گلکسی زد فلیپ 5 موتورولا ریزر پلاس

مقایسه سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5 با موتورولا ریزر پلاس ؛ کدام گوشی تاشو برنده رقابت است؟

در این مطلب به مقایسه گوشی های تاشوی جدید بازار یعنی سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5 و موتورولا ریزر پلاس می‌پردازیم تا ببینیم کدام‌یک برنده این رقابت خواهد شد.

سامسونگ امروز مراسم بزرگ گلکسی آنپکد 2023 را برگزار کرد و در این رویداد از گوشی های تاشو جدید خود پرده برداشت. گلکسی زد فلیپ 5 و گلکسی زد فولد 5 با پیشرفت‌های کلیدی، آمده‌اند تا با رقبای جدی خود از برندهای دیگر بجنگند و بتوانند همچنان محبوب‌ترین گوشی های تاشو بازار باقی بمانند. در گلکسی زد فلیپ 5 شاهد پیشرفت‌هایی مانند استفاده از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 هستیم و از همه مهم‌تر این‌که اندازه نمایشگر کاور گوشی از 1.9 اینچ به 3.4 اینچ ارتقا پیدا کرده و حالا این نمایشگر می‌تواند بسیار بیشتر از قبل، مفید و کاربردی باشد.

گلکسی زد فلیپ 5 موتورولا ریزر پلاس

یکی از رقبای جدی گلکسی زد فلیپ 5، گوشی تاشویی از موتورولا با نام ریزر پلاس – Motorola Razr Plus است که البته در بازار برخی کشورها با نام ریزر 40 اولترا شناخته می‌شود. ریزر پلاس با اصلاحات و تغییرات زیادی که نسبت به مدل‌های گذشته داشت، ما را شگفت‌زده کرد و نشان داد که می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. طراحی لولای بدون شکاف، صفحه نمایش خارجی همه‌کاره و ابزارهای مفید برای سازندگان محتوا از جمله ویژگی‌های جذاب آخرین نسخه گوشی هوشمند تاشوی موتورولا هستند. حالا گلکسی زد فلیپ 5 از راه رسیده و باید ببینیم می‌تواند گوی سبقت را از سایر گوشی های تاشوی برتر بازار برباید یا خیر. در ادامه به مقایسه سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5 با موتورولا ریزر پلاس می‌پردازیم.

مقایسه گلکسی زد فلیپ 5 با ریزر پلاس

وقتی موتورولا ریزر پلاس را با نسل قبلی گوشی تاشو سامسونگ، یعنی گلکسی زد فلیپ 4 مقایسه می‌کنیم، گوشی تاشو موتورولا پیروز مطلق میدان است؛ اما گلکسی زد فلیپ 5 توانسته پیشرفت‌های مهمی را برای نسل بعدی گوشی تاشو سامسونگ به تصویر بکشد و حالا رقابت برای محصول موتورولا به این راحتی‌ها نیست.

گلکسی زد فلیپ 5 موتورولا ریزر پلاس

موتورولا ریزر پلاس 2023

موتورولا با طراحی بدون شکاف و لولای جذاب ریزر پلاس، توانست اعتبار و توانایی خود را به رخ بکشد و طراحی گوشی تاشو خود را از زمان ریزر 2019 به تکامل برساند. در واقع، طراحی لولای جدید ریزر پلاس، جایی را برای وجود شکاف در بین نمایشگر داخلی گوشی در حالت تا شده باقی نمی‌گذارد. علاوه بر لولا، ریزر پلاس از هر نظر شیک و زیبا است و هر کسی عاشق پوشش چرمی گیاهی آن به‌همراه قاب فلزی صیقلی می‌شود. همچنین شاسی باریک 0.27 اینچی و وزن 6.63 اونسی آن، حس پریمیوم و فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند.

در مقابل، گلکسی زد فلیپ 5، تمام شایعاتی که پیش از این درباره این گوشی تاشو منتشر شده بودند را به واقعیت تبدیل کرد. گوشی جدید سامسونگ به صفحه نمایش بیرونی بزرگتری مجهز شده و حالا بدون نیاز به باز کردن گوشی، می‌توانید کارهای بسیار بیشتری را با نمایشگر کاور 3.4 اینچی انجام دهید؛ این در حالی است که نمایشگر کاور گلکسی زد فلیپ 4 تنها به چند ویجت و نمایش اعلان‌ها محدود می‌شد.

گلکسی زد فلیپ 5 موتورولا ریزر پلاس

گلکسی زد فلیپ 5

سامسونگ نیز در گلکسی زد فلیپ 5 به سراغ طراحی لولای بدون شکاف رفته که باعث می‌شود دو نیمه صفحه نمایش داخلی به خوبی و بدون فاصله روی هم قرار بگیرند و استاندارد IPX8 نیز از گوشی در برابر نفوذ آب و گردوغبار محافظت می‌کند.

