ویژگی آیفون iOS

8  ویژگی آیفون که کاربران iOS از آن‌ها متنفرند

با وجود عملکرد خیره‌کننده وکم‌نقص آیفون و سیستم عامل iOS برخی ویژگی های آن‌ها کاربران را تا مرز انفجار عصبانی می‌کنند! در ادامه با این ویژگی‌ها آشنا خواهیم شد.

سری گوشی‌های آیفون اپل احتمالا محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند در سرتاسر دنیا به شمار می‌روند و میلیون‌ها نفر در نقاط مختلف جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر ارائه سخت افزار قدرتمند در این سری گوشی‌ها، اکوسیستم نرم افزاری شگفت‌انگیز اپل نیز باعث ارائه مجموعه‌ای غنی از اپلکیشن‌ها و سرویس‌های اختصاصی شده که نمونه آن‌ها در گوشی‌های اندرویدی قابل دستیابی نیستند. علاوه بر این، سطح امنیت سیستم عامل iOS نیز به‌طور قابل توجهی بالاتر از اندروید بوده و پشتیبانی نرم افزاری اپل نیز هر روز به این سطح امنیت می‌افزاید.

در عین حال گوشی‌های آیفون و سیستم عامل آی او اس آن‌چنان بدون عیب و ایراد نیز نبوده و برخی نواقص و اشکالات مشاهده شده در آن‌ها سال‌هاست که پابرجا بوده و هنوز هم برطرف نشده‌اند. این دسته کمبودها برای برخی کاربران به‌حدی غیرقابل تحمل بوده که آن‌ها را ناچار به مهاجرت به گوشی‌های اندرویدی کرده است. در ادامه این متن سعی داریم به معرفی برخی از مهم‌ترین ویژگی های آیفون و سیستم عامل iOS بپردازیم که کاربران از آن‌ها متنفر بوده و بی‌صبرانه منتظر تغییر آن‌ها هستند.

قابل شخصی‌سازی نبودن فقسه اپلیکیشن‌ها

اپل در آی او اس 14 قفسه اپلیکیشن‌ها (App Library) را معرفی کرد تا روشی برای مرتب کردن هوم اسکرین و پیدا کردن سریعتر اپلیکیشن‌ها را در اختیار کاربران آیفون قرار دهد. قفسه اپلیکیشن‌ها برنامه‌های مختلف نصب شده روی گوشی را در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی کرده و به کاربران امکان می‌دهد به‌صورت الفبایی به جستجو در میان آن‌ها بپردازند.

قفسه اپلیکیشن iPhone

قفسه اپلیکیشن‌های آیفون

البته اقدام اپل در اضافه کردن این قابلیت به سیستم عامل آی او اس قطعا تحسین‌برانگیز بود و با استقبال قابل توجهی هم روبرو شد. با این وجود مشکل بزرگی که در خصوص App Library وجود داشت، عدم قابلیت شخص‌سازی آن بود؛ به‌طوری که آیتم‌های قرار گرفته داخل دسته‌های مختلف، بر خلاف هوم اسکرین قابل حذف کردن، جابجایی یا حتی تغییر نام نبودند.

نبود قابلیت‌های شخصی‌سازی در سیستم عامل iOS یکی از ویژگی هایی بوده که کاربران آیفون همواره از آن شکایت داشته‌اند و کاربری محدود قفسه اپلیکیشن‌ها در iOS نیز مزید بر علت شده تا نارضایتی‌ها از عملکرد اپل در این حوزه افزایش پیدا کند. این مساله خصوصا از آن جهت که App Library اساسا قرار بوده تنظیم‌پذیری و شخصی‌سازی در آی او اس را ارتقا دهد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.‌ البته شایعاتی مبنی بر افزوده شدن برخی قابلیت‌های شخصی‌سازی به App Library در آپدیت آی او اس 18 به گوش می‌رسد. با این وجود باید منتظر ماند و دید آیا کوپرتینویی‌ها سرانجام یک گام مثبت واقعی در مسیر بازتر کردن iOS برخواهند داشت یا خیر!

نبود قابلیت به اشتراک‌گذاری اپلیکیشن‌ها در iOS

کاربران گوشی‌های اندرویدی به‌راحتی قادرند اپلیکیشن‌های خود را از طریق Nearby Share یا ابزارهای انتقال داده متعدد موجود در فروشگاه گوگل پلی با یکدیگر به اشتراک بگذارند. با این وجود آیفون‌های اپل در طول حیات 17 ساله خود تا کنون نتوانسته‌اند قابلیتی مشابه را به کاربرانشان ارائه دهند!

ویژگی آیفون iOS

قابلیت به اشتراک گذاری اپلیکیشن‌ها در موارد متعددی مثل زمان‌های در دسترس نبودن اینترنت، کافی نبودن حجم بسته یا نبود امکان اتصال به فروشگاه‌های اپلیکیشن و دانلود برنامه‌ها بسیار مفید ظاهر می‌شوند و به همین جهت نبود آن‌ها در اکوسیستم غنی آی او اس به‌وضوح حس می‌شود.

