خودرو مفهومی فراری

7 خودرو مفهومی و عجیب و غریب فراری که هرگز روانه بازار نشدند

امروز قصد داریم 7 خودرو مفهومی جذاب و عجیب فراری را معرفی کنیم که علیرغم جذابیت بصری خیره‌کننده، هرگز رنگ عرضه بازار را ندیدند!

بر خلاف بسیاری تولیدکنندگان مطرح ابرخودروها در سرتاسر جهان، فراری نشان داده که اعتقاد چندانی به رونمایی از خودروهای مفهومی ندارد. به‌عنوان مثال، لامبورگینی تا به امروز خودروهای مفهومی مختلفی نظیر ترزو میلنیو (Terzo Millennio) یا به‌تازگی خودروی الکتریکی لانزادور را به معرض نمایش گذاشته تا تصویری از آینده خود را با علاقمندانش به اشتراک بگذارد.

از سوی دیگر اما اکثر خودروهای مفهومی فراری توسط همکاران تجاری این کمپانی رونمایی شده‌اند و بیشتر نقش محصولاتی آزمایشی را بر عهده دارند تا تجسم آینده این برند.

بیشتر بخوانید:

بهترین خودروهای فراری در کل دوران؛ اسب های وحشی ایتالیایی

در میان این خودروهای مفهومی عجیب فراری، تعداد زیادی موفق نشدند جواز تولید انبوه تجاری را به دست آورند. دلیل عدم تولید برخی از آن‌ها مشکلات تجاری بود؛ برخی دیگر با سایر برنامه‌های فراری تداخل داشتند و تعدادی دیگر نیز آن‌قدر جذاب نبودند که ایتالیایی‌ها مجوز تولیدشان را صادر کنند.

بیشتر بخوانید:

سریع ترین خودروهای تاریخ فراری؛ صفر تا صد در یک چشم به هم زدن!

7 خودرو مفهومی فراری که هرگز به بازار عرضه نشدند

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چند خودرو مفهومی عجیب فراری که بنا به دلایل مختلف هرگز نتوانستند رنگ عرضه به بازار را ببینند.

این خودروها البته هریک به‌نوعی منحصربفرد تلقی شده و ارزش طراحی فوق‌العاده‌ای دارند. با این وجود، جای آن‌ها به‌جای بازار، موزه خودروهای کانسپت فراری است!

فراری 408 4 آر ام – Ferrari 408 4RM

اتومبیل Ferrari 408 4RM

طرح مفهومی Ferrari 408 4RM که عنوان نخستین اتومبیل چهار چرخ متحرک فراری را به دوش می‌کشید، یکی از مهم‌ترین خودروهای مفهومی این برند بود.

تنها دو نمونه اولیه از این خودرو تولید شد و هدف از ساخت هر دوی آن‌ها، بررسی امکان ساخت تجاری یک ابرخودرو با قابلیت ارسال توان به هر چهار چرخ بود.

البته فراری، نخستین خودروساز مطرحی نبود که ایده ساخت سوپرخودروی چهار چرخ متحرک را به بوته آزمایش می‌گذاشت؛ چرا که پیش از آن، پورشه 959 شگفت‌انگیز هم مراحل تست را طی کرده بود. خودروی اسپرت پورشه، یک سال زودتر از 408 4RM رونمایی شده بود!

طراحی این خودرو، زیر نظر مهندس برجسته فراری، مائورو فورگیری انجام شد. با این وجود، پس از صرف زمان زیاد و چندین بار دستکاری کردن مدل، ایتالیایی‌ها به این نتیجه رسیدند که تولید انبوه این خودرو توجیه اقتصادی ندارد!

سیستم چهار چرخ متحرک به‌طور کلی مکانیزم سنگینی بود. به همین جهت، خودروی 408 4 آر ام نمی‌توانست همانند سایر محصولات وحشی فراری، شتاب‌گیری سریعی داشته باشد. بنابراین روند ساخت این خودرو در آن زمان در مرحله تست، متوقف شد!