به بخش نمایشگر می‌رسیم؛ تقریبا همه ما عاشق نمایشگر بیرونی 3.6 اینچی POLED در موتورولا ریزر پلاس شدیم. این نمایشگر نه‌تنها واضح، دقیق و به‌اندازه کافی بزرگ بود، بلکه موتورولا ابزارهای مفیدی را در این نمایشگر ارائه می‌کرد و کاربران می‌توانستند به تمام برنامه‌های موجود در ریزر پلاس دسترسی داشته باشند. در نتیجه همیشه نیازی به باز کردن گوشی برای استفاده از برنامه‌ها و انجام برخی کارها نیست. با توجه به چنین رقیبی، سامسونگ به این نتیجه رسید که باید نمایشگر کاور گلکسی زد فلیپ 5 را بزرگتر از قبل کند؛ چرا که نمایشگر 1.9 اینچی برای نمایش چند ویجت و اعلان، دیگر پاسخگوی نیاز کاربران نبود. بنابراین در گلکسی زد فلیپ 5 شاهد حضور نمایشگر 3.4 اینچی سوپر امولد در قاب بیرونی گوشی هستیم. این خبر بسیار خوبی برای علاقه‌مندان به سامسونگ است و شرکت کره‌ای نیز قابلیت‌های جذابی را در این بخش به کاربران ارائه خواهد داد. نمایشگر بزرگتر بیرونی در Z Flip 5 می‌تواند برای تولیدکنندگان محتوا نیز بسیار مناسب‌تر باشد.

گلکسی زد فلیپ 5 موتورولا ریزر پلاس

گلکسی زد فلیپ 5

از نمایشگر کاور که بگذریم، نمایشگر داخلی و اصلی گلکسی زد فلیپ 5 تغییر خاصی نسبت به قبل نکرده است و همچنان ما شاهد حضور نمایشگر 6.7 اینچی داینامیک امولد 2X با وضوح 1080 در 2640 پیکسل و نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتزی هستیم. در بخش نرم افزاری هم همانطور که از یک گوشی تاشو انتظار داریم، هم گلکسی زد فلیپ 5 و هم موتورولا ریزر پلاس، دستگاه‌هایی همه کاره برای تمام کاربران، از کاربران معمولی یا حرفه‌ای گرفته تا تولیدکنندگان محتوا هستند. این دو گوشی تاشو در بخش نرم افزاری دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی هستند.

آخرین نسخه رابط کاربری وان یو آی سامسونگ با حالت فلکس در گلکسی زد فلیپ 5 ارائه می‌شود. سامسونگ برای رابط کاربری این گوشی های تاشوی خود، برخی از برنامه‌ها را بهینه کرده تا در هنگام تا شدن صفحه نمایش، نمایش بهتری روی نمایشگر داشته باشند. تفسیری که موتورولا در بخش نرم افزاری ریزر پلاس دارد نیز تفاوتی با حالت Flex View ندارد. ریزر پلاس، همان ابزارها و حالت‌های مفیدی که بارها در گوشی های موتورولا دیده‌ایم را ارائه می‌کند. در نهایت این‌که، هر دو گوشی تاشوی سامسونگ و موتورولا اصلا از لحاظ قابلیت‌های نرم افزاری کم و کسری ندارند و به‌خوبی به نیازهای کاربران خود پاسخ می‌گویند.

گلکسی زد فلیپ 5 موتورولا ریزر پلاس

ریزر پلاس

وقتی صحبت از کیفیت دوربین می‌شود، تقریبا همه خیالشان راحت است که از محصولات سامسونگ، به‌خصوص پرچمداران و بالارده‌ها ناامید نخواهند شد. موتورولا ریزر پلاس، یک گوشی تاشوی فوق‌العاده است که در بسیاری از زمینه‌ها از زد فلیپ 4 برتر بود؛ اما حتی نسل قبلی گوشی تاشو سامسونگ نیز دوربین‌های بهتری نسبت به محصول موتورولا داشت. حالا در گلکسی زد فلیپ 5، مشخصات دوربین‌ها حداقل روی کاغذ تغییری نسبت به نسل قبلی نکرده، اما با وجود ISP جدید در تراشه و برخی پیشرفت‌های جزئی، انتظار می‌رود کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین، نسبت به زد فلیپ 4 ارتقا پیدا کرده باشد. یکی از برتری‌های دوربین گلکسی زد فلیپ 4 نسبت به موتورولا ریزر پلاس، عملکرد عکاسی در نور کم بود و همچنان نیز گلکسی زد فلیپ 5 در نور کم می‌تواند عکس‌های بسیار روشن‌تر با جزئیات بیشتر را در نور کم تهیه کند و به همین دلیل در این بخش، برنده خواهد بود.