در حال حاضر تنها راه به اشتراک گذاری اپلیکیشن‌ها در آیفون، هدیه دادن آن‌ها در اپ استور یا ارسال لینک دانلود آن برای مخاطبین است که هردو در مقایسه با قابلیت App Sharing گوشی‌های اندرویدی طولانی و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسند. بنابراین یکی از خواسته‌های مهم کاربران IPhone از اپل تعبیه قابلیتی برای به اشتراک گذاشتن ساده و سریع اپلیکیشن‌ها با سایرین است.

دردسرهای فراوان خالی کردن مرکز اعلان‌ها

خالی کردن ناحیه اعلان‌ها (Notification Center) در آیفون‌ها به چند دلیل فرآیندی پردردسر به شمار می‌رود. اگر شما قصد حذف کردن تمامی اعلان‌ها را داشته باشید، باید ابتدا کلید X کنار آن را فشرده و سپس Clear را انتخاب کنید. این درحالیست که گوشی‌های اندرویدی امکان حذف اعلان تنها با یک سوایپ کردن ساده را به کاربرانشان می‌دهند.

اعلان ها در iPhone

با این وجود دردسر اصلی زمانی پدیدار می‌شود که قصد داشته باشید نوتیفیکیشن‌های نمایش داده‌شده بالای ناحیه اعلان‌ها را پاک کنید! در این شرایط خبری از کلید X وجود ندارد و باید به‌صورت دستی، تک تک اعلان‌های ظاهر شده روی صفحه را ببندید. این مساله زمانی آزاردهنده‌تر می‌شود که تعداد اعلان‌های نمایش داده‌شده در بالای بخش نوتیفیکیشن‌ها زیاد شود.

اپل البته در سال‌های گذشته چندین بار بخش اعلان‌های آی او اس را بهینه‌سازی کرده و مدیریت آن را ساده‌تر نموده است. با این وجود هنوز هم فاصله زیادی بین قابلیت‌های مدیریت نوتیفیکیشن‌ها در iOS و اندروید وجود دارد.

دشواری انتخاب زنگ‌خور دلخواه در آیفون

انتخاب زنگ‌خور (Ringtone) دلخواه نیز یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که در آی او اس به مراتب سخت‌تر از اندروید قابل انجام است. کاربران گوشی‌های اندرویدی برای انجام این کار تنها نیاز به انتخاب آهنگ مورد نظر خود در بخش مربوطه نیاز دارند؛ درحالیکه همین فرآیند در آیفون در چندین مرحله قابل انجام است!

زنگ خور دلخواه iPhone

این مساله در واقعیت برای برخی کاربران به‌حدی پیچیده است که بسیاری از آن‌ها تصمیم می‌گیرند به جای طی کردن مراحل مختلف انجام آن، زنگ‌خور دلخواه خود را از فروشگاه iTunes دانلود کنند! همین مساله به ظاهر پیش پا افتاده در آیفون‌های اپل هم از دیگر دلایلی است که برخی کاربران را از این گوشی‌ها متنفر کرده است!

اتصال خودکار بلوتوث و وای فای

یکی دیگر از ویژگی های iOS که برخی کاربران آیفون را به‌شدت آزار می‌دهد، اتصال مجدد وای فای و بلوتوث به شبکه‌های آشنا به‌صورت خودکار است! همه ما می‌دانیم که وای فای و بلوتوث از جمله مهم‌ترین دلایل مصرف شارژ باتری به شمار می‌روند. به همین دلیل بسیاری افراد توصیه می‌کنند تنها در شرایط نیاز باید این دو را فعال کنیم. با این وجود در نسخه‌های اخیر آی او اس، غیرفعال کردن وای فای و بلوتوث از مرکز کنترل باعث خاموش شدن آن‌ها نمی‌شود؛ به‌طوری که به محض قرار گرفتن در مجاورت شبکه‌های آشنا، دستگاه به طور خودکار به آن‌ها وصل خواهد شد! جالب اینجاست که حتی ریستارت کردن گوشی یا قرار دادن دستگاه در مد پرواز نیز تاثیری در این مساله نداشته و اتصال در هر حال برقرار خواهد شد!

اتصال بلوتوث وای فای

در حال حاضر تنها راهکار عملی برای مقابله صددرصدی با رخ دادن این اتفاق، غیرفعال کردن وای فای و بلوتوث از بخش تنظیمات آی او اس است. البته در صورتی که به‌طور دائمی وای فای خود را قطع و وصل می‌کنید یا به اکسسوری‌های متعدد بلوتوث وصل می‌شوید، همچنان توصیه می‌شود وای فای و بلوتوث را از مرکز کنترل غیرفعال کنید، نه بخش تنظیمات!

با این وجود بهترین اتفاق برای کاربران آن است که با غیرفعال کردن بلوتوث و وای فای از مرکز کنترل، این موارد به‌طور کامل غیرفعال شده و شاهد اتصال مجدد آن‌ها نباشیم! این مساله البته فعلا در iOS امکان‌پذیر نیست!