در نتیجه این اتفاق، ساخت نخستین خودروی چهار چرخ متحرک فراری حدودا 25 سال زمان برد! فراری FF، نخستین اتومبیل چهار چرخ متحرک فراری بود که در سال 2011 رونمایی شد.

فراری پینینفارینا پی 6 – Ferrari Pininfarina P6

خودرو مفهومی فراری

پائولو پینینفارینا، رئیس کنونی کمپانی پینینفارینا، خودروی P6 را به‌عنوان مادر تمامی اتومبیل‌های کلاس برلینِتا توصیف کرده بود. به همین دلیل، این اتومبیل اهمیت فراوانی برای فراری داشت و قرار بود مسیر تولید خودروهای این کمپانی در دهه 70 میلادی را دگرگون کند.

Pininfarina P6 برای نخستین بار در سال 1968 رونمایی شد و اولین نمونه از سری خودروهای برلینتای فراری که قرار بود در دهه 70 به‌طور گسترده روانه بازار شوند، نام گرفت.

طراحی شاسی این خودرو بر پایه اتومبیل Dino 206 S انجام شده بود. با این وجود، طراحی بدنه آن به‌شدت دستخوش تغییر شد؛ به‌طوری که طراحی قسمت عقب آن فرم گوه مانند منحصربفردی به خود گرفت و چراغ‌های جلوی آن نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با دینو 206 اس بزرگتر شده بودند.

البته طرح اولیه این مدل صرف محصولی نمایشگاهی و فاقد موتور بود؛ هرچند که بر اساس اطلاعات، کاپوت این خودرو گنجایش یک موتور V12 را داشت!

در سال‌های پس از معرفی این خودرو مفهومی فراری، طراحی آن تغییرات زیادی کرد و در نهایت در مدل 365 GT4 BB به کار گرفته شد. بسیاری از عناصر پینینفارینا پی 6 در این خودرو قابل مشاهده بودند و حتی موتور V12 هم درون آن تعبیه شده بود. با این وجود، طراحی قسمت عقب آن تغییرات فراوانی کرده بود.

به‌طور خاص، سری BB سقف بسیار پایین‌تری داشتند و از طراحی منحصربفرد چراغ‌های P6 هم استفاده نمی‌کردند.

این طراحی جدید باعث شده بود که فراری توجیهی برای تولید انبوه مدل P6 نداشته باشد. در نتیجه این اتومبیل کانسپت راهی به بازار پیدا نکرد و در کلکسیون Pininfarina جای گرفت.

فراری ویژن گرن توریسمو – Ferrari Vision Gran Turismo

اتومبیل ویژن گرن توریسمو

فراری مدت‌هاست که به‌طور خاص برای شرکت در دنیای همه‌گیر مسابقات خودرویی مجازی تلاش زیادی می‌کند و خودروی اسپرت ویژن گرن توریسمو نمادی از اهمیت این دسته رویدادها برای غول ایتالیایی است.

این اتومبیل نخستین محصول فراری است که به‌طور خاص برای یک بازی مسابقه‌ای طراحی شده و به همین دلیل، دست مهندسین این کمپانی برای ارائه یک طراحی باورنکردنی آینده‌نگرانه کاملا باز بوده است.

مهندسین فراری به بهترین شکل از این فرصت استثنایی استفاده کرده و موفق با خلق محصولی بسیار جذاب و به‌یادماندنی شدند. این اتومبیل در حقیقت مدلی به‌شدت دستکاری شده از مدل 499P است که هم‌اکنون در مسابقات قهرمانی استقامت جهان شرکت می‌کند.

عملکرد فنی این مدل مفهومی فراری، ‌هم‌تراز با خودرو 499P ارزیابی می‌شود. در این خودروی مجازی، از یک موتور V6 قدرتمند و سه موتور الکتریکی استفاده شده است.

با توجه به این که ویژن گرن توریسمو صرفا برای شرکت کردن در رقابت‌های Gran Turismo طراحی شده بود، فراری هیچ قصدی برای ساخت این خودرو در واقعیت نداشت! با این وجود کمی بعد از معرفی این خودروی مفهومی، ماکتی فول‌سایز از این خودرو ساخته شده و در موزه فراری به معرض نمایش گذاشته شد.

