پرفروش ترین کنسول تاریخ

پرفروش ترین کنسول های بازی تاریخ

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از پرفروش ترین کنسول های بازی در طول تاریخ این صنعت. ژاپنی‌ها ستاره بی چون و چرای این عرصه به شمار می‌روند!

صنعت کنسول‌های بازی، یک صنعت بسیار سودساز و باارزش است که سالانه گردش مالی معادل چندین میلیارد دلار دارد.

در سال‌های اخیر، پی سی گیمینگ و بازی‌های موبایل با رشد چشمگیری در محبوبیت روبرو شده و توانسته‌اند سودهای سرشاری را نصب فعالان این حوزه کنند. در عین حال کنسول‌های ویدیویی به دلیل محتوای نرم افزاری ویژه‌ای که در اختیار دارند و قیمت نسبتا پایین‌ترشان در مقایسه با رایانه‌ها یا لپ تاپ های گیمینگ قدرتمند، همچنان محصولات بسیار محبوبی به شمار می‌روند.

به‌طور خاص، کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت و سونی به‌راحتی قادرند بازی‌های با رزولوشن 4K و نرخ 120 فریم با قابلیت پشتیبانی از HDR را اجرا کنند. این در حالی‌ست که رایانه‌های با قیمت زیر 1000 دلار احتمالا از پس انجام این کار برنخواهند آمد!

البته در سال 2023، فروش کنسول‌های بازی عملکرد بسیار آرامی داشته است. بر اساس گزارشات رسمی موجود، دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس | اس تا ماه ژوئن 2023، روی هم به فروشی 60 میلیون دستگاهی رسیده‌اند. به این ترتیب، حتی مجموع فروش این دو هم آن‌ها را در لیست ده کنسول بازی قرار نخواهد داد!

در این میان، کنسول هیبریدی نینتندو سوییچ عملکرد مالی قابل قبولی داشته و توانسته فروش بسیار خوبی را به ثبت برساند.

10 کنسول بازی پرفروش تاریخ کدام محصولات هستند؟

در ادامه به معرفی پرفروش ترین کنسول های تاریخ می‌پردازیم و ضمن معرفی مختصر هریک، میزان فروششان را بررسی خواهیم کرد. بسیاری از این کنسول‌ها، در حقیقت کنسول‌هایی دستی هستند که از سال‌های دور تا به امروز، گزینه محبوب گروه گسترده‌ای از گیمرها به شمار می‌روند.

با این وجود، برخی کنسول های خانگی جذاب که شاید شما صاحبشان باشید نیز در این لیست قابل مشاهده هستند.

گیم بوی ادونس – Game Boy Advance

گیم بوی ادونس

شاید گیم بوی ادونس به اندازه نسخه اوریجینال خود، گیم بوی کالر (Color) یا نینتندو DS خاطره‌انگیز نباشد؛ اما ثبت فروش 81.5 میلیون دستگاهی توسط این کنسول دستی، از آن یک افسانه می‌سازد!

جالب‌تر آن‌که Game Boy Advance برای رسیدن به این میزان فروش، به تنها چهار سال زمان (بین سال‌های 2001 تا 2004) نیاز داشت.

این میزان فروش کلی باعث ثبت رکورد فروش سالیانه بیست میلیون دستگاهی برای GBA می‌شود که فوق‌العاده به شمار می‌رود.

Game Boy Advance دنباله‌روی مسیر نسل‌های پیشین خود، Game Boy و Game Boy Color شد و دقیقا زمانی روانه بازار شد که کنسول‌های دستی در حال اوج گرفتن بودند.

در کنار تمامی ویژگی‌های جذاب این کنسول صد دلاری، سلطه بازی پوکمون بر پلتفرم‌های موبایل را باید یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت گیم بوی ادونس دانست. این بازی به‌طور انحصاری برای کنسول دستی نینتندو عرضه شده بود!

از سوی دیگر، گیم بوی ادونس همچنین از قابلیت «سازگاری با قبل» هم برخوردار بود و می‌توانست تمامی بازی‌های گیم بوی کالر یا گیم بوی اوریجینال را اجرا کند.

