کرم در مغز بیمار

بیرون کشیدن یک کرم 8 سانتی متری از مغز بیمار + عکس

جراحان یک کرم 8 سانتی‌متری را از مغز بیماری استرالیایی بیرون کشیدند. این پدیده حیرت‌انگیز که موجب شگفتی پزشکان شد، چگونه به‌وجود آمده بود؟

در ژانویه 2021، یک زن 64 ساله استرالیایی با علائمی ناراحت‌کننده از جمله درد شکم، اسهال، سرفه خشک و تعریق شبانه در بیمارستانی محلی بستری شد. وی پس از مدتی با وخامت حال، به بیمارستانی دیگر منتقل شد.

در کمال تعجب آزمایش‌های پزشکی او از جمله کشت باکتریایی، قارچ و مایکروباکتریایی و هم‌چنین نتایج تست‌های انگلی که با استفاده از نمونه‌های مدفوع گرفته شده بود، همگی منفی بودند. در میان سردرگمی پزشکان از علت ایجاد این علائم، وضعیت بیمار طی سه ماه بدتر شد و علائمی مانند فراموشی و افسردگی نیز به مشکلات او اضافه شدند.

در مرحله بعد، ام‌آرآی انجام شده روی مغز این بیمار از وجود یک ضایعه 13×10 میلی‌متری در ناحیه لوب فرونتال راست حاکی بود. این کشف باعث شد که تیم پزشکی فورا کار نمونه‌برداری (بیوپسی) باز از مغز را در پیش بگیرد. اما نتیجه بیوپسی تمامی افراد حاضر در اتاق عمل را بهت‌زده کرد و یک کرم گرد انگلی به‌طول 8 سانتی‌متر از مغز این زن خارج شد.

دکتر سانجیا سنانایاک، متخصص مغز و اعصاب که این جراحی را برعهده داشته، اظهار داشت:

هیچ‌کس در اتاق عمل پیش‌بینی نمی‌کرد که کار ما به بیرون کشیدن یک کرم از مغز بیمار ختم شود.

در حالی‌که عفونت‌های مغزی معمولا به سادگی توسط جراحان مغز و اعصاب قابل شناسایی هستند، اما این پدیده، کاملا غیرمنتظره بود.

کرم در مغز بیمار

کرم 8 سانتی متری چگونه به مغز بیمار راه یافته بود؟

اما این کرم 8 سانتی‌متری که معمولا در مارها به‌ویژه مار پیتون یافت می‌شود، چگونه به مغز انسان راه پیدا کرد؟

دکتر سنانایاک بر اساس شرح حال بیمار، از نزدیکی محل اقامت او با دریاچه‌ای که در مجاورت مارهای پیتون قرار دارد، گفت. جالب اینجاست که این زن به‌طور مستقیم با هیچ نوع ماری در تماس نبوده است. او تنها برای جمع‌آوری سبزیجات به نواحی اطراف دریاچه برای مصرف خود مراجعه کرده بود.

در نتیجه، این شخص احتمالا از طریق تماس و مصرف سبزیجات آلوده که حاوی تخم‌های این کرم بودند، به این مشکل مبتلا شده بود. دکتر سنانایاک هم‌چنین بیمار را به خاطر شجاعتش تحسین کرد و افزود:

این بیمار شجاعت و انعطاف قابل توجهی را از خود نشان داد. او اولین فردی در جهان است که حضور یک کرم 8 سانتی متری در مغز خود را تجربه کرده و سختی‌های زیادی را در طول این مدت متحمل شده است.

این پدیده عجیب، خطر همیشگی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را نشان می‌دهد، زیرا انسان‌ها و حیوانات در بسیاری از موارد محیط زندگی مشترکی با یکدیگر دارند. این حادثه هم‌چنین بر پتانسیل بروز چنین مواردی در سطح جهانی نیز تاکید دارد.

دکتر سنایایاک در این باره گفت:

در طول سه دهه گذشته، حدود 30 عفونت جدید در سراسر جهان شناسایی شده است. از میان این عفونت‌های نوظهور، تقریبا 75 درصد از آنها، ماهیت مشترکی میان انسان و دام دارند که نشان دهنده امکان انتقال از حیوانات به انسان است. از جمله این ویروس‌ها می‌توان به همه‌گیری کرونا اشاره کرد که مرگ و میر گسترده‌ای را در پی داشت.

با این حال، او اطمینان داد که برخلاف کرونا، بیماری‌های مرتبط با این کرم، مسری نیستند. بنابراین، نگرانی‌ها در مورد یک بیماری همه گیر ناشی از این انگل خاص پایه و اساس ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*