واردات خواردات خودروهای کارکرده

انجمن قطعه سازان با واردات خودروهای کارکرده مخالفت کرد

انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور (ismapa) به‌صورت رسمی با ارسال نامه‌ای به قوای سه‌گانه، مخالفت خود را با واردات خودروهای کارکرده اعلام کرد.

بعد از تایید نهایی لایحه‌ی واردات خودروهای نو و کارکرده خارجی برای کنترل بازار خودرو توسط شورای نگهبان، این‌بار نوبت به انجمن صنایع همگن قطعه سازان رسید تا سنگ دیگری جلوی پای اجرای این لایحه بیندازد.

صنعت تولیدات داخلی در این حوضه، سالیانی می‌شود که به‌دلیل عدم وجود رقابت هیچ تغییری را در خود ایجاد نکرده و کماکان توانسته با همان تکنولوژی قدیمی به سوددهی خود ادامه دهد. اما این صنعت اکنون با پیدا شدن خودروهای خارجی جایگاه خود را در خطر می‌بیند؛ چرا که در این سال‌ها مردم را به‌طور کامل با کیفیت قطعات مونتاژی خود آشنا کرده است!

واردات خودرو

از آنجایی که طرح واردات خودروهای خارجی، در مقابل سودگیری این انجمن از بازار خودرو داخلی است، این انجمن که منافع خود و 200 قطعه‌ساز زیرمجموعه‌اش را در خطر می‌دید با ارسال نامه‌ای به قوای سه‌گانه، مخالفت خود را به‌صورت رسمی با این لایحه اعلام کرد. جالب اینجاست که مضمون اصلی این نامه، خیراندیشی برای مردم ایران است! مردمی که سالیان سال است از دست خودروسازان داخلی گلایه می‌کنند و ناراحتی‌شان هیچ‌گاه توسط خودروسازان در اولویت قرار نگرفته است. در این نامه آمده است که در شأن مردم کشوری با این میزان دارایی و منابع نیست که سوار خودروهای دست دوم کشورهای دیگر شوند.

حال سوال اینجاست که آیا از دید این دلسوزان، جان دادن جوانان ایرانی و خانوادهایشان در جاده‌ها، منتظر ماندن در صف‌های طولانی یک‌ساله یا دوساله برای دریافت یک خودروی داخلی و کیفیت پایین قطعات و خرابی‌های مکرر و… در شأن مردم ایران است؟

آیا استفاده کردن از شأن مردم برای زیر سوال بردن خواسته‌های همان مردم در شأن شما عزیزان است؟ آیا وقت آن نشده تکانی به خود دهید و خواسته‌های همین مردم را که برای آنان دل می‌سوزانید گوش دهید؟

اگرچه به‌نظر نمی‌رسد دست و پا زدن‌های موجود در متن این نامه مانع‌ جدی‌ای برای این طرح به‌شمار بیاید؛ اما باید دید تصمیم مسولان مرتبط در این‌باره چه خواهد بود.