همچنین، نبود یک رقیب قدر در بازار هم دلیل مهم دیگری است که این فروش خارق‌العاده Game Boy Advance را رقم زده است. در سال 2001، کنسول دستی نینتندو عملا در بازار بی‌رقیب بود و محصولات دیگری نظیر N-Gage نوکیا به‌ندرت قادر به ثبت فروش بیش از دو یا سه میلیون دستگاه بودند!

در هر صورت، گیم بوی ادونس یکی از پرفروش ترین کنسول های بازی در تاریخ به شمار می‌رود.

Xbox 360 – ایکس باکس 360

پرفروش ترین کنسول تاریخ

تنها کنسول مایکروسافت که در میان پرفروش ترین محصولات تاریخ جا می‌گیرد، ایکس باکس 360 با فروش حدود 84 میلیون نسخه‌ای‌ست.

البته این رقم مربوط به سال 2014 و همزمان با ورود کنسول‌های نسل هشتم به بازار است. با این حال، ایکس باکس 360 دو سال دیگر هم در بازار حضور داشت و علیرغم این که در این دو سال به فروش اندکی دست یافت، اما بدون شک موفق شده رکورد خود را تا حدی ارتقا دهد.

Xbox 360 کنسول بسیار مهمی برای مایکروسافت به شمار می‌رفت. حضور این کنسول در بازار با آغاز انقلاب بازی‌های مالتی پلیر همزمان شده بود. همین مساله زمینه‌ساز درخشش مایکروسافت و سرویس استثنایی ایکس باکس لایو این پلتفرم شد.

ایکس باکس 360 همچنین صاحب تعدادی از به‌یادماندنی‌ترین بازی‌های تاریخ بوده است.  به‌عنوان مثال نسخه‌های سوم و چهارم فرنچایز Halo در کنار دیگر نسخه‌هایی چون Halo 3:ODST و Halo: Reach از جمله عناوین انحصاری کنسول مایکروسافت بودند که برگ برنده مهمی برای آن به شمار می‌رفتند.

از سوی دیگر، عناوین سرگرم‌کننده و پرفروش دیگری چون Grand Theft Auto V یا ماینکرفت هم باعث شده بودند دامنه بازی‌های فوق‌العاده این پلتفرم بسیار گسترده‌تر شود.

علاوه بر این، مایکروسافت هم در بازاریابی کنسول خود بسیار خوب عمل کرده بود و با ارائه قابلیت‌های متعددی نظیر امکان تماشای دی وی دی، قابلیت تعویض فیس پلیت و بخشیدن ظاهری جدید به دستگاه و البته استفاده از گجت‌های اضافی مثل کینکت، فروش فوق‌العاده‌ای را برای این کنسول رقم زد.

پلی استیشن 3 – PlayStation 3

پلی استیشن 3

نبرد بین پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360، نزدیک‌ترین نبرد سونی و مایکروسافت در تاریخ کنسول‌های ویدیویی بوده؛ چرا که میزان فروش اعلام شده برای این دو کنسول بسیار نزدیک به هم بوده‌اند.

به گزارش سونی، کنسول پلی استیشن 3 تا سال 2017 موفق به ثبت فروش 87.4 میلیون دستگاهی شده و کمترین میزان فروش برای کنسول‌های خانگی سونی این کمپانی را رقم زده است.‌ در عین حال، سلطه سونی بر بازار کنسول‌ها باعث شد که ضعیف‌ترین محصول این کمپانی نیز در جایگاه هشتم لیست جای گیرد!

دلایل محبوبیت پلی استیشن 3 نیز همانند ایکس باکس 360، بیش از هرچیز روی به محتوای نرم افزاری و بازی‌های این پلتفرم برمی‌گردد. عناوینی نظیر Grand Theft Auto 5 یا فرنچایز Call of Duty: Modern Warfare از جمله بازی‌هایی بودند که با استقبال فراوانی روی PS3 روبرو شدند.

از طرف دیگر، این کنسول همچنین از عناوین انحصاری شگفت‌انگیزی چون The Last of Us یا Gran Turismo 5 هم بهره می‌برد و با اتکا بر همین عناوین توانست به محصولی خاطره‌انگیز در میان طرفداران تبدیل شود.

