ویدیو ناسا کربن دی اکسید

ویدیو ترسناک ناسا، انتشار کربن دی اکسید در زمین را به صورت واضح نشان می‌دهد

ناسا با سه ویدیو کوتاه نسبت به وضعیت وحشتناک انتشار شدید کربن دی اکسید در زمین هشدار داده است. کدام کشورها نقش بیشتری در ایجاد گرمایش جهانی و تبدیل زمین به جهنم دارند؟

تا یک میلیارد سال دیگر گرمای دریافتی از سمت خورشید ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت و دمای متوسط سطح زمین به ۴۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. افزایش دمای زمین باعث مرگ بسیاری از جانوران و گیاهان خواهد شد و آب اقیانوس‌ها را هم بخار خواهد کرد. در چنین شرایطی زمین به یک سیاره گلخانه‌ای همچون زهره تبدیل می‌شود که یعنی حتی مقاوم‌ترین فضاپیماهای ساخت بشر نیز نمی‌توانند ۱ ساعت در آن دوام بیاورند.

ویدیو ناسا از انتشار کربن دی اکسید در زمین آینده‌ای دلهره‌آور را وعده می‌دهد

ویدیو ناسا کربن دی اکسید

هرچند ظاهرا برخی شرکت‌ها و کشورها علاقه زیادی دارند که این پیش‌بینی را جلو بیندازند؛ زیرا با تمام توان در حال انتشار کربن دی اکسید در زمین هستند و ابدا به هشدارهای دانشمندان اهمیتی نمی‌دهند. دانشمندان از سال‌ها پیش مرتب هشدار می‌دهند که ادامه وضعیت کنونی باعث افزایش گازهای گلخانه ای در جو زمین خواهد شد.

در این حالت باید منتظر افزایش شدید دما، توفان‌های مرگبار در برخی نقاط و خشکسالی در نقاط دیگر بود. همچنین به‌خاطر ذوب‌شدن یخ‌های قطبی، سطح آب اقیانوس‌ها بالا خواهد آمد و بسیاری از شهرهای ساحلی نابود می‌شوند. در این حالت برخی نقاط همچون خاورمیانه قابل سکونت نخواهند بود و احتمال جنگ‌های گشترده بر سر منابع آب و غذا وجود دارد.

وجود کربن دی اکسید در اتمسفر باعث می‌شود که جلوی رفتن گرما به فضا گرفته شود و سیاره زمین به‌سمت جهنمی شدن حرکت کند. البته ما انسان‌ها تا چیزی را به‌چشم خود نبینیم، متوجه حاد بودن شرایط نخواهیم شد. به‌همین خاطر ناسا با انتشار سه ویدیو نسبت به وضعیت انتشار کربن دی اکسید در زمین هشدار داده است.

ویدیو ناسا کربن دی اکسید

این ویدیوهای ترسناک با دقت بالایی نشان می‌دهد که کدام مناطق زمین بیشترین میزان کربن دی اکسید را منتشر می‌کنند. همچنین می‌توانید میزان تغییرات آن در طول سال را مشاهده کنید. البته آنچه در ویدیوها نشان داده می‌شود مربوط به سال ۲۰۲۱ است که یعنی شرایط می‌تواند حتی بدتر نیز شده باشد.

ناسا در توضیح این ویدیوها گفت که رنگ نارنجی نشانگر کربن دی اکسید منتشر شده به‌واسطه سوخت‌های فسیلی است و رنگ قرمز به زیست‌توده (زباله‌هایی که منشاء زیستی دارند) مربوط می‌شود. همچنین رنگ سبز اکوسیستم زمین و آبی اقیانوس را نشان می‌دهد. نقاط چشمک‌زن آبی رنگ مناطقی هستند که در آنجا کربن دی اکسید به‌شکل محسوس جذب آب اقیانوس می‌شود و نقاط چشمک‌زن سبز نیز همین شرایط را برای گیاهان نشان می‌دهد.

بیایید با ویدیو اول شروع کنیم. در این ویدیو برخی نقاط حائز اهمیت هستند. آمریکای شمالی به‌شدت در حال انتشار کربن دی اکسید است و مخصوصا مناطق شمال شرقی ایالات متحده نقشی پررنگ در این خصوص دارند. در ابتدای ویدیو می‌بینیم که در جنگل‌های استوایی آمازون نقاط سبزرنگ چشمک می‌زنند که یعنی گیاهان در حال جذب کربن دی اکسید هستند.

