فیلتر اینستاگرام و واتساپ

فیلتر اینستاگرام و واتساپ در حال حاضر غیر قانونی است

اینستاگرام و واتساپ ماه‌ها است فیلتر هستند و ظاهرا قرار نیست رفع فیلتر شوند. با این حال بررسی‌های یک نماینده مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که این فیلترینگ به هیچ وجه قانونی نیست. با بررسی اظهار نظرات این نماینده همراه گجت نیوز باشید.

جلال رشیدی کوچی در ماه‌های اخیر اظهار نظرهای زیادی درباره فیلترینگ و بازار خودرو داشته و نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. حالا او در تازه‌ترین اظهار نظرش، به قانونی نبودن فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ پرداخته است.

جلال رشیدی کوچی درباره غیرقانونی بودن فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ می‌گوید

فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ

اینستاگرام و واتساپ تازه‌ترین قربانیان فیلترینگ در ایران هستند؛ اما تنها قربانیان نیستند! در سال‌‌های اخیر تقریبا تمام شبکه‌های اجتماعی محبوب در جهان در کشورمان فیلتر شده‌اند.

هر چند در حال حاضر بسیاری از مسئولان به‌شدت از فیلترینگ این دو پتلفرم پرطرفدار حمایت می‌کنند، رشیدی کوچی مدتی است ساز مخالفت با این محدودیت‌ها را می‌زند. این تنها انتقاد کوچی نیست و او به ممنوعیت واردات آیفون، سنگ‌اندازی‌های سازمان استاندارد، مشکلات بازار خودرو، شرایط قیمت‌گذاری و چندین مورد دیگر اعتراض کرده است. او در مصاحبه‌ای به‌تازگی اعلام کرده:

اصل هفتاد و نه قانون اساسی می‌گوید برقراری حکومت نظامی ممنوع است؛ یعنی در جمهوری اسلامی به‌هیچ وجه حکومت نظامی نداریم. در ادامه می‌گوید در شرایط جنگ و موارد نظیر آن (مثل اتفاقاتی که سال گذشته در کشورمان افتاد) دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی به‌طور موقت محدودیت‌های ضروری را برقرار کند. اما مدت آن به‌هر‌حال نمی‌تواند بیش از 30 روز باشد و در‌صورتی‌که ضرورت همچنان باقی باشد، دولت موظف است مجدداً از مجلس کسب مجوز کند.

البته این نماینده مجلس باور دارد این پلتفرم‌ها به بحرانی‌تر شدن فضا در سال گذشته کمک کردند. ظاهرا برنامه دولت این بود که فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ تا آرام شدن فضا ادامه پیدا کند؛ اما حالا با وجود گذشت چندی و چند ماه، همچنان خبری از رفع فیلتر این دو پلتفرم پرطرفدار نیست. ظاهرا رئیس جمهور و دولت موافق ادامه دادن فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ نیستند، اما همچنان خبری از رفع فیلتر نیست.

فیلترینگ این دو پلتفرم چه تاثیری داشته است؟

فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ

فیلتر شدن اینستاگرام شاید تاثیر مهمی روی زندگی کاربران عادی نداشت، اما هزاران کسب و کار آنلاین را به تعطیلی کشاند.

هر چند دولت می‌‌خواست با فیلترینگ این دو پلتفرم، میزان حضور کاربران در اینستاگرام و واتساپ را کاهش دهد؛ اما اگر به این دو پلتفرم سری بزنید، می‌بینید کاربران ایرانی همچنان حضور پررنگی در آن‌ها دارند. در این بین فروشگاه‌های آنلاین اینستاگرامی و کاربرانی که از این شبکه اجتماعی کسب درآمد می‌کردند بیشترین آسیب را دیدند و بسیاری از این کاربران تا ورشکستگی کامل پیش رفتند.

فیلترینگ این دو پلتفرم نه‌تنها از حضور کاربران ایرانی در آن‌ها جلوگیری نکرد،‌ بلکه باعث شد کاربران نسبت به پلتفرم‌های داخلی بدبین‌تر شوند و حضور اجباری در آن‌ها را نپذیرند. این تنها تاثیر فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ نبود و این مورد باعث شد یک بازار بزرگ برای کاسبان فیلترینگ به‌وجود بیاید. سود فروشندگان فیلترشکن به‌شکل عجیبی بالا است و در کنار این افراد، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی هم با وجود فیلترشکن‌ها فروش اینترنت بیشتری دارند و سود بیشتری به جیب می‌زنند.

در این شرایط کاربران عادی بیشترین آسیب را می‌بینند؛‌ کاربرانی که یا باید قید حضور در شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌شان را بزنند یا ماهی چند صد هزار تومان خرج خرید وی پی ان و اینترنت کنند.

در هر حال فعلا خبری از رفع فیلتر اینستاگرام و واتساپ نیست و ظاهرا نباید به این زودی‌ها منتظر این اتفاق باشیم. در کنار این دو پلتفرم، اپ استور و گوگل پلی استور هم فیلتر شده‌اند و مشخص نیست چه زمانی کاربران می‌توانند به این دو فروشگاه مهم نرم‌افزار دسترسی داشته باشند.

نظر شما درباره اظهار نظر جدید جلال رشیدی کوچی چیست؟ آیا با توجه به غیر قانونی فیلترینگ اینستاگرام و واستاپ، شاهد رفع فیلتر آن‌ها خواهیم؟ نظر خود را با گجت نیوز و کاربرانش به اشتراک بگذارید.