البته علاوه بر اجرای بازی، پلی استیشن 3 همچنین برخی قابلیت‌های جانبی جذاب مثل امکان اجرای فیلم‌های بلوری یا برخورداری از چهار درگاه USB و کارت حافظه اس دی در برخی نسخه‌ها را نیز به کاربران ارائه کرده و ارزش دوچندانی پیدا کرده بود.

PS3 همچنین قادر به اجرای اکثر بازی‌های دو نسل قبل هم بود؛ البته به‌شرطی که فایل‌های ذخیره PS2 یا PS1 که روی حافظه‌های قدیمی قرار داشتند، از طریق یک آداپتور به کنسول جدید انتقال پیدا می‌کردند!

نینتندو وی – Nintendo Wii

پرفروش ترین کنسول تاریخ

نینتندو ادعا کرده که کنسول Wii که همزمان با نمایندگان سونی و مایکروسافت در نسل هفتم، یعنی پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360، روانه بازار شد، در طول عمر پاربارش فروشی 101 میلیون دستگاهی را تجربه نموده است.

البته نینتندو با کنسول Wii مسیری کاملا متفاوت نسبت به رقیبان را دنبال می‌کرد و به‌جای رقابت مستقیم با آن دو کنسول، به دنبال ارائه تجربه منحصربفرد گیم پلی رفت! این کار از طریق دسته‌های انقلابی این کنسول انجام شد.

بازی Wii Sports که یکی از پنج بازی ویدیویی پرفروش تاریخ به شمار می‌رود، موفق به ثبت فروش 82.9 میلیون نسخه‌ای شده و Wii Sports Resort، Wii Play و Wii Fit هم دیگر بازی‌های به‌شدت محبوب نینتندو وی به شمار می‌رفتند.

نینتندو وی محصول فوق‌العاده جریان‌سازی بود و خیلی سریع توانست در صدر خبرهای تکنولوژی در دنیا قرار گیرد. در آن سال‌ها خبرهایی مبنی بر پرتاب شدن اتفاقی دسته‌ها به سمت تلویزیون یا استفاده از Wii Fit توسط کاربران برای کاهش وزن، از جمله اخباری بودند که به‌کرات در نقاط مختلف دنیا شنیده می‌شدند.

در کنار این درخشش نینتندو وی به واسطه دسته‌های بسیار جذاب و انقلابی Wii Remote، بازی‌های انحصاری فوق‌العاده باکیفیت مانند نسخه‌های جدید ماریو، زلدا یا دانکی کونگ نیز دیگر عاملی بودند که به محبوبیت فراوان این کنسول کمک فراوانی کردند.

بازی Mario Kart Wii یکی از این عناوین شگفت‌انگیز نینتدو وی بود که موفق به ثبت فروشی تقریبا 40 میلیون نسخه‌ای در سرتاسر دنیا شد.

Wii در سال 2013 از خط تولید خارج شد. با این حال، آخرین بازی این کنسول، Just Dance 2020 بود که در اتفاقی باورنکردنی، هفت سال پس از توقف تولید آن عرضه شد!

پلی استیشن – PlayStation

پلی استیشن 1

پلی استیشن اوریجینال کنسول فوق‌العاده‌ای بود و فروش 102.4 میلیون دستگاهی آن، به‌خوبی تاییدکننده این ادعاست!

در آن زمان، مهم‌ترین رقیب پلی استیشن، نینتندو 64 بود که تنها 32.9 میلیون نسخه فروش داشت و سونی را در اولین تلاشش در دنیای بازی‌های ویدیویی، به یک برنده ذاتی تبدیل کرد!

آنچه PlayStation را تبدیل به یکی از پرفروش ترین کنسول های بازی تاریخ کرد، مجموعه فوق‌العاده بازی‌های آن بود. اولین کنسول سونی خاستگاه فرنچایز فوق‌العاده Gran Turismo به شمار می‌رود. علاوه بر این، بازی‌های برنده دیگری چون فاینال فانتزی 7، تیکن 3، کراش باندیکوت، تومب ریدر، متال گیر سالید و رزیدنت اویل از جمله بازی‌هایی بودند که نام پلی استیشن اوریجینال را در تاریخ ماندگار کردند.

