محصول سونی متوقف

5 محصول سونی که ای کاش هرگز تولیدشان متوقف نمی‌شد

در این متن پنج محصول جذاب سونی را معرفی می‌کنیم که تولیدشان متوقف شده؛ اما همچنان در ذهن علاقمندان پرشورشان باقی مانده‌اند. آیا امکان احیای آن‌ها وجود دارد؟

آیا می‌دانستید سونی علاوه بر فعالیت در زمینه گوشی‌های موبایل، کنسول‌های ویدیویی و سرویس‌های مشابه، زمانی یک سگ رباتیک هم برای کودکان ساخته و روانه بازار کرده بود؟

این ربات‌ها در آن زمان نتوانستند توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند. بنابراین مانند بسیاری محصولات تکنولوژیک دیگر، تولیدشان متوقف شد.

سونی، یکی از بزرگترین و باسابقه‌ترین کمپانی‌های تکنولوژیک دنیاست که از سال 1946 تا به امروز در بازار حضور داشته است. این کمپانی ژاپنی محصولات متنوعی را روانه بازار کرده است که برخی توانسته‌اند افراد زیادی را با خود همراه کنند و برخی دیگر به دلیل عدم استقبال، کنار گذاشته شدند.

در ادامه به معرفی و بررسی مختصر 5 محصول سونی می‌پردازیم که سونی هرگز نباید تولید آن‌ها را متوقف می‌کرد! با گجت نیوز همراه باشید.

5 محصول سونی که نباید از خط تولید کنار گذاشته می‌شدند

پلی استیشن پرتابل (PSP)

کنسول PSP

سونی کنسول PlayStation Portable را در سال 2004 روانه بازار کرد. در آن زمان، کنسول‌های دستی پدیده جدیدی نبودند و نینتندو حدود 20 سال با کنسول‌های گیم بوی خود در این بازار حضور داشت.

با این وجود PSP توانست محصولی انقلابی به شمار رود و به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند! البته این کنسول در پایان نتوانست با Nintendo DS رقابت کند و تولیدش سرانجام متوقف شد. در عین حال، این کنسول دستی عمر کوتاه، اما پرشکوهی داشت.

این کنسول، فروشی 80 میلیون نسخه‌ای داشت و بسیاری قابلیت‌ها و سرویس‌های آن توسط دیگر کنسول‌های دستی تقلید شدند.

PSP علاوه بر اجرای بازی‌های موبایل، قابلیت دسترسی به اینترنت را داشت و می‌توانست فیلم و موزیک پخش کند. این کنسول دستی جذاب حتی از یک کارت حافظه 32 مگابایتی هم بهره می‌برد که هرچند در حال حاضر خنده‌دار به نظر می‌رسد، اما در سال 2004 دستاوردی بزرگ به شمار می‌رفت.

البته طبیعتا کنسول دستی سال 2004 شانسی برای موفقیت در سال 2023 نداشت. با این وجود مهم‌ترین نقطه قوت کنسول PSP خلاقیتی بود که در آن به کار رفته بود. بنابراین سونی می‌توانست با ادامه دادن این مسیر، در نسل‌های مختلف ویژگی‌های جدید و خلاقانه متعددی را در کنسول دستی خود تعبیه کند تا آن را حتی در سال 2023 هم به محصولی داغ تبدیل نماید.

پلی استیشن ویتا

پلی استیشن ویتا

با بررسی تاریخ محصولات سونی متوجه می‌شویم که برخی محصولات این کمپانی تا پایان طول عمر مفیدشان به خدمت در بازار حضور داشته‌اند و برخی دیگر نیز زودتر از موعد از چرخه تولید کنار گذاشته شده‌اند.

پلی استیشن ویتا یکی از گجت‌های دسته دوم است که به‌عنوان ادامه‌دهنده مسیر PSP در سال 2012 روانه بازار شد؛ اما هرگز نتوانست به فروشی که سونی انتظار داشت برسد.

البته دلایل عدم موفقیت PlayStation Vita همگی متوجه سونی نیستند و برخی از آن‌ها به شرایط زمان عرضه آن برمی‌گردد.

عرضه این کنسول دستی با تغییرات رده بالای مدیریتی و استراتژیک در شعبه آمریکای سونی همزمان شد و از طرف دیگر، در همان زمان پلتفرم‌های موبایل نیز در حال فدرت گرفتن بوده و بسیاری افراد به استقبال آن‌ها رفته بودند.

بنابراین هر کنسولی که قصد رقابت با خیزش بزرگ پلتفرم‌های موبایل را داشت محکوم به نابودی بود!

با این وجود، پلی استیشن ویتا در نهایت شکست چندان سنگینی نخورد؛ چرا که در ژاپن که سونی انرژی زیادی را وقف بازاریابی و تبلیغ کنسول جدیدش کرد، فروش قابل قبولی برای این کنسول ثبت شد؛ درحالی که در بازار آمریکای شمال شاهد تبلیغات کمی از سوی سونی بودیم و در نتیجه فروش کنسول دستی PS Vita بسیار پایین‌تر از انتظارات سونی شد.

سونی تولید این محصول خود را در سال 2019، یعنی پنج سال پس از ورود به بازار، متوقف کرد.

علاوه بر این، دو سال بعد، در سال 2021، این کمپانی حتی فروشگاه مربوط به عناوین PS Vita را نیز از رده خارج کرد؛ هرچند که پس از اعتراضات فراوان کاربران، این فروشگاه بار دیگر راه‌اندازی شد.

سونی آیبو (Aibo) اصلی

محصول سونی متوقف

برخی محصولات حاضر در لیست امروز، به دلیل قدیمی شدن یا عدم توجه به نیازهای کاربران از چرخه تولید کنار گذاشته شده‌اند. با این وجود، شرایط برای ربات Aibo سونی متفاوت بود!

