تماس اضطراری گوشی های اندرویدی

تماس ماهواره ای گوشی‌های اندرویدی در 150 کشور فعال خواهد شد؛ ایران هم در لیست است؟

گوگل قصد دارد با همکاری گارمین امکان ارتباط ماهواره‌ای را برای کاربران اندرویدی فراهم کند. آیا کاربران ایرانی نیز از قابلیت تماس اضطراری گوشی های اندرویدی بهره خواهند برد؟

اگر قرار بود یک نظرسنجی برگزار کنیم، بسیاری از ما به این رای می‌دادیم که از بین گوشی‌های اندرویدی و آیفون، این آیفون خواهد بود که برای نخستین بار خدمات اضطراری را از طریق اتصال ماهواره‌ای به کاربران ارائه می‌دهد. اما اکنون متوجه شدیم که تفکر ما کاملا اشتباه بوده است.

در حالی که همه‌ی ما انتظار داشتیم اپل با معرفی آيفون 14 و ویژگی‌های خاص و جدید آن در رقابت با اندروید گامی بزرگ بردارد، هواوی تنها چند ساعت پیش از مراسم اپل با معرفی اولین گوشی مجهز به ارتباط ماهواره‌ای، سبب پیشی گرفتن گوشی‌های اندرویدی از ایفون‌های اپل شد.

قابلیت اتصال ماهواره‌ای هواوی میت ۵۰ درحال حاضر به عنوان آغاز عصری جدید در ارتباطات بشر یاد می‌شود. اکنون نیز صحبت‌هایی وجود دارد که خط هواوی Mate 60 که قرار است اواخر امسال عرضه شود، انتقال صدا و تصویر از طریق ماهواره را ارائه می‌دهد.

تماس اضطراری گوشی های اندرویدی

قابلیت اتصال ماهواره‌ای مدتی است که توانسته محبوبیت زیادی میان کاربران پیدا کند و اکنون تقریبا تمام غول‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند به دنبال راهی برای تعبیه کردن این ویژگی در محصولات خود هستند.

به‌همین منظور، گوگل قصد دارد از طریق همکاری با شرکت گارمین پشتیبانی از قابلیت تماس اضطراری گوشی های اندرویدی را امکان‌پذير کند.

ویژگی جدید گوگل برای گوشی‌های اندرویدی

تماس اضطراری گوشی های اندرویدی

براساس یک شایعه در ماه گذشته، به نظر می‌رسد انتشار اندروید 14 اتصال ماهواره‌ای را به گوشی‌های پیکسل و گلکسی ارائه می‌کند.

در این شایعه آمده است که به‌روزرسانی اندروید 14 نرم‌افزار لازم را اضافه می‌کند و سازندگان تلفن باید نیازهای سخت‌افزاری را برطرف کنند. گفته می‌شود مدل‌های پیکسل و گلکسی اولین دستگاه‌های اندرویدی خواهند بود که سخت‌افزار لازم برای اتصال ماهواره‌ای را دریافت خواهند کرد.

روز یکشنبه، نیل رحمونی (Neil Rahmouni) که در ماه ژوئن به عنوان یکی از برترین مشارکت‌کنندگان آنلاین توسعه‌دهنده گوگل نامزد شد، در یک پیام منتشر شده در شبکه اجتماعی X گفت: «به نظر می‌رسد Google Messages ممکن است از Garmin Response برای SOS اضطراری ماهواره‌ای استفاده کند.»

در صورت درست بودن این ادعا، با اضافه شدن ویژگی تماس اضطراری گوشی های اندرویدی امکان ارسال پیام‌های ماهواره‌ای اضطراری فراهم می‌شود.

همکاری گوگل با گارمین برای تعبیه اتصال ماهواره ای در اندروید

برخلاف سرویس پیام‌های اضطراری اپل که برای نخستین بار در سری آیفون ۱۴ قرار گرفت و تنها در چند کشور محدود قابل دسترسی است، سرویس ماهواره‌ای گارمین در بیش‌از 150 کشور در دسترس خواهد بود، اما متأسفانه کاربران ایرانی جامعه هدف این قابلیت نیستند و از این ویژگی کاربردی بی‌بهره خواهند ماند.

این ویژگی از سرویس اتصال ماهواره‌ای اپل که در حال حاضر تنها در تعداد معدودی از کشورها در دسترس است، برتر خواهد بود. البته این ویژگی در ایفون‌ها ارزش خود را ثابت کرده و SOS اضطراری اپل از طریق ماهواره قبلاً جان افراد زیادی را نجات داده است.

بیشتر بخوانید:

تماس ماهواره‌ای آیفون ۱۴، جان ۱۰ نفر را به صورت یکجا نجات داد

در واقع قابلیت اتصال ماهواره‌ای مناسب مواقعی است که کاربران در کوه، دریا، جنگل یا منطقه‌ای دور افتاده گیر کرده‌اند و با ارسال پیامک به همراه موقعیت مکانی می‌توانند جان خود یا شاید چندین نفر را نجات دهند. با این اقدام گوگل، علاوه‌بر دارندگان آیفون، کاربران می‌توانند از قابلیت تماس اضطراری گوشی های اندرویدی نیز بهره‌مند شوند.

علیرغم اینکه اعلام شده سرویس گارمین ممکن است توسط پیام‌های گوگل برای قابلیت اتصال ماهواره‌ای استفاده شود، رحمونی معتقد است تا زمانی که گوگل اعلام رسمی نکند، نباید تصور کنیم که ارتباط Google-Garmin اتفاق می‌افتد.

در حال حاضر، ما نمی‌دانیم که این ویژگی چه زمانی راه‌اندازی می‌شود و مهمتر از آن، کدام دستگاه‌های اندرویدی از آن پشتیبانی می‌کنند. اما از آنجایی که زمان زیادی تا انتشار سیستم عامل اندروید ۱۴ باقی نمانده، به زودی پاسخ تمام این سوالات را دریافت خواهیم کرد.