به‌طور خاص، بازی Final Fantasy 7 هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های کمپانی اسکوئر انیکس به شمار می‌رود!

پلی استیشن همچنین پذیرای مجموعه گسترده‌ای از بازی‌های نقش آفرینی ژاپنی بود و توانست از دوران طلایی درخشش این دسته بازی‌ها در دنیا بیشترین استفاده را ببرد.

به جز محتوای نرم افزاری منحصربفرد، سونی همچنین خلاقیت‌های دیگری را هم برای کنسول خود در نظر گرفته بود. به‌عنوان مثال، این کنسول اولین محصول مجهز به سی دی درایو بود و از این حیث، نقطه عطفی در تاریخ صنعت ویدیوگیم به شمار می‌رفت.

از سوی دیگر، کابل‌های PlayStation Link هم دیگر اکسسوری جذاب و جالب توجه نخستین کنسول پلی استیشن بودند که امکان اتصال دو یا چند دستگاه به یکدیگر برای بازی مالتی پلیر را فراهم می‌کردند.

پلی استیشن 4 – PlayStation 4

کنسول PS4

پلی استیشن 4 دومین کنسول پرفروش سونی است که در طول حیاتش موفق به ثبت رکورد فروش 117 میلیون دستگاهی شد!

بر خلاف بسیاری محصولات حاضر در این لیست، PS4 هیچ قابلیت عجیب و غریبی نداشت و صرفا به‌خاطر عملکرد فنی مثال زدنی و عناوین انحصاری شگفت‌انگیز به این فروش حیرت‌انگیز دست یافت.

همانند دیگر کنسول‌های سونی، پلی استیشن 4 هم پذیرای عناوین انحصاری فوق‌العاده‌ای بود که هریک به فروش میلیونی دست یافته و نام PS4 را بیشتر سر زبان‌ها انداختند. از سوی دیگر، در اختیار داشتن بلوری پلیر و امکان دانلود اپلیکیشن‌های مختلفی نظیر نتفلیکس هم دیگر نکته مثبت این کنسول به شمار می‌رفت.

علاوه بر عناوین انحصاری و بسیار پرفروشی چون The Last of Us Part 2، Marvel’s Spider-Man، Uncharted 4: A Thief’s End، Horizon: Zero Dawn، God of War و Ghost of Tsushima، پلی استیشن 4 همچنین بازی‌های تاثیرگذار دیگری مثل Persona 5 Royal یا NieR: Automata را به گیمرهایش ارائه می‌کرد که علیرغم عدم فروش استثنایی، در شمار بهترین بازی‌های نسل هشتم قرار گرفتند.

سونی همچنین در نسل قبل موفق شد بازسازی فاینال فانتزی 7 را نیز به انحصاری کنسول خود درآورد و گیمرهای مشتاق ژانر JRPG را هم به سمت خود بکشد.

در میانه نسل هشتم کنسول‌های ویدیویی، سونی و مایکروسافت دو کنسول میان‌نسلی تحت نام‌های پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس را رونمایی کردند که مشخصات فنی کمی قدرتمندتر از مدل‌های اوریجینال را ارائه می‌کردند. این کنسول‌های میان نسلی توانستند عمر PS4 و ایکس باکس وان را کمی طولانی‌تر کنند.

بد نیست بدانید که PlayStation 4 Pro قادر به اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K واقعی و با پشتیبانی از HDR بود؛ کاری که مدل‌های اوریجینال و اسلیم قادر به انجامش نبودند!

گیم بوی و گیم بوی کالر – Game Boy  Game Boy Color

پرفروش ترین کنسول تاریخ

دو کنسول گیم بوی و گیم بوی کالر را باید در شمار پرطرفدارترین کنسول‌های دستی در تاریخ دانست که موفق شدند حدود 118 میلیون دستگاه فروش داشته باشند.

کنسول گیم بوی اواخر دهه 80 میلادی روانه بازار شد و تا سال‌ها بدون هیچ رقیب خاصی در بازار می‌تاخت! این کنسول همچنین تا سال 2003 همچنان روی خط تولید قرار داشت و به عمری حدودا 13 ساله دست پیدا کرد که نزدیک به دو برابر اکثر کنسول‌های دستی دیگر است!

