نرم افزار بدردنخور ویندوز

10 نرم افزار بدردنخور ویندوز که می‌توانید همین الان پاکشان کنید

در این مطلب به معرفی چند نرم افزار بدردنخور ویندوز می‌پردازیم که می‌توانید بدون نگرانی از سیستم خود پاکشان کنید. برخی از این برنامه‌ها کارآیی پایینی داشته و بعضی دیگر توسط سازنده پشتیبانی نمی‌شوند!

تصویر کار کردن با ویندوز بدون نرم افزارهای این سیستم عامل ممکن نیست. با این وجود، تمام برنامه‌های ویندوزی عملکرد مناسبی ندارند و برخی حتی ممکن است برای کاربران مضر هم باشند!

بعضی برنامه‌های ویندوزی با وجود این که کار چندان مهمی انجام نمی‌دهند، منابع مختلف دستگاه را به خود اشغال کرده، سرعت آن را پایین آورده و دسکتاپ را هم با آیکون‌های ریز و درشت شلوغ‌تر می‌سازند.

این دسته اپلیکیشن‌ها با نام Bloatware شناخته می‌شوند که میزان حافظه و سی پی یوی زیادی را به خود اشغال می‌کنند.

شناسایی این دسته نرم افزارهای بدردنخور ویندوز و حذف کردن آن‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایی‌ست که می‌توانید برای افزایش سرعت کامپیوتر خود انجام دهید.

البته تمامی برنامه‌های سنگین را نمی‌توان در دسته Bloatware قرار داد؛ بلکه این عبارت بیشتر مخصوص برنامه‌هایی‌ست که در عین اشغال حافظه و سی پی یو، کارآیی چندانی ندارند.

همچنین برخی دیگر از این برنامه‌ها نیز قبلا در مرکز توجهات فراوان بوده‌اند و امروز دیگر توسط سازندگانشان پشتیبانی نمی‌شوند. این دسته برنامه‌ها هم کاربری چندانی نداشته و صرفا فضای زیادی از حافظه را به خود اشغال می‌کنند.

در هر صورت، شناسایی این دسته برنامه‌های کم‌استفاده و حذف کردن آن‌ها می‌تواند گام مهمی در راستای ارتقای عملکرد کامپیوتر یا لپ تاپ ویندوزی شما باشد.

در ادامه به معرفی 10 نرم افزار بدردنخور ویندوز می‌پردازیم که ممکن است روی سیستم شما هم نصب باشند. حذف این اپلیکیشن‌ها می‌تواند عملکرد کامپیوتر شما را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهد و شما را از خطرات امنیتی متعددی که به واسطه آن‌ها در کمینتان قرار دارند، نجات دهد.

اگر این نرم افزار های بدردنخور ویندوز را روی کامپیوتر خود دارید، فورا حذفشان کنید

مایکروسافت سیلور لایت – Microsoft Silverlight

مایکروسافت سیلورلایت

سیلورلایت یک بستر نرم افزاری تحت وب بود که مایکروسافت با هدف کمک به توسعه‌دهندگان برای ساخت محتوای غنی چندرسانه‌ای برای مرورگرهای اینترنت توسعه داده بود.

این سرویس به‌عنوان رقیبی برای ادوبی فلش منتشر شد و هدف اصلی خود را ارائه محتوای چندرسانه‌ای و تعاملی بر بستر وب و برای تمامی پلتفرم‌ها قرار داده بود.

سیلورلایت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌داد که ضمن طراحی رابط‌های کاربری جذاب، محتوای چندرسانه‌ای غنی و انیمیشن‌های روانی را طراحی کرده و بر روی پلتفرم‌های مختلف منتشر کنند.

با وجود این قابلیت‌های جذاب، Silverlight به‌تدریج درخشش خود را از دست داده و از مرکز توجهات خارج شد.

سیلورلایت در سال 2007 روانه بازار شد و هرگز نتوانست به شهرت و محبوبیت Adobe Flash برسد. دلیل این بود که مرورگرهای مدرن همگی پشتیبانی خود از این سرویس را متوقف کرده بودند؛ به‌طوری که عملا تنها مرورگری که از آن پشتیبانی می‌کرد، اینترنت اکسپلورر مایکروسافت بود که خود، هم‌اکنون از رده خارج شده است!

