سوپر ماریو

بهترین نسخه های سوپر ماریو؛ مروری بر خاطرات شیرین کودکی

لوله‌کش سبیلو نینتندو در برخی از بهترین و تاثیرگذارترین بازی‌های تاریخ ویدیوگیم حضور داشته است. در این مطلب به سراغ بهترین نسخه‌های سوپر ماریو – Super Mario خواهیم رفت.

سوپر ماریو یکی از محبوب‌ترین و قابل احترام‌ترین فرنچایزهای تاریخ بازی‌های ویدیویی است. لوله‌کش سبیلو و مشهور نینتندو طرفداران بی‌شماری در سراسر جهان دارد و سال‌هاست که در ژانرها و سبک‌های متنوعی اعم از نقش‌آفرینی و ورزشی ظاهر می‌شود. اما فارغ از حضور ماریو در عناوین مختلف، نسخه‌های اصلی سری سوپر ماریو همیشه شامل بازی‌های پلتفرمر جریان‌سازی بوده‌اند که بر آثار بعد از خود تاثیر گذاشتند.

تعداد زیادی از این بازی‌ها همچنان در کنسول دستی نینتندو سوییچ در دسترس هستند و عناوین کلاسیکی که برای کنسول‌های NES و SNES منتشر شده بودند، هم‌اکنون در اختیار دوست‌داران ماریو قرار گرفته‌اند.

بهترین نسخه های سوپر ماریو

Super Mario Bros.

سوپر ماریو

نسخه کلاسیک و اصلی سوپر ماریو هنوز هم به عنوان یکی از بهترین بازی‌های پلتفرمر تمام دوران‌ها شناخته می‌شود. بازی محبوب و جریان‌سازی که امروزه آن را به عنوان پایه‌گذار بسیاری از مکانیک‌های گیم‌پلی در عناوین پلتفرمر ستایش می‌کنیم. برای اثبات تاثیرگذاری این بازی، کافی‌ست مرحله ابتدایی آن را به خاطر بیاورید؛ مرحله‌ای به غایت نمادین و خاطره‌انگیز که ده‌ها و حتی صدها بار بازسازی شده است.

شاید این بازی برای امروز قدیمی به نظر برسد و به مذاق خیلی از گیمرها خوش نیاید، اما .Super Mario Bros بدون شک یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین  بازی‌های تاریخ است که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان منکر اهمیت و بزرگی‌اش شد.

Super Mario Bros. 3

سوپر ماریو

 

اگر نسخه اول سوپر ماریو یک بازی جدید و انقلابی بود که ادامه مسیر را برای صنعت بازی‌های ویدیویی هموار کرد، Super Mario Bros. 3 حکم یک بازگشت قدرتمند را برای نینتندو داشت تا به همه نشان دهد که چه توانایی‌هایی دارد. این دنباله از همه لحاظ سری سوپر ماریو را گسترش داد؛ از لباس‌های جدید و قابلیت پرواز و شنا کردن گرفته تا نقشه‌ای که به بازیکن اجازه می‌داد برخی مراحل را رد کند یا وارد مناطق ویژه شود.

این بازی هم یک اثر انقلابی و مهم به شمار می‌رود که همچنان به عنوان یک پلتفرمر جذاب، خوش‌ساخت و سرگرم‌کننده شناخته می‌شود؛ حتی پس از گذشت بیش از سه دهه از تاریخ انتشارش.

Super Mario World

سوپر ماریو

این بازی در مجموعه سوپر ماریو یک عنوان مهم و دوست‌داشتنی است. بازی خاطره‌انگیزی که به خوبی از ویژگی‌های سخت‌افزاری Super NES استفاده می‌کرد. در «دنیای سوپر ماریو» لوله‌کش سبیلو و دوستانش بهتر از همیشه به نظر می‌رسیدند؛ در حالی که این بازی عناصر جدیدی را معرفی کرد که تا آن زمان در این مجموعه وجود نداشتند. علاوه‌بر تمام ویژگی‌های مثبت این بازی، Super Mario World به خاطر معرفی یوشی، دوست دایناسور ماریو از شهرت و محبوبیت بسیاری برخوردار است؛ دایناسوری که می‌توانست پرواز کند و نفس‌های آتشین داشت!

Yoshi’s Island: Super Mario World 2

سوپر ماریو

یوشی یکی از بهترین ستاره‌های بازی دنیای سوپر ماریو بود، به حدی که برای دنباله آن، سازندگان تمرکز خود را به دوست دایناسور ماریو اختصاص دادند. این بازی به نوعی یک پیش‌درآمد بود که نشان می‌داد چگونه یوشی‌ها از یک نوزاد گمشده (ماریو) در برابر دسیسه‌های شیطانی کامک ماگیکوپا محافظت کردند. در حالی که گریه‌های ماریو نوزاد برخی گیمرها را آزار می‌داد، اما Yoshi’s Island به دلیل جهان رنگارنگ و گیم‌پلی منحصربه‌فردش خاطره‌انگیز است و در میان دوست‌داران این سری طرفداران نسبتا زیادی دارد.

