چاندریان 3

جدیدترین ویدیو از ماه نورد ماموریت چاندرایان 3 را تماشا کنید

این ویدیوهای ناب، ماه نورد ماموریت چاندرایان 3 – (chandrayaan-3) را نشان می‌دهند که از فرودگر هندی پیاده می‌شود و در سطح کره ماه حرکت می‌کند.

چند روز قبل، فرودگر ویکرام با موفقیت در قطب جنوب ماه نشست تا هندی‌ها تاریخ‌سازی کنند. حالا سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO)، تصاویر و ویدیوهایی را از حرکت ماه نورد ماموریت چاندرایان 3 در سطح این قمر منتشر کرده است.

در یکی از ویدیوها می‌بینیم که این ماه نورد، موسوم به پراگیان، از طریق یک سطح شیب‌دار در حال پیاده شدن از فرودگر ویکرام است تا با قدم گذاشتن در سطح ماه، عملیات اکتشافی خود را آغاز کند.

در ویدیوی بعدی، این کاوشگر شروع به حرکت در سطح ماه می‌کند؛ تا جایی که تقریبا از میدان دید فرودگر، خارج می‌شود. چرخ‌های آن هم رد جالبی روی خاک ماه باقی می‌گذارند.

بر اساس توضیحات ISRO، هر دو ابزار علمی کاوشگر روشن شده‌اند و پراگیان چندین متر در سطح ماه حرکت کرده است.

سازمان فضایی هند، دو عکس هم از زاویه دید ماه‌نورد منتشر کرد؛ زمانی که پراگیان به یک دهانه بزرگ رسید و نیاز به اصلاح مسیر حرکت داشت.

اما علاوه بر این ماه نورد، ماه نشین ماموریت چاندرایان 3 هم مجهز به ابزارهایی برای آزمایش و سنجش محیطی است. مثلا یکی از ابزارهای ماه‌نشین ویکرام، در سنجش حرارت کاربرد دارد که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از آن، دمای خاک سطح ماه دارای اختلاف چشمگیری با عمق 8 سانتی‌متری آن است.

ناگفته نماند که فرود موفق هند در قطب جنوب ماه، تنها چند رو پس از شکست دراماتیک ماموریت Luna-25 روسیه صورت گرفت.