اتصال ماهواره ای هواوی میت 50

نگاهی به قابلیت اتصال ماهواره ای هواوی میت 50؛ آغاز عصری جدید در صنعت تلفن همراه

در آینده از قابلیت اتصال ماهواره ای هواوی میت 50 به عنوان آغاز عصری جدید در ارتباطات بشر یاد خواهد شد. در ادامه نگاهی به این قابلیت و اهمیت بالای آن خواهیم داشت.

از وقتی که آمریکا هواوی را تحریم کرد و این شرکت نتوانست از نسخه گوگلی اندروید استفاده کند، شرکت چینی کم کم جایگاه خود را از دست دارد و کاربران جهانی هم تمایل چندانی به خرید گوشی‌های هواوی ندارند. هرچند هواوی در هنگام رونمایی از پرچمدار جدید خود از قابلیت مهمی به نام اتصال ماهواره ای رونمایی کرد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

هواوی با قابلیت اتصال ماهواره ای میت 50 نام خود را جاویدان کرد

اتصال ماهواره ای هواوی میت 50

در حالی که همه انتظار داشتند اپل با معرفی آيفون 14 گوی رقابت را از شرکت‌های اندرویدی برباید، ناگهان هواوی تنها چند ساعت پیش از مراسم اپل افتخار معرفی اولین گوشی مجهز به ارتباط ماهواره ای را از آن خود کرد. هواوی می‌خواست با این کار نشان دهد که هنوز هم زنده است و در عرصه جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در خانواده هواوی میت 50 نوآوری حرف اول را می‌زند که یکی از آنها گشودگی دیافراگم متغیر دوربین میت 50 پرو است. همچنین هواوی میت 50 پرو از نمایشگر ۶.۷۴ اینچی اولد که با لایه‌ای از Kunlun Glass محافظت شده، بهره می‌برد و توانسته تاییدیه IP68 را برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار به دست آورد.

جالب‌تر از همه اینکه هواوی به جای چیپست‌های کایرین از تراشه اسنپدراگون 8+ نسل 1 در این گوشی استفاده کرده است. البته شرکت چینی اطلاعاتی در رابطه با مشخصات آنتن گوشی جدید خود ارائه نکرده؛ اما قطعا تغییراتی برای پشتیبانی از فناوری جدید در آن ایجاده شده است. همچنین خوشحالیم که می‌بینیم چیپست کوالکام از قابلیت اتصال ماهواره ای پشتیبانی می‌کند.

اتصال ماهواره ای هواوی میت 50

تنها مشکل سری هواوی میت 50 این است که به شبکه 4G محدود شده‌اند و امکان اتصال به 5G را ندارند. هواوی در توضیح قابلیت اتصال ماهواره ای میت 50 اعلام کرد که کاربران می‌توانند با استفاده از آن در موقعیت‌های مهم پیامک ارسال کنند. این قابلیت به شبکه Beidou چین متکی است و فقط در نسخه چینی این گوشی در دسترس خواهد بود.

با توجه به اینکه گوشی‌های هواوی اجازه دسترسی به GPS را ندارند و در عوض از شبکه ماهواره های چین استفاده می‌کنند، این مورد منطقی به نظر می‌رسد. هواوی همچنین اعلام کرد که در حال حاضر کاربران فقط امکان ارسال پیام را خواهند داشت و احتمالا نتوانند پیامی را از طریق اتصال ماهواره ای دریافت کنند.

در واقع قابلیت اتصال ماهواره ای هواوی میت 50 مناسب مواقعی است که مثلا در کوه، دریا، جنگل یا منطقه‌ای دور افتاده هستید و مشکلی برایتان پیش آمده است. در این صورت ارسال پیامک به همراه موقعیت مکانی می‌تواند جان شما و یا شاید چندین نفر را نجات دهد. هواوی اعلام کرده که می‌خواهد سری میت 50 را در برخی قسمت‌های جهان عرضه کند؛ اما بازارهای هدف، قیمت و زمان عرضه هنوز مشخص نیست.

اتصال ماهواره ای هواوی میت 50 / آيفون 14

این روزها خبرهای زیادی در رابطه با ارتباط ماهواره ای شنیده می‌شود. چندی پیش یکی از مدیران گوگل اعلام کرد که سیستم عامل اندروید 14 به صورت رسمی از اتصال ماهواره‌ ای پشتیبانی خواهد کرد.  اپل نیز در آيفون 14 از قابلیت ارسال پیام اضطراری (SOS) با کمک اتصال به ماهواره رونمایی کرد تا بتواند در مواقع حیاتی جان کاربر را نجات دهد.

هرچند که همه اینها در برابر خبر همکاری تی‌ موبایل و اسپیس ایکس رنگ می‌بازند. این دو شرکت اعلام کردند که می‌خواهند امکان اتصال کاربران شبکه تی‌موبایل به ماهواره‌های استارلینک را فراهم کنند. بدین ترتیب کاربران قادر به ارسال و دریافت پیامک و همچنین استفاده از برخی برنامه‌های پیام‌رسان منتخب خواهند بود. البته در حال حاضر آنها نمی‌توانند تماس صوتی برقرار کرده یا فایلی را از اینترنت دانلود کنند؛ اما ظاهرا این موارد نیز در برنامه‌های آتی قرار دارد.

تی موبایل

ماهواره ها در صنایع نظامی به صورت گسترده استفاده می‌شوند و حالا زمان آن رسیده که شهروندان عادی نیز از مزایای آنها بهره‌مند شوند. حضور قابلیت اتصال ماهواره ای در هواوی میت 50، آيفون 14، اندروید 14 و همکاری تی‌موبایل و اسپیس ایکس به هیچ وجه اتفاقی نیست و نشان می‌دهد که شرکت‌ها رقابتی بزرگ را برای آغاز عصر جدیدی از ارتباطات آغاز کرده‌اند. در واقع اتصال ماهواره ای تمرکز اصلی آنها در سال‌های آینده خواهد بود.