عبارت Aibo که مخفف Artificial Intelligence Robot است، به دسته‌ای از حیوانات رباتیک سونی اشاره داشت که به سنسورهایی تماسی مجهز بود که امکان تشخیص نوازش شدن توسط کاربر را برای آن فراهم می‌کرد.

این ربات‌ها همچنین با بهره‌گیری از مکانیزم‌های حرکتی متعدد، به‌خوبی قابل جابجا شدن بودند و تحرک مناسبی داشتند.

ربات‌های آیبو البته عموما سگ‌های رباتیک را شامل می‌شوند. با این وجود سونی در بازه زمانی خاصی، حیوانات رباتیک دیگری چون شیر را نیز تولید نمود!

سگ رباتیک Aibo که محصول خلاقیت دانشمندان آزمایشگاه علوم کامپیوتر سونی است، هرگز نتوانست به فروش چندانی دست پیدا کند.

میزان فروش این دستگاه در طول حیات هفت ساله‌اش حدود 150 هزار نسخه برآورد شده که طبیعتا عایدی چندانی نصیب سونی نمی‌کند. با این وجود، نمونه‌هایی از این ربات در موزه هنرهای معاصر آمریکا و دانشگاه کارنگی ملون نگهداری می‌شود!

نکته جالب در خصوص این ربات‌ها آن است که سونی پس از توقف تولیدشان در سال 2006، بار دیگر آن‌ها را احیا کرده و روانه بازار نمود.

نسل جدید ربات‌های Aibo قیمت سرسام‌آور 3000 دلاری داشت و به گفته سونی قادر به برقرار کردن نوعی ارتباط احساسی با صاحبش بود!

بد نیست بدانید فروش نسل جدید این ربات‌ها به دلیل قوانین موجود در خصوص استفاده فردی از تکنولوژی‌های تشخیص چهره، در برخی ایالت‌های آمریکا ممنوع شد!

دوربین‌های DSLR

دوربین DSLR

سونی زمانی سلطان دوربین های DSLR در دنیا به شمار می‌رفت. با این وجود، هر شروعی پایانی دارد و این کمپانی ژاپنی نیز سرانجام چاره‌ای جز کنار گذاشتن این دوربین‌ها نداشت!

این کمپانی ژاپنی در سال 2005 با خرید کونیکا مینولتا (Konica Minolta) وارد بازار دوربین‌ها شد.

مینولتا در آن زمان دوربین‌های SLR را تولید می‌کرد که از یک آینه در داخل برخوردار بودند که نور را بازتاب داده و به درون منظره‌یاب می‌فرستاد تا شکل‌گیری و ثبت تصاویر ساده‌تر شود.

پس از خرید این کمپانی، سونی ایده دوربین‌های SLR دیجیتال یا DSLR را دنبال کرد و حسگرهای تصویر را جایگزین فیلم نمود.

این کمپانی البته نه در آن زمان و نه هیچ زمان دیگر، در برابر رقبای قدری چون کانن و نیکون حرفی برای گفتن نداشت. با این حال، دوربین‌های DSLR توانستند باعث شهرت یافتن نسبی سونی در بازار شوند.

خبر توقف خط تولید دوربین‌های DSLR سونی در سال 2021 البته کسی را شگفت‌زده نکرد؛ چرا که آخرین دوربین DSLR، مدل A99 II بود که در سال 2016 روانه بازار شده بود و ظرف سال‌های 2016 تا 2021 هیچ محصول جدیدی در این دسته معرفی نشده بود.

دوربین‌های بدون آینه کنونی سونی البته محصولاتی شگفت‌انگیز به شمار می‌روند؛ اما شیفتگان عکاسی که عکسبرداری حرفه‌ای را با دوربین‌های DSLR تمرین کرده‌اند، قطعا دلتنگ این دسته دوربین‌های سونی خواهند شد!

هندی کم Hi8/Digital8 سونی

دوربین هندی کم

دوربین هندی کم نیز یکی از چندین محصول جذاب و نوستالژیک سونی است که متوقف شدن آن‌ها باعث ناراحتی بسیاری افراد شده است.

البته دوربین‌های هندی کم بر خلاف دیگر اعضای این لیست به‌طور کامل از دور خارج نشده‌اند؛ بلکه در گذر زمان آن‌قدر با تغییرات ریز و درشت همراه شده‌اند که امروز دیگر به محصولاتی کاملا متفاوت از نمونه اولیه‌شان تبدیل شده‌اند!

واژه هندی کم البته به‌طور خاص به دسته‌ای از دوربین‌های دستی سونی اطلاق می‌شد که در دهه 80 و 90 میلادی به شهرت فراوانی رسیده و سرانجام در سال 2007 از چرخه تولید خارج شدند.

اگر سن شما بالاتر از 25 سال باشد، حتما فردی از خانواده خود را به یاد می‌آورید که صاحب یکی از این دوربین ها بوده و در مراسم‌های مختلف با استفاده از آن‌ها فیلم تهیه می‌کرده. حتی با کمی جستجو می‌توان نمونه‌های دست دوم و زیرخاکی این دستگاه را نیز در اینترنت پیدا کرد.

البته هیچ دلیل عملیاتی برای بازگشت دوربین های هندی کم به بازار وجود ندارد. با این حال باید به این مساله توجه کرد که بسیاری گجت‌های دیگر مثل دوربین‌های پولاروید یا موزیک پلیرهای واکمن خود سونی هم هیچگونه توجیه کاربردی ندارند؛ اما همچنان تولید شده و مورد توجه برخی کاربران هم قرار می‌گیرند!