راه‌اندازی اولین مرکز تست تصادف خودرو در ایران سال 1403

اولین مرکز تست تصادف خودرو در ایران سال آینده شروع به کار می‌کند

در سال 1403، اولین مرکز تست تصادف خودرو در ایران راه‌اندازی خواهد شد. احداث این مرکز می‌تواند تا 70 درصد حوادث ناشی از تصادفات را بکاهد.

طی سالیان اخیر، انتقادات فراوانی به خودروسازان برای کیفیت پایین محصولاتشان وارد بوده است. این درحالیست که سالانه شاهد مرگ و میر هزاران نفر در سوانح رانندگی هستیم که علت بسیاری از آن‌ها، مقاومت پایین اتومبیل است. اگر قرار به ارتقا کیفیت خودروهای ایرانی باشد، باید توجه بیشتری به استحکام و ارگونومی قطعات خودرو شود.

تست‌های تصادف معتبر پیش از عرضه یک خودرو جدید به بازار، می‌تواند یکی از نشانگرهای خوب کیفیت اتومبیل‌ها باشد. اما متاسفانه هیچ مرکزی در ایران برای گرفتن تست‌های تصادف اتومبیل‌ها وجود ندارد. اما خوشبختانه تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن‌های قطعه‌سازی و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در روز پایانی «هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران» به‌امضا رسیده که می‌تواند به بهبود نظارت روی کیفیت قطعات اتومبیل‌ها کمک شایانی باشد.

بیشتر بخوانید:

عراقی ها حدود 4 برابر ایرانی ها تصادف می‌کنند اما نصف ما مرگ و میر دارند!

پروژه‌های جدیدی برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی

سعید تاجیک، مدیرعامل ISQI می‌گوید که طی این تفاهم‌نامه، آزمایشگاه‌های تخصصی برای تست قطعات اتومبیل‌ها راه‌اندازی خواهد شد. یکی از این آزمایشگاه‌ها، اولین مرکز تست تصادف خودرو در ایران است که می‌تواند نشان‌دهنده آزمون و خطاهای خودروهای ایرانی در تصادف‌های جاده‌ای، پیش از عرضه آن‌ها به بازار باشد. این پروژه قرار است در اوایل سال آینده (1403) رونمایی شود.

راه‌اندازی اولین مرکز تست تصادف خودرو در ایران سال 1403

تا بدین لحظه مبلغی بالغ بر 15 میلیون یورو برای پروژه راه‌اندازی اولین مرکز تست تصادف ماشین در کشور سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. با این بودجه، بخش اعظمی از تجهیزات مورد نیاز این پروژه خریداری شده و سوله‌ها و سالن‌های آزمایشگاهی نیز به مرحله ساخت رسیده است.

اما در کنار این مرکز، ISQI از «طرح جامع داشبورد کیفیت از نگاه مشتریان» نیز رونمایی کرد. در این داشبورد، مصرف‌کنندگان مشکلات و ایرادهای قطعات خودروها را مطرح می‌کنند که به‌لطف آن، هم خودروساز و هم شرکت‌های نظارت‌کننده می‌توانند سریعا از این مشکلات اطلاع پیدا کنند.

کاهش 70 درصدی حوادث تصادفات با راه‌اندازی مرکز تست تصادف خودرو در ایران

مدیرعامل ISQI معتقد است که با راه‌اندازی این مرکز، تا حوادثی که در آن ضعف قطعات خودرو مقصر است، تا 70 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. زیرا این مرکز می‌تواند نقش موثری در افزایش کیفیت تولید اتومبیل‌های داخلی داشته باشد و نقطه عطفی برای صنعت خودرو ایران خواهد بود.