فراری پینین – Ferrari Pinin

خودرو مفهومی فراری

ایده ساخت یک فراری چهار در برای مدتی طولانی یک بی‌احترامی به این برند ایتالیایی به شمار می‌رفت! فراری در طول حیاتش آن‌قدر روی ساخت خودروهای سوپر اسپرت دو در و رودسترهای استثنایی متمرکز بوده که هیچکس تصور ذره‌ای انحراف از این مسیر را نمی‌کرد.

این روند البته با ساخت شاسی بلند پوروسانگوئه شکسته شد؛ اما حدود چهار دهه پیش از رونمایی این شاسی بلند شگفت‌انگیز، محصول چهار در دیگری با لوگوی اسب رقصان به بازار معرفی شده بود. این خودروی چهار در، فراری پینین نام داشت و متفاوت از هر خودرو فراری در آن زمان بود.

البته همانند برخی فراری‌های دیگر، پینین هم از یک موتور V12 بهره می‌برد. با این وجود، شباهت این خودرو با سایر اتومبیل های فراری به همینجا خاتمه پیدا می‌کرد!

پینین از یک کابین پر از امکانات و تکنولوژی‌های مدرن بهره می‌برد و ظاهری آینده‌نگرانه داشت. علاوه بر این، طراحی کلی بدنه و علی‌الخصوص چراغ عقب آن نیز کاملا منحصربفرد بود و ظاهری شگفت‌انگیز به آن بخشیده بود. این خودروی چهار در که در سال 1980 برای نخستین بار در نمایشگاه موتور تورین در ایتالیا رونمایی شد، هیجان فراوانی بین علاقمندان ایجاد کرد و نظرات مثبت فراوانی را به خود جلب نمود.

در آن زمان شایعاتی مبنی بر احتمال جایگزینی سری خودروهای فراری 400 با Pinin وجود داشت. با این وجود، بودجه مورد نیاز برای انتقال پینین از مرحله نمونه اولیه به تولید انبوه بیش از حد زیاد بود و به همین دلیل مسئولین وقت فراری تصمیم گرفتند این اتومبیل چهار در فوق‌العاده را کنار بگذارند!

بنابراین ماجراجویی نخستین خودروی چهار در این کمپانی به تنها یک نسخه ختم شد و آن مدل نیز سرانجام از یک کلکسیون شخصی سردرآورد!

فراری رنگین کمان برتونه – Ferrari Rainbow Bertone

خودروی Ferrari Rainbow

با وجود این که پنینفارینا، همکار اصلی فراری در طراحی خودروهای این کمپانی به شمار می‌رود، اما هر از گاهی، شاسی برخی خودروهای با برند اسب رقصان به دیگر شرکت‌ها واگذار می‌شد.

برتونه، یکی از این استودیوهای خوش‌شانسی بود که فرصت همکاری با فراری را پیدا کرد. این استودیو، با استفاده از شاسی خودروی 308، در نیمه دهه 70، محصول جدیدی را به بازار عرضه کرد که Rainbow نام داشت و مانند بسیاری اتومبیل‌های دیگر فراری، در نمایشگاه اتومبیل تورین رونمایی شد.

رونمایی این خودرو در سال 1976 انجام شد؛ یعنی زمانی که خودروهای با طراحی‌های گوه شکل بازار را در اختیار داشتند. بنابراین طبیعی بود که تمامی بخش‌های خودروی Rainbow نیز تا جای ممکن خمیده و منحنی طراحی شده بودند.

موتور به کار رفته در این خودرو، همان پیشرانه سه لیتری V8 به کار رفته در 308 GTB بود که قدرتی 255 اسب بخاری داشته و از دنده پنج سرعته بهره می‌برد.

علیرغم طراحی منحصربفرد و جذاب رنگین کمان، مدیران فراری رضایت چندانی از آن نداشتند! به همین جهت این خودرو به آخرین همکاری فراری و برتونه تبدیل شد.