گلکسی زد فلیپ 5 موتورولا ریزر پلاس

گلکسی زد فلیپ 5

به بخش مشخصات سخت افزاری می‌رسیم. بدون شک و تردید، گلکسی زد فلیپ 5 در این بخش برنده رقابت با موتورولا ریزر پلاس است. گوشی تاشوی جدید موتورولا از تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 استفاده می‌کند که به‌اندازه کافی قدرتمند است؛ اما گوشی تازه معرفی شده‌ی سامسونگ، یعنی گلکسی زد فلیپ 5 به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 مجهز شده است. این تراشه در سری گلکسی اس 23 سامسونگ نیز به‌کار رفته و برتری خاصی به پرچمداران سامسونگ بخشیده است.

گلکسی زد فلیپ 5 موتورولا ریزر پلاس

ریزر پلاس

از جمله معایب اساسی گلکسی زد فلیپ 4، عمر باتری آن بود. گلکسی زد فلیپ 5 نیز از نظر ظرفیت باتری با پیشرفتی مواجه نشده و همچنان از همان باتری 3700 میلی‌آمپرساعتی استفاده شده است. با این حال، با توجه به حضور تراشه بهینه‌تر اسنپدراگون 8 نسل 2، می‌توانیم انتظار شارژدهی بیشتری را از زد فلیپ 5 داشته باشیم. در نقطه مقابل، موتورولا در ریزر پلاس توانسته باتری بزرگتر 3800 میلی‌آمپرساعتی را در بدنه‌ای به همان باریکی زد فلیپ جای دهد. عمر باتری ریزر پلاس تقریبا دو ساعت بیشتر از گلکسی زد فلیپ 4 بود و باید دید زد فلیپ 5 از نظر عمر باتری در چه جایگاهی قرار می‌گیرد. ما پیش از این دیده بودیم که بهینه‌سازی‌های اسنپدراگون 8 نسل 2 باعث عمر باتری گلکسی اس 23 شده و به همین دلیل دور از انتظار نیست که شارژدهی زد فلیپ 5 بتواند رقابت بهتری با ریزر پلاس داشته باشد.

در مجموع، سامسونگ می‌خواهد با گلکسی زد فلیپ 5، بار دیگر تاج و تخت گوشی های تاشو را از موتورولا ریزر پلاس پس بگیرد. این شرکت کره‌ای در ابتدا بدون چالش و بدون رقیب جدی، در این بخش از بازار یکه‌تازی می‌کرد، ولی حالا رقبای جدی و بزرگی مثل ریزر پلاس و گوگل پیکسل فولد را پیش روی خود می‌بینید و به‌همین دلیل باید شکاف‌های موجود را پوشش دهد تا بتواند همچنان در بازار گوشی های تاشو، پیشتازی کند.

جدول مشخصات

در نهایت شما را دعوت می‌کنیم تا جدول مقایسه مشخصات سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5 و موتورولا ریزر پلاس را مشاهده کنید:

گوشیسامسونگ گلکسی زد فلیپ 5موتورولا ریزر پلاس (ریزر 40 اولترا)
قیمت پایه999 دلار999 دلار
ابعاد در حالت بسته شده85.1 در 71.9 در 15.1 میلی‌متر88.4 در 74 در 15.1 میلی‌متر
ابعاد در حالت باز شده165.1 در 71.9 در 6.9 میلی‌متر170.8 در 74 در 7 میلی‌متر
وزن187 گرم188 گرم
مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغباراستاندارد IPX8
صفحه نمایش بیرونی3.4 اینچ سوپر امولد با وضوح 720 در 748 پیکسل3.6 اینچ امولد با وضوح 1056 در 1066 پیکسل و نرخ تازه‌سازی 144 هرتز
صفحه نمایش داخلی6.7 اینچ داینامیک امولد 2 ایکس تاشدنی با وضوح 1080 در 2640 پیکسل و نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتزی6.9 اینچ LTPO AMOLED با وضوح 1080 در 2640 پیکسل و نرخ تازه‌سازی تصویر 165 هرتز
سیستم عاملاندروید 13 با رابط کاربری وان یو آی 5.1.1اندروید 13
تراشهکوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2کوالکام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1
پردازشگر گرافیکیآدرنو 740آدرنو 730
رم8 گیگابایت8 یا 12 گیگابایت
حافظه ذخیره سازی داخلی256 یا 512 گیگابایت256 یا 512 گیگابایت
دوربین سلفی10 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.232 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
دوربین پشتی12 مگاپیکسلی استاندارد با دیافراگم f/1.8 و 12 مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم f/2.212 مگاپیکسلی استاندارد با دیافراگم f/1.5 و 13 مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم f/2.2
باتری3700 میلی‌آمپرساعتی3800 میلی‌آمپرساعتی
شارژر25 وات30 وات

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*