Super Mario 64

سوپر ماریو

اولین قدم جسورانه نینتندو در عصر سه بعدی بازی سوپر ماریو 64 بود که به کلی ساختار این مجموعه را تغییر داد. به جای مراحل مستقل و خطی، بازیکنان با فضاهای بازتر و آزادی عمل بیشتری برای حرکت در محیط و دستیابی به اهداف خاص مواجه شدند. سوپر ماریو 64 دقیقا همان کاری را در دنیای سه بعدی انجام داد که Super Mario Bros در عالم دوبعدی انجام داده بود؛ این عنوان نیز راه را برای صنعت هموار کرد و به اثری الهام‌بخش برای یک نسل تبدیل شد.

Super Mario Sunshine

سوپر ماریو

این عنوان در دنیای مدرن ماریو از محبوبیت خاصی برخوردار نیست و حتی در جایگاه یک بازی منفور قرار می‌گیرد؛ البته دلیل این موضوع تا حد زیادی مشخص است. سوپر ماریو سانشاین به لطف کوله‌پشتی مخزن آبی که بسیاری از مکانیک‌های اصلی گیم‌پلی را مشخص می‌کند، به عنوان یک بازی عجیب شناخته می‌شود! ماریو همچنان از موانع مختلف عبور می‌کند، به راحتی می‌پرد و مسیر خود را به سمت جهان‌های مختلف پیش می‌برد؛ اما این بار به همراه یک مخزن آب همه‌کاره! در مجموع با اینکه این بازی طرفداران زیادی ندارد و آنچنان محبوب نیست، اما به دلیل ابتکار و خلاقیت‌های غبرقابل انکارش در این فهرست حضور دارد.

Super Mario Galaxy 2

سوپر ماریو

زمانی که سوپر ماریو گلکسی عرضه شد، انقلاب تازه‌ای را در این مجموعه ایجاد کرد. این بازی جهان‌های بزرگ ماریو 64 و سانشاین را کنار گذاشت و با تکیه بر یک‌سری چالش‌های به ظاهر کوچک و ایجاد تغییراتی در گیم‌پلی، طرفداران قدیمی ماریو را به وجد آورد. سپس سوپر ماریو گلکسی 2 از راه رسید و تمام این ویژگی‌ها را در فرمت بهتری ارائه کرد. این بازی به خاطر تکرار المان‌های موفق نسخه پیشین خود آنچنان جریان‌ساز به حساب نمی‌آید، اما به واسطه اتمسفر گیرا و جهان چشم‌نواز و لذت‌بخشی که دارد، در یاد و خاطره طرفداران ماریو باقی مانده است.

Super Mario 3D World

سوپر ماریو

داستان بازی دنیای سه‌بعدی سوپر ماریو بسیار جالب و شنیدنی است. این بازی با Super Mario 3D Land کار خود را آغاز کرد؛ عنوانی که با الهام از بازی کلاسیک Super Mario Land ساخته شده بود. 3D World به منظور استفاده از فناوری سه‌بعدی 3DS برای این کنسول به انتشار درآمد. هنگامی که 3D World برای کنسول Wii U منتشر شد، عناصر سه‌بعدی منحصربه‌فرد نسخه 3DS را حذف کرد و در عوض تمرکز خود را به بخش دیگری اختصاص داد؛ ادغام بازی‌های دوبعدی و سه‌بعدی ماریو با یکدیگر.

مراحل تقریباً شبیه یک بازی ماریو دوبعدی ساخته شده بودند؛ باید از سمت چپ صفحه به سمت راست می‌دویدید و از نقطه A به نقطه B می‌رفتید، اما با ویژگی‌های یک بازی سه‌بعدی! این بازی با خلق ایده‌های جاه‌طلبانه و جذاب، بازگرداندن تعدادی از شخصیت‌های قدیمی و تلاش قابل تقدیرش برای ایجاد یک تجربه جهان-باز پویا، از محبوبیت زیادی در این سری برخوردار است.

Super Mario Odyssey

سوپر ماریو

آخرین نسخه از سری اصلی سوپر ماریو یک عنوان جذاب است که با مدرن کردن فرمول همیشگی ماریو، هواداران را شگفت‌زده کرد. این بار ماریو به تعطیلات می‌رود و از محیط‌های متعدد در یک ماجراجویی غواصی دیدن می‌کند؛ همراه او در این سفر کسی نیست به جز یک کلاه زنده و همه‌کاره به نام Cappy. این بازی از ویژگی‌های موفق مجموعه استفاده کرد تا علاوه‌بر کسب رضایت بازیکنان، از ریشه‌های اصلی سوپر ماریو هم فاصله نگیرد. به عنوان مثال، سکه‌های خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی در این عنوان نیز وجود دارند. این سکه‌ها مبالغی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید برای ماریو لباس‌های جدیدی بخرید.

Super Mario Maker 2

سوپر ماریو

سوپر ماریو میکر که برای کنسول Wii U منتشر شد، آزادی عمل فوق‌العاده‌ای را به این مجموعه آورد و به بازیکنان در سراسر جهان اجازه داد مراحل  دلخواه خود را طراحی کنند. نسخه دوم این بازی که برای کاربران نینتندو سوییچ ساخته شده است، این مفهوم را با استفاده از ابزارها و ویژگی‌های جدیدی از جمله اضافه شدن حالت داستانی گسترش داد. اگر می‌خواهید دریای بی‌پایانی از مراحل جدید و جذاب ماریو را امتحان کنید یا فقط می‌خواهید مرحله رویایی خودتان را بسازید، سوپر ماریو میکر 2 را به هیچ عنوان از دست ندهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*