همچنین مروگرهای گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس از چند سال پیش پشتیبانی از این سرویس را متوقف کرده بودند؛ در حالی که مایکروسافت اج به‌طور کلی از آن پشتیبانی نمی‌کرد!

در حال حاضر، Microsoft Silverlight به‌عنوان یک زبان برنامه نویسی در طراحی کمتر از 0.1 درصد از وبسایت‌ها به کار گرفته می‌شود! بنابراین می‌توان با خیال راحت آن را از روی کامپیوتر خود حذف کنید.

جاوا – Java

نرم افزار بدردنخور ویندوز

درست مثل مایکروسافت سیلورلایت، جاوا نیز یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره است که توسط Sun Microsystems توسعه داده شده است.

کمپانی سان مایکروسیستمز، جاوا را به عنوان یک سرویس مستقل از پلتفرم در دسترس توسعه‌دهندگان قرار داد؛ به این معنی که کدهای آن روی سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس قابل استفاده خواهند بود.

توسعه‌دهندگان همچنین قادر بودند بدون نیاز به کامپایل کردن مجدد یک کد، آن را روی پلتفرم‌های مختلفی اجرا کنند.

همین سازگاری و انعطاف بسیار بالا باعث شده بود که Java در توسعه بسیاری سرویس‌های نرم افزاری مثل نرم افزارهای کامپیوتر، برنامه‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های موبایل به کار گرفته شود.

با این وجود، امروزه جاوا به یک بستر نرم افزاری منسوخ تبدیل شده و حتی توسط بسیاری سرویس‌های امنیت سایبری به‌عنوان یک خطر امنیتی برای کامپیوترها معرفی شده که می‌تواند به‌عنوان یک بستر برای حملات سایبری شناخته شود.

از سوی دیگر، جاوا بر خلاف بسیاری اپلیکیشن‌های دیگر به‌طور خودکار آپدیت نمی‌شود و کاربران باید بروزرسانی آن را به‌صورت دستی انجام دهند.

البته بر خلاف سیلورلایت، جاوا هنوز هم استفاده‌های محدودی دارد و کیت توسعه آن هنوز در ساخت برخی برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این وجود، محیط اجرایی جاوا (Java Runtime Environment) اکنون در کمتر از 0.1 درصد از وبسایت‌های جدید به کار گرفته شده و به همین جهت می‌توانید بدون دغدغه آن را از کامپیوتر خود پاک کنید.

محیط فیدبک (Feedback Hub) و دریافت کمک ویندوز (Get Help)

نرم افزار Feedback

ممکن است در نگاه اول نرم افزارهای مربوط به ارائه فیدبک و دریافت کمک، برنامه‌هایی کاربردی به نظر برسند. با این وجود به احتمال زیاد خیلی زود متوجه بدردنخور بودن آن‌ها شده و حذفشان خواهید کرد.

در این خصوص باید توجه کرد که حتی در صورت برخوردن به مشکل، راه حل‌های بسیار زیادی در وبسایت‌ها و پایگاه‌های مختلف اینترنت وجود دارند که بسیار کاربردی‌تر از هریک از این دو اپلیکیشن به کاربران کمک می‌کنند!

Feedback Hub نرم افزاری است که مایکروسافت برای دریافت بازخورد کاربران ویندوز در خصوص این سیستم عامل در نظر گرفته و کاربران می‌توانند از طریق آن، نواقص، باگ‌ها و یا پیشنهادات خود را به مایکروسافت منتقل کنند.

این برنامه با جستجوی عبارت Feedback در نوار جستجوی منوی استارت ویندوز یا با فشردن همزمان کلیدهای ویندوز و F قابل دسترسی است.

علاوه بر این، مایکروسافت همچنین سرویس Get Help را هم در ویندوز 10 تعبیه کرده که کاربران می‌توانند از طریق آن برای حل مشکلات مختلف خود در این سیستم عامل درخواست کمک کنند و با اتصال به سرویس پشتیبانی مایکروسافت به حل مشکل خود بپردازند.