در ادامه ویدیو ناسا می‌بینیم که انتشار گاز کربن دی اکسید در نتیجه استفاده از سوخت‌های فسیلی شدت می‌گیرد و در طول چند ماه کل زمین را می‌پوشاند. دیگر جنگل‌های آمازون نیز نمی‌توانند تاثیر قابل‌توجهی بر آنها بگذارند. اینجاست که می‌توان تاثیر استفاده از ذغال‌سنگ، بنزین و گاز را به‌خوبی مشاهده کرد.

در منابع مختلف نیز از کشورهای صنعتی به‌عنوان عوامل اصلی مشکل گرمایش جهانی نام برده می‌شود؛ اما این ویدیوها می‌توانند در زمانی کوتاه و راحت‌تر از اعداد و ارقام وضعیت را نشان دهند.

در ویدیو دوم آسیا و استرالیا را می‌بینیم. در این منطقه بیشترین میزان انتشار کربن دی اکسید به چین مربوط می‌شود. تضاد چین با استرالیا قابل توجه است. جایی که تراکم جمعیتی پایینی دارد و اینگونه به‌نظر می‌رسد که استرالیا چندان علاقه‌ای به استفاده از سوخت‌های فسیلی ندارد. اما واقعیت چیز دیگری است.

استرالیا 26 میلیون نفر جمعیت دارد و بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ ای به ازای هر نفر (به‌خاطر سوزاندن زغال‌سنگ) در جهان را ثبت کرده است. به‌بیانی دیگر اگر این جمعیت اینقدر پراکنده نبودند و مثلا در یک شهر بزرگ جمع می‌شدند، ویدیو ناسا از انتشار کربن دی اکسید در این منطقه نیز کاملا متفاوت می‌شد.

ویدیو آخر نیز اروپا، خاورمیانه و آفریقا را نشان می‌دهد. همانطور که انتظار می‌رفت، کشورهای اروپایی سهم قابل‌توجهی در آلوده‌کردن کره زمین و سوق دادن آن به‌سمت نابودی ایفا می‌کنند. در خاورمیانه نیز عربستان به‌شدت در حال انتشار گازهای گلخانه ای است. کشورهای آفریقایی چندان در این زمینه مقصر نیستند. هرچند اگر کمی توجه کنید، می‌توان ابری قرمز رنگ را در آفریقای مرکزی مشاهده کرد. این ابر کربن دی اکسید منتشر شده در اثر فعالیت‌های کشاورزی است.

در واقع کره زمین می‌تواند در حالت طبیعی تعادل مناسبی بین منابع خود ایجاد کند و انتشار میزان مشخصی از کربن نیز مشکل‌ساز نخواهد شد؛ اما مشکل اینجاست که با صنعتی شدن جوامع این تعادل به‌هم ریخته است. در حال حاضر کربن دی اکسید تنها ۰.۰۴ درصد از کل گازهای موجود در اتمسفر زمین را تشکیل می‌دهد؛ اما همین میزان کم اثر فاجعه‌باری دارد.

دانشمندان گفته‌اند که کربن دی اکسید اتمسفر اندکی کمتر از ۴۲۰ پی‌پی‌ام (قسمت در میلیون) است. هرچند این میزان تا ۲۰۰ سال پیش نصف بود و البته برای میلیون‌ها سال نیز حتی نمی‌توانست به این مقادیر نزدیک شود. به‌بیانی دیگر حضور انسان‌ها روی کره زمین اثرات مخرب زیادی داشته است که یکی از آنها را می‌توان انتشار شدید کربن دی اکسید دانست.

با همه اینها هنوز برای برطرف کردن مشکل دیر نشده است. کشورها باید این مشکل را مسئله‌ای جهانی قلمداد کرده و اقدامات فوری و تاثیرگذار را در اولویت خود قرار دهند. اگرچه تاکنون هشدارهای دانشمندان نسبت به وضعیت انتشار کربن دی اکسید در کره زمین تاثیرگذار نبوده است، اما امیدواریم که حداقل ویدیوهای ناسا اندکی شرایط را تغییر دهند.

به‌نظر شما آیا دولت‌ها پیش از رخ‌دادن یک فاجعه تمام‌عیار به این موضوع توجه خواهند کرد؟