به جز این مساله، باید در نظر داشت که Game Boy یکی از خاطره‌انگیزترین گجت‌های تاریخ به شمار می‌رود که تعریف جدیدی از کنسول‌های بازی دستی ارائه کرد و به‌عنوان یکی از اثرگذارترین ثمره‌های تکنولوژی، در تاریخ جاودانه شده است.

بخش اعظم موفقیت گیم بوی به بازی پوکمون و محبوبیت باورنکردنی این عنوان در آن زمان مربوط می‌شد. با این حال، به جز Pokemon، عناوین موفق دیگری چون تتریس که فروشی 35 میلیون نسخه‌ای داشت هم از جمله عناوین بسیار مطرح این کنسول به شمار می‌روند.

علاوه بر این، عناوین دیگری مثل Dr. Mario، Kirby’s Dream Land، Super Mario Land یا Tamagotchi هم به موفقیت و فروشی استثنایی دست پیدا کردند.

Game Boy همچنین مجموعه گسترده‌ای از اکسسوری‌ها مثل کابل‌های اتصال، عینک‌های مخصوص، چراغ‌های سیار و… را هم در اختیار گیمرها قرار داده و تجربه منحصربفردی را برای آن‌ها رقم می‌زد.

نینتندو سوییچ – Nintendo Switch

پرفروش ترین کنسول تاریخ

نینتندو سوییچ رکورد فروش دیوانه‌کننده‌ای را به ثبت رسانده و از سال 2017 تا کنون، 129.5 میلیون دستگاه فروش داشته است! این به آن معناست که کنسول هیبریدی جدید نینتندو توانسته در تنها نیمی از زمان عمر Game Boy، فروشی تقریبا 11 میلیون نسخه بیشتر داشته باشد.

آن‌چه قضیه را جذاب‌تر می‌کند، این است که سوییچ تازه در میانه راه قرار داشته و احتمالا در ادامه بسیار موفق‌تر از قبل هم عمل خواهد کرد.

Nintendo Switch با تکیه بر این عملکرد شگفت‌انگیز توانسته به سومین کنسول پرفروش تاریخ تبدیل شده و از طرفی، تنها کنسول نینتندو باشد که بیش از یک میلیارد نسخه بازی فروخته است!

بازاریابی موفق، نقشی کلیدی در این فروش خارق‌العاده نینتندو سوییچ داشته است. از سوی دیگر، انحصاری‌های جذابی چون Zelda: Breath of the Wild هم بازی‌های تکرارنشدنی دیگری هستند که تقریبا تمامی دارندگان کنسول نینتندو سوییچ، یک نسخه از آن را در اختیار دارند!

از سوی دیگر، Animal Crossing: New Horizons هم عنوان دیگر سوییچ بود که در سال‌های شیوع ویروس کرونا به محبوبیت بسیاری رسید. همچنین جدیدترین نسخه‌های پوکمون، ماریو و زلدا هم همگی توانستند جایگاه سوییچ را در رده دوم پرفروش ترین کنسول های تاریخ نینتندو مستحکم‌تر کنند.

در این خصوص همچنین باید توجه کرد که سوییچ از حیث فروش، چندان از Nintendo DS که به‌عنوان پرفروش‌ترین کنسول نینتندو  به شمار می‌رود، عقب‌تر نبوده و قادر است در سال‌های آینده، خود، این عنوان را تصاحب کند.

با این حال، برخی شایعات به احتمال عرضه نسل جدید کنسول‌های نینتندو در سال 2024 اشاره دارند. این شایعات که البته اصلا موثق نبوده و به تایید مسئولین نینتندو نرسیده‌اند، می‌توانند فروش نینتندو سوییچ در آینده را با چالش روبرو کنند.

نینتندو دی اس – Nintendo DS

نینتندو دی اس

نینتندو دی اس با فروش 154 میلیون دستگاهی خود، یک هیولای پرفروش برای نینتندو به شمار می‌رفت. همانند گیم بوی اوریجینال، نینتندو DS هم چرخه عمر بسیار طولانی یازده ساله داشت و در این بازه زمانی موفق به ثبت فروشی خارق‌العاده شد.