با وجود این که هیچ‌یک از این دو برنامه چندان سنگین نبوده و حجم چندانی روی حافظه دستگاه اشغال نمی‌کنند، نمایش نوتیفیکیشن‌ها و پیام‌های پاپ‌آپ فراوان می‌تواند به تجربه کار با ویندوز آسیب وارد کند!

در این خصوص البته می‌توان با مدیریت نوتیفیکیشن‌ها و یا غیرفعال کردن آن‌ها تا حدی با آسیب‌های وارد شده مقابله کرد؛ اما به مرور زمان متوجه می‌شوید که این دو نرم افزار ویندوز واقعا بدردنخور هستند و حذف آن‌ها هیچ مشکلی برایتان به وجود نخواهد آورد!

CCleaner

نرم افزار بدردنخور ویندوز

آنتی ویروس‌ها و اپلیکیشن‌های مدیریت حافظه، پای ثابت اکثر دستگاه‌های ویندوزی بوده و معمولا روی اکثر کامپیوترها نصب هستند.

با این وجود، بیشتر کاربران کمی حرفه‌ای‌تر سعی می‌کنند از میان آنتی ویروس‌ها و نرم افزارهای متعدد مدیریت داده‌ها، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کرده و نصب کنند.

یکی از این ابزارهای پرکاربرد که به‌صورت پیش‌فرض بر روی بسیاری کامپیوترهای ویندوزی نصب است، اپلیکیشن CCleaner است که وظیفه بهینه‌سازی ویندوز و حذف فایل‌های اضافی این سیستم عامل را بر عهده دارد.

در سال‌های نخست فعالیت این نرم افزار، همه از قابلیت‌های متعدد و کاربردی آن تعریف می‌کردند. با این وجود، تصاحب تیم توسعه‌دهنده این نرم افزار توسط Avast در سال 2017 همه چیز را به هم ریخت؛ چرا که پس از مدتی، این برنامه نیز همانند دیگر سرویس‌های Avast هک شد و آن را به منبعی برای انتقال بدافزارها به کامپیوتر قربانیان تبدیل کرد.

در سال‌های اخیر، CCleaner نه تنها کاربری اصلی خود را از دست داده؛ بلکه توسط بسیاری منابع به‌عنوان یک خطر امنیتی بالقوه برای دستگاه‌های ویندوزی معرفی شده. در عین حال، این برنامه همچنان به‌صورت پیش‌فرض روی بسیاری کامپیوترهای ویندوزی نصب است!

علاوه بر این، خود ویندوز نیز اخیرا به سرویس‌های کارآمدی برای مدیریت فایل‌ها مجهز شده و ماهیت CCleaner را زیر سوال برده و آن را به یک نرم افزار بدردنخور در ویندوز تبدیل کرده است.

مثلا ابزار Disk Cleanup یکی از این موارد است که با جستجو در منوی استارت قابل دسترسی بوده و بدون نیاز به هیچ اپلیکیشن خارجی امکان حذف فایل‌های موقتی و زائد را به کاربران می‌دهد.

همچنین اگر به دنبال یک اپلیکیشن کامل‌تر و حرفه‌ای‌تر برای حذف این فایل‌های موقتی باشید هم می‌توانید گزینه‌های زیادی را با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا کنید.

کوییک تایم – QuickTime

کوییک تایم

کوییک تایم یکی از قدیمی‌ترین اپلیکیشن‌ها برای پخش محتوای چندرسانه‌ای است که از سال 1991 تا امروز، همراه کاربران ویندوز بوده؛ اما امروز چیزی بیشتر از یک نرم افزار بدردنخور نیست!

این سرویس که توسط اپل توسعه داده شده، قابلیت‌های فراوانی داشته و از سال‌ها پیش روی کامپیوتر بسیاری افراد حضور فعال داشته است. با این حال اپلیکیشن‌های بهتر و مناسب‌تری برای کاربران ویندوز در دسترس هستند که هم سبک‌تر از کوییک تایم هستند و هم قابلیت‌های بیشتری دارند.

