تیم 4k بازسازی سیندرلا

انیمیشن سیندرلا را تا الان با رنگ و ظاهر اشتباه دیده‌ایم!

تیم بازسازی نسخه 4K انیمیشن سیندرلا ادعا می‌کند که رنگ‌های این انیمیشن در دهه‌ها‌ی گذشته اشتباه به تصویر کشیده شده است!

طی دهه‌های گذشته انیمیشن محبوب سیندرلا بارها مورد بازسازی قرار گرفت، اما در نهایت تغییرات چندانی در طراحی شخصیت‌ها و عناصر بصری اثر صورت نمی‌گرفت. تیم‌هایی که مسئولیت بازسازی سیندرلا را برعهده می‌گرفتند، معمولا برای تغییر و بهبود به سراغ آخرین نسخه ویرایش شده موجود می‌رفتند. این اتفاق امری رایج در زمینه بازسازی و ارتقاء کیفیت آثار سینمایی است، پس اشکال کار کجاست؟ مشکل اینجاست که از همان ابتدا رنگ مو و لباس‌های شخصیت سیندرلا به درستی تصویرگری نشده و ما طی ده‌ها نسخه اشتباهی از آن را تماشا کرده‌ایم و انیمیشن‌سازان مختلف مدام همان نسخه اشتباه را مرمت کرده‌اند!

اریک گلدبرگ کارگردان و انیماتور کهنه‌کار دیزنی که فرصت کار روی آخرین بازسازی انیمیشن سیندرلا را داشته می‌گوید: «موهای او بلوندِ خاکی و لباس‌اش نقره‌ای متمایل به آبی است. ما سال‌ها مو و لباس سیندرلا را این شکلی دیده‌ایم؛ بنابراین برای خودم و مایکل جیایمو اولین چیزی که مهم بود تغییر رنگ لباس و موهای او بود».

کوین شفر مدیر بازسازی انیمیشن سیندرلا در استودیو والت دیزنی می‌گوید؛ ما هیچ دلیل مشخصی را پیدا نکرده‌ایم که چرا تیم‌های بازسازی‌ قبلی رنگ‌هایی را در نهایت انتخاب می‌کردند که آن‌قدر از نسخه ابتدایی دور بودند، بدون شک آن‌ها از این کار نیت بدی نیز نداشته‌اند. اکنون تیم 4k بازسازی سیندرلا به نسخه‌های اصلی این انیمیشن دیزنی در سال 1950 دسترسی پیدا کرده‌اند که هدف آن‌ها این است بتوانند روی همین نسخه‌ی اولیه و پایه تغییرات جدیدی را ایجاد کنند و درواقع به جایی بازگردنند که همه چیز از آن‌جا شروع شده است.

اریک در ادامه‌ی گفتگو براساس اسناد تصویری که از نسخه‌ی مادر پیدا شده می‌گوید: «این تصاویر واقعا به ما کمک کرد تا بتوانیم وجود آن‌ها را اثبات کنیم و همه چه را به همان چیزی که واقعا باید باشد و در ابتدا بود بازگردانیم». تیم بازسازی سیندرلا از همان ابتدا بسیار مصمم بود که به تک تک جزئیات و عناصر کوچک این فیلم مانند رنگ لباس حیوانات و اشکالی که در تاریکی هستند، توجه بیشتری کند تا یک هماهنگی کلی بین اجزا ایجاد شود. گلدنبرگ در این‌باره می‌گوید: «مثلا رنگ پیراهن شخصیت موش گاس‌گاس، زرد خردلی بود که درواقع رنگ اصلی آن سبز است. پس ما آن را به رنگ سبز بازگرداندیم». گلدنبرگ اضافه می‌کند، «برای من و همچنین مایکل جیایمو بازگشت به هر آنچه که مری بلر (هنرمند و انیماتور سابق وات دیزنی) از هنرهای مفهومی به طور خارق‌العاده‌ای ارائه داده بود، بسیار اهمیت داشت».

تیم 4k بازسازی سیندرلا

گلدنبرگ در ادامه‌ی گفتگو درباره‌ی خلاقیت و کار جیایمو می‌گوید: «او در طراحی قسمت‌های تاریک فیلم و اصلاح آن‌ها بسیار حرفه‌ای عمل کرده است طوری که بیننده می‌تواند یک تاریکی را در برابر یک تاریکی دیگر به راحتی ببیند؛ نه این که همه چیز را درهم تلفیق کند و نتیجه این شود که ما فقط یک تاریکی یک‌دست ببینیم. او این کار شگفت‌انگیز را در چند صحنه انجام داده و به درستی توانسته حس عمق و نوری را که در ابتدا مدنظر بوده به مخاطب نشان بدهد».

گفته می‌شود در این بازسازی یکی از صحنه‌های چشم‌گیر فیلم؛ تمرین اسب سواری سیندرلا با مربی‌اش در شهر است. کوین شفر در ادامه‌ی این صحبت‌ها اضافه می‌کند: «اکنون با فناوری‌های که در دسترس است شما می‌بینید که چطور توانسته‌ایم حرکت مربی در دل خیابان‌های تاریک شهر را با روشنایی تمام به شما نشان دهیم و این واقعا زیباست».

بازگشت به نسخه‌ی تصویری مادر در این بازسازی بیشترین هدف تیم بوده، اما پیشرفت تکنولوژی و استفاده از آن توانسته به کار ارزش بیشتری ببخشد. همانطور که قبل‌تر گفته شد، این اولین بار نیست که انیمیشن سیندرلا بازسازی می‌شود در حالی که گفته شده این آخرین باز‌سازی‌اش خواهد بود؛ اما این احتمال وجود دارد که همچنان در آینده تغییراتی در آن ایجاد شود.

کوین شفر و اریک گلدنبرگ امیدوار هستند که این بازسازی‌ها برای انیمیشن‌های درخشان دیگر دیزنی مانند زیبای خفته و آلیس در سرزمین‌های عجایب هم انجام شود. در آخر شفر بیان می‌کند: «من طوری به این کار فکر می‌کنم که گویی نقاشی‌های پل گلدن گیت است و زمانی که تمام کلاسیک‌ها را پشت‌سر می‌گذرانیم، فناوری فرصتی می‌شود تا به گذشته بازگردیم».

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*