قابلیت iOS 17 اندروید

5 قابلیت جدید در iOS 17 که از مدت ها قبل در اندروید وجود داشتند

در این متن به معرفی تعدادی از قابلیت هایی می‌پردازیم که به‌تازگی در iOS 17 معرفی شده‌اند؛ اما مدت‌هاست که در سیستم عامل اندروید وجود داشته‌اند.

اپل چند روز پیش در رویداد WWDC 2023 خود به‌طور رسمی از سیستم عامل iOS 17 در کنار چندین محصول دیگر رونمایی کرد.

این سیستم عامل قرار است در نیمه دوم سال 2023 به بازار عرضه شده و بر روی آیفون‌های سال 2018 به بعد قابل نصب باشد.

در خلال این رویداد، اپل همچنین به معرفی قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید iOS 17 پرداخت و هریک را تشریح کرد.

در ادامه این متن سعی داریم به معرفی قابلیت‌های جدید سیستم عامل آی او اس 17 که پیش‌تر در سیستم عامل اندروید وجود داشته‌اند بپردازیم و تفاوت نحوه بکارگیری هریک در آیفون و گوشی های اندرویدی را تشریح کنیم.

قابلیت های iOS 17 که قبلا در اندروید حضور داشته‌اند

مد استندبای

مد استندبازی آیفون

یکی از جدیدترین قابلیت‌های سیستم عامل iOS 17 مد استندبای است که زمانی فعال می‌شود که شما آیفون خود را شب‌ها به‌طور افقی روی یک شارژر بیسیم قرار دهید!

در این شرایط، گوشی به‌طور خودکار عملکردی شبیه به یک اسپیکر هوشمند آمازون اکو ارائه می‌دهد و می‌توانید انواع مختلف شخصی‌سازی‌های اعم از نمایش دیجیتال یا آنالوگ ساعت یا تنظیم کردن یک آلارم را بر روی آن انجام دهید.

همچنین در این حالت امکان استفاده از ویجت‌های مختلفی نظیر نمایش وضعیت آب و هوا یا سیستم کنترل هوشمند تجهیزات منزل نیز وجود خواهد داشت.

این قابلیت مدتی است که در گوشی‌های گوگل پیکسل قابل مشاهده است. اگر شما گوشی Pixel خود را بر روی شارژرهای بیسیم نسل دوم گوگل قرار دهید، شاهد نمایش یک قاب از تصاویر موجود در گالری، یک مدیا پلیر، یک سیستم کنترل هوشمند گجت‌های منزل و یک میانبر برای دستیار گوگل خواهید بود.

دانلود کردن آفلاین نقشه

نقشه آفلاین آیفون

از سوی دیگر، اپل همچنین در اقدامی جالب امکان دانلود کردن نقشه‌ها برای استفاده آفلاین از اپلیکیشن Apple Maps را هم به iOS 17 اضافه کرد.

این قابلیت نیز از سال 2012 تا به امروز در اپلیکیشن Google Maps در گوشی‌های اندرویدی قابل دسترسی بوده و به‌تازگی بر روی آیفون نیز عرضه شده است.

ویس میل زنده (Live Voicemail)

قابلیت iOS 17 اندروید

دیگر ویژگی جذاب سیستم عامل iOS 17 که از گوشی های اندرویدی به عاریت گرفته شده هم Live Voicemail است که خلاصه‌ای از پیام‌های صوتی جدید را به‌صورت آنی به شما نمایش می‌دهد تا بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید که آیا باید پاسخ تماس را داد یا خیر!

به منظور حفظ امنیت شما، پردازش ویس میل‌ها به‌صورت ریل تایم در خود گوشی انجام می‌شود و آن‌هایی که توسط اپراتور به عنوان پیام بدردنخور (Spam) شناخته شود، به‌طور خودکار رد شده و در بخش Live Voicmail نمایش داده نخواهند شد.

این قابلیت نیز بسیار شبیه به ویژگی Call Screen در گوشی های پیکسل است که از سال 2019 در این گوشی‌ها حضور داشته است.

به واسطه این قابلیت جذاب، دستیار گوگل به‌طور خودکار تماس‌ها را جواب داده و مشخصات فرد تماس‌گیرنده را از او سوال می‌کند. سپس این اطلاعات به‌صورت خلاصه در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید تصمیم بگیرید که تماس این فرد را پاسخ دهید یا خیر!

ارسال پیام های صوتی یا ویدیویی برای مخاطبی که در دسترس نیست

کاربران iOS 17 همچنین می‌توانند حتی در صورتی که مخاطبشان حاضر نباشد نیز برای او پیام‌های صوتی یا ویدیویی ارسال کنند.

این قابلیت پیش‌تر در اپلیکیشن پیام‌رسان Google Duo که اکنون غیرفعال شده، حضور داشت! در این اپلیکیشن در صورتی که مخاطب شما پاسخ تماستان را نمی‌داد، می‌توانستید با ضبط یک پیام ویدیویی سی ثانیه‌ای هدف خود از تماس را تشریح کنید.

بهبودهای ایجاد شده در عملکرد Siri

سیری در آیفون

در کنار موارد مورد اشاره، اپل همچنین کارآیی دستیار هوشمند خود، سیری را نیز در iOS 17 ارتقا داده است. در این سیستم عامل کاربران می‌توانند به جای عبارت Hey Siri، تنها از Siri برای فعال کردن دستیار هوشمند استفاده کنند.

پس از این کار می‌توان بدون نیاز به فعال کردن مجدد سیری، فرامین مختلف را یکی پس از دیگری به آن صادر کرد.

این قابلیت کاربردی iOS 17 نیز حدودا چهار سال است که در اختیار کاربران اندروید قرار دارد. گوگل حتی پا را یک قدم فراتر گذاشته و امکان به زبان آوردن میانبرهایی برای فرامین پرتکرار را هم در اختیار کاربران قرار داده است.

به عنوان مثال اگر به‌طور مکرر از دستیار گوگل برای گذاشتن آلارم یا خاموش کردن آن استفاده می‌کنید، می‌توانید بدون نیاز به این که هر بار از عبارت OK Google استفاده کنید، فرامین خود را به دستگاه صادر نمایید.

جمع بندی

ویژگی های آی او اس 17

مطابق همیشه، نسل جدید سیستم عامل‌های موبایل اپل با قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی در اختیار کاربران گوشی های این کمپانی قرار گرفته است.

طبیعتا برخی از این ویژگی‌ها برای نخستین بار توسط iOS 17 به دنیای موبایل معرفی شده‌اند. با این وجود برخی دیگر مدتی است که در گوشی‌های اندرویدی حضور داشته‌اند.

نبرد دائمی میان اپل و گوگل سال‌هاست که به همین منوال ادامه دارد و برندگان این مبارزه بزرگ، بدون شک مصرف‌کنندگانی هستند که در هر نسل با انبوهی از قابلیت‌های متعدد و جذاب بهره می‌برند.