نسخه مک او اس نرم افزار کوییک تایم همچنان توسط اپل پشتیبانی شده و آپدیت‌های جدید دریافت می‌کند. با این وجود، از سال 2016 تا به امروز هیچ آپدیت جدیدی برای نسخه ویندوز این نرم افزار منتشر نشده است.

این اما تنها مشکل QuickTime روی ویندوز نیست؛ چرا که مدت کوتاهی پس از اتمام پشتیبانی از این برنامه، محققان متوجه ایرادات اساسی و کلیدی در نسخه ویندوز این برنامه شدند!

به دلیل این که کوییک تایم سرویسی مستقل بوده و به iTunes وابسته نیست، می‌توان به‌راحتی آن را از ویندوز حذف کرد.

همچنین در میان گزینه‌های متعددی که برای جایگزینی این سرویس وجود دارد، VLC Player مناسب‌ترین گزینه به شمار می‌رود. این نرم افزار قادر به اجرای تمامی فرمت‌های چندرسانه‌ای بوده و از قابلیت‌های مدرنی مثل استریم محتوا روی دستگاه‌های مختلف بهره می‌برد.

وی ال سی پلیر همچنین قادر به نمایش دقیق زیرنویس هم بوده و از ابزار تبدیل فرمت قدرتمندی هم بهره می‌برد.

ادوبی فلش (Adobe Flash) و ادوبی شاک ویو (Adobe Shockwave)

نرم افزار بدردنخور ویندوز

برنامه‌های فلش و شاک ویو توسط ادوبی ساخته شده و عملکردی مشابه با جاوا و مایکروسافت سیلورلایت دارند.

هر دوی این اپلیکیشن‌ها با هدف اجرای محتوای تعاملی، انیمیشن‌ها و مینی‌گیم‌های اینترنتی برای ویندوز توسعه داده شده‌اند و هردو، تقریبا یک کار مشترک را انجام می‌دهند.

Flash Player به‌طور خاص به‌عنوان یک پلاگین برای مرورگرهای اینترنت معرفی شد که محتوای چندرسانه‌ای، انیمیشن‌ها، ویدیوها و بازی‌های آنلاین را اجرا می‌کرد.

از سوی دیگر، Shockwave Player بر روی بازی‌های آفلاین که سطح تعامل بالاتری را ارائه می‌کردند، متمرکز بود و عملکردی عمیق‌تر و حرفه‌ای‌تر از Flash Player ارائه می‌کرد.

هر دوی این سرویس‌ها نقش بسیار مهمی را در فراگیری اینترنت در گذشته ایفا کرده بودند و باعث ارائه محتوای جذاب‌تر برای کاربران شدند.

با این وجود، پیشرفت‌های حاصل شده در تکنولوژی‌های مرتبط با شبکه، رفته رفته نیاز به هر دوی این اپلیکیشن‌ها را از بین برد؛ تا جایی که Flash اکنون نه توسط هیچ‌یک از مرورگرهای مدرن پشتیبانی می‌شود و نه توسط ادوبی!

در نتیجه این اتفاق، فلش پلیر و شاک ویو پلیر به‌عنوان خطرات امنیتی برای دستگاه‌های ویندوزی شناخته شدند و امروزه حذف کردن آن‌ها به تمامی کاربران این سیتسم عامل توصیه می‌شود.

لازم به ذکر است که ادوبی در سال 2019 پشتیبانی از Shockwave Player را به‌طور کامل متوقف کرد و آن را از سرویس‌های قابل ارائه خود حذف نمود.

بنابراین امروزه هر دو نرم افزار مورد بحث برای ویندوز بدردنخور تلقی شده و حذف آن‌ها گزینه‌ای بسیار منطقی به نظر می‌رسد.

WinRAR

اپلیکیشن WinRAR

ابزارهای فشرده‌سازی فایل‌ها و خواندن فایل‌های فشرده از جمله ضروری‌ترین نیازهای ویندوز به شمار می‌روند.