قیمت بسیار منطقی 150 دلاری، عمر باتری فوق‌العاده و حمایت و خدمات مشتریان عالی نینتندو از جمله قابلیت‌های جذابی بودند که باعث تاریخ‌سازی این کنسول دستی نینتندو شدند.

علیرغم این که DS مجموعه بازی‌های گسترده‌ای در اختیار داشت که همگی عملکرد بسیار خوبی ارائه می دادند، اما این کنسول همانند گیم بوی فاقد عناوینی انقلابی مثل پوکمون بود! با این وجود، برخی از موفق‌ترین عناوین این کنسول عبارت بودند از New Super Mario Bros.، Mario Kart DS، Nintendogs یا Mario Party DS.

در کنار این عناوین، سبد بازی‌های DS همچنین پر بود از عناوین جذاب دیگری که هریک توانستند در ژانر خود درخشان ظاهر شده و کنسول دستی نینتندو را به محصولی مناسب برای تمام سلیقه‌ها تبدیل کنند.

البته در خصوص این که DS به‌طور دقیق چه مقدار فروش داشته، هنوز بحث‌هایی وجود دارد!

نسل بعدی Nintendo DS، مدل 3DS است که در واقع همان DS با یک صفحه نمایش سه‌بعدی به شمار می‌رود!

تمامی بازی‌های دی اس به‌طور خاص روی 3DS هم قابل اجرا بودند. با این وجود، برعکس آن صادق نبود و بازی‌های مخصوص کنسول سه‌بعدی روی DS معمولی اجرا نمی‌شدند.

بر اساس آمار و ارقام، کنسول 3DS فروشی حدودا 76 میلیون دستگاهی داشته که اگر آن را با فروش DS معمولی جمع کنیم، مجموع آن دو برابر با 230 میلیون دستگاه خواهد شد که خانواده DS را با اختلاف به پرفروش ترین کنسول تاریخ تبدیل می‌کند!

پلی استیشن 2 – PlayStation 2

پلی استیشن 2

پلی استیشن 2 سونی به فروشی 155 میلیون دستگاهی در جهان رسیده و به همین جهت، پرفروش ترین کنسول تاریخ است. این دستگاه در سال 2000، یعنی یک سال زودتر از رقبای اصلی‌اش، ایکس باکس اوریجینال و نینتندو گیم کیوب روانه بازار شد.

عرضه این کنسول البته با مشکلاتی مانند نبود عناوین انحصاری بزرگ زمان عرضه و نبود قابلیت‌های چندان خیره‌کننده همراه بود که احتمال موفقیت این کنسول را کم‌رنگ می‌کردند.

پلی استیشن 2 به‌طور خاص هیچ عنوانی که به فروش بیش از 20 میلیون نسخه‌ای برسد، نداشت! در عوض، سونی این کمبود را با تهیه انحصار جزیی در GTA و ارائه کلکسیونی از بازی‌های فوق‌العاده جبران کرد. از جمله این عناوین می‌توان به دو نسخه عالی از گرن توریسمو، فاینال فانتزی X، تکن 5، گاد آف وار 2 و چندین نسخه از Kingdom Hearts اشاره کرد.

بنابراین حتی با وجود این که هیچ بازی انقلابی برای کنسول سونی عرضه نشد، اما ترکیب برنده عناوین این کنسول باعث شدند که فروش آن در نهایت سر به فلک بکشد!

دیگر عاملی که باعث فروش بسیار خوب PS2 در بازار شد، امکان استفاده از آن به‌عنوان دی وی دی پلیر برای تماشای فیلم بود. بنابراین پلی استیشن 2 به یک هاب سرگرمی بزرگ برای تمام اعضای خانواده تبدیل می‌شد و قیمت بسیار مناسب آن در مقایسه با یک دی وی دی پلیر نیز مزید بر علت شده بود تا بسیاری افراد نسبت به خرید آن ترغیب شوند.

امروزه هنوز افراد بسیار زیادی هستند که از کنسول بازی خود به‌عنوان یک مرجع برای تمامی سرگرمی‌های خود اعم از بازی و تماشای ویدیو استفاده کنند.‌ کنسول پلی استیشن 2 سونی آغازگر این روند بود و برای این کار، با استقبال فوق‌العاده گرمی هم روبرو شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*