خداحافظی با اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس در ایران

خداحافظی با اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس در ایران؛ ایلان ماسک تیر خلاص را زد

ظاهراً اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس در ایران و تمام کشورهایی که این شرکت موفق به دریافت مجوز از دولت‌هایشان نشده، قطع شده است!

اسپیس ایکس، شرکت فضایی ایلان ماسک در حال قطع دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره ای استارلینک در کشورهایی است که در آنها فعالیت رسمی ندارد و مجوز لازم را از دولت دریافت نکرده است.

طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، کاربران استارلینک در سودان، زیمباوه و آفریقای جنوبی ایمیل‌هایی از اسپیس‌ایکس دریافت کرده‌اند که به آنها هشدار می‌دهد تا پایان ماه جاری میلادی دسترسی آنها به اینترنت قطع می‌شود.

در این ایمیل‌ها آمده است که استفاده از استارلینک در کشورهای بدون مجوز، نقض قوانین این شرکت است. اسپیس‌ایکس در این باره توضیح داده است که «در دسترس بودن طرح‌های خدمات غیر ثابت ما به عوامل مختلفی بستگی دارد که دریافت مجوز رگولاتوری یکی از آن‌هاست». منظور از خدمات غیر ثابت، سرویس‌های رومینگ استارلینک است که دسترسی به اینترنت ماهواره ای را در کشورهای مختلف جهان امکان‌پذیر می‌کند.

هنوز مشخص نیست که اسپیس‌ایکس چه زمانی این اقدام را در سایر کشورهای بدون مجوز نیز اجرا خواهد کرد.

بساط بازار سیاه اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس برچیده می‌شود؟

خداحافظی با اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس در ایران

از زمان آغاز به کار استارلینک، بازار سیاهی برای سرویس اینترنت این شرکت شکل گرفته و به گفته وال‌استریت ژورنال، این بازار همچنان در حال وسعت بخشیدن است.

افراد در این بازار سیاه، دیش‌های استارلینک را به صورت غیرقانونی وارد کشورهایی می‌کنند که این سرویس در آنها مجاز نیست و سپس آنها را به کاربران می‌فروشند.

کمپانی SpaceX تاکنون پاسخی به درخواست شفاف‌سازی در ارتباط با قطع شدن دسترسی به سرویس اینترنتی خود در کشورهای مذکور نداده است. این اقدام اسپیس‌ایکس می‌تواند چالشی برای کاربران اینترنت در این کشورها باشد که به استارلینک به‌عنوان تنها منبع دسترسی به اینترنت یا منبع اصلی اینترنت خود تکیه می‌کنند.

همچنین، این اقدام می‌تواند به ضرر شرکت‌های محلی ارائه دهنده خدمات اینترنت در این کشورها باشد. آنطور که مشخص است، شرکت تحت امر ایلان ماسک، بازار سیاه استارلینک را هدف گرفته است. البته هنوز مشخص نیست که این اقدام اسپیس‌ایکس چه تاثیری بر این بازار و سودجویان فعال در آن خواهد داشت.

پیشینه خبر:
هشدار ترسناک دانشمندان درباره ماهواره های اسپیس ایکس ایران به جنگ اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک می‌رود؛ آسمان را برای استارلینک تاریک کنید تماس ماهواره ای آیفون را فراموش کنید؛ آپدیت جدید گوگل برای اندروید اینجاست