سریع ترین ابر کامپیوتر جهان

امارات و آمریکا، سریع ترین ابر کامپیوتر جهان را با قدرت 4 اگزافلاپس ساختند

شرکت G42 مستقر در ابوظبی از سریع ترین ابر کامپیوتر جهان به نام Condor Galaxy-1 (CG-1) رونمایی کرد که دارای 54 میلیون هسته و ظرفیت پردازش 4 اگزافلاپس است.

این ابررایانه بخشی از مجموعه بزرگ ابررایانه‌های متصل به هم با ظرفیت ترکیبی 36 اگزافلاپس است. در یک بیانیه مطبوعاتی آمده است شرکت G42 مستقر در ابوظبی که یک هلدینگ در حوزه فناوری محسوب می‌شود، مالک این ابررایانه است.

این ابررایانه در سانتا کلارای کالیفرنیا واقع شده است و توسط Cerebras، یک شرکت هوش مصنوعی مستقر در ایالات متحده، بر اساس قوانین ایالات متحده اداره خواهد شد. از آنجایی که فناوری هوش مصنوعی (AI) در مرکز توجه قرار می‌گیرد، تقاضای زیادی برای ابررایانه‌ها به‌منظور کمک به کسب‌وکارها در آموزش مدل‌های خود وجود دارد.

چه اطلاعاتی در مورد ابر کامپیوتر Condor Galaxy-1 در دست داریم؟

ابر کامپیوتر Condor Galaxy-1

اَبَررایانه (Supercomputer) به رایانه‌ای اطلاق می‌شود که در زمان معرفی آن در زمینه میزان ظرفیت محاسبه در واحد زمان در جهان پیشرو باشد. ابررایانه‌ها با رم‌ها و کارایی‌های بسیاری که دارند، معمولاً برای عملیات حساس روی محاسبه از جمله مسائل فیزیک کوانتوم، هواشناسی، تحقیقات آب و هوا، مدل‌سازی مولکولی و شبیه‌سازی‌های فیزیکی استفاده می‌شوند.

سرعت ابررایانه بر اساس FLOPS محاسبه می‌شود که مخفف عملیات دقیق شناور در هر لحظه است و معمولاً هم یک پسوند SI مثل ترا یا پتا با آن می‌آید از سال ۱۹۹۳ نتایج LINPAK پانصد ابررایانه سریع جهان را همواره رتبه‌بندی نموده است که اکنون ابررایانه Condor Galaxy-1 در صدر لیست به عنوان سریع ترین ابر کامپیوتر جهان قرار دارد.

شرکت‌هایی مانند مایکروسافت پیشنهاد داده‌اند که زیرساخت‌های بسیار گران قیمتی را بسازند و آن را به شرکت‌ها اجاره دهند تا روی آنها کار کنند. G42 یک گروه هلدینگ در حوزه فناوری محسوب می‌شود و هدف آن ایجاد زیرساخت برای دنیای آینده است. این شرکت برای تحقق چشم‌انداز خود با کشورها و شرکت‌های مختلف همکاری می‌کند و در حال ساخت سیستم ابررایانه های Condor Galaxy است تا به حل بزرگترین مشکلات پیش روی بشریت کمک کند.

بسیاری از شرکت‌های فناوری اعلام کرده‌اند که خوشه‌های عظیمی از واحدهای پردازش گرافیکی (GPUs)، مغز مدل‌های هوش مصنوعی را راه‌اندازی کرده‌اند.

اندرو فلدمن، مدیرعامل Cerebras Systems که با G42 برای ارائه سریع ترین ابر کامپیوتر جهان همکاری کرده است می‌گوید: «توزیع یک مدل روی هزاران پردازنده گرافیکی کوچک ماه‌ها زمان می‌برد. اما با رونمایی از این ابر کامپیوتر زمان راه‌اندازی و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد از چند ماه به تنها چند دقیقه کاهش می‌یابد.»

از آنجایی که پیاده‌سازی و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی زمان زیادی می‌برد، فلدمن و تیمش در سربراس به جای استفاده از یک ابررایانه مرکزی، در حال ساخت مجموعه‌ای از ابررایانه‌های هوش مصنوعی متصل به هم هستند که می‌توانند زمان آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. بر اساس رویکرد Cerebras، راه‌اندازی مدل‌های هوش مصنوعی مولد تنها چند دقیقه طول می‌کشد و می‌تواند توسط یک فرد به دست آید.

ویژگی‌های بی‌نظیر سریع ترین ابر کامپیوتر جهان

سریع ترین ابر کامپیوتر جهان

در مجموع، Condor Galaxy System دارای قدرت پردازش ترکیبی 36 exaFLOPS خواهد بود که در دنیای محاسبات امروزی بی‌سابقه است. سریعترین ابر کامپیوتر در هسته Condor Galaxy System هر یک از ابررایانه‌ها قرار دارد که اولین آنها اخیراً رونمایی شد. سربراس 64 پردازنده CS-2 AI پرچمدار خود را برای مونتاژ ابررایانه CG-1 مونتاژ کرده است.

هسته‌های پردازنده EPYC AMD سیستم را تغذیه می‌کنند و دارای 54 میلیون هسته محاسباتی بهینه‌سازی شده با هوش مصنوعی با پهنای باند فابریک 388 ترابیت بر ثانیه و حافظه ذخیره سازی 82 ترابایتی هستند.

در محاسبات 16 بیتی، این سیستم می‌تواند چهار exaFLOPS قدرت محاسباتی را ارائه دهد که چهار برابر سریع‌تر از سریع ترین ابر رایانه جهان است. می‌توان از این ابر کامپیوتر برای آموزش 600 میلیارد مدل پارامتر استفاده کرد و برای پشتیبانی از 100 تریلیون مدل پارامتر آن را گسترش داد. برای تحقق این موضوع، مدل GPT-4 OpenAI با استفاده از 1.7 تریلیون پارامتر آموزش داده شده است.

شرکت‌های Cerebras و G42 همچنین قصد دارند دو نصب دیگر از ابررایانه CG-2 و CG-3 را در اوایل سال 2024 در ایالات متحده معرفی کنند و همزمان CG-1 را به عنوان یک سرویس ابری به مشتریان ارائه دهند. CG-1 می‌تواند به صورت بومی با 50 هزار توکن و بدون هیچ گونه کتابخانه نرم‌افزاری خاصی کار کند.

در یک بیانیه مطبوعاتی گفته شده است که برنامه‌نویسی در CG-1 را می‌توان به‌طور کامل بدون استفاده از زبان‌های برنامه نویسی توزیع شده انجام داد و در زمان گران‌بهای صرف شده برای توزیع گردش کار در بین GPU ها صرفه جویی کرد.

استفاده از این ابر کامپیوتر تحت قوانین ایالات متحده خواهد بود تا اطمینان حاصل شود قدرت محاسباتی برای کشورهای مخالف قابل دسترسی نیست. G42 و Cerebras مطمئن هستند که سریع ترین ابر کامپیوتر جهان به مقابله با چالش‌های مراقبت‌های بهداشتی، انرژی و تغییرات آب و هوایی کمک خواهد کرد.