چرا این تابستان هوا گرم است؟

چرا تابستان امسال اینقدر گرم است؟

در دهه‌های اخیر، صنعت و معدن و همچنین زیر شاخه‌هایشان اعم از توسعه صنعت خودرو‌سازی و ماشین‌آلات، گرمایش جهانی را دو چندان کرده‌اند و حالا شاهد تابستان‌هایی هستیم که تحملشان حتی برای ما ساکنان خاورمیانه هم به‌سادگی ممکن نیست؛ اما چرا تابستان امسال تا این حد گرم است؟


این روزها هر کس که پایش را از خونه بیرون گذاشته باشد می‌داند گرمای تابستان ۱۴۰۲، جنسی متفاوت از سال‌های گذشته دارد. اگر چرخی در شهر بزنید می‌بینید تعداد ماشین‌هایی که جوش آورده‌اند بیشتر شده است و اکثر خودروها در حال استفاده از کولر هستند. آمار گرمازدگی هم حالا رو به افزایش است و با روند فعلی، باید انتظار بیشتر شدن تعداد کسانی که به گرمازدگی دچار می‌شوند را داشته باشیم.

گرمای امسال دلایل زیادی دارد

برخی از متخصصان عقیده دارند بشر با شیوه‌های مدرن، اما در واقع نامطلوب و نامناسب با شرایط آب و هوایی مکانی که در آن سکونت دارد، لطمه بزرگی به پیرامون خود و از همه مهم‌تر منابع آبی زده است. این سازوکار افراطی حتی سبب تضعیف ساختار حفاظتی جو زمین شده است و به زبان ساده، نور خورشید برای رسیدن به سطح زمین کار راحت‌تری دارد.

تابستان گرم

این تابستان در مقایسه با سال‌های گذشته به شدت گرم‌تر است. کارشناسان باور دارند گازهای گلخانه‌ای و صنایع بزرگ مهم‌ترین دلیل گرمایش جهانی هستند.

این شرایط به‌قدری نگران‌کننده است که یکی از اعضای هیات علمی پژوهشکده آبخیزداری کشور در مصاحبه‌ای توضیح داد: انرژی که از خورشید به زمین فرستاده می‌شود همواره عددی ثابت است، اما لایه‌های حفاظتی از جمله اوزون در اثر تولید بی‌رویه گاز‌های گلخانه‌ای و تولیدات انبوه کارخانه‌ها به‌شدت آسیب دیده و تضعیف شده است؛ به همین دلیل دور از باور نیست که حالا تشعشعات بیشتری از خورشید به ما برسد.

او افزود آتش‌سوزی‌هایی را در جنگل‌ها در سرتاسر جهان از جمله ایران به‌خاطر گرمای شدید شاهد بودیم. از این نشانه‌ها می‌توان نتیجه گرفت که سطح زمین تا چه حدی در برابر این اشعه‌ها ضعیف شده است. داده‌های ثبت شده نیز نشان می‌دهند امسال شاهد گرم‌ترین تابستان در مقایسه با سال‌های اخیر خواهیم بود و باید خودمان را برای دو ماه به‌شدت گرم آماده کنیم.

پایتخت‌نشین‌ها هم حالا برای گرمای شدید آماده باشند

یکی از مخرب‌ترین اشعه‌ها برای انسان، اشعه ماورای بنفش است که ممکن است در مواجهه مکرر با آن، آسیب‌های جدی به پوست و چشم انسان برسد و سلول‌های سرطانی را تحریک کند. عضو هیات علمی پژوهشکده آبخیزداری هشدار داد که طبق آمار‌های به‌دست آمده توسط سامانه‌های هواشناسی جهانی و کشوری، روز سه‌شنبه تهران شاهد شدیدترین حد اشعه فرابنفش خواهد بود. او از مسئولان مربوطه تقاضا کرد که اقدامات لازم برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی را انجام دهند؛ اقداماتی از جمله اطلاع‌رسانی به مردم که تا حد امکان در خانه بمانند و از رفتن به ارتفاعات خودداری کنند و در صورت لزوم، در زمان خروج از خانه از لباس‌های مناسب و کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنند.

البته تاثیر این روزهای گرم فقط روی زندگی روزمره ما نیست و ممکن است آینده بشر را هم تحت تاثیر قرار دهد. اکثر یخچال‌های طبیعی که در تابستان محال بود آب ‌شوند حالا با این گرمای شدید از بین رفته‌اند. این مورد در نهایت منجر به بالا آمدن سطح آب‌ها و از بین رفتن اکوسیستم می‌شود.

ایران تنها قربانی نیست!

طبق گزارش‌های به‌دست آمده، در مصاحبه روز پنجشنبه 5 مرداد 1402 دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش جلوی دوربین خبرنگاران اعلام کرد که ما در ماه جولای سه هفته به‌شدت گرم را در طول تاریخ به ثبت رسانده‌ایم و متاسفانه باید بگوییم که در این ماه حتی با بالاترین دمای اقیانوس برای این فصل از سال مواجه شدیم.

آمارهای گرمایش جهانی

بررسی‌ها نشان می‌دهند حال و روز زمین از نظر دما اصلا خوب نیست و گرمایش جهانی جدی‌تر از چیزی است که تصورش را می‌کردیم.

هر چند موضوع گرمایش جهانی به یک سلاح در دست برخی از گروه‌های سیاسی تبدیل شده، اما واقعیت این است که گرمای این روزهای زمین در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده و این روند ممکن است در سال‌های آینده بدتر از این هم بشود.

به‌علاوه این گرمای جهانی گریبان‌گیر ایران هم خواهد بود و تابستان امسال را چالش‌برانگیز خواهد کرد؛ پس از مردم تقاضا می‌شود با بهینه‌سازی مصرف آب و دیگر منابع، همکاری خود را برای جلوگیری از بحران‌های احتمالی به‌عمل آورند. باید امیدوار باشیم با توجه به وضع فعلی، قطعی برق در تابستان اتفاق نیفتد.

در شهر شما آب و هوا چطور است؟ آیا تابستانی را به گرمای تابستان امسال سراغ دارید؟ در بخش نظرات با خانواده بزرگ گجت نیوز همراه شوید و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.