نبود قابلیت بستن همزمان چندین برنامه

کاربران گوشی‌های اندرویدی قادرند با فشردن تنها یک کلید تمامی اپلیکیشن‌های باز در گوشی خود را ببندند. با این وجود همین قابلیت ساده در اختیار آیفون‌داران قرار نداشته و آن‌ها باید تمامی اپلیکیشن‌ها را به‌صورت تک تک ببندند. این مساله خصوصا زمانی که تعداد اپلیکیشن‌های باز یا حاضر در پس‌زمینه زیاد باشد آزاردهنده‌تر خواهد شد. البته با استفاده از چندین انگشت به‌صورت هم‌زمان می‌توان چندین اپلیکیشن را با هم بست؛ اما این کار قطعا به اندازه فشردن یک کلید بهینه و کاربردی نیست!

ویژگی آیفون iOS

البته همانند بسیاری کمبودهای iOS، شاید بتوان برای نبود قابلیت بستن همزمان اپلیکیشن‌ها در این سیستم عامل نیز توجیهی پیدا کرد. اپل ادعا می‌کند که مدیریت حافظه در سیستم عامل خود را به‌گونه‌ای بهینه‌سازی کرده که نیازی به بستن اپلیکیشن‌ها نیست. در همین راستا حتی عده‌ای ادعا می‌کنند که فرآیند بستن و باز کردن اپلیکیشن‌ها در مقایسه با فعالیت آن‌ها در پس‌زمینه منابع بیشتری از سیستم را اشغال خواهد کرد! در خصوص صحت و سقم این ادعا اطلاعات چندانی در اختیارمان نیست؛ اما تعبیه کلید بستن همزمان تمامی برنامه‌های باز تغییر کوچکی است که می‌تواند کاربری iOS را به‌طور قابل ملاحظه ارتقا دهد.

نبود امکان ویرایش شماره صفحه تماس آیفون

کالر iPhone

در صفحه وارد کردن شماره در آیفون امکان ویرایش وجود ندارد! به همین دلیل اگر حین وارد کردن یک شماره موبایل در صفحه Caller آی او اس مرتکب یک اشتباه شوید، چاره‌ای جز حذف کامل شماره و وارد کردن مجدد آن نخواهید داشت! نبود امکان ویرایش شماره وارد شدن در بخش تماس هم یکی از آن نواقص عجیب آی او اس است که سال‌هاست با کاربران این گوشی همراه بوده و هنوز هیچ پیشرفتی در خصوص آن حاصل نشده است.

عملکرد محدود ماشین حساب

ماشین حساب آی او اس هم نواقص زیادی دارد و از جمله ویژگی های iOS است که صدای کاربران آیفون را درآورده است. برای مثال، امکان ویرایش اعداد وارد شده در ماشین حساب وجود نداشته و در صورت اشتباه وارد کردن اعداد و ارقام چاره‌ای جز وارد کردن آن‌ها از ابتدا نیست. علاوه بر این، با وارد کردن اعداد و ارقام و فشردن کلید محاسبه، داده‌های وارد شده شما به‌طور کامل پاک خواهد شد و به این ترتیب نخواهید فهمید آیا اعداد را درست وارد کرده بودید یا خیر!

ماشین حساب iPhone

ماشین حساب آیفون

از دیگر کمبودهای Calculator در گوشی‌های آیفون هم می‌توان به نبود قابلیت تبدیل واحدها به یکدیگر یا مشاهده تاریخچه اشاره کرد که باعث می‌شوند کاربران تنها برای ساده‌ترین محاسبات خود از ماشین حساب آیفون کمک بگیرند و در سایر موارد سراغ اپلیکیشن‌های شخص ثالث بروند.

جمع‌بندی؛ آی او اس سیستم عاملی فوق‌العاده اما دارای نواقص فراوان!

با وجود آن که سیستم عامل iOS از نظر سادگی استفاده و امنیت عملکردی کم‌نقص و مثال‌زدنی دارد، اما نواقص متعددی هم در بخش کاربری دارد که قادرند حتی وفادارترین کاربران آیفون را نیز به سمت استفاده از گوشی‌های اندرویدی سوق دهند! نکته ناراحت‌کننده اینجاست که برخی از این ایرادات از ابتدای حیات آیفون با کاربران این گوشی‌ها بوده‌اند و اپل هیچ تلاشی برای برطرف کردنشان نکرده است.

با این وجود اما آی او اس همچنان طرفداران پر و پا قرص خود را داشته و با پیشرفت‌های سالیانه خود نیز هر بار به سیستم عامل بهتری تبدیل می‌شود.

در گجت نیوز بخوانید:
قابلیت های جدید و جذاب iOS 17 که اندرویدی ها حسرتشان را می‌خورند! 5 قابلیت جدید در iOS 17 که از مدت ها قبل در اندروید وجود داشتند چرا خرید گوشی اندرویدی در سال ۲۰۲۴ منطقی‌تر از آیفون است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*