در گذشته‌های نه چندان دور، WinRAR پادشاه ابزارهای فشرده‌سازی برای ویندوز به شمار می‌رفت که به دلیل عملکرد کم‌نقص، راحتی استفاده و پشتیبانی از فرمت‌های متعدد فایل‌های فشرده، به‌طور گسترده توسط کاربران این سیستم عامل مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این نرم افزار همچنین تقریبا رایگان بود و با وجود این که در صورت عدم خرید، همواره در نسخه آزمایشی قرار داشت، اما هرگز کاربران را مجبور به خرید نمی‌کرد.

علیرغم تمامی این موارد، توسعه اپلیکیشن‌های مشابه باعث کمرنگ‌تر شدن WinRAR و از دست رفتن پایگاه بزرگ کاربران این اپلیکیشن شد.

امروزه کاربران ویندوز می‌توانند برای فشرده‌سازی فایل‌ها یا باز کردن فایل‌های فشرده یا از ابزارهای موجود در خود این سیستم عامل استفاده کنند و یا به دنبال برنامه‌های جایگزینی باشند که همه بهینه‌تر و پرامکانات‌تر هستد و هم کاربران را دائم با اعلان‌ها و پیام‌های مربوط به خرید نسخه کامل آزار نمی‌دهند!

در این زمینه، کامل‌ترین اپلیکیشن، برنامه WinZip Pro است که عملکردی بسیار ایده‌آل را با امکانات متعدد ادغام کرده است.

اما این اپلیکیشن رایگان نیست و برای تصاحب آن باید هزینه پرداخت کنید!

از سوی دیگر، 7-Zip هم یکی از بهترین جایگزین‌های WinRAR است که نسبت به نسخه‌های رایگان WinRAR و WinZip ده درصد عملکرد بهتری داشته و به‌طور کاملا رایگان در اختیار کاربران ویندوز قرار دارد.

ویندوز مدیا پلیر – Windows Media Player

ویندوز مدیا پلیر

ویندوز مدیا پلیر برای کاربران ویندوز همان نقشی را دارد که کوییک تایم برای مک او اس ایفا می‌کند!

این نرم افزار مدتی طولانی گزینه اول کاربران ویندوز برای اجرای فایل‌های چندرسانه‌ای به شمار می‌رفت و قادر به اجرای فرمت‌های صوتی و تصویری متعددی مانند MP3، WAV، WMA، MPEG، AVI و البته WMV بود.

در عین حال، مایکروسافت با ویندوز 10، سرویس Movies & TV را به‌عنوان جایگزین مدیا پلیر به‌عنوان محور اصلی اجرای فایل‌های چندرسانه‌ای معرفی کرد و توان خود را بر روی این اپلیکیشن متمرکز نمود.

با این وجود، مدیا پلیر هنوز در Windows 10 حضور داشته و به‌عنوان سرویسی جانبی در اختیار کاربران قدیمی‌تر قرار گرفته است.

در حال حاضر، VLC Player تمام کارهای نرم افزارهای ویندوز مدیا پلیر و Movies & TV انجام می‌دهد و قابلیت‌های بسیار بیشتری را هم نسبت به این دو ارائه می‌‌دهد. بنابراین، اپلیکیشن رایگان VLC می‌تواند گزینه‌ای منطقی‌تر برای علاقمندان به محتوای چندرسانه‌ای در ویندوز باشد.

مایکروسافت البته نسخه‌ای جدید از ویندوز مدیا پلیر را هم تحت نام Media Player برای ویندوز 11 توسعه داده که قابلیت‌های گسترده‌تری داشته و عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. با این حال، حتی این اپلیکیشن مدرن نیز قادر به رقابت با VLC نیست.

به این ترتیب، چه به دنبال تماشای فیلم و سریال روی کامپیوتر ویندوزی خود باشید و چه قصد گوش دادن به موزیک را داشته باشید، می‌توانید از VLC به عنوان برنامه‌ای مطمئن برای انجام این کارها بهره ببرید.

بنابراین اگر Windows Media Player را روی سیستمتان نصب دارید، می‌توانید با آسودگی خاطر حذفش کنید!

