حیات در مریخ

حیات در مریخ 50 سال پیش پیدا شده و توسط ناسا کشته شده است

یکی از پژوهشگران دانشگاه فنی برلین اعلام کرد حیات در مریخ 50 سال قبل کشف شده، اما ناسا به‌صورت اتفاقی آنها را از بین برده است.

دیرک شولتز ماکوخ (Dirk Schulze-Makuch)، پژوهشگر دانشگاه فنی برلین (TU Berlin) بر این باور است که ناسا 50 سال قبل هنگامی که دو فرودگر وایکینگ را به مریخ فرستاد، موفق به کشف حیات در سیاره سرخ شد؛ اما طی یک آزمایش به‌شکل اتفاقی آنها را نابود کرده است.

ناسا چگونه حیات در مریخ را نابود کرد؟

حیات در مریخ

این پژوهشگر اعلام کرد ناسا در دهه 1970 پس از کشف حیات در مریخ مقداری آب به خاک اضافه کرد که این آزمایش باعث نابودی هر گونه حیات شده است. ناسا این آزمایش را به‌عنوان آزمایش‌های بیولوژیکی کاوشگر وایکینگ انجام داده بود؛ نتیجه این آزمایش ابتدا از لحاظ متابولیسیم مثبت بود، اما در این پژوهش هیچ اثری از مواد آلی یافت نشد. ماکوخ معتقد است آب حاوی یک محلول غذایی در خاک احتمالا بیش از اندازه مایع بوده و باعث نابودی حیات شده است.

حیات در مریخ

هرچند برای بسیاری از افراد، نابودی حیات در مریخ با آب عجیب به‌نظر می‌رسد، اما این موضوع برای میکروب‌هایی که در سنگ‌های نمکی بیابان آتاکاما سیاره زمین وجود دارند، اثبات شده است. بیابان آتاکاما که از لحاظ ظاهری به مریخ شباهت دارد، سکونتگاه میکروب‌هایی است که به آب باران برای زنده ماندن نیازی نداشته و در واقع آب زیاد باعث نابودی آنها می‌شود.

گفتنی است ناسا طی ماموریت وایکینگ توانست فرودگر وایکینگ را در تاریخ 20 جولای 1976 و وایکینگ 2 را در سوم سپتامبر 19765 روی مریخ فرود آورد. این کاوشگرها به امکاناتی چون دوربین‌های رنگی استریو، تجهیزات هواشناسی، لرزه‌سنج، طیف‌سنج فلورسنس پرتو ایکس و کروماتوگراف گازی/طیف‌سنج جرمی مجهز بودند تا نشانه‌های احتمالی از حیات در مریخ را کشف کنند. همچنین بررسی ویژگی‌های فیزیکی و مغناطیسی خاک و جو نیز از اهداف این ماموریت بود.

حیات در مریخ

ماکوخ با اعلام این‌که نتایج آزمایش‌های ناسا در ماموریت وایکینگ گیج‌کننده بود گفت یکی از آزمایش‌ها مثبت و آزمایش دومی که برای تبادل گاز انجام شده بود، منفی شد. در واقع آزمایش وجود حیات در خاک مریخ باعث شد تا محققان آب را به خاک اضافه کنند تا تنفس و متابولیسم را در آن مورد بررسی قرار دهند. آنها بر این باور بودند که اگر موجودات زنده در مریخ وجود دارد، پس میکروارگانیسم‌ها می‌توانند مواد مغذی را مصرف کرده و کربن رادیواکتیو را به شکل گاز منتشر کنند.

این پژوهشگر با اعلام این‌که احتمالا حیات در مریخ دارای هیدروژن پراکسید است، گفت اگر حیات بومی مریخ با ترکیب هیدروژن پراکسید در سلول‌های خود با محیط سازگار شده باشند، این آزمایش باعث می‌شود تا از بین بروند.