بعد از دیجیکالا، دو پلتفرم طاقچه و ازکی هم از دسترس خارج شدند

بعد از دیجی کالا، حالا نوبت به دو پلتفرم طاقچه و ازکی شده که به دلیل عدم رعایت حجاب کارکنان، تعلیق و از دسترس خارج شده‌اند.

مدتی قبل در خبرها داشتیم که ساختمان اصلی دیجیکالا به دلیل عدم رعایت حجاب توسط کارکنان پلمپ شده است. پس از آن نوبت به ازکی و طاقچه رسیده تا قربانی رعایت نکردن حجاب شوند و به‌نظر می‌رسد این روزها استارتاپ‌ها شدیدا تحت نظر قرار گرفته‌اند.

جلوی فعالیت طاقچه و ازکی گرفته شد

“ازکی” یک شرکت استارت‌آپی مقایسه و خرید آنلاین بیمه، استعلام و محاسبه قیمت از تمامی شرکت‌های بیمه‌ای با امکان خرید اقساطی بیمه و پرداخت خسارت آنلاین بوده که چند وقتی می‌شود در این حوزه مشغول فعالیت است‌.

ازکی

با انتشار تصاویر کارکنان در محیط داخلی این شرکت که در آن حجاب را رعایت نکرده بودند، بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر به موضوع ورود کرده و پس از بررسی تمام جوانب این قضیه تصمیم بر لغو مجوز فعالیت این شرکت تا اطلاع ثانویه را گرفت.

ازکی ادعا می‌کند تصاویر منتشر شده بخش‌هایی از فضای داخلی این شرکت هستند که با مراجعه کنندگان این استارت‌آپ در تماس نبوده و جزو مواضع رسمی ارائه خدمات این شرکت نیستند. همچنین این شرکت به‌عنوان یک کسب و کار پیشروی ایرانی خود را ملزم به رعایت قوانین رسمی کشور می‌داند.

از آنجایی که شرکت “ازکی” تنها یک واسطه بین افراد بیمه شده و شرکت‌های بیمه کننده است، هیچ اختلالی در بیمه‌های ارائه شده توسط این شرکت برای مشتریان ایجاد نخواهد شد.

اپلیکیشن طاقچه از دسترس خارج شد

طاقچه به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های دسترسی به کتاب، استارتاپ دیگری است که این روزها شرایط سختی را تجربه می‌کند. پس از «ازکی»، تصویری از برخی کارکنان طاقچه نیز منتشر شد که واکنش مسئولان به دلیل رعایت نشدن حجاب را به دنبال داشت. اما این پایان کار نبود و امروز اپلیکیشن طاقچه از دسترس خارج شد و به نظر می‌رسد فیلتر شده است.

پس از انتشار عکس بدون حجاب کارکنان طاقچه، برخی از ناشران با کتاب‌های عمدتا مذهبی در واکنش به این تصویر خواستار توقف همکاری با طاقچه شدند. تعدادی از ناشران نیز اعلام کردند تا زمان ارائه توضیح از سوی طاقچه، همکاری خود با این پلتفرم را به حالت تعلیق درمی‌آورند. قوه قضاییه هم وارد ماجرا شد و اعلام کرد به دلیل عدم رعایت حجاب، برای کارکنان خاطی طاقچه، پرونده قضایی تشکیل شده است. برخی نهادهای دولتی مثل خانه کتاب و ادبیات ایران و همچنین بنیاد سینمایی فارابی نیز به این اتفاقات واکنش نشان دادند و از قطع همکاری خود با طاقچه خبر دادند.

طاقچه و ازکی

به دنبال این حواشی، پلتفرم طاقچه در توضیح اتفاقات رخ داده اعلام کرد این تصویر در خارج از فضای کاری طاقچه گرفته شده و در هیچ‌یک از حساب‌های رسمی طاقچه منتشر نشده است. همچنین ضمن پذیرش درخواست فسخ قرارداد ناشران، فرایند فسخ در دستور کار قرار گرفته است.

ناگهان طاقچه بدون مجوز شد!

روابط عمومی مرکز توسعه فرهنگ و هنر امروز به ابعاد تازه‌ای از ماجرا پرداخت و اعلام کرد طاقچه از وزارت ارشاد مجوز فعالیت ندارد و به همین دلیل بر اساس اسناد بالادستی و در راستای ساماندهی سکوهای نشر کتاب دیجیتال، از فعالیت این پلتفرم جلوگیری می‌شود. اپلیکیشن طاقچه نیز ساعتی پس از این اطلاعیه از دسترس خارج شد و به نظر می‌رسد فیلتر شده است. این موضوع باعث نگرانی کاربرانی شده است که در این اپلیکیشن اقدام به خرید اشتراک کرده‌اند و کتاب‌های زیادی را در کتابخانه این برنامه، خریداری و نگهداری کرده‌اند.

امشب، اپلیکیشن طاقچه نوتیفیکیشنی را برای کاربران خود ارسال کرد و در آن نوشت:

فیلتر شدیم، بدون اخطار قبلی. کتاب‌ها و مدت اشتراکت محفوظه و از بین نرفته.

با این که طاقچه به کاربران خود اطمینان داده که خرید اشتراک و کتاب‌های آنها سر جای خود باقی مانده است، اما در حال حاضر امکان دسترسی به کتاب‌های خریداری شده که دانلود نشدند یا مراجعه به بخش طاقچه بی‌نهایت برای کاربران امکان‌پذیر نیست و این موضوع، نارضایتی کاربران را به دنبال داشته است. در حالی فیلتر شدن و از دسترس خارج شدن طاقچه به نداشتن مجوزهای لازم گره زده شده است که این پلتفرم چند سال است بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت بوده و با وزارت ارشاد، صداوسیما، شهرداری تهران و چندین نهاد دولتی و غیر دولتی دیگر و ناشرهای متعدد همکاری داشته است.