدود ۶۰ هزار مایلی از زمین رساند که فاصله زیادی محسوب می‌شود؛ اما در مقیاس فضا فقط یک مو فاصله دارد و به منطقه محل سکونت ما نیز نزدیک است.

به‌طور معمول در ماه، چندین بار سیارک‌های جدیدی کشف می‌شوند که از نزدیکی زمین عبور می‌کنند و در اکثر موارد کوچک‌ترین خطری ما را تهدید نمی‌کند؛ اما این سیارک از نظر اندازه، یکی از بزرگ‌ترین‌ها در ماه‌های اخیر بوده است.

خبر خوب برای ما ساکنان زمین این است که بیشتر این سیارک‌ها در اکثر مواقع فاصله خود را در مدار خورشید حفظ می‌کنند و احتمال برخورد آن‌ها به زمین بسیار کم است. سیارکی که راجع به آن صحبت می‌‌کنیم از ۹۶ هزار کیلومتری زمین رد شد که فاصله زیادی به‌نظر می‌رسد؛ اما زمانی که این فاصله را با فضای شناخته شده مقایسه می‌کنیم می‌بینیم ان تی ۱ ۲۰۲۳ بیش از حد به زمین نزدیک شده بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*