خودرو برقی جک سهول E50A

معرفی کامل جک E50A؛ سدان تمام برقی جذاب چینی در راه ایران

جک E50A به‌عنوان یکی از خودروهای برقی آینده بازار ایران به نمایش گذاشته شد. در ادامه طراحی، مشخصات و امکانات سهول ای 50 ای را مرور می‌کنیم.

اجازه دهید در همین ابتدای کار اشاره کنیم که این خودرو در کشور ایران با نام کی ام سی J7 برقی شناخته می‌شود و جزو محصولات گروه کرمان موتور است. اگر جزو دنبال‌کنندگان اخبار حوزه خودرو ایران باشید، باید تا به الان درباره رونمایی از تعدادی خودرو هیبرید و تمام برقی در حاشیه جلسه هیئت دولت شنیده باشید. داچیا اسپرینگ برقی، لاماری ایما هیبرید، اسکای ول ET5 و تارا برقی برخی از این خودروهای به نمایش گذاشته شده بودند که در آینده به بازار ایران راه پیدا خواهند کرد. علاوه بر این‌ها، چند محصول از برند جک شامل جک EJS1، جک J4 برقی و جک E50A را مشاهده کردیم که در برنامه عرضه محصولات الکتریکی به کشور جا دارند.

جک E50A در واقع به‌صورت رسمی با نام «سهول E50A» عرضه شده است. «سهول» (Sehol) یکی از برندهای زیرمجموعه شرت مشترک جک و فولکس واگن است که در سال 2021 خودرو برقی جک iC5 را تحت نشان خود با نام سهول E50A به بازار عرضه کرد. خود iC5 نسخه تمام الکتریکی جک جیایو A5 بر شمرده می‌شود که حالا این مراحل را پشت سر گذاشته است تا بالاخره در حیاط دولت حضور پیدا کند. در ادامه به مناسبت نمایش این خودرو برقی داخل کشور، به معرفی آن می‌پردازیم.

معرفی خودرو چینی الکتریکی جک E50A

طراحی نمای بیرونی

نمای جلو خودرو برقی جک سهول E50A

E50A طراحی جوان‌پسندانه‌تری نسبت به خیلی از خودروهای الکتریکی مقرون به صرفه چینی دارد. چراغ‌های جلو این سدان جک دارای فرم درشت با ظاهر تهاجمی هستند و اثری از چراغ‌های باریک چندبخشی در ناحیه جلو نیست.

نمای کناری خودرو برقی جک سهول E50A

در نمای کناری هم خط برجسته‌ای که از عقب تا جلو کشیده شده است، جلب توجه می‌کند و همچنین دستگیره‌ها از نوع معمولیِ بیرون‌آمده هستند. سقف هم به رنگ مشکی است و این طراحی دو رنگ بدنه طراحی را هرچه هیجان‌انگیزتر می‌کند. ستون C این خودرو با طراحی فست‌بک‌مانند به صندوق عقب وصل شده که یکی دیگر از المان‌های جالب توجه طراحی در این قسمت است.

نمای عقب خودرو برقی جک سهول E50A

ناحیه عقب هم همان‌طور است که احتمالاً حدس زدید؛ چراغ‌های عقب سرتاسری یا به هم پیوسته با لوگوی برجسته سهول در مرکز و طراحی چندلایه قسمت سپر که این ناحیه را از سادگی درآورده است. برای جمع‌بندی، E50A سدانی است که می‌تواند حداقل از لحاظ ظاهری رضایت خیلی از خودروسواران ایرانی، خصوصاً قشر جوان‌تر را جلب کند.

ابعاد این خودرو الکتریکی جک شامل 4770 میلی‌متر طول، 1820 میلی‌متر عرض و 1510 میلی‌متر ارتفاع می‌شود. فاصله بین دو محور این خودرو به 2760 میلی‌متر می‌رسد و کف بدنه آن در فاصله 130 میلی‌متری نسبت به زمین قرار می‌گیرد. بنا به اعلام منابع، وزن خالص E50A بین 1650 تا 1700 کیلوگرم بسته به نسخه متغیر است و فضای بار 540 تا 1650 لیتری در آن در دسترس خواهد بود.

فضای داخلی

کابین خودرو برقی جک سهول E50A

وسط داشبورد سهول یا جک E50A یک نمایشگر عمودی متعلق به سیستم اطلاعات و سرگرمی را می‌توان مشاهده کرد. این نمایشگر جدا از داشبورد نیست و با داشبورد به شکل یک‌دست ادغام شده است که جلوه مرتبی به داشبورد می‌دهد. دو طرف آن هم دریچه‌های هوا در لایه‌ای باریک به رنگ مشکی جا گرفته‌اند، در حالی که قسمت بالا و پایین این لایه به رنگ سفیدند.

فرمان این خودرو برقی از نوع دی‌کات که امروزه به وفور می‌بینیم نیست و جک برای آن فرمانِ گرد مرسوم با برخی از کنترل‌ها را در نظر گرفته است. پشت این فرمان سه پر، صفحه آمپر تمام دیجیتال برای نمایش اطلاعات ضروری مربوط به خودرو به راننده پیدا می‌شود. کابین E50A ساده و سر راست، ولی در همان حال به‌روز است.

مشخصات فنی جک E50A

نمای جلو سهول ای 50 ای برقی

این سدان چینی قوای محرکه خود را از یک موتور الکتریکی تامین می‌کند که می‌تواند 193 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور تولید کند. با این پیشرانه، جک E50A باید بتواند ظرف 7.6 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. وظیفه تامین انرژی این خودرو را هم یک باتری 64.5 کیلووات ساعتی بر عهده دارد که با یک بار شارژ، امکان پیمایش مسافت 530 کیلومتر را فراهم می‌کند. امکان شارژ این باتری از طریق پریزهای خانگی، جایگاه‌های شارژ عمومی و فست شارژر DC وجود دارد و شارژ آن از 0 تا 80 درصد با جریان DC فقط نیم ساعت طول می‌کشد.

بنا به اطلاعات موجود، سیستم تعلیق ناحیه جلو سهول ای 50 ای از نوع مک فرسون است و در ناحیه عقب آن سیستم مجزای چند اتصالی پیاده‌سازی شده است. همچنین ترمزهای به کار رفته در نواحی جلو و عقب همه از نوع دیسکی‌اند.

امکانات ایمنی و رفاهی

مواردی که در ادامه مشاهده می‌کنید، برخی از امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی پایه جک E50A هستند:

  • ترمز ABS
  • توزیع الکترونیکی نیرو ترمز (EBD)
  • دستیار ترمز
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری الکترونیک (ESP)
  • ترمز پارک خودکار
  • رادار پارکینگ عقب
  • دوربین دید عقب
  • دستیار شروع حرکت در سربالایی
  • سیستم رصد باد تایر
  • تهویه خودکار
  • ورود و استارت بدون کلید
  • کروز کنترل
  • سنسور باران
  • ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو

قیمت سهول E50A

سهول ای 50 ای برقی

خودرو الکتریکی سهول E50A قیمت پایه حدود 20 هزار دلاری دارد که برای نسخه‌های بالارده‌تر با امکانات بیشتر، به تقریباً 23 هزار دلار می‌رسد؛ این یعنی محصول الکتریکی مقرون به صرفه دیگری از چینی‌ها. حداقل روی کاغذ، این خودرو جک از لحاظ امکانات، قوای محرکه و جوانب دیگر در این بازه قیمتی محصول مناسبی است.