Candy Crush Saga و سایر بازی‌های پیش‌فرض ویندوز

کندی کراش ساگا

نام کندی کراش ساگا در ابتدا به‌عنوان یک بازی موبایلی جذاب بر سر زبان‌ها افتاد. این اپلیکیشن در سال 2012 منتشر شد و به‌خاطر گیم پلی معتادکننده، گرافیک رنگی و ماهیت پازلی ساده، اما دوست‌داشتنی توانست نظر بسیاری افراد را به خود جلب کند.

این موفقیت، سازندگان بازی را به انتشار نسخه‌های مختلف آن بر روی سایر پلتفرم‌ها از جمله ویندوز ترغیب کرد. به این ترتیب، Candy Crush Saga برای مدتی طولانی به‌طور پیش‌فرض بر روی دستگاه‌های ویندوزی متعددی نصب می‌شد.

با این وجود، علیرغم ماهیت اعتیادآورد و سرگرم‌کننده این بازی، بسیاری افراد معتقدند نسخه ویندوزی آن در مقایسه با نسخه گوشی‌های هوشمند ضعف‌های فراوانی داشته و قابل رقابت با آن نیست.

به همین دلیل، بسیاری کاربران به کندی کراش به عنوان یک نرم افزار بدردنخور ویندوز نگاه کرده و خیلی سریع آن را از روی کامپیوترشان پاک کردند!

البته این مساله تنها در خصوص Candy Cruch Saga صادق نیست و بازی‌های دیگری مثل Bubble Witch 3 Saga و March of Empires هم از جمله بازی‌هایی در این ژانر هستند که می‌توانید بدون نگرانی از کامپیوترتان حذفشان کنید.

البته ایده نصب بازی‌ها به‌صورت پیش‌فرض مساله چندان جدیدی نیست؛ چرا که پیش‌تر هم مایکروسافت در نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز بازی‌های خاطره‌انگیزی چون Minesweeper یا Solitire را نصب کرده بود که ضمن اشغال فضای بسیار کمی از حافظه، سرگرمی‌های خوبی برای کاربران به شمار می‌رفتند.

در عین حال اگر به‌طور خاص به بازی Candy Crush Saga یا سایر بازی‌های این‌چنینی علاقمند نیستید، می‌توانید به‌سادگی آن‌ها را از کامپیوترتان حذف کنید.

اپلیکیشن‌های پیش‌فرض کمپانی سازنده کامپیوتر یا لپ تاپ

نرم افزار بدردنخور ویندوز

در کنار نرم افزارهایی که در بالا به‌عنوان Bloatware معرفی شدند، شرکت‌های سازنده یا سرهم‌کننده کامپیوترها یا لپ تاپ‌ها نیز بعضا اپلیکیشن‌های مختلفی را به صورت پیش‌فرض روی محصولاتشان نصب می‌کنند که کاربرد چندانی نداشته و صرفا باعث اشغال فضا روی کامپیوتر می‌شوند.

به‌عنوان مثال، توشیبا یکی از شرکت‌هایی‌ست که از قدیم‌الایام با نصب نرم افزارهای سنگین و کم‌کاربرد روی کامپیوترهای خود، فضای زیادی از حافظه را اشغال می‌کرده.

برخی از این اپلیکیشن‌ها عبارتند از Toshiba App Place، Toshiba Laptop Checkup و WildTangent Games.

همچنین برخی کمپانی‌های مطرح دیگر مثل سونی، لنوو، دل، ایسوس یا اچ پی هم از جمله برندهایی هستند که اپلیکیشن‌های بلااستفاده و بعضا سنگین زیادی را بر روی دستگاه‌هایشان نصب می‌کنند.

این اپلیکیشن‌ها البته بسته به کمپانی سازنده، نام‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. با این وجود ماهیت همه آن‌ها یکسان بوده و هدفی جز اشغال فضا و مصرف کردن منابع کامپیوتر ندارند.

بهترین راهکار در قبال این نرم افزار های بدردنخور ویندوز، حذف آن‌ها به‌صورت تکی است که با وجود زمان‌بر بودن، بخش زیادی از حافظه دستگاه را خالی کرده و در بسیاری مواقع، سرعت بوت شدن ویندوز را هم افزایش می‌دهد.