پس از رد شدن شانس تولید انبوه خودروی Rainbow Bertone، مدل مفهومی این اتومبیل به برتونه بازگردانده شد. پس از این که در سال 2014، این استودیو اعلام ورشکستگی کرد، معلوم نشد که چه به سر این مدل مفهومی آمده است. به همین جهت هنوز نمی‌دانیم که آیا این خودرو به فروش رسیده یا همچنان تحت مالکیت برند احیاشده برتونه قرار دارد.

فراری مودولو – Ferrari Modulo

خودرو مفهومی فراری

خودروهای کمی در تاریخ صنعت اتومبیل‌سازی پیدا می‌شوند که قادر باشند همانند فراری مودولو، ترند طراحی خودروهای دهه 70 را به رادیکال‌ترین حالت خود به مشتریان ارائه کنند.

طراحی بسیار عجیب Ferrari Modulo در سال 1970 توسط پینینفارینا ارائه شد و همانند برخی اتومبیل‌های اسپرت دیگر، قرار بود نمادی از آینده فراری باشد. این اتومبیل بر پایه شاسی مدل 512S طراحی شده بود و همان موتور قدرتمند 5 لیتری V12 آن را نیز مورد استفاده قرار داده بود.

البته این خودرو مفهومی فراری در اصل قرار نبود به هیچ وجه حرکت کند! بنابراین موتور اعلام شده هرگز به‌طور واقعی در آن تعبیه نشد!

پس از نمایش اولیه Modulo در چندین رویداد، این اتومبیل کانسپت به کلکسیون Pininfarina بازگردانده شد. با این حال، چند سال بعد، جیم گلیکنهاوس که طرفدار دوآتشه محصولات فراری بود، این مدل اولیه را خریداری نموده و تلاش کرد که آن را به یک محصول خیابانی با قابلیت حرکت تبدیل کند!

پس از آن، فراری مودولو در رویدادها و نمایشگاه‌های اتومبیل مطرحی حاضر شده است. با این وجود، طراحی ناکارآمد این محصول، آن را به خودرویی نامناسب برای رانندگی تبدیل کرده که صرفا می‌تواند جنبه نمایشگاه داشته باشد.

البته علیرغم این که مودولو هرگز نتوانست از فاز ایده‌پردازی فراتر رود، اما طراحی گوه شکل آن الهام بخش بسیاری محصولات فراری در سال‌های بعد شد.

فراری اف زد 93 زاگاتو – Ferrari FZ93 Zagato

اتومبیل FZ93 زاگاتو

ایده پشت ساخت خودروی مفهومی فراری اف زد 93 زاگاتو کاملا واضح و مشخص بود. مهندسین فراری برای ساخت این خودرو، در حقیقت شاکله اصلی مدل 512 TR را با طراحی بدنه اتومبیل‌های فرمول 1 این برند ادغام کرده بودند.

با این وجود، محصول نهایی، خصوصا در رنگ اصلی قرمز و مشکی، یکی از بدترین محصولات در کارنامه طراحی این برند شگفت‌انگیز ایتالیایی به شمار می‌رود. فراری البته بعدا مدل دیگری از این خودرو را صرفا در رنگ قرمز یکدست روانه بازار کرد. با این وجود، حتی این کار نیز نتوانست مانع از تبدیل شدن FZ93 Zagato به جوجه اردک زشت در بین محصولات فراری شود!

البته حتی این طراحی نه چندان جذاب نیز در ادامه روی چندین مدل از اتومبیل‌های فراری تاثیرگذار ظاهر شد. به‌عنوان مثال، طراحی کلی اف زد 93 زاگاتو بعدها در مدل انزو مورد استفاده قرار گرفت؛ هرچند که عناصری مثل چراغ‌های جلو و ترکیب رنگ قرمز و مشکی این مدل به تاریخ پیوسته و خوشبختانه هرگز در هیچ خودروی دیگری تکرار نشدند!

خودروی مفهومی اف زد 93 در کلکسیون زاگاتو باقی ماند و فراری هم پس از دریافت بازخوردهای دور از انتظار، تصمیم گرفت این اتومبیل را به